Azért talán nem árt árnyalni a képet. Előrebocsátom: egyetértek Sallói Istvánnal, amikor az Újpest sportigazgatója csapata kiváló szereplésének a hozadékait és tanulságait sorolja. A lilák az élen állnak, legutóbb Kaposváron például kétgólos hátrányból fordítottak, naná, hogy rang ott bármilyen szerepet vállalni, és nő a jegybevétel is. Divatos álkérdés azon tanakodni, a sok néző inspirálja-e a játékosokat a jó játékra, vagy a jó játék vonzza a sok nézőt – maradjunk annyiban, hogy ha elhisszük, hogy a pocsék futball mindenkit elriaszt, akkor erre a buta felvetésre nem is érdemes agysejteket pazarolni.
Kicsit ott akadtam meg – és most jön a kép árnyalása –, amikor a sportigazgató a VIP-páholy hirtelen megnövekedett népszerűségén lelkendezik, mondván, oda egy héttel a meccsek előtt mostanában minden jegy elkel. A borsos áron értékesített belépőket megvásárolni képes tehetős emberekre minden normális klubvezető potenciális szponzorként vagy befektetőként tekint, tehát logikus, hogy örül, mi több, örülünk a felbukkanásuknak.
Sok fejlett futballnemzetnél járva tapasztaltam, hogy ott sikk meccsre járni. Társadalmi státusz, hogy valaki ott van, VIP-helyről nézi a meccset, viszi a családját, pezsgőt vagy sört kortyolgatva figyeli a pályán történteket, és közben építgeti a kapcsolatrendszerét. Ez így van rendjén, csak éppen a futball iránti elkötelezettséget nem szabad túlbecsülni. Az MLSZ egyik vezetője mesélte, a Málta elleni selejtező előtt felhívta az egyik barátja, hogy néhány barátja szeretne jegyet kapni a mérkőzésre, ő pedig segített, nemcsak azért, mert az ismerősének az ismerősei jól szituált emberek, egész egyszerűen megtehette, miért is tagadta volna meg. Aztán néhány nappal a találkozó előtt felhívta a barát barátainak egyike, hogy hol is lesz a meccs, a Papp László Arénában vagy a Puskás-stadionban…
Tudjuk jól: ami könnyen jön, az könnyen is megy. Divatok mennek és tűnnek el, mint a hirtelen támadt nyári szellő. A szalonszurkolók roppant fontosak, de hosszútávon sokkal lényegesebb az egyszerű drukkerek bizalmának visszanyerése, bár speciel az Újpest – ebben a tekintetben – most jó úton jár. A lelátókat ők töltik vagy töltenék meg, és egy kiszemelt szponzor vagy befektető számára aligha létezik hatásosabb érv, mint a tömött stadion, a pénztárak előtt kígyózó sorok látványa.
Szóval a jó futballhoz jó futball kell, ezt sehogy sem lehet kikerülni.