Harminchatodik Formula-1-es versenyén megszerezte élete első győzelmét Kimi Räikkönen! A finn pilótát tökéletes versenyzésének és a McLaren kiváló autójának köszönhetően a brazil Rubens Barrichello és az első rajtkockából induló Fernando Alonso előtt intették le a világbajnokság második futamán, Malajziában. Alonso teljesítménye legalább ugyanakkora tiszteletet érdemel, mint a futam győzteséé, hiszen a spanyolnak a 38 fokos lázzal is meg kellett küzdenie a pitótafülkében tomboló közel 50 fokos hőségen kívül.
Szenzáció! Räikkönen mosolyog!
Szenzáció! Räikkönen mosolyog!
De kezdjük az elején! A futam előtt mindenki azt találgatta, hogy az időmérőn jókora meglepetést okozó Renault vajon milyen taktikával versenyez majd. A leginkább elterjedt variáció az volt, hogy a szombati eredményt egy jóval könnyebb autónak köszönhették a franciák, ezért a többi élcsapathoz képest egy boxkiállással többet terveznek. A versenyzők szélsőséges időjárási körülmények közepette, 35 fokos melegben és rendkívül magas páratartalom mellett sorakoztak fel a rajtrácsra. Már aki eljutott odáig. A toyotás Cristiano Da Matta ugyanis a boxból várta a startot, mert az első számú versenyautója meghibásodása után a tartalékautó használatát csak e feltétellel engedélyezi a versenyszabályzat. A brazil még így is jobban járt Jacques Villeneuvenél és Giancarlo Fisichellánál. A kanadai ugyanis már a felvezető kört sem tudta megkezdeni az autó elektromos hibája miatt, így kiesett a versenyből mielőtt az elkezdődött volna. Fisico pedig a bemelegítő körből visszatérve egyszerűen elnézte az őt megillető rajtpozíciót, és az ezt korrigálandó, rutinpályáról ismert manővereket már nem bírta a kuplung, így a taktikájához (egy boxkiállás) nagy reményeket fűző olasz is kiesett.
A rajtnál a két Renault nagyon jól jött el, ám a célegyenes utáni jobb-bal kombináció végén, Michael Schumacher a kanyar legbelső ívére húzott, és Ferrarijával megbökte Trulli Renault-jának bal hátsó kerekét, keresztbefordítva az aszfalton. Látva mindezt, Montoya nagyot fékezett, akit emiatt viszont a Jos Verstappennel történt koccanás következtében Antonio Pizzonia Jaguárja torpedózott meg. A kolumbiai hátsó szárnya az ütközést követően leszakadt, és a boxban eltöltött szervíz után két kör hátránnyal csatlakozott a mezőnyhöz. Rajta kívül Schumacher (vezetőszárnycsere), Verstappen (hátsó szárny), és Pizzonia (vezetőszárnycsere) látogatta meg idő előtt a szerelőit.
Az élen Alonso haladt David Coulthard, és - Nick Heidfeldet a célegyenes végén kívülről megelőző - Kimi Räikkönen előtt. Az idénynyitó győztese azonban már nem sokáig reménykedhetett a duplázásban: a harmadik körben ugyanis megállt alatta a McLaren, így DC a második helyről a fűre parkolt. Az élen haladó Alonso ekkorra már hat másodperces előnyre tett szert a második helyre felkapaszkodó Räikkönennel szemben.
Alonsót rendkívül megviselte a futam
A kilencedik körben Michael Schumacher ismét a boxutcában tűnt fel, a versenybíróság ugyanis "áthaladásos” büntetést rótt ki rá a rajt után tanúsított agresszív vezetés miatt. Az élen haladók közül a kerékcseréket - az előzetes várakozásoknak megfelelően - Alonso kezdte meg a 14. körben, és a negyedik helyre állt vissza. Két körrel később csapattársa, Jarno Trulli is szervízelt, visszajövet pedig beszállt a hetedik helyért folyó csatába Firman, Da Matta és Frentzen mögé. A versenyben vezető Räikkönen a 20., a második Barrichello a 23. körben állt ki tankolni és kereket cserélni, előbbi az élre, utóbbi a harmadik helyre állt vissza. A 25. körben a McLaren finn pilótája kilenc másodperccel vezetett Alonso, és tizenkettővel Barrichello előtt. Őket a 17. helyről rajtóló Ralf Schumacher, majd Jenson Button, Jarno Trulli, Nick Heidfeld és Michael Schumacher követte a pontszerző helyeken. Fernando Alonso a 35. körben másodszor is kiállt a boxba tankolni, ezzel nyilvánvalóvá vált, hogy a többi élcsapathoz hasonlóan a Renault is kétkiállásos taktikát választott, és az első "szakaszt” rövidebbre tervezve jutottak előnyhöz az időmérőn. Így is – sőt, így különösen - figyelemre méltó versenyképességük. Ezen a hétvégén sikerült kitörniük a középcsapatok szintjéből. Nem volt azonban felhőtlen versenyük, mivel a 36. körben tankolni kiállt Trulli autóján nem nyílt fel a tanksapka, így a az olasz pilóta húsz másodpercet vesztegelt a boxban.
A 38. ill. a 39 körben Barrichello és az élen haladó Räikkönen is átesett az utolsó szervízelésen. A mclarenes az élre, míg a ferraris Alonso elé, a második helyre érkezett vissza. A verseny ezen szakaszán a fiatal spanyol motorjában gyújtásproblémák jelentkeztek, de a Renault szerelői bíztak abban, hogy végigbírja a versenytávot. Nagyobb csata ekkor Button, Trulli, és Michael Schumacher között bontakozott ki az ötödik helyért, és az ötszörös világbajnok a 41. körre időzítette a feladat megoldását: az első kanyarban elment Trulli, majd az utolsóban Button mellett is. Három kör elteltével azonban – immár negyedszer - a boxba hajtott, hogy ő is abszolválja második tervezett kerékcseréjét..
A versenyen izgalmat már csak Jarno Trulli okozott, aki hat körrel a vége előtt Jenson Buttont üldözve nagy igyekezetében megpördült a célegyenesre fordító kanyarban, és Michael Schumacher elé állt vissza, de hősiesen védte pozícióját. Sőt, az utolsó körben mindketten megelőzték Jenson Buttont, akinek az autója a teljesen elkopott gumik miatt szinte vezethetetlenné vált, és elfékezte magát az utolsó kanyarban.
Megérdemelte...
Kimi Räikkönen pedig hiba nélküli versenyzéssel megszerezte élete első Formula-1-es futamgyőzelmét, amelyre régóta rászolgált már. A 23 éves pilóta, akit visszafogottsága miatt Jégembernek becéznek rendkívül érett és kiegyensúlyozott versenyzésével még Ron Dennis csapatfőnököt is megríkatta, aki immár biztos lehet abban, hogy egy újabb, - talán Mika Häkkinennél is csillogóbb - gyémántra lelt személyében. Második helyen Rubens Barrichellót, harmadikon pedig a szintén zseniális képességű Fernando Alonsót intették le, akit szemmel láthatóan igencsak megviselt a hőség, na meg 38 fokos láza. Az erejével teljesen elkészült Alonsót Rubens Barrichello támogatta a mérlegeléshez. Az ilyen állapotban, ilyen szélsőséges körülmények között elért dobogós helyezés valóban emberfeletti teljesítmény volt a 21 éves sportoló részéről. Nem véletlen, hogy Flavio Briatore, a Renault csapatvezetője még a saját szeme világánál is jobban vigyáz rá. A további pontokon Ralf Schumacher, Jarno Trulli, Michael Schumacher, Jenson Button és Nick Heidfeld osztoztak.
Ami a Formula-1-et illeti, az eltelt két verseny után elmondható, hogy kiegyensúlyozottabbnak tűnik a mezőny, vitathatatlanabbul érdekesebb a verseny, több az előzés, több a meglepetés. Hogy mi lehet ennek oka? Talán a szabályváltoztatások révén nagyobb szerepet kap a taktika, és a szombati időmérés utáni szerelési tilalomnak köszönhetően talán kevésbé felkészített autók a pilóták képességeit jobban előtérbe helyezik. Ki tudja? Azt, hogy ezt tisztábban láthassuk egy kérdésre mindenképpen meg kell várnunk a választ: mi lesz, ha Michael Schumacher egyszer végre hiba nélkül, csak a tervezett számú boxkiállással teljesíti a futamot?
A célban mondták
Kimi Räikkönen: – Nagyon jó érzés volt a finn himnuszt hallgatni, de még a dobogón sem fogtam fel, hogy milyen jó eredményt értem el. Talán ha alszom rá egyet, már rendezni tudom magamban az érzéseimet. Köszönöm a csapatnak és partnereinknek az odaadásukat, a Michelinnek meg gratulálok, mert óriásit javult a téli szünet során. A világbajnokságról még ne beszéljünk, egyelőre ezt a sikert élvezem, persze, bulizni nincs időm, mert repülök vissza Svájcba. A malajziai meleg sokat kivett belőlem, már alig várom, hogy hűvösebb vidékre érjek.
Rubens Barrichello: – A rajt után mindent megtettem, hogy elkerüljem a roncsokat, szerencsére senki és semmi sem talált el. Néhányan elmentek mellettem, de a kiválóan beállított autóval gyors voltam az egyenesekben, és vissza tudtam előzgetni az előttem haladókat. A verseny második felében már nem zavart semmi, a saját tempómat autózhattam, de Kimi így is elhúzott tőlem. Köszönöm a versenybíróknak, hogy engedték a HANS mellőzését, remélem, a következő versenyre találunk megoldást.
Fernando Alonso: – Ez életem legszebb napja! Nagyon örülök, hogy a dobogóra kerültem, a verseny felénél ugyanis rakoncátlankodni kezdett a váltóm, így kikapcsoltam, és én kapcsolgattam a fokozatokat. Azt hittem, célba sem érek, de végül sikerült. Sajnálom Jarnót, mert neki is jó esélye volt a dobogóra kerülésre. Ezt az eredményt a szerelőimnek ajánlom.
Michael Schumacher: –Nehéz verseny volt, a rajtnál nagyot hibáztam, kilöktem Jarnót, és ezért amint lehetett, bocsánatot is kértem. Az ütközésünk pillanatában eldőlt, hogy számomra csak rosszul sülhet el ez a verseny is. Meglepett, hogy még a büntetésem után is harcolhattam a pontszerző helyekért, örülök az eredményemnek. Remélem, a következő versenyem jobb lesz.
Számításaink szerint – Finnország 26. diadala
A Ferrari-hegemóniát két hete megtörő David Coulthard után ismét egy McLaren-versenyző, ezúttal Kimi Räikkönen haladt át elsőként a célvonalon. A finn tehetség 36. viadalán első győzelmét aratta, korábbi legjobbja a tavalyi Francia Nagydíjon elért második pozíció volt. Kimi tizenkétszer szerzett pontot, egyhuzamban harmadszor végzett dobogós helyen.
Räikkönen a harmadik finn, aki futamot nyert az F1-ben, őt megelőzően két világbajnok, Mika Häkkinen és Keke Rosberg tudott diadalmaskodni az észak-európai ország színeiben – előbbi húszszor, utóbbi ötször. Kimi sikerével Finnország tehát huszonhat GP-elsőséget számlál – ugyanannyit, mint Jack Brabham (14) és Alan Jones (12) révén Ausztrália. Az északiak a 2001-es indianapolisi versenyen ünnepelhettek legutóbb, akkor Häkkinen utasította maga mögé a mezőnyt.
A McLaren 137. diadalát aratta, nála több (159) győzelemmel csak a Ferrari büszkélkedhet a géposztályban. Csaknem három esztendőt kellett várni rá, hogy az ezüst nyilak két sikert érjenek el egymás után, legutóbb a 2000-es Magyar és Belga Nagydíj megnyerésével, Häkkinen jóvoltából építettek kettes győzelmi sorozatot. A Ferrari ezt megelőzően a 2001-es olasz és egyesült államokbeli futam között "mutatott fel” kétfutamos nyeretlenségi szériát.
Nemcsak Räikkönennek, hanem a harmadik helyezett Fernando Alonsónak is kijár a dicséretből, elvégre a 21 éves sofőr először került be az első háromba. A Formula–1-ben rajta kívül csupán a tragikus sorsú, az 1957-es Mille Miglián elhunyt Alfonso de Portago állhatott fel a dobogóra (1956, Brit GP, második hely) Spanyolország képviseletében.
Alonso a 19. próbálkozására harcolta ki a pezsgőzést, öt nagyság viszont még nála is gyorsabbnak bizonyult e téren. Jacques Villeneuve az első, Ayrton Senna az ötödik, Nigel Mansell a hatodik, Michael Schumacher a nyolcadik, Alain Prost pedig a tizennegyedik rajtját követően "kéredzkedett” fel először a pódiumra, igaz, mindnyájan sokkal jobb autóval köröztek pályafutásuk első évében, mint Alonso, aki a Minardinál versenyzett 2001-ben.
5. Malajziai Nagydíj, a 16 futamos Formula–1-es világbajnokság 2. állomása, Sepang
Az 56 körös (310.408 km) verseny végeredménye:
1. Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, Michelin) 1:32:22.195 (átlag: 201.629 km/óra) 2. Barrichello (brazil, Ferrari, Bridgestone) 39.286 mp h. 3. Alonso (spanyol, Renault, M) 1:04.007 p h. 4. R. Schumacher (német, Williams-BMW, M) 1:28.026 p h. 5. Trulli (olasz, Renault, M) 1 kör h. 6. M. Schumacher (német, Ferrari, B) 1 kör h. 7. Button (brit, BAR-Honda, B) 1 kör h. 8. Heidfeld (német, Sauber-Petronas, B) 1 kör h. 9. Frentzen (német, Sauber-Petronas, B) 1 k h., 10. Firman (brit, Jordan-Ford, B) 1 k h., 11. Da Matta (brazil, Toyota, M) 1 k h., 12. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW, M) 3 k h., 13. Verstappen (holland, Minardi-Cosworth, B) 4 k h.
Feladta: Fisichella (olasz, Jordan-Ford, B, váltóhiba) 0, Coulthard (brit, McLaren-Mercedes, M, motorhiba) 2, Panis (francia, Toyota, M, üzemanyagnyomás-hiba) 12, Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth, M, olajelfolyás) 35, Wilson (brit, Minardi-Cosworth, B, vállfájás) 41, Pizzonia (brazil, Jaguar-Cosworth, M, fékhiba) 42 megtett kör után Nem indult: Villeneuve (kanadai, BAR-Honda, B, váltóhiba)
Leggyorsabb kör: M. Schumnacher (45. kör) 1:36.412 (átlag: 206.974 km/óra)