Aggódnak a versenyzők az első kanyar miatt

Vágólapra másolva!
2006.06.08. 01:33
Címkék
Veszélyesnek tartják a pilóták a silverstone-i biztonsági zónákat, ezért némi aggodalommal vágnak neki a Brit Nagydíj hétvégéjének.
A táblán az áll: hajts óvatosan, de ezt nehéz betartani a versenypályán ? Michael Schumacher már csak tudja?
A táblán az áll: hajts óvatosan, de ezt nehéz betartani a versenypályán ? Michael Schumacher már csak tudja?
A táblán az áll: hajts óvatosan, de ezt nehéz betartani a versenypályán ? Michael Schumacher már csak tudja?
A táblán az áll: hajts óvatosan, de ezt nehéz betartani a versenypályán ? Michael Schumacher már csak tudja?
A táblán az áll: hajts óvatosan, de ezt nehéz betartani a versenypályán ? Michael Schumacher már csak tudja?
A táblán az áll: hajts óvatosan, de ezt nehéz betartani a versenypályán ? Michael Schumacher már csak tudja?

A Brit Nagydíj közeledtével ismét felerősödtek a hangok, amelyek szerint a V8-as motorok bevezetése miatt túlságosan megnőtt a Formula–1-es autók kanyarodási sebessége. Az aggodalmat alátámasztja Vitantonio Liuzzi májusi tesztbalesete: a Toro Rosso sofőrje a pálya első harmadában lévő Becketts-kanyarban kicsúszott, és a felismerhetetlenségig összetörte autóját. Neki nem esett baja, de kollégái szerint ez csak a véletlennek köszönhető, és nem biztos, hogy a következő bakizó is ilyen szerencsés lesz.

Élvezetes, de veszélyes a Copse-hajlat

Juan Pablo Montoya, a McLaren pilótája két éve hasonló balesetet szenvedett, és tisztában van a veszélyekkel. „Liuzzit is megkérdezhetik, neki is vannak kételyei a pályával kapcsolatban – mondta Montoya, a futam tavalyi győztese. – Silverstone-ban rengeteg gyors kanyar van, amelyeket imádok, hiszen élvezetes átmenni rajtuk. A Becketts és a Copse eddig is roppant gyors volt, de az idén még sebesebbek. Ezzel veszélyesebbé is váltak, és az a gond, hogy túl kicsi a hozzájuk tartozó menekülőzóna.”

A célegyenest követő Copse-hajlat óriási kihívást jelent, az idén lesznek körök, amelyeken teljes gázzal áthajtanak a versenyzők. Az új motor, a megnövekedett leszorítóerő és az új gumik következtében húsz kilométer/órával nagyobb sebességgel, 250 körül veszik be a kanyart a pilóták, a hajlat középső pontján 5.2 G oldalirányú gravitációs erő hat rájuk.

„Amikor új gumikon vagyunk, minden rendben van, tökéletes a kocsi egyensúlya, és akár tizedeket is lehet nyerni, ha le sem vesszük a lábunkat a gázról – magyarázta Montoya. – Ám amint elkezd kopni az abroncs, úgy két kör után kezd bizonytalanná válni a kocsi, és aki ezt rosszul ítéli meg, nagy bajba kerülhet. Szerintem csodálatos a kanyar, semmit sem kellene rajta változtatni, csak a biztonsági zónán kellene javítani.”

Mark Webber szerint közel a tűréshatár

Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

Mark Webber, a Williams ausztrál sofőre sem szeretné, ha valakit baj érne. „A Copse-ban mindennek rendben kell lennie az autón, mert ha nem így történik, csúnya vége lesz – mondta az ausztrál. – Élvezetes a kanyar, de ha valami hiba történik, nem is merek belegondolni, milyen következménnyel jár. Vakmerő fiúknak való ez a kanyar, kell is az ilyen a Formula–1-be. Csakhogy ismerni kell a határt, amelynek a közelébe értünk.”

A silverstone-i pálya tulajdonosai az aszfaltcsík átépítését tervezik, és nem csupán az ellátóépületeket alakítják át, hanem néhány kanyart is meg akarnak változtatni. A ringen az F1 legelső versenye óta többször végeztek kisebb-nagyobb változtatást, a tervek szerint a mostani lenne a legnagyobb az 1990-es munkálatok óta.

Eddig megúszták tragédia nélkül

Silverstone-ban, annak ellenére, hogy az egyik leggyorsabb pálya a versenynaptárban, még egyetlen pilóta sem vesztette életét F1-es versenyhétvégén. Harry Schell 1960-ban tesztelés közben szenvedett halálos balesetet.

Voltak egyéb incidensek is, az első itteni autóversenyt a legenda szerint meg kellett szakítani, mert az egyik autó ütközött egy birkával. Az 1973-as verseny első körében nyolc autót érintő tömegkarambol történt, és az újraindításig két óra telt el (Andrea de Adamichnak eltört a bokája, és úgy beszorult az autójába, hogy csak egy óra elteltével tudták kiszedni). A legutóbbi híres baleset Michael Schumacherrel történt, a német 1999-ben a futam rajtjánál a Stowe-kanyarban kicsúszott, és kettős lábtörést szenvedett. ---- Japánban az a hír járja, hogy Jamamoto Szakon, a Formula Nippon helyi sztárja a nyáron a Super Aguri F1-es csapatához szerződik, és a harmadik számú pilótája lesz.

Az ausztráliai Victoria állam kormánya a következő négy évben több mint harmincmillió eurónak (nyolcmilliárd forintnak) megfelelő összeggel támogatja a helyi sporteseményeket, így többek között az Ausztrál Nagydíjat is.

Kedden szponzori rendezvény keretében Jacques Villeneuve a Sauber-BMW-jével fog száguldozni a londoni Hyde Parkban, ahol BMW 320si-jével csatlakozik hozzá Andy Priaulx, a túraautó-világbajnok.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik