Kedden Valenciában a BMW-istálló zárta le a 2009-es idény első fontos, kilencnapos szakaszát, amely során hat Formula–1-es istálló is bemutatta új autóját. A Ferrari, a Toyota, a McLaren, a Renault és a Williams után a svájci-német csapat autója szolgált a legkisebb meglepetéssel, ami annak is betudható, hogy a BMW már november óta tesztelte új légterelőit.
Talán az a legváratlanabb, hogy az F1.09-esen az első légterelő alig változott a korábban tesztelt hibrid autóéhoz képest. A szárny elemei sokkal szögletesebbek, egyszerűbbek az eddig bemutatottaknál, ami azért is furcsa, mert 2008-ban aerodinamikailag a BMW volt a legbonyolultabb a mezőnyben. Persze elképzelhető, hogy a tesztek tapasztalatai alapján még az Ausztrál Nagydíj előtt elkészül az új, sokkal finomabb szárny.
A BMW szakemberei visszhangozták az eddigi bemutatókon elhangzottakat, azaz a kocsi elkészítése nagy kihívás volt, az új szabályok miatt a nulláról kellett kezdeni a tervezést is. A három fő terület, amely különös figyelmet kívánt – az aerodinamika, az újra bevezetendő slick gumik, illetve a KERS volt. Az energiaátalakító rendszer bevezetését senki sem erőltette annyira, mint a bajor cég, Mario Theissen csapatvezető szerint ugyanis a BMW utcai részlege is fel tudja majd használni az F1-es kutatások tapasztalatait.
„A Formula–1 remek lehetőséget kapott arra, hogy úttörő legyen egy, a jövőben tömeggyártásra szánt rendszer kifejlesztésében – mondta Theissen. – Az utcai autókban egyelőre nincsenek elég hatékony és megbízható energiaátalakító eszközök, de az F1-ben szereplők rá vannak kényszerítve, hogy a lehető leggyorsabban megoldják ezt a feladatot. A BMW mindig is technológiai laboratóriumként tekintett versenyistállójára, és ez a szemlélet a KERS esetében többszörösen kifizetődik. Ez egyben az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy a Formula–1 eladható maradjon.”
Theissen elszántsága ellenére leszögezte, hogy ha az autó gyorsabb lesz az eszköz nélkül, mint vele, nem fogják az autókba tenni a március 29-i, idénynyitó Ausztrál Nagydíjon. Még nem tökéletes a rendszer, a finomításához időre van szükség, és az idényrajtig hátralévő időben dől el, hogy fel tudnak-e készülni a melbourne-i viadalig. Mario Theissen másik nagy kihívása, hogy rendezze viszonyát Robert Kubicával. A lengyel pilóta tavaly, a Kanadai Nagydíj megnyerése után a vb-pontverseny élén állt, és nagyon megharagudott a csapat vezetőségére, amely ezután nem állt mögé, hanem inkább Nick Heidfeld problémáinak megoldására törekedett, valamint az új autó fejlesztéseivel foglalkozott. A krakkói pilóta csak erre az idényre írta alá új megállapodását, és egyébként sem barátkozó típus, a legfontosabb számára, hogy ő maga jól szerepeljen.
Ha a BMW nyugalmat akar, s Kubicát is megtartaná, nincs más választása: jó autót kell a lengyelnek adnia. A pilóta is ebben bízik, s reméli, az idén már valóban a vb-címért csatázhat.
„Tavaly nem volt minden rendben, nehezen dolgoztam fel a helyzetet, hogy nem mindenkinek ugyanazok az elképzelései, mint az enyémek. Most már elfogadom ezt, lezártam magamban a történteket – mondta Kubica. – A tavalyi idény alatt a csapat mérnökei rengeteg energiát fektettek az idei szezon előkészületeibe, remélem, a múlt évben hozott áldozatok az idén megtérülnek. Az év elején mindenki azt hiszi, hogy versenyben lesz a vébécímért, de a végén csak egy örülhet, ez teszi olyan roppant nehézzé a sportot. A következő hetekben és az első versenyen választ kaphatunk arra, hogy jó irányba indultunk-e el, és azok közé tartozunk-e, akik a végéig küzdhetnek a trófeákért.”
Kubica elégedett volt az első nap elvégzett teszttel is, 74 kört tett meg a Ricardo Tormo-versenypályán, és különösebb gond nélkül teljesítette a napi programot. Közben a Ferrari Mugellóban gyakorolt Kimi Räikkönennel, a finn pilóta az esős idő ellenére elégedett volt a kocsival, amellyel szintén nem voltak problémák. Portugáliában továbbra is öt csapat tesztel, s mivel a folyamatosan változó időjárási körülmények között a versenyzők más-más időpontban köröztek, az eredmények között óriási különbségek alakultak ki, így egyelőre nem mérvadók.