Néhány perccel azután, hogy Klagenfurtban lejátszották egymás után a lengyel és a német himnuszt, Montrealban is ez a két dallam követte egymást. Robert Kubica révén lengyel győzelem született a Kanadai Nagydíjon – német autóval. A BMW Sauber ráadásul – akárcsak 1998-ban a néhai Jordanistálló Damon Hill és Ralf Schumacher révén – kettős győzelemmel került a futamgyőztes konstruktőrök közé. Nick Heidfeld ugyanis egy boxkiállásos taktikájának köszönhetően a második helyre hozta be a másik hófehér négykerekűt.
Kubica kétszer állt ki a boxba, és miután egyszer fantasztikus manőverrel megelőzte csapattársát, biztos győzelmet aratott. Ezt első kelet-európai pilótaként érte el, a 2006-os Magyar Nagydíjon bemutatkozó lengyel versenyzőnek két évet sem kellett várnia első sikerére, pályafutása 29. nagydíjrajtján diadalmaskodott. És egy évvel azután ért révbe, hogy az utóbbi évtized legcsúnyább balesetét szenvedte el a Notre Dameszigeten. A győzelemmel a világbajnoki pontversenyben is átvette a vezetést, négy ponttal előzi meg a Felipe Massa, Lewis Hamilton párost.
És ha már itt tartunk, a McLaren brit versenyzőjének, aki a pontverseny éllovasaként érkezett Észak-Amerikába, óriási szerepe volt abban, hogy Kubica és a BMW ünnepelhetett a leintés után. A tavaly ugyanitt élete első győzelmét arató Hamilton Adrian Sutil kicsúszása után, a biztonsági időszakban a mezőny éléről hajtott be a boxutcába, ahová a mezőny többsége követte őt.
Csapata azonban lassabban dolgozott, mint Kubicáé és Kimi Räikkönené, így csak harmadikként érkezett a kijárathoz, ahol azonban piros volt a lámpa (addig tilos elhagyni a boxutcát, amíg a safety car mögötti utolsó autó el nem hagyja a pitből kivezető út és a pálya vonalának találkozását). Kubica és Räikkönen megállt, Hamilton ezt későn vette észre, és a lengyel felé tartó autóját balra húzva „belerongyolt” a finn négykerekűjébe.
Mindketten kiestek (Hamiltonnak hátulról még nekiment a szintén elmélázó Nico Rosberg), és Räikkönen a tőle szokatlan indulattal mutogatott vetélytársának. Nem véletlenül, hiszen Monacóba még a pontverseny éllovasaként érkezett, és mindössze két eredménytelen futam elég volt ahhoz, hogy visszacsússzon a negyedik pozícióba.
„Láttam a piros lámpát, de már túl késő volt – mondta Hamilton, aki Rosberggel együtt tízhelyes rajtbüntetést kapott a francia viadalra. – Az ember dühös, amikor nekimegy a falnak, és kiesik, de ez más érzés. Nagyon sajnálom Kimit, ha ezen ment el a versenye, de ilyen az autósport.”
Az utolsó mondatot két hete Räikkönen mondhatta el, miután a hajrában belerohant Sutilba, most ő volt a vétlenül szenvedő fél.
A viadal előtt, a pálya vasárnapi újraaszfaltozását követően nagy volt az aggodalom, mindenki attól tartott, hogy az új réteg felmorzsolódása miatt balesetveszélyes lesz az útfelület. Számos megcsúszás volt, de kívülről nem tűnt olyan veszélyesnek a helyzet, mint amilyenre számítani lehetett, Montrealban meg egyébként is az átlagnál több a kicsúszás.
Azok közül, akik végigbírták, David Coulthard és Timo Glock idei első pontjait szerezte meg (DC 62-edszer állt a dobogóra, ezzel Rubens Barrichellót maga mögött hagyva egyedüliként negyedik az örökranglistán Michael Schumacher, Alain Prost és Ayrton Senna mögött), Massa pedig szemfüles előzéseket bemutatva lett ötödik, és tartotta a csapat-vb első helyén a Ferrarit.