Kezdjük a legfontosabbal: Talmácsi Gábor a második leggyorsabb volt a brnói viadal első időmérő edzésén, úgyhogy várhatóan nem fognak csalódni azok a magyar drukkerek, akik a gyorsasági motoros vb cseh viadalát választották hét végi programnak. Az ideiglenes pole-t Mika Kallio (125 kcm) és Daniel Pedrosa (250 kcm) harcolta ki - a MotoGP két szabadedzésének legjobbja pedig Valentino Rossi.
Talmácsi csúcssebesség tekintetében csak a 12., szerencsére az összesítésben nem ez számít
Talmácsi csúcssebesség tekintetében csak a 12., szerencsére az összesítésben nem ez számít
Talmácsi Gábor a délelőtti szabadedzésen azt hitte, nem is Brnóban van. Ugyanis megszokott valamit, számított valamire, és nem azt kapta. A kamionversenyektől a pálya még hullámosabb lett, és a délelőtti szabadedzésen szinte egyáltalán nem volt tapadás. Délutánra valamelyest javult a helyzet, úgyhogy mindenki próbálgatta, milyen gumit válasszon. Talmácsi a nagyobb mellett döntött, és az eredmények azt bizonyítják, jól gondolkodott. Könnyedén motorozott, egyáltalán nem kellett megerőltetnie magát, hogy gyorsan menjen. "A motor beállításai alapnak nem rosszak, bár a blokkon lehet állítani, hogy még jobb legyen az erőforrás - mondta a KTM magyar pilótája. - Az utolsó előtti sikánban kicsit még óvatos vagyok, mert ott két éve elestem, és eltörtem a csuklómat, de próbálok ott is gyorsulni. Összességében elégedett vagyok az eredménnyel, az pedig külön boldoggá tesz, hogy látom a rengeteg magyar zászlót a lelátón."
Tény, már tegnap nagyon sok magyar drukker volt a C-szektorban: síppal, dobbal biztatták a versenyzőinket, mert nem szabad elfelejteni, hogy ketten vannak: Tóth Imre huszadikként zárta az első időmérést. "Az utóbbi viadalokon rengeteget szenvedtem a motorommal, most azonban jónak tűnik - mondta Tóth. - Két kanyarban van még kis gondom, a pálya hátsó részén egy balosban és a célegyenesre fordítóban. Ezekben még nyerhetek legalább öt tizedet, és akkor lépést tarthatok a többiekkel. Mindenképpen pontot várok magamtól."
Azért ezzel a kétkerekûvel Talmácsi Gábor nem a vb-címért küzdene…
A tréning érdekessége az volt, hogy a végén kialakult egy kis versenyhangulat (ami a négyhetes szünet után mindenkinek nagyon tetszett): az éppen vezető pozícióban lévő Talmácsi próbált "odaszúrni" kicsit a gyors körét futó Kalliónak, aki aztán Lüthivel kezdett vívni, annyira, hogy a célegyenesben majdnem ütköztek. Ebből a csetepatéból a magyar már kihúzta magát, mert nem akart kockáztatni. A világbajnoki pontversenyben vezető Lüthi egyébként még sohasem szerzett pontot Brnóban. Ha nem szakad meg a rossz sorozata, az az összetettben jól jöhet Talmácsinak.
A negyedliteres géposztályban Daniel Pedrosának az a terve, hogy megtartsa, vagy ha lehet, növelje ötvenpontos összetettbeli előnyét az ausztrál Casey Stonerrel szemben. Nos, ha úgy folytatja, ahogyan a tegnapi szabadedzésen elkezdte, ez menni fog. A spanyol elárulta: a nyári szünet alatt tökéletesen kipihente magát, és bár elégedett az idény első felében történtekkel, bízik benne, hogy a következő versenyeken még jobb lesz a csapat. A két nagy vetélytárs közé egyébként még beférkőzött a spanyol Lorenzo és a japán Aojama is.
A MotoGP első szabadedzésének leglátványosabb eseménye az volt, amikor a nyári szünet után kicsit még mindig a vakáció hatása alatt álló Valentino Rossi körülbelül a tréning felénél utolérte Alex Barrost (a brazil éppen lassú körön volt), a két motor összeért, és a világbajnoki éllovas elcsúszott. A 149 kilométeres sebességnél bekövetkezett bukásban a vb-címtől mindössze két futamgyőzelemre lévő olasz nem sérült meg, bekocogott a boxba, szemügyre vette ruhája sérüléseit, és folytatta a tréninget, amelyet ötödikként zárt. A leggyorsabb időt Loris Capirossi motorozta, ami némiképp meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a Ducati eddig nem muzsikált valami jól.
Ahogy várható volt, délutánra javultak az időeredmények, ám még mindig jócskán (több mint négy tizeddel) elmaradtak attól, amivel Rossi tavaly kiharcolta a pole pozícióból való indulás jogát. Az idény során eddig tíz versenyből nyolcat megnyerő olasz délutánra átvette az irányítást: megrázta magát az esés után, és a második szabadedzés utolsó körében maga mögé utasította Capirossit (ő nem szomorkodott nagyon emiatt), valamint a viadalt tavaly megnyerő Sete Gibernaut. ---- 1971-ben történt, a brnói versenypálya még falvakon vezetett keresztül, 60 méter híján 14 kilométeres volt, és pokoli veszélyes. Ömlött az eső, ronda nap volt - a magyar szurkolóknak (szám szerint öten voltak) azonban felejthetetlen maradt. Szabó II László lemezvágó ollóval vágta fel a kerítést, hogy Böröczky Józsefet, az ismert humoristát és megszállott motorsportrajongót beengedje a pályára. ,,Hajnal volt, Drapál Jancsi a szerelőjével, Hamar Zsigával állt a lakóautó mellett, egymásra néztek, és mindketten ugyanazt mondták: csak el ne álljon az eső - emlékezett viszsza Böröczky, aki természetesen most is eljött Brnóba. - Az égiek meghallgatták őket, és Drapál már az első körben hatalmas előnnyel vezetett. Persze ehhez kellett az is, hogy a második helyen haladó Szabó II zseniálisan maga mögött tartsa a többieket."
Ez volt a magyar motorsport történetének egyetlen kettős diadala a világbajnokságon. Azóta nagyot változott a világ, elég, ha csak azt említjük, hogy a brnói aszfaltcsík hosszúsága majdnem a harmadára csökkent (most 5403 méter) és persze új sztárok születtek, akik között szerencsére újra van egy magyar, Talmácsi Gábor. Hogy lesz-e eső vasárnap, vagy sem - csak az égiek tudják. Hogy újra eljátszszák-e a Himnuszt - szinte lehetetlen megjósolni. De hogy ötnél több magyar szurkoló lesz, arra bárki nagy tétben merne fogadni. Ugyanis a hírek szerint tíz-tizenötezer jegyet vettek meg a motorsport hazai rajongói… ---- Loris Capirossi 15 éve tagja a gyorsasági motorsport elitjének, 225 versenyen van túl és háromszoros világbajnok. Noha a mezőny átlagéletkora egyre alacsonyabb, 1990-ben megszerzett nyolcadliteres trófeájával ő volt (azóta is rekorder) a legfiatalabb világbajnok. Az idén eddig nem volt túl nagy szerencséje (pontosabban gondok voltak a Ducatija hátsó gumijaival), most azonban úgy tűnik, fordul a kocka: a tegnapi két időmérés közül az elsőt megnyerte, és a másodikon is csak 88 ezredmásodperccel (!) tudott fölé kerekedni Valentino Rossi.
- Jó napja volt, nem igaz? - Igen, bár nem a köridőkre koncentráltunk, hanem arra, hogy beállítsuk a motort a versenyre - mondta Capirossi. - A második szabadedzés végén tíz körön keresztül majdnem tizedmásodpercre azonos időket motoroztam, és ez az, ami igazán boldoggá tesz. A motor jó, és ami még fontosabb, a Bridgestone szakemberei remek munkát végeztek a nyári szünet során, és bár nem mondom, hogy az abroncsok tökéletesek, de már majdnem azok.
- Az idény elején mindig a hátsó gumikra panaszkodtak. - Tíz kör után mindig elkoptak, és elveszett a tapadás. Hiába fejlesztették a gyárban a Ducatit, nem tudsz jó motort gyártani, ha a gumival gondok vannak.
- Két évvel ezelőtt Bayliss dobogóra állt Brnóban ugyanennek a csapatnak a gépét vezetve. Van esély arra, hogy ez megismétlődjön? - Remélem, hogy a harmadik helynél még előrébb is végzünk. Az idén eddig egyedül Mugellóban voltunk jók, annak a pályának a karakterisztikája hasonlít a brnói ringéhez. Ráadásul most a gumink is sokkal jobb, úgyhogy optimista vagyok.
- Mint mindig. - Másképp nem lehet versenyezni…
- Tizenöt év után miben talál még motivációt? - Hiszek magamban, a csapatomban, és mindig fejlődni akarok. Számomra élvezetet jelent versenymotort vezetni.
- És meddig még? Tudja, hogy mit csinál mondjuk öt év múlva? - Fogalmam sincs. Két évig még biztosan a világbajnoki mezőny tagja maradok - azt nem tudom, hogy melyik csapatban, mert rengeteg pletykát hallani mostanában, és nehéz a döntés -, de hogy utána mi lesz, azt nem tudom. De biztos, hogy valami egészen másba kezdek majd bele.