Schumacher vagy Räikkönen?

Vágólapra másolva!
2003.10.08. 21:32
Címkék
Az idény utolsó futamát tartják a hét végén Szuzukában, ahol a Formula1 történetében immár tizedszer dől el az egyéni világbajnoki cím sorsa. Michael Schumacher nem először érkezik úgy a Japán Nagydíjra, hogy itt határoznak mindenről, 1998-ban Mika Häkkinen ellen elbukta, 2000-ben ugyancsak a finn ellen megnyerte a nagy csatát  igaz, utóbbi esetben nem a szuzukai verseny volt az idény záró felvonása.
Nagyon valószínű, hogy a német ezúttal is boldogan távozik Japánból, hiszen csak egy pontot kell szereznie a sporttörténelmi hatodik világbajnoki címéhez. Ha pedig ezt elszalasztja, még mindig bízhat benne, hogy nem Kimi Räikkönen nyeri meg a versenyt. A finn ugyanis csak akkor lehet világbajnok, ha tíz ponttal többet szerez a németnél, ehhez pedig mindenképpen nyernie kell. Ez nem egyszerű feladat, mert Schumacher mellett többen is esélyesek a futamgyőzelemre. Elég csak arra gondolni, hogy ebben az idényben az eddigi 15 versenyen nyolcan diadalmaskodtak. Nagyon nyílt tehát a küzdelem, mégis ez a nyíltság teszi szinte egyértelművé a világbajnok kilétét.
A győzelmek számában egyébként Michael Schumacher a sok nyertes ellenére is kilóg a sorból, hiszen amíg Räikkönen, David Coulthard, Giancarlo Fisichella, Rubens Barrichello és Fernando Alonso egyszer-egyszer, Ralf Schumacher és Juan Pablo Montoya egyaránt kétszer nyert, a vb-címvédő neve mellett hat első hely díszeleg.
Az idei szezon elején bevezetett pontszámítási rendszerben azonban nagyon leértékelődik a győzelem, és ez – Fisichella mellett – Schumachernek árt. Elég csak arra gondolni, hogy a ferraris a tavalyig élő rendszerben már világbajnokként utazhatna Japánba. (A vb állása a tavalyi pontszámítási rendszer szerint: 1. M. Schumacher 77, 2. Montoya 62, 3. Räikkönen 61, 4. R. Schumacher 41, 5. Barrichello 38, 6. Alonso 36, 7. Coulthard 29, 8. Trulli 13, 9. Fisichella 10, 10. Frentzen 7, 11. Webber, Button 3-3, 13. Da Matta, Heidfeld, Panis, Gené, Villeneuve 2-2.)

Tudta-e, hogy…

…az elsô két Japán Nagydíjnak a Fudzsi-hegy lábánál fekvô versenypálya adott otthont? Az 1976-os és 1977-es verseny után tíz év szünet következett, mielôtt 1987-ben bemutatkozott Szuzuka.

…Japán 1994-ben és 1995-ben két versenyt is rendezett? Az Aida-versenypályán a Csendes-Óceáni Nagydíjat tartották – mindkétszer Michael Schumacher gyôzelmével.

…Szuzukában David Coulthard Mika Häkkinent megelôzve egyedül lehet az F1 történetének leghűségesebb pilótája? A skót a 132. versenyén szerepelhet a McLaren-istálló színeiben.
Räikkönennek tehát győznie kell, miközben Schumachernek az egy pont is elég a világbajnoksághoz, hiszen ha egyenlőség alakul ki a végeredményben, a több győzelem számít a végelszámolásnál. Tehát mégsem volt hiábavaló az eddigi hat diadal. Räikkönen viszont, ha számára szerencsésen alakulnak az események, hasonlóan érdekes módon juthat első vb-címéhez, mint honfitársa, Keke Rosberg 1982-ben, amikor az évad során csupán egy futamot nyerve ült fel a trónra.
Az a sorozat is az utolsó versenyen dőlt el, Las Vegasban John Watsonnal küzdött a Williams bajuszos pilótája. Az volt a negyedik, eddig egyben az utolsó alkalom, hogy az Egyesült Államokban rendezett idényzáró verseny döntött a világbajnoki címről, ebben a kategóriában Japán is négynél tart, de most megelőzi az észak-amerikai országot.
Az első izgalmas japán évadzárót 1976-ban rendezték, amikor Niki Lauda és James Hunt, azaz egy ferraris és egy mclarenes érkezett a Fudzsi-versenypályára azért, hogy akár az utolsó kanyarig tartó versenyen megküzdjön a vb-címért. Lauda hárompontos előnnyel vágott neki a viadalnak, amelyet szakadó esőben rendeztek meg. Mivel három hónappal korábban – egy eső után tartott futamon – a Nürburgringen majdnem belehalt balesetében szerzett sérüléseibe, esze ágában sem volt kockáztatni, önként feladta, Hunt pedig a harmadik helyével világbajnok lett.
A kilencvenes évek második felében már Szuzukában rendezték meg az idényzáró versenyeket, 1996-ban Damon Hill éppen olyan helyzetben volt, mint most Michael Schumacher: egy pont kellett a vb-címhez. Villeneuve volt akkor a vetélytársa, de a kanadai rosszul rajtolt, az angol pedig rajt–cél győzelmet aratva begyűjtötte élete egyetlen vb-címét.
Két évvel később Schumi Mika Häkkinennel csatázott, négy ponttal volt elmaradva a McLaren finnjétől. Megszerezte a pole pozíciót, de a rajtnál lefulladt a Ferrarija, és amíg Häkkinen a győzelem felé száguldott, hiába jött fel a harmadik helyre, defektet kapott, és kiesett. A következő évben kettős lábtörése miatt nem volt esélye a vb-címre, helyette csapattársa, Eddie Irvine küzdött Häkkinennel. Az ír négypontos előnyt élvezett, de a finn ezúttal is verhetetlen volt, és másfél perccel legyőzte ferraris ellenfelét, aki csak a harmadik lett, és lemaradt a vb-címről.
Schumacher Szuzukában eddig mindenkinél többször, ötször nyert, úgyhogy nem lenne meglepő, ha Hillhez hasonlóan győzelemmel ünnepelné idei világbajnoki címét. Ez a konstruktőrök versenyében is nagyon hasznos lenne a Ferrarinak, amely a Williamsszel csatázik a végső sikerért. A sorozatban hatodik vb-elsőségükre törő maranellóiak előnye három pont, és Schumi hat győzelme itt is óriásit nyom a latban a végelszámolásnál. A Williams csak úgy állíthatja meg a Scuderia sorozatát, ha néggyel több pontot szerez Szuzukában, mint a Schumi, Barrichello páros.
A hét végén pedig már senki sem fog a múlttal foglalkozni, mindenki a verseny esélyeiről és az időjárásról töpreng majd. Utóbbi ugyanis roppant meghatározó volt két héttel ezelőtt az Egyesült Államokban, ahol a Bridgestone vizes pályára való abroncsain Schumi leiskolázta michelines ellenfeleit. Ha esni fog Japánban, hasonló eredmény várható, de ha nem, akkor a Michelin csapatai – a Renault, a McLaren és a Williams – lehetnek előnyösebb helyzetben. A francia gyár vadonatúj gumikat fejlesztett ki a versenyre, napsütésben könnyen legyőzheti a Bridgestone-t, amely állítólag hazai veresége esetén az F1-ből való kiszállás mellett dönthet.

A témához kapcsolódóan:
Räikkönen elszántan készül
Michael Schumacher 2006-ig biztosan marad
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik