Palik: „Talán az édesanyám tette rá mutatóujját az autó hátuljára”

Vágólapra másolva!
2009.01.08. 11:48
Címkék
Az idei Dakar-rali eddigi legkeményebb szakasza várt a versenyzőkre szerdán. Jellemző adat, hogy az autós mezőnynek mindössze egyhatoda ért célba sötétedésig. A magyar indulók hősiesen helytálltak, Palik László például pályafutása legjobb részeredményét elérve 16. lett. Szalay Balázsék és a kamionosok között induló Szaller Zoltánék is célba ért, csakúgy, mint a motoros Dési János. A Liszi, Fenesi kettős sötétedéskor még úton volt.
Lehet, hogy a tápláló reggeli is hozzájárult Palik László bravúros teljesítményéhez
Fotó: a szerző felvétele
Lehet, hogy a tápláló reggeli is hozzájárult Palik László bravúros teljesítményéhez
Lehet, hogy a tápláló reggeli is hozzájárult Palik László bravúros teljesítményéhez
Fotó: a szerző felvétele
Lehet, hogy a tápláló reggeli is hozzájárult Palik László bravúros teljesítményéhez

Mi sem jelzi jobban a szerdai etap nehézségét, mint hogy az autósoknál a két fő esélyes, Carlos Sainz és Stéphane Peterhansel is felborult (de mindketten folytatni tudták a küzdelmet), a motorosoknál pedig az éllovas Marc Coma jócskán veszített előnyéből gumiproblémák miatt.

SZÍVINFARKTUS VÉGZETT TERRYVEL

Szívinfarktus végzett Pascal Terry francia motorossal, aki még a vasárnapi, második szakaszon tűnt el az Argentínában és Chilében zajló Dakar 2009 elnevezésű tereprali-viadalon.
MTI
A magyarok közül Palik László érte el sötétedésig a tábort: pályafutása legjobb Dakar-részeredményét produkálta ezen a szakaszon (16. lett), de ha őszinte akar lenni, maga sem tudja, hogyan.

„Borzalmas szerencse is kellett hozzá, hogy most itt vagyunk, két defektet kaptunk, és eltört az egyik első féltengelyünk, úgyhogy nem tudom, miként verekedtük át magunkat az utolsó dűnesoron. Egyszer majdnem orra is estünk, egy hatalmas katedráldűnéről jöttünk lefelé, az autó orral állt a homokban, és kicsin múlt, hogy nem fordult át. Az égiek segítettek, talán az édesanyám tette rá a mutatóujját az autó hátuljára, hogy ne billenjen át.”

A magyar motoros, Dési János is elérte a tábort még szürkület előtt, ő a 48. helyen ért célba, az összetettben pedig felzárkózott a 32.-re. Nem volt könnyű napja, hatalmasat esett, a keze meg is sérült, úgyhogy rövid időre ő is tiszteletét tette a kórházsátorban.

Szalay Balázs még éppen sötétedés előtt ért ki a szürke dűnék közül – 26. helye egyben azt is jelenti, hogy az előző napi technikai gondja után (a kormányrúdja tört el) megkezdte a felzárkózást. Keddje egyébként kalandosra sikeredett, 20 kilométeren keresztül egy nagy fogó segítségével vezette az autót, aztán hatalmas mázlijára talált valakit az út szélén, aki meghegesztette.

Szalay egyébként elmondta, hogy még életében nem találkozott ilyen nehéz tereppel, a hatalmas szürke dűnékkel szerdán is meggyűlt a bajuk rendesen, ásniuk kellett, és a defektet sem úszták meg.

Liszi László és Fenesi József is küzdött az elemekkel. A magyar pilóta dupla defektet kapott, és eltört autójában a felső lengőkar, de megoldotta a problémát: a helyiek jó darabon tolták, és a faluhoz közel valaki meg tudta hegeszteni a törött alkatrészt, úgyhogy folytatták a szakaszt.

Hogy végül célba értek-e, arról még nem tudni, mindenesetre a szervezők – miután sötétedéskor csak 27 autós érte el a célt – kivették a szakasz utolsó részét (a 6. szakaszt is megrövidítették), és úgy döntöttek, hogy azok a pilóták is folytathatják a küzdelmet, akik nem teljesítették a távot, bár büntetést kapnak.

DAKAR 2009

5. SZAKASZ
Neuquen–San Rafael, 763 km
Autósok: 1. De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Volkswagen) 5:47:43, 2. Depping, Gottschalk (német, Volkswagen) 2:40 perc hátrány, 3. Gordon, Grider (amerikai, Hummer) 4:12 p. h., …16. Palik László, Darázsi Gábor (magyarok, Nissan) 2:01:25 ó. h., …26. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyarok, Opel) 3:15:13 ó. h.
Motorosok: 1. Street (amerikai, KTM) 6:41:06, 2. Verhoeven (holland, KTM) 5:53 p. h., 3. F. López (chilei, KTM) 7:34 p. h., …48. Dési János (magyar, KTM) 1:58:24 ó. h., …94. Saghmeister Gábor (szerbiai) 4:24:52 ó. h.
Quadosok: 1. J. M. González (spanyol, Yamaha) 8:52:38, 2. Machacek (cseh, Yamaha) 24:06 p. h., 3. Patronelli (argentin, Can-Am) 1:11:38 ó. h.
Kamionosok: 1. Kabirov, Mokejev, Beljajev (oroszok, KAMAZ) 6:43:56, 2. Csagin, Szavosztin, Nikolajev (oroszok, KAMAZ) 12:19 p. h., 3. De Rooy, Colsoul, Van Melis (holland, belga, holland, GINAF) 12:28 p. h., ... 14. Szaller, Pócsik, Csitári (MAN) 09:46:36

AZ ÖSSZETETT ÁLLÁSA
Autósok: 1. al-Attijah, Thorner (katari, svéd, BMW) 18:44:37, 2. De Villiers, Von Zitzewitz 2:24 p. h., 3. Sainz, Perin (spanyol, francia, Volkswagen) 6:33 p. h., … 15. Palik, Darázsi 3:39:02 ó. h., ...32. Szalay, Bunkoczy 13:31:18 ó. h.
Motorosok: 1. Coma (spanyol, KTM) 21:38:12, 2. Street 27:12 p. h., 3. Fretigne (francia, Yamaha) 39:09 p. h., …32. Dési 4:55:00 ó. h., ...117. Saghmeister16:15:31 ó. h.
Quadosok: 1. J. M. González 28:38:56, 2. Machacek 42:13 p. h., 3. Declerck (francia, Yamaha) 58:37 p. h.
Kamionosok: 1. De Rooy, Colsoul, Van Melis 22:13:05, 2. Kabirov, Mokejev, Beljajev 13 mp. h., 3. Csagin, Szavosztin, Nikolajev 10:05 p. h., ... 12. Szaller, Pócsik, Csitári 6:03:41 óra h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik