Végül megúszta a McLaren

Vágólapra másolva!
2007.07.27. 23:40
Címkék
Bár bűnösnek találta a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a McLaren-istállót a Ferrari bizalmas dokumentációjának jogosulatlan birtoklásáért, de mivel nem lehetett bebizonyítani, hogy fel is használták az iratokat, elmaradt a büntetés. Wokingban megkönnyebbültek, Maranellóban dühöngenek.

A McLaren-istálló csütörtöki FIA-meghallgatása kapcsán beszéltek pénzbüntetésről, pontlevonásról, eltiltásról, sőt még kizárásról is, de végül semmiféle büntetést sem kapott a világbajnoki pontversenyt vezető brit gárda. A párizsi tárgyaláson ugyanis nem tudták bebizonyítani, hogy Ron Dennis csapata bármit is felhasznált volna abból a 780 oldalnyi dokumentációból, amely a beosztásából július 3-án felfüggesztett főtervezője, Mike Coughlan birtokába került. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy ártatlannak találták a wokingiakat, a Ferrari-dokumentációk birtoklása önmagában is szabálytalan, még akkor is, ha csak az egyik alkalmazottról van szó.

„Azzal, hogy a McLarenistálló bizalmas információkat szerzett a Ferrariról, megsértette a nemzetközi sportszabályzatot – áll a Nemzetközi Automobil-szövetség honlapján (www.fia.com) megjelent nyilatkozatban. – Ám a csapat nem használta fel az információt arra, hogy előnyt szerezzen vetélytársával szemben a Formula–1-es világbajnokságon, így nem büntethető. Ha a jövőben mégis kiderül, hogy a McLaren jogosulatlan előnyhöz jutott ezáltal, az FIA újra beidézheti az istállót, és nemcsak a 2007-es, hanem a 2008-as világbajnoki küzdelemsorozatból is kizárhatja.”

Ron Dennis, a McLaren elnök-igazgatója, aki 1981 óta irányítja az istállót, megkönnyebbült az ítélet hallatán. Számos álmatlan éjszakát okozott neki az ügy, amely miatt egy sajtótájékoztatón ki is borult, és könnyes szemmel magyarázta az újságíróknak, hogy ez nem fordulhat elő a McLarennel.

„Az ítélet tükrözi a bűntett súlyosságát” – mondta az FIA párizsi székháza előtt Dennis. A McLaren, amely Mike Coughlan révén került a botrány középpontjába, egyszer már tisztázódni látszott, amikor ugyanis a Honda vezetősége elárulta, hogy Coughlan és az adatokat a Ferraritól kiszivárogtató Nigel Stepney náluk kopogtatott állásért, feltételezhetővé vált, hogy Coughlan a McLarennél nem használta fel az adatokat. Ám a Ferrari által a londoni legfelsőbb bíróságon beperelt Coughlan vádalkut kötött, és eskü alatt írásba adta, hogy mi is történt valójában, néhány újságcikk „idézeteket” közölt az írásból. Az egyik ilyen szerint Coughlan már az idény előtt kapott információkat Stepneytől, és a McLaren emiatt jelentette az FIA-nak, hogy a Ferrari szabálytalan fenéklemezt használ. Olasz forrásokban az is olvasható volt, hogy a McLaren idei autója nyomokban a Ferrari mása, ezért a meghallgatás előtt már a legszigorúbb büntetéseket is elképzelhetőnek tartották.

Bernie Ecclestone viszont hallani sem akart szankciókról, a Formula–1 gazdasági vezetője elsősorban a sportág sikerességét szem előtt tartva azt nyilatkozta, hogy mihamarabb véget kell vetni az ügynek, és el kell felejteni.

„Rémisztő híreket hallok, és aggódom – mondta Ecclestone a Timesnak. – Remélhetőleg nem fognak ostoba büntetéseket kiszabni, és tönkretenni az F1-et. Túl sokat beszéltek már erről a lehetetlen kémtörténetről, amely eltereli a figyelmet a lényegről, azaz a pályán zajló eseményekről. Remélhetőleg a testület nem tart erődemonstrációt, és csak akkor büntet, ha történt is valami.”

Ecclestone fellélegezhetett, hiszen nem nyúltak bele a világbajnoki küzdelemsorozatba, a pályán elért eredményeit a McLaren megtarthatta. Így a csapat 138 pontjával továbbra is a 111 pontos Ferrari előtt áll, Lewis Hamilton (70) és Fernando Alonso (68) pedig Felipe Massa (59) és Kimi Raikkönen (52) előtt.

Maranellóban felháborodva fogadták a döntést.

„Párizsban kiderült, hogy az alapvető sportszerűség hiánya és a szabálytalanság elkövetése a Formula–1-ben nem jár következményekkel – áll a Ferrari közleményében. – A csütörtöki döntéssel elfogadottá vált az őszinteség hiánya, és ez precedenst teremt. Bűntetlenül meg lehet szerezni egy másik istálló bizalmas, minden részletre kiterjedő adatbázisát, és hónapokon át lehet őrizni, szintén következmények nélkül. Hatalmas véletlen kellett ahhoz, hogy rájöjjünk, a McLaren birtokában vannak a dokumentumok, és továbbra is nála maradhatnak. És ez éppen a Formula–1-ben történik, ahol a legapróbb részleteken dőlnek el a világbajnoki címek. A Ferrari úgy érzi, hogy ez az eset megtépázza a sportág becsületét, de folytatja a Modenában és Londonban megkezdett bírósági tárgyalást.”

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik