K. N.− utanpotlassport.hu Alig ötévesen került kapcsolatba a motorozással a most 12 esztendős Görbe Soma. A fiú édesapja, Sándor egyedi motorkerékpárokat épít, így a kölyök, ha akarta volna, akkor sem tudja „kikerülni” a járgányokat. A családfő vett is a fiának egy pocket bike-ot, ami gyakorlatilag a kicsik legjobb tanulóeszköze, nagyjából 3-4 lóerő teljesítménnyel. Miután Soma kipróbálta ‒ ahogyan meséli, erre azért picit várnia kellett, mert először még a fékkart sem érte el… ‒, azonnal beleszeretett, és kijelentette: ő bizony komolyabban akar motorozni.K. N.− utanpotlassport.hu Alig ötévesen került kapcsolatba a motorozással a most 12 esztendős Görbe Soma. A fiú édesapja, Sándor egyedi motorkerékpárokat épít, így a kölyök, ha akarta volna, akkor sem tudja „kikerülni” a járgányokat. A családfő vett is a fiának egy pocket bike-ot, ami gyakorlatilag a kicsik legjobb tanulóeszköze, nagyjából 3-4 lóerő teljesítménnyel. Miután Soma kipróbálta ‒ ahogyan meséli, erre azért picit várnia kellett, mert először még a fékkart sem érte el… ‒, azonnal beleszeretett, és kijelentette: ő bizony komolyabban akar motorozni.
Lévén, hogy ‒ édesapja szerint ‒ a génjeiben van a motorozás, a versenypályán tudja, merre van az előre, sőt! Már két éve szabadkártyásként az olaszországi versenysorozat szuperdöntőjében a negyedik helyen végzett. Erre azonnal fel is figyelt az eddigi egyetlen magyar gyorsaságimotoros-világbajnok, Talmácsi Gábor korábbi menedzsere, Stefano Favaro.
„Nagyszerű menedzsernek tartom őt. Minden terhet levesz a vállamról, tudja, hogy éppen mire van szükségem, ami nagyban megkönnyíti a dolgomat, és segít kizárólag a versenyzésre koncentrálni ‒ mondja Soma. – Az, hogy ilyen fiatalon már motorversenyző vagyok, néha megnehezíti a mindennapjaimat. Például az iskolatársaim között akadnak olyanok, akik irigykedve nézik az eredményeimet, és szórakoznak is velem, ha az újságban vagy a tévében látnak. De persze van olyan is, aki gratulál, és megkérdezi, nem félelmetes-e ilyen gyorsan száguldozni... Szóval van előnye és hátránya is annak, hogy gyerekként motorversenyző az ember” ‒ avat be a hétköznapok rejtelmeibe a kis pilóta.
S ha már tanulás: Somára az iskolapadban sem lehet panasz, ugyanis kitűnő tanuló. A szülei csak abban az esetben engedélyezik számára a motorozást, ha az nem megy a tanulás rovására. Márpedig néha nem egyszerű a kettőt összeegyeztetni. Pláne, hogy Soma az idén már új, a korábbinál is rangosabb sorozatban, a European Talent Cupban versenyez.
„Ez a széria már nagyon kemény, nagyjából hatvanfős mezőnnyel. Lökdösnek jobbról, balról, mindenhonnan. Én vagyok a hatodik legfiatalabb a fiúk között. Vannak nálam jóval idősebbek is, közülük a korelnök tizenhét éves. Szóval nincs egyszerű dolgom. Gyakorlatilag a nagy sztárcsapatok juniorjai ellen versenyzem. Kiváló felkészítő sorozat a jövőre, márpedig nekem nem titkolt célom, hogy egyszer a MotoGP-ben indulhassak” ‒ tekint a jövőbe az ifjú reménység.
Aki a versenyzés mellett motorja bütykölésével is foglalatoskodik, persze édesapja irányításával. Ahogyan azt az apuka elmondja, nem szeretné, ha a gyereknek büdös lenne a munka, és megijedne, amikor kereket kell cserélnie.
De ez még nem minden… Nemrégiben például a szerelőműhelyből egy stúdióba vezetett Soma útja. Merthogy a MotoGP jerezi futamának napján a versenyt sugárzó csatorna meghívta Somát és menedzserét, Stefanót szakértőnek. Az alighanem a világ legfiatalabb kommentátora címre is jó eséllyel pályázó ifjú pilóta korát meghazudtoló magabiztossággal azt mondja: nagyon élvezte a szereplést, és a jövőben is szívesen tesz eleget hasonló felkéréseknek.
A motorsport köztudomásúan rendkívül költséges sportág. Így aztán Somának nagy segítséget jelent a MOL Új Európa Alapítvány támogatása, amelyből utazásai egy részét fedezheti.
További korosztályos hírekMOTORSPORTBANa sportági aloldalunkon.