A féktávok dönthetnek

Vágólapra másolva!
2009.04.23. 23:21
Címkék
A motegi verseny a féktávokról szól – ha azokon nem vagy jó, nincs esélyed a győzelemre. Talmácsi Gábor és Tóth Imre is tudja ezt, s ennek szellemében készül a gyorsaságimotorosvilágbajnokság idei második futamára, amely pénteken az első szabadedzéssel kezdődik.

Talmácsi Gábor kedveli Motegit. Nem csoda, hiszen világéletében feküdt neki a japán pálya, olyannyira, hogy ha megnézzük a nyolcadliteres statisztikákat, azt találjuk, az ő nevéhez fűződik a versenyben futott leggyorsabb kör (1:58.815), arról nem beszélve, hogy az előző két viadalon dobogóra állhatott Japánban. (Tavaly harmadik lett, tavalyelőtt második.)

Más kérdés, hogy ezt a versenyt az utóbbi években mindig az idény vége felé teljesítette a mezőny, vagyis az időjárás okozhat meglepetéseket – hűvösebb van, s az edzések időpontjára esőt ígérnek a szakemberek. Persze, ha esik, az egyformán hátrány, hiszen mindenkinek vizes pályán kell száguldania...

„A motoromat teljesen átállította a csapat, olyanra, amilyennel még sohasem mentem – árulta el lapunknak Talmácsi Gábor. – Más a rugó, más az utánfutás, a tengelytáv, az olajszint az első gátlóban – gyakorlatilag olyan, mintha teljesen új lenne a motor. S hogy miért van ez? Néha nagy döntéseket kell hozni a siker érdekében, s mi megtettük. De nem aggódom, hiszen a legjobb mérnökök dolgoznak körülöttem, bízom a tudásukban.”

A változtatásokra azért volt szükség, mert bár Katarban nincsenek különösebben nehéz féktávok (Motegiben viszont szinte csak azok vannak...), már ott is akadt gondja velük a magyar világbajnoknak. A változtatások célja az volt, hogy megszűnjenek a problémák, hogy a gyári Aprilia könnyebben vezethető legyen és jobban viselkedjen a féktávokon. Talmácsi ezt kérte a csapattól, s ők ennek megfelelően alakították a futómű-beállítást. Az első edzésen kiderül (milyen kár, hogy az új szabályok szerint pénteken csak egy van...), hogyan sikerült.

„Megkaptam az Apriliától a tavalyi kettőötvenes adatokat, szóval elméletben tudom, hogyan kell negyedliteres motorral gyorsan menni ezen a pályán – folytatta Talma. – Délután körbe is futottam az aszfaltcsíkon, mindenre emlékszem, tudom, mit hogyan kell csinálni, úgyhogy már nagyon várom a versenyt.”

Talma a délutánt immár hagyományosan a helyi Honda-múzeumban töltötte: a régi és új autó- és motorcsodák között. Meghallgatta a motorhangokat („A régi Formula–1-es turbómotorok nagyon szóltak” – mondta), megsimogatta Ayrton Senna McLaren-Hondáját, és felkéredzkedett nagy kedvence, Freddie Spencer motorjára. S hagyták neki, pontosabban csak neki hagyták, hiszen elvileg nemhogy felülni nem lehet rájuk, még megérinteni sem lehet ezeket a gépeket. Ennyit számít, ha valaki világbajnok...

A 250 köbcentis kategória másik magyarja, Tóth Imre is rajtra kész, és bevallja, már alig várja, hogy végre motorozhasson, mert ha egészen őszinte akar lenni, a motegi versenypályát sokkal jobban szereti, mint magát a várost.

„A pálya trükkös, nagy féktávok vannak, három vagy négy kanyarban egyes fokozatig kell visszakapcsolni, úgyhogy lesznek sebességkülönbségek – mondta Tóth, akinek az idénynyitója nem úgy sikerült, ahogyan tervezte, a 17. pozícióban végzett. – Itt nem a végsebesség a legfontosabb, hanem hogy a szűk kanyarokból jól gyorsítson ki az ember, s mi ehhez igazodva állítottuk be a motort. Az Apriliák egyébként jól szólnak – úgy látszik, ez a japán viadalon szokatlan hűvös idő, »csak« 20-25 fok van, jót tesz nekik.”

A viadal pénteken az első szabadedzéssel kezdődik, majd vasárnap magyar idő szerint 6.15 órakor kerül sor a 250 köbcentis futamra, amelyet a Magyar Televízió élőben közvetít.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik