Talmácsi Gábor első győzelmét szerezte

Munkatársainktól MunkatársainktólMunkatársainktól Munkatársainktól
Vágólapra másolva!
2005.06.05. 12:33
Címkék
Megszerezte élete első futamgyőzelmét a gyorsasági motorkerékpáros világbajnokság 125 köbcentiméteres géposztályában Talmácsi Gábor. A KTM csapat 24 éves magyar versenyzője a második helyről rajtolva nyerte meg az Olasz Nagydíjat, miután a húszkörös verseny utolsó kanyarvételénél az addig az élen álló Mika Kallio (szintén KTM) hatalmasat bukott, és magával rántotta a második helyen mögötte haladó spanyol Héctor Faubelt.
Talmácsi Gábornak szerencséje is volt, ez azonban cseppet sem von le élete első futamgyőzelmének értékéből
Talmácsi Gábornak szerencséje is volt, ez azonban cseppet sem von le élete első futamgyőzelmének értékéből
Talmácsi Gábornak szerencséje is volt, ez azonban cseppet sem von le élete első futamgyőzelmének értékéből
Talmácsi Gábornak szerencséje is volt, ez azonban cseppet sem von le élete első futamgyőzelmének értékéből
Talmácsi Gábornak szerencséje is volt, ez azonban cseppet sem von le élete első futamgyőzelmének értékéből
Talmácsi Gábornak szerencséje is volt, ez azonban cseppet sem von le élete első futamgyőzelmének értékéből

"Becsuktam a szemem és csak húztam"

A budapesti pilóta a verseny utáni nyilatkozatában elmondta: a verseny során kuplungproblémái voltak, magasabb fordulatszámokon ugyanis csúszott a tengelykapcsoló.
„A motorom nem volt elég gyors ahhoz, hogy az első helyért küzdjek, csak az volt a célom, hogy tartsam a tempót a többiekkel. Szerencsém volt, hogy Kallio és Faubel kiesett előlem, de azért azt hozzátenném, hogy az utolsó kanyar előtt mégiscsak meg kellett előznöm Lühtit. Egyszerűen bedobtam a motort a kanyarba, aztán becsuktam a szemem, és csak húztam a gázt. Nagyon boldog vagyok."
A második kockából várhatta a vb ötödik futamának rajtját a KTM magyar pilótája, Talmácsi Gábor (KTM, Red Bull KTM), ami valóban kecsegtető volt a verseny végkimenetele szempontjából. A fiatal magyar pilóta évek óta minden gyorsasági-motoros vb-szezonnak nagy önbizalommal, világbajnoki reményekkel vágott neki, az áttörésre azonban ezidáig várni kellett. Egy bravúr itt, egy pontszerzés ott, de az átütő siker - amelyet elvárt magától és amelyet elvárt tőle a szűk szakma - bizony elmaradt. A 2005-ös idényre azonban a KTM gyári pilótának szerződtette, így a háttér most már adott ahhoz, hogy megvalósítsa álmait. Az első jelentős lépést ma megtette…

Saját bevallása szerint az Olasz Nagydíj időmérő edzésein jól taktikázott, mert miután elkerülte a tömeget, a gyakorlás legvégén kiürülő pályán sikerült gyors kört mennie, nem voltak zavaró tényezők. Jóllehet, a pole-t csapattársa, az összetettben is élen álló finn Mika Kallio szerezte meg, a futam előtt, harminchét ponttal hatodik helyen lévő magyar a második helyről indulhatott.

A rajt után Talmácsi hiába húzta nagyon a gázt, az első kanyar után visszacsúszott egy helyet. Aztán újabb két pilóta előzte meg, miközben az élen a verseny favoritjának számító favorit Kallio haladt, majd a spanyol Faubel, Simoncelli és Lüthi következett. Mint utóbb kiderült, Talmácsinak gondjai voltak a kuplungjával, így csak arra figyelt, hogy tartsa a lépés az élbollyal, amely a táv felére beláthatatlan távolságba lépett meg a mezőnytől.

Olasz Nagydíj, eredmények:

Győztes: Talmácsi Gábor

Győztes: Daniel Pedrosa

Győztes: Valentino Rossi
A verseny húsz köre alatt egy-egy előzés történt csupán az élbolyban, ám tisztán lehetett látni: Talma motorja nem tökéletes. Egy-egy trükkös, váratlan előzésen kívül nem ment sokra, azonnal visszaelőzték. A 24 éves budapesti versenyző vissza is vett a tempóból, és nyugodtan "utazott" az ötödik helyen. Kivárt, gépe és önmaga erejét a hajrára tartogatta.

Az időnként az élre hágó Marco Simoncelli a tizenkettedik körben hibázott: egy ártalmatlan kanyarban elszámította magát, kicsúszott a pályáról, így a hazai közönség előtt kiesett. Az élen Kallio csak egy-egy pillanatra engedte át a vezetést az őt roppant aggresszívan támadó Faubelnek, de az várható volt, hogy a cél előtt ők még csatáznak egy nagyot.

A hajrában Talmácsi is egyre jobban feljött Thomas Lüthire, és csak a megfelelő pillanatra várt. Ez a pillanat végül a cél előtti utolsó kanyarban jött el. Ekkor Talma bátor manőverrel, és egészséges erőszakossággal dobta be a motort a svájcié elé a külső ívről, és úgy tűnt, ezzel a harmadik hely lehet az övé. De a csattanó ekkor még hátravolt.

Az utolsó kanyarból kigyorsítva az éllovas Kallio versenygépe kitört: a finn nagyot esett, és a közvetlenül mögötte haladó Faubelnek esélye sem volt, hogy kikerülje riválisát. Talán Kallio viszonylag simán megúszta volna a dolgot, ám a szintén hatalmasat bukfencező Faubel a szó szoros értelmében elütötte őt. Az északi pilótát azonnal hordágyra fektették, állapotáról egyelőre nem érkezett jelentés.

Talmácsi Gábor viszont élni tudott a váratlanul az ölébe hullott lehetőséggel: bár Lüthi nagyon-nagyon a nyakában lihetett, a KTM volt annyira gyors a célegyenesben, hogy hat századmásodperccel előbb érje el a célvonalat, mint a helvét versenyző Hondája

Az eredményhirdetéskor Talmácsi Gábor mosolyogva léphetett fel a dobogóra tetejére, oda, ahová magyar gyorsasági motoros 1973 óta nem tette a lábát. Akkor Drapál János nyerte meg az Osztrák Nagydíjat. Kár, hogy az olasz rendezők nem tartották fontosnak, hogy végigjátsszák a Himnuszt, igaz, hogy a többi győztesnél is csak egy-két akkord erejéig csendültek fel a nemzeti énekek. Pedig a legtöbb helyen erre már adnak…

Talmácsinak mostanáig az idei Kínai Nagydíjon elért harmadik hely volt élete legjobb eredménye. Az összetett pontversenyben Thomas Lüthi vette át a vezetést (74 pont), megelőzve Mika Kalliót (66) és Talmácsi Gábort (62).

A verseny másik magyar pilótája, Tóth Imre (Aprilia, Road Racing Team Hungary) a huszonötödik helyen zárta a futamot.

A 250 kcm-es géposztályban a címvédő spanyol Daniel Pedrosa (Honda) győzött (Rizmayer Gábor bukott és nem ért célba), míg a MotoGP-ben ismét Valentino Rossi állhatott a dobogó tetejére. A királykategóriában egyébként totális volt az olasz fölény, hiszen a hatszoros világbajnok mögött Max Biaggi (Honda), Loris Capirossi (Ducati) és Marco Melandri (Honda) ért célba a második, a harmadik és a negyedik helyen.

Valentino Rossinak ez volt a 46. nagydíjelsősége a MotoGP-ben (és a kategória elődjében, az 500 kcm-es osztályban), így a futamgyőzelmeinek a száma most megegyezik a rajtszámával.

Gyorsasági motorkerékpáros világbajnokság, Olasz Nagydíj (Mugello)

125 kcm (20 kör):


A RÉSZLETES ÉS TELJES EREDMÉNYLISTÁT A KÉPRE KATTINTVA TEKINTHETI MEG!
A RÉSZLETES ÉS TELJES EREDMÉNYLISTÁT A KÉPRE KATTINTVA TEKINTHETI MEG!
A RÉSZLETES ÉS TELJES EREDMÉNYLISTÁT A KÉPRE KATTINTVA TEKINTHETI MEG!


A világbajnoki pontverseny állása:
A RÉSZLETES ÉS TELJES EREDMÉNYLISTÁT A KÉPRE KATTINTVA TEKINTHETI MEG!
A RÉSZLETES ÉS TELJES EREDMÉNYLISTÁT A KÉPRE KATTINTVA TEKINTHETI MEG!
A RÉSZLETES ÉS TELJES EREDMÉNYLISTÁT A KÉPRE KATTINTVA TEKINTHETI MEG!


250 kcm (21 kör):





Moto GP (23 kör):

---- Egyre többen várják már azt az idényt, amikor Valentino Rossi és Daniel Pedrosa összeméri a tudását a MotoGP-ben. A fokozodó várakozásnak egyszerű a magyarázata: Rossi nagydíjról nagydíjra tökéletesebb lesz, Pedrosát meg lassan már csak Rossihoz lehet hasonlítani. Mugellóban egyik versenyző sem "lassított", számos párharc megnyerése után a nagydíjat is megnyerték - mindketten az utolsó három körben robbantva.

Gyatra edzést követően Pedrosának nem ért véget a kálváriája, Hondája a viadalon sem volt tökéletes. Ráadásul az ellenfelei is félelmetesek voltak, amit az is tetézett, hogy a kétszeres világbajnok spanyol korábban egyszer sem nyert Mugellóban. Szóval egyáltalán nem Pedrosának állt a zászló - mégis Pedrosa győzött. Eredeti terve ugyan nem sikerült, hiszen nem tudott meglógni a mezőnytől, ám a 19. körben, némi "utazás" után sikerült ellépnie a Lorenzo, Stoner, De Angelis triótól. A célban triplán örülhetett: ő lett az Olasz GP első 250-es spanyol győztese, a Hondának 1997 után szerzett ismét aranyat Mugellóban, míg a vb történetében ő az első pilóta, aki 20 éves kora előtt 18-szor nyert.

Rossinak is nehéz dolga volt. A gyári hondás Max Biaggi feltámadt, ahogyan a ducatis Loris Capirossi is, míg a szintén hondás Marco Melandri karrierje legjobb királykategóriabeli versenyét adta elő. Rossit ennek megfelelően nem engedték elszökni. A 21. körben azonban már nem volt ellenszer az olasz fenoménnal szemben, Rossi a hatodik győzelmével az Olasz GP legeredményesebbje lett, míg az összes kategóriát figyelembe véve ő az első yamahás, aki kétszer győzött az Olasz GP-n. ---- Tóth Imre (125 kcm, Aprilia, 25. hely):
- A rajtom jól sikerült, de az első kanyarban mindenki megelőzött, mert alig tudtam kigyorsítani a motorommal. Az első kerék hatalmasakat ütött - utóbb kiderült, hogy a gumi gyári hibás volt -, és a fék sem működött úgy, ahogyan kellett volna. Amikor ráhúztam a féket, majdnem fejre álltam, alig tudtam lassítani, így meg elég nehéz volt kontrollálni az eseményeket. Annak is örültem, hogy egyáltalán végig tudtam menni, viszont a következő futamra nézve biztató, hogy legalább az edzéseken gyors voltam.

Rizmayer Gábor (250 kcm, Yamaha, kiesett):
- A rajtnál lefulladt a motor, és ugyanezt megcsinálta az első három körben, úgyhogy az összes ellenfelem elém került. Folyamatosan zárkóztam fel az utolsó bolyban lévőkre, és mivel gyorsabb voltam náluk, elhatároztam, hogy megelőzöm őket. Három-négy körrel a vége előtt azonban a célegyenesre ráforduló kanyarban elcsúsztam. Szerencsére sérülés nélkül megúsztam a bukást, úgyhogy készülök a következő hétvégére.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik