Március 9. és 12. között tartották a Formula–1-es idény egyetlen olyan tesztjét, amelyen mind a tíz csapat részt vett, a négynapos tréning legjobb köridői alapján felállítottuk a sorrendet, amely többé-kevésbé tükrözi az erőviszonyokat. Ám mivel a teszteken bármit szabad, azaz az időeredmények nem feltétlenül „őszinték”, messzemenő következtetéseket nem szabad levonni belőlük.
Már csak azért sem, mert egy napon csapatonként csak egy-egy autót lehetett használni, és mivel az aszfalt állapota a lerakódó gumitól egyre jobbá vált, az utolsó napon körözők sokkal jobb körülmények között érték el a legjobb eredményüket, mint azok, akik csak az első két napon teszteltek. Erre jó példa a Williams, amely Jerezben, a legutolsó közös teszten sehol sem volt a többiekhez képest, de két nappal tovább maradt, mint a Brawn, és meg is döntötte Jenson Button – a 2009-es autóval futott – nem hivatalos pályacsúcsát. Ugyanakkor a Williams mellett a McLaren is a végsőkig maradt, Heikki Kovalainen mégsem tudta túlszárnyalni a brit idejét.
Ha már a McLaren finnjénél tartunk, Barcelonában az ő legjobbja volt a leggyengébb a melbourne-i rajtrácson felsorakozó húsz pilótáé közül. Ez nem jelenti azt, hogy a finn az Ausztrál Nagydíjat is az utolsó sorból kezdi, de alapjában meghatározta az erőviszonyokról alkotott előzetes képet.
A legjobb eredmények mellett az autók hosszú meneteit is érdemes megvizsgálni. A barcelonai teszt összes körének eredményéhez hozzájutó autosport.com elemzése szerint a Brawn-istálló nemcsak egy körön, hanem a hosszú távú menetekben is a többiek előtt jár. Jenson Button és Rubens Barrichello autója hamar felmelegíti a gumikat, azaz már az etap elején villámgyors, és nem is használja el az abroncsokat, így több mint húsz körön át kiegyensúlyozott marad. Vészjósló a többiek számára…
Barcelonában a Brawn mögött meglepetésre nem a Ferrari következett, hanem a BMW és a Toyota, szinte holtversenyben, átlagosan fél másodperces lemaradással Buttonékhoz képest. A Scuderia pilótái csak ezután jöttek, kéttizedes hátránnyal, majd újabb két tizedre a Renault. Fernando Alonso is a fenti eredmények alapján jelentette ki, hogy jelenleg a Renault az ötödik legerősebb csapat. Az autosport elemzésében a Williams, a Red Bull, a Toro Rosso és a Force India is megelőzi a McLarent, amely átlagosan 1.8 másodperces hátrányt szedett össze a Brawnnal szemben. Érdekes, hogy amíg az első és az utolsó autót is Mercedes motor hajtja, a szerepek ilyen elosztására kevesen fogadtak volna.
Ennek ellenére sem hisszük, hogy a McLaren a mezőny végén kullog majd, és az is furcsa lenne, ha a Ferrari pilótái nemcsak a Brawn kettősétől kapnának ki, hanem a toyotásoktól is. Inkább arról van szó, hogy más gumikkal más programot teljesítettek az istállók, amelyek egy része Melbourne-ig nem mutatja meg oroszlánkörmeit. Bernie Eccles-tone szerint a McLarennel ez a helyzet.
„Nem volt értelme, hogy megmutassák, mit tudnak, meglepődnék, ha nem lennének a legjobbak között Melbourne-ben – mondta Ecclestone. – Ugyanakkor a Brawn teljesítményét valósnak találom, nem viccből győzték le a többieket a felkészülés során.”
Ecclestone-nak ellentmondhat, hogy a McLarennek eddig is voltak gondjai abból, hogy túl hamar elhasználta az abroncsait. Melbourne előtt az az egyik fő kérdés, ki hogyan tud majd gazdálkodni a gumijaival. A Ferrari lassan hozza üzemi hőfokra őket, azaz az etapok elején lassabb, mint a végükön, míg másoknál fordított a helyzet. A rövid felkészülés miatt nehéz volt minden részletre odafigyelni. Vannak, akik az időmérőn nyújtanak kiemelkedő teljesítményt, míg mások a gyengébb kvalifikáció után a versenyen gyorsulnak fel. Ez eddig is így volt, de a különbségek nőhetnek, és a nagy eltolódás miatt a versenyek izgalmasabbá válhatnak.
Egy biztos: az új szabályok, a Brawn és a McLaren ellenkező előjelű, váratlan formája miatt is olyan várakozás előzi meg az Ausztrál Nagydíjat, mint amilyenre régóta nem volt példa. Az igazság az Albert Parkban derül ki. Először az időmérőn, aztán a versenyen. Ha pedig esik, az izgalmak fokozódnak, az erőviszonyok kirajzolódására még egy hetet várni kell.
További F1-es cikk a 17. oldalon