Meoni továbbra sem adja fel

TÓTH ANITA jelenti DaklábólTÓTH ANITA jelenti Daklából
Vágólapra másolva!
2003.01.15. 21:42
Címkék
Fabrizio Meoni (képünkön) zsinórban harmadszor nyert szakaszt, és tovább faragta az éllovas Richard Saincttal szembeni hátrányát
Fabrizio Meoni (képünkön) zsinórban harmadszor nyert szakaszt, és tovább faragta az éllovas Richard Saincttal szembeni hátrányát
Fabrizio Meoni (képünkön) zsinórban harmadszor nyert szakaszt, és tovább faragta az éllovas Richard Saincttal szembeni hátrányát
Fabrizio Meoni (képünkön) zsinórban harmadszor nyert szakaszt, és tovább faragta az éllovas Richard Saincttal szembeni hátrányát
Fabrizio Meoni (képünkön) zsinórban harmadszor nyert szakaszt, és tovább faragta az éllovas Richard Saincttal szembeni hátrányát
Fabrizio Meoni (képünkön) zsinórban harmadszor nyert szakaszt, és tovább faragta az éllovas Richard Saincttal szembeni hátrányát
Palik Lászlónak és Darázsi Gábornak nem volt könynyű éjszakája.
Egymás mellett dideregtek a bivuac (a központi étkezősátor) szőnyegén, és várták a híreket a sivatagból. A versenynapon szerencsésen túl voltak, a kamionjuk viszont felborult, és megállt a motorja.
Benne a három versenyzővel, no meg az összes alkatrésszel. Az első feladat az volt, hogy kihozassák valahogy a fiúkat, de ez sem ment könnyen, mert a mentőkamion először elásta magát, majd fel is borult. Palik megfogadta, hogy addig nem rajtol el, amíg a "fiait” épségben nem látja, de Jerome Raimbaud, Szaller Zoltán és Farkas Nándor szinte egy emberként könyörgött neki, hogy induljon el, ne dobja sutba mindazt, amit eddig közösen elértek. Úgyhogy Palikék elindultak, miközben Szivában már a hadsereg segítségét is kérték az ottmaradt szerelők (akik egyébként délután egy órára értek ki a sivatagból, és azonnal indultak is vissza a kamionért). Hogy a mentés miként halad, azt egyelőre nem tudni, de az biztos, hogy nem lesz könnyű.
A mezőny közben továbbállt, és a 199 jármű (107 motor, 64 autó és 28 kamion) Dakla felé vette az irányt. A terep nem volt könnyű, mégis fantasztikus időeredmények születtek, és ez annak köszönhető, hogy a csatának még koránt sincs vége.
A motoros mezőnyben legalábbis biztosan nincs. Főleg úgy, hogy az 569 kilométeres szelektív szakaszon "A Mester”, vagyis Fabrizio Meoni majdnem a felére csökkentette a korábbi motorhiba miatt elszenvedett félórás hátrányát. A 45 éves pilóta sorozatban már a harmadik szakaszgyőzelmét aratta, és ez azt bizonyítja, hogy nem adta fel a harcot, hanem szeretné megszerezni sorozatban a harmadik Dakar-győzelmét is. Az olasz versenyző a célban kijelentette, hogy ennél gyorsabban nem tudott volna menni. Ô is tudja, hogy ez az egyetlen esélye: a hátralévő négy napon a maximumot kell nyújtania, és még akkor sem biztos, hogy van esélye az összetettben több mint 16 perccel vezető Világkupa-győztes Richard Sainct-kel szemben.
A francia ugyanis roppant óvatos, és egyáltalán nem érzi veszélyben a pozícióját. Az a véleménye ugyanis, hogy Meoni biztosan nem tud mindennap annyi előnyt szerezni, mint szerdán. Cyril Despres az, akinek a harmadik helyen álló olasztól jobban kell tartania. A második hely jelenlegi birtokosának ugyanis nincs egészen hatperces előnye, amely akár egy nap alatt ledolgozható.
Az autósok mezőnyében a Mitsubishik a keddi őrült nap után láthatóan visszavettek a tempóból. "Tegnap beszéltem a tizenhárom éves fiammal, aki azt mondta, ne kockáztassak, mert elég nagy az előnyöm” – adta meg a magyarázatot a szerdai ötödik helyére az összetettben élen álló Stéphane Peterhansel.
Persze a háttérben azért az is ott volt, hogy a keddi eszeveszett száguldás után a Mitsubishi-csapat is megkérte a pilótáit, legyenek egy kicsit óvatosabbak. Elvégre az nekik sem lenne jó üzlet, ha ezek ott az élen (mármint Peterhansel és a tavalyi győztes Maszuoka) egymás miatt esnének ki a versenyből.
Szóval a Mitsubishik lassítottak, a korábbi négyszeres győztes Ari Vatanen viszont le sem vette a lábát a gázpedálról. Még akkor sem, amikor az az egyik ugrató után teljesen elgörbült.
Ez volt a második olyan gyorsasági szakasz, amelyen Vatanennek semmiféle technikai problémája sem volt, és ez volt a második, amelyet megnyert ezen a viadalon (pályafutása során összesen már a 47. részsikernél tart).
A "repülő finn” egyébként körülbelül a szelektív szakasz 50. kilométerétől együtt autózott az utóbb második időeredményt elérő Luc Alphanddal, aki a gyors részeken mindig megelőzte (bizonyítva, hogy a BMW-nél nagyon "belenyúltak a tutiba” ennek a dízelmotornak a fejlesztésekor), a technikás szakaszokon azonban kénytelen volt bevárni.
Az egykori sívilágbajnok egyébként érezhetően sokkal felszabadultabban autózik azóta, hogy nem kell "segítő szándékú árnyékként” követnie a kedden technikai okok miatt kieső Gregoire De Meviust. Az összetettről annyit: Maszuoka még egy perccel távolabb került Peterhanseltől, és úgy tűnik, beletörődött a megmásíthatatlanba: ha a franciának nem lesz valami gondja, akkor ő már ezen a Dakaron nem rúghat labdába. A Mitsubishi három gyémántja egyébként fényesebben ragyog, mint valaha: az első öt helyet a gyár pilótái foglalják el.
A kamionosok mezőnyében az ifjabbik De Rooy kiesése után új erőre kaptak az oroszok. A szakaszgyőzelmet a második számú orosz pilóta, Firdaus Kabirov szerezte meg, miközben az utóbbi két év győztese, Vlagyimir Csaguin semmit sem kockáztat. Az előnye több mint egy óra, amelyet botorság lenne reszkíroznia holmi részsikerek miatt.
És akkor lássuk, mi történt a mieinkkel! A Kis Sándor, Czeglédi Péter páros autójában váltót cserélt a csapat (már lassan kezd mechanizmussá válni náluk ez a művelet, hiszen a team összes autójával ilyen gondok vannak), és a korábbi nyolszoros autókrosszbajnok rendben el is rajtolt délelőtt.
Persze kérdés, mennyire van az rendben, hogy a korábban a huszadik hely környékén álló páros majdnem utolsóként rajtolt a kedden kapott 18 órás büntetés miatt (az ok: elromlott a váltó, ezért Kisék három időellenőrző pontot kihagytak).
Ez azonban szemmel láthatóan nem nagyon zavarta Kist, aki folyamatosan zárkózott fel, és a harmadik ellenőrzőponton már a 38. pozícióban haladt át, akkor azonban történt valami. Az utolsó húsz kilométeren, amelyben elvileg már nem szerepeltek dűnék, "csak” köves szakasz, Kis tizenkét helyet visszaesett. Merthogy eltört a féltengely.
Törött féltengellyel képtelenség lett volna továbbmenni, úgyhogy a párosnak muszáj volt megjavítania, ami negyven percet vett igénybe. "Úgy látszik, mindennap kijut nekünk a jóból – élcelődött Kis. – Amikor a váltó már jó, akkor eltörik a féltengely. De nem baj, folynak a napok, és ez a legfontosabb.”
A Palik László, Darázsi Gábor páros nagy küzdelem után rendben áthaladt a harmadik ellenőrzési ponton – az 59. helyen –, majd röviddel lapzártánk előtt be is futott a célba.

25. Dakar-rali, 15. nap, Sziva-Dakla

Autósok: 1. Vatanen, Thorner (finn, svéd, Nissan Pick-Up) 4:42:29, 2. Alphand, Stevenson (francia, brit, BMW X5) 1:18 p h., 3. De Villiers, Maimon (dél-afrikai, francia, Nissan Pick-Up) 8:22 p h., …50. Kis, Czeglédi (magyar, Nissan Navara Pick-Up) 3:04:32 ó h., …60. Palik, Darázsi (magyar, Toyota Land Cruiser) 5:53:14 ó h.
Motorosok: 1. Meoni (olasz, KTM LC8) 4:57:18, 2. Sainct (francia, KTM LC4) 13:16 p h., 3. Despres (francia, KTM LC4) 13:30 p h. Kamionosok: 1. Kabirov, Beljajev, Margyejev (orosz, Kamaz) 6:12:36, 2. J. De Rooy, Geusens, Duisters (holland, belga, belga, Daf) 2:29 p h., 3. Csaguin, Jakubov, Szavosztin (orosz, Kamaz) 7:15 p h.
Az állás
Autósok (nem hivatalos): 1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 35:57:10, 2. Maszuoka, Schulz (japán, német, Mitsubishi Pajero Evo) 25:50 p h., 3. Fontenay, Picard (francia, Mitsubishi Pajero) 2:29:33 óra h., …54. Kis, Czeglédi 37:38:36 ó h., 55. Palik, Darázsi 37:56:48 ó h. Motorosok: 1. Sainct 40:20:21, 2. Despres 11:02 p h., 3. Meoni 16:44 p h.
Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztin 45:54:11, 2. De Azevedo, Tomecek, Martinec (brazil, cseh, cseh, Tatra) 1:08:53 ó h., 3. J. De Rooy, Geusens, Duisters 2:26:50 ó h.

Következik: 16. nap, Dakla–Luxor, összekötő szakasz: 53 km, szelektív szakasz: 273 km, összekötő szakasz: 375 km
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik