A SZEMPONTOK
1. Háttér
2. Felkészülés
3. Várakozás
4. Esély a vb-címre
LASSAN INDUL MAJD A CÍMVÉDÉS
1. Lewis Hamilton világbajnok lett, azaz elérte célját, amely tízéves kora óta vezérli, amelynek élete minden percét szentelte. Ez okozhat motivációs problémát, de a csapat vezetősége nem engedi meg, hogy lazítson. A család nyugtató jelenlétére a továbbiakban is számíthat, és a McLaren továbbra is érte dolgozik.
2. A McLaren-istálló a kilencvenes évek eleje óta nem tudott egyhuzamban két évnél tovább a közvetlen élmezőnyben maradni, és úgy tűnik, most is megtörik a jó forma. A teszteken gyengélkedett az MP4-24, amellyel az aerodinamika terén vakvágányra tévedtek a mérnökök. A gyakorlás vége felé javultak az eredmények, igaz, ez adódhatott a pálya állapotának változásából is. A közös tesztek során szintén nem túl acélos Williamstől így is elmaradt a csapat Jerezben.
3. „A felkészülés során kiderült, hogy a többiek mögött kullogunk, de a két év alapján, amelyet a McLarennél töltöttem, biztos vagyok benne, hogy a csapat gyorsan kilábal a problémából, és rövidesen újra a győzelmekért küzdhetünk.”
4. NSO-szavazás: 17 százalék NS-tipp: 15 százalék
MOST MÖGÖTTE ÁLL A FERRARI
1. Felipe Massa tavaly hátrányból kezdett Räikkönennel szemben, de a finn gödörbe került, a brazil pedig kiegyensúlyozott teljesítményével – amelyet nagyrészt versenymérnökének, Rob Smedleynek köszönhetett – átvette az irányítást a Scuderiánál. Maga mögé állította a csapatot, amíg Räikkönen befelé fordult, ő a Michael Schumachertől tanultakat felhasználva a garázs kedvence lett.
2. A bahreini balszerencsét (a rossz európai idő elől a közel-keleti országba ment a csapat, de homokvihar miatt napokig állt a tesztelés) leszámítva hasznosan teltek az elmúlt hetek, igaz, amíg a kocsi sebessége versenytávon kiegyensúlyozott volt, a megbízhatósággal ezúttal is akadtak bajok.
3. „Az előző idény erősebb emberré, jobb versenyzővé tett. Feldolgoztam a vereséget, túl vagyok rajta, és készen állok az újabb menetre. Bízom benne, hogy az idén is az élen leszünk, a teszteredmények mindenesetre biztatóak. Úgy tűnik, egyedül a Brawntól kell tartanunk, de nem tudom, mennyire reálisak az eredményeik.”
4. NSO-szavazás: 21 százalék NS-tipp: 19 százalék
ISMÉT ÉHES A GYŐZELEMRE
1. Kimi Räikkönen első ferraris idényében világbajnok lett, ezért tavaly toronymagas esélyesként kezdte a szezont. Ám erős kezdés után visszaesett, sokan máig elemzik, mi történhetett vele. Mindenesetre a csapaton belül Massával szemben hátrányba került, mind a formáját, mind a megbecsülését tekintve. Egyik sem ejti kétségbe, s biztos, hogy ha az idény elején megnyer néhány versenyt, ugyanúgy a Ferrari-szurkolók bálványa lesz, mint két éve.
2. Az új aerodinamikai szabályok és a slick gumik egyaránt kedveznek Räikkönen vezetési stílusának, már csak ezért is a vb fő esélyese a 2007-es világbajnok. A megbízhatósági gondok aggasztóak lehetnek, főleg, ha valamelyik vetélytárs gyors és kiegyensúlyozott lesz.
3. „A tavalyi idényt felejtsük el! A remek teszteredmények után tiszta lappal indulok, és minden eddiginél jobban éhezem a sikerre. Nem tudom, mi a helyzet a többiekkel, Melbourne-ben derül csak ki, hogyan állunk másokhoz képest.”
4. NSO-szavazás: 32 százalék NS-tipp: 22 százalék
MEGÉRTE-E A TAVALYI ÁLDOZAT?
1. Robert Kubica tavaly az idény közepén vezette a vb-pontversenyt, de a kanadai győzelem után a csapat Nick Heidfeldre és a 2009-es autóra fordította figyelmét. Kubica, aki még néhány GP-vel az idény vége előtt is versenyben volt a vb-címért, dühös lett, mert szerinte ha rá figyel a csapat, megfoghatták volna Hamiltont és Massát. Egyesek úgy vélik, szándékosan fogták vissza Kubicát, mert a BMW vezetősége a korai siker miatt megvonta volna a támogatását, amely a folyamatos fejlődéshez kell.
2. A BMW korán kezdte a felkészülést, a pilóták már karácsony előtt az idei autó kezdeti változatával köröztek. A teszteken nem mutattak sokat, mint mondták, ennek Melbourne-ben jön el az ideje.
3. „Tavaly a csapat hozott egy döntést, amellyel nem feltétlenül értettem egyet, de ezen már kár töprengeni. Bízom benne, hogy a vezetőség határozatának meglesz az eredménye, és az első helyekért küzdhetünk, de ehhez minden egyes nagydíjon százszázalékosnak kell lennünk.”
4. NSO-szavazás: 2 százalék NS-tipp: 18 százalék
RENGETEGET TESZTELT
1. Fernando Alonsóval az előző idényben a legtöbbet fejlődő csapat lett a Renault, amelynek volt honnan visszakapaszkodnia, hiszen több mint egy másodperces hátránnyal kezdte az évet. A végére a harmadik legjobb autó volt a Renault-é, és Alonso hozta is az eredményeket. A csapat bálványként tiszteli a spanyolt, akinek a mclarenes kalandja óta tudjuk, hogy két Renault létezik: az alonsós és az Alonso nélküli. Az előbbi mindenre képes, ezért figyelni kell rá az idén.
2. Alonso sokkal több tesztelési lehetőséget kapott, mint Nelsinho Piquet, és a brazil nem is nagyon bosszankodott emiatt, ő is tudja, hogy az autó akkor lesz a legjobb, ha a kétszeres világbajnok készíti fel. Néhány eredmény roppant biztató volt, Alonso győzhet Ausztráliában.
3. „Tavaly sokkal inkább aggódtam a helyzetünk miatt, mint most. Akkor az év elején kilátástalannak tűnt a helyzetünk, mégis megnyertünk két futamot. Ehhez képest most alig van lemaradásunk az élen állókhoz képest, van miben reménykednünk.”
4. NSO-szavazás: 24 százalék NS-tipp: 15 százalék
A FAVORITOK KÖZÉ KERÜLT
1. Sebastian Vettel megváltotta a világot a Toro Rossónál, megmutatta, mire lehet képes egy kiscsapat, ha rendben megy a munka, és kivételes tehetségű versenyzője van. Az olaszok álomvilága talán véget is ért azzal, hogy Vettel eljött onnan, és már a Red Bullra kell figyelni, mert a német az első csapatban nemcsak az autót fogja villámgyorsan vezetni, hanem azt is elmondja, mitől működött hatékonyabban a tavalyi csapata.
2. Mark Webber novemberi túrabalesete miatt a karácsony előtt Vettelre hárult az összes tesztfeladat, de az új autó tesztjére az ausztrál kiheverte sérüléseit. Eleinte mindkét pilótával gyors volt az RB5-ös, de miközben Webber úgy érezte, hogy nem fejlődik a kocsi, Vettel folytatta remeklését.
3. „Nem mi vagyunk a világbajnokság fő esélyesei, hanem a Ferrari. Ám keményen dolgozunk, van a csapatban annyi, hogy felzárkózzunk az élmezőnyhöz. A kocsi jónak tűnik, ha minden versenyen kihozzuk belőle a maximumot, és nem lesznek műszaki problémáink, bármi megtörténhet.”
4. NSO-szavazás: 2 százalék NS-tipp: 18 százalék
BRAWN ÉS A TÖBBI SÖTÉT LÓ
A Brawn-istálló érkezése felbolygatta a Formula–1 amúgy sem eseménytelen felkészülési időszakát, Jenson Button és Rubens Barrichello teszteredményei összezavarták a képet. Egyesek szerint szabálytalan autóval ámította a többieket a Brawn, amely szponzorra vadászott, s a jó eredményektől várta a támogatók jelentkezését, míg mások a 15 hónapos felkészülés eredményének tulajdonították a jó autót. Internetes vb-szavazásunk már nagyban tartott, amikor a Brawn elkezdte bontogatni szárnyait, de nem indítottunk új voksolást, mert nem ugrott meg a „Más” lehetőségre adott szavazatok száma. Másik szavazást indítottunk arról, mit érhet el a csapat az idei évadban, de csaknem 3000 véleményből csupán 200 jelezte azt, hogy Button vagy Barrichello világbajnok lesz.
A Brawn mellett a Toyotával is érdemes számolni, Jarno Trulli és Timo Glock az összes teszten megmutatta, hogy rövid és hosszú menetekben is képesek tartani a ferrarisok tempóját. Ugyanakkor egyikük sem olyan jó versenyző, mint Massa vagy Räikkönen, ezért merész ötletnek tűnik rájuk fogadni. A Brawnhoz hasonlóan a Toyotának is az idény közbeni fejlesztésekkel gyűlhet meg leginkább a baja.
Ebbe a keretbe tartoznak vb-esélyeseink csapattársai, akik közül Nelsinho Piquet-ben bízunk legkevésbé. Nehéz elképzelni, hogy Heikki Kovalainen Hamilton fölé kerekedik a McLarennél, mint ahogy többéves rutinja ellenére Mark Webbertől és Nick Heidfeldtől sem várható, hogy megveri Vettelt és Kubicát. Azonban láttunk már csodát, elég csak egy évet visszamenni az időben, amikor nagyon kevesen vélték úgy, hogy Massának lehet esélye Räikkönennel szemben…
NSO-szavazás: 17 százalék NS-tipp: 15 százalék