A gyerekek naponta átlagosan hat-hét órát töltenek az iskolában, a szünetekben pedig leginkább sportolnának, ha éppen lenne mit rúgni vagy dobálni. Húsz évvel ezelőtt még tele voltak a szertárak sporteszközökkel, ám manapság inkább üresek a polcok. Az ok roppant egyszerű: nincs pénz a beszerzésre.
Korábban volt minden iskolának sporttámogatása, amelyet a jelenleg hatalmon lévő kormány eltörölt. Annak idején csak sportszerre, utazásra és versenyeztetésre költhették a támogatást az intézmények, nem vehettek belőle új földgömböt, és a testnevelőknek sem adhattak belőle több fizetést.
Ehelyett az idei költségvetésben normatív alapon szabályozzák az erre jutó pénzt, nagyságrendileg 500 forintot költhetnek az iskolák gyerekenként a tömegsportra, ha az önkormányzat is úgy gondolja.
Az idei költségvetésben ugyanis ötmilliárd forintot különítettek el erre a célra, de a pénzt nem az intézmények, hanem a települések kapják meg.
Vagyis egy iskola, amelynek 500 tanulója van, 250 ezer forintot költhet egy évben sportszerre. Van olyan igazgató, aki azt mondja, hogy ezt a pénzt lehívni sem érdemes, mert nem segít lényegesen az iskolának.
Magyarországon átlagosan ennél is kevesebbet költ egy intézmény a tömegsportra, illetve az eszközök beszerzésére. Mivel azonban a sportszerek amortizációja igen gyors, a tízszerese is kevés lenne ahhoz, hogy a gyerekek jó minőségű labdákkal játszhassanak.
Ugyanakkor a modern oktatásban igen fontos szerepet játszik a sport az órákon és az órán kívüli időszakokban is. Már csak azért is, mert a tantervek is kiemelten foglalkoznak a mozgás fontosságával, vagyis a tanároknak kötelességük is bizonyos sportágak alapjait átadni a gyerekeknek – ám eszközök nélkül ez elég nehézkesnek tűnik.
Az intézmények előtt három út áll. Elsőként az egyéb normatív támogatásokból csoportosíthatnak át pénzt a sportra, ám ez, ugye, azt is jelenti, hogy máshonnan kell elvenni, ami nem szerencsés. Másfelől az iskolák pályázhatnak a tömegsporttal kapcsolatos kiadásokra, ám ezek bonyolultsága gyakran az illetékesek kedvét szegi. Ráadásul a pályázatokkal kapcsolatos adatbázisokban csak elvétve találkozhatunk erre vonatkozó kiírásokkal. Harmadsorban természetesen akadnak szülői felajánlások, de ezekre nehéz iskolai tömegsportot alapozni. Vagyis a gazdasági megszorítások elérték az iskolai sportot is, hiszen miközben mindenki az utánpótlás-nevelés fontosságáról beszél, pénzt senki sem akar adni rá.