Nem történt csoda Interlagosban: a címvédő Fernando Alonso és a Renault-csapat nyerte meg az 57. Formula–1-es világbajnokságot. A McLarenhez igazoló spanyol csillag második lett a ferraris Felipe Massa mögött a Brazil Nagydíjon, a visszavonuló Michael Schumacher korai defektje miatt a mezőny végére esett vissza, ám innen bámulatos teljesítménnyel zárkózott fel a negyedik pozícióba.
Az, hogy Interlagosban világbajnokot avattak – és hogy Fernando Alonso megvédte címét – bizonyos szempontból másodlagos volt azon tény mellett, hogy a Formula–1-ből távozott a sportág kétségtelenül legnagyobb sztárja. A verseny is nagyon izgalmas volt, ennek ellenére mindenki Michael Schumacherről beszélt. A német meghatódott, amikor a világ egyik legnevesebb labdarúgója, Pelé egy kupával kedveskedett neki a verseny előtt, és persze attól is, amikor a csapat tagjai egy mindannyiuk által aláírt fotót ajándékoztak neki. A sisakja festése sem volt a szokásos, a pályafutása során elért 91 győzelmét nyomtatta rá. Nem lett meg a kilencvenkettedik.
Pedig tudta, csak akkor előzheti meg az összetettben Alonsót, ha nyer, és ellenfele nem szerez pontot. Erre vajmi kevés esély mutatkozott: nem is sikerült. Mégis a legtöbben úgy vélték: Michael Schumacher pályafutása egyik leglátványosabb küzdelmét produkálta – annak ellenére, hogy csak a negyedikként intették le.
Még a verseny elején Nico Rosberg balesetet szenvedett, és a Williams egyik roncsdarabja döntő szerepet játszott a végeredményben. Az előretörő Michael Schumacher bal hátsó kereke ugyanis megsérült egy törmeléktől, így a nyolcadik körben Giancarlo Fisichella (Renault) előzése közben defektet kapott. A német legenda számára külön balszerencsét jelentett, hogy az eset a célegyenes végén történt, így egy teljes kört meg kellett tennie, amíg beért a boxba. A mezőny végére esett vissza, szinte reménye sem maradt a sikerre.
Alonso: ?Fantasztikus hétvége volt?
Schumacher azonban már korábban megígérte, mindent elkövet a szép búcsúért, ezért a „langyos utolsó futam” helyett elképesztő tempóra váltott. A hétszeres világbajnok az utolsó helyről gyorsan visszakapaszkodott, körönként 1.5–2 másodpercet vert az élmezőny tagjaira, s a nagydíj felénél már a pontszerzésért küzdött. Sorra megelőzte a vetélytársakat, s mindezt olyan elszántsággal és könnyedséggel, mintha teljesen más dimenzióban autózna. A hajrában Giancarlo Fisichella és Kimi Räikkönen (McLaren) megtapasztalhatta, Michael Schumacher manapság is az egyik legkiválóbb pilóta – Alonso mellett –, s akár újabb szezonokat is vállalhatna. A sportág legsikeresebb versenyzője végül negyedik lett, vagyis nem állhatott dobogóra, de csodálatosan búcsúzott 16 év után a Formula–1 világától.
Schumacher zsenialitását egyébként nemcsak a saját sportágában ismerik el, Angela Merkel német kancellár a német sport egyik legjelentősebb alakjaként köszöntötte. „Ön egy listán szerepel Max Schmelinggel, Fritz Walterrel, Franz Beckenbauerrel, Boris Beckerrel és Steffi Graffal” – írta Angela Merkel. A kormányfő a pilótát igazán németes erényeiért – szorgalmáért, az aprólékos felkészülésbe vetett hitéért, illetve a győzni akarásáért – méltatta.
Nos, ezúttal ferraris csapattársa, Felipe Massa diadalmaskodott (Ayrton Senna 1993-as győzelme óta ő volt az első brazil, aki otthon nyert), ennek ellenére elúszott a konstruktőri elsőség is. Jean Todt, a Ferrari csapatfőnöke bevallotta: Massa diadala nem feledtetheti csalódását. Maranellóban ugyanis mindkét világbajnoki címet elérhetőnek tartották, de a Michael Schumachert hátráltató technikai hibák keresztülhúzták a számításaikat.
„Pozitív emlékeink is maradnak a szezonról: mi arattuk a legtöbb futamgyőzelmet, Michael hétszer, míg Felipe kétszer nyert. A szerény szezonkezdés ellenére harcolhattunk a világbajnoki címekért. A világbajnokság eredményét azonban tizennyolc futam alapján határozzák meg, el kell fogadnunk a kialakult sorrendet. Most már a jövőbe nézünk, hiszen új fejezet kezdődik a csapat életében. Új szabályok és pilóták jönnek. Most azonban még szeretnék mindenkinek köszönetet mondani az idei évadért. A Ferrari-család felejthetetlen szezont zárt” – mondta a francia szakember.
A maranellói istálló tavaly végigszenvedte az évet, csak egy-két alkalommal veszélyeztette az akkor a mezőnyből kiemelkedő Renault-t és McLarent, így az idei teljesítmény egyértelműen előrelépés, még akkor is, ha a végén mindkét pontversenyt a Renault nyerte.
A franciáknál persze óriási volt az ünneplés. Fernando Alonso a kilencedik körtől kezdve biztonságban érezhette magát, nem kellett kockáztatnia, s a feladatot a tőle korábban sokszor látott higgadtsággal hajtotta végre. Hibátlanul vezetett, elkerülte a veszélyes szituációkat, nem hajszolta jól működő autóját. A Ferrari brazil versenyzőjének győzelme pillanatában a második helyen érkező spanyol címvédése is biztossá vált: a Formula–1 történetének nyolcadik olyan duplázója lett, aki egymást követő két évben nyerte meg a pontversenyt. Korábban az olasz Alberto Ascari, az argentin Juan Manuel Fangio, az ausztrál Jack Brabham, a francia Alain Prost, a brazil Ayrton Senna, a finn Mika Häkkinen és Michael Schumacher ünnepelhetett ugyanilyen bravúrt.
Érdekesség egyébként, hogy a Renault az idén felülmúlta 2005-ös önmagát, szinte minden tekintetben. A csapat 206 pontot gyűjtött, 15-tel többet, mint egy évvel ezelőtt. Fernando Alonso és Gaincarlo Fisichella két-két futamot adott fel, míg tavaly nyolcszor nem ért célba (Alonso két, Fisichella hat alkalommal). A francia csapat kiemelkedő teljesítményét mutatja az is, hogy az évnyitó Bahreini Nagydíjon bevetett autót a szezon során nem kellett módosítani, vagyis Interlagosban is ugyanaz a konstrukció száguldott.
„Hihetetlen csatát vívtunk a Ferrarival, s külön gratulálok Michaelnek fantasztikus brazíliai teljesítményéhez. De mi is elvégeztük a dolgunkat, megérdemeltük a világbajnoki címeket. Nagyon nehéz évünk volt, az Enstone-ban és Viryben dolgozó kollégáink és Fernando számára is. Számos kiemelkedő pontja és hullámvölgye volt az évnek, de soha nem adtuk fel, s végül mi lettünk a bajnokok. Csapatunk kevesebbet hibázott, mint a Ferrari, s ugyanez vonatkozik Fernandóra is Michaellel összehasonlítva” – szögezte le Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke.
Lezárult tehát egy újabb fejezet. Az 57. világbajnokság valószínűleg még sokáig szolgáltat vitaalapot a szurkolóknak és a szakembereknek, hiszen óriási csatában dőlt el a világbajnoki cím sorsa. Az is szinte biztos, jövőre ismét szuperizgalmas idényre lesz kilátás, hiszen vasárnap Michael Schumacher visszavonult. A német legenda távozásával megnőhet néhány pilóta étvágya, végre elhihetik, nem esélytelenek a futamokon.