A 416-os rajtszámú KTM-kamion alatt akna robbant a líbiai egyiptomi határon, a gép jobb hátulja megrongálódott, de a versenyzők sértetlenül megúszták az esetet. Ez volt az a hír, amely vasárnap délután felverte a tábor viszonylagos csendjét. A mezőny egyik része már Szivában, a másik (28 autós és 17 motoros) még Líbiában. Azért nem jöhettek át, mert a rendezők és természetesen az egyiptomi hatóságok biztosak akartak lenni benne, hogy az a harminc méter széles sáv, amelyet a határátlépésre kijelöltek, valóban biztonságos.
A legutóbbi napon végképp bebizonyosodott, hogy Luc Alphand nemcsak a havas, hanem a homokos lejtôkön is otthon érzi magát (Fotó: AFP)
A legutóbbi napon végképp bebizonyosodott, hogy Luc Alphand nemcsak a havas, hanem a homokos lejtôkön is otthon érzi magát (Fotó: AFP)
Normálisan annak kellene lennie, hiszen nap mint nap használják, de a történtek után semmit sem bízhatnak a véletlenre, úgyhogy hirtelenjében felépítenek egy tábort a Líbiában ragadtak számára, hogy enni és inni azért tudjanak, aztán amikor mindent rendben találnak, akkor átengedik őket is. Ez a nap sem múlt tehát el esemény nélkül, és sajnos, nem csak a párharcok miatt sikeredett izgalmasra.
Alphand meglepte Maszuokát
Persze, azért a Szarir és Sziva közötti verseny sem volt elhanyagolható. A pálya az élversenyzők elmondása szerint nem tartogatott sok nehézséget, nagyon gyorsan lehetett haladni rajta. Persze, könnyű annak, aki reggel indul és még világosban, kora délután beér a célba. Természetesen (mert az utóbbi napok eredményei láttán lassan már tényleg természetes) Szivába is a Mitsubishik jöttek meg elsőként, méghozzá a motorral hatszor nyerő Stéphane Peterhansel vezetésével. Jelzésértékű, hogy a végső győzelemre is esélyes franciának ez már az ötödik részsikere volt a viadal során. "Ugyanannyival vezetünk, mint két nappal ezelőtt, de a csata kedden újra elkezdődik – mondta Peterhansel. – Ez az előny nem elég a győzelemhez, mert Maszuoka nagyon kemény ellenfél. Mostantól minden másodperc fontos, mert akár az is dönthet a végén, hogy ki milyen keréknyomással dolgozik.” A kiváló francia sofőr és legfőbb ellenfele, a keddtől intenzív támadásra készülő Maszuoka Hirosi közé ezúttal befurakodott az egykori sívilágbajnok Luc Alphand. A BMW X5-öst irányító pilótának már két nappal korábban is megvolt az esélye a szakaszgyőzelemre (mindhárom időellenőrző ponton elsőként haladt át), ám akkor két defekt keresztülhúzta a számításait. Most azonban egy második hely összejött, méghozzá annak köszönhetően, hogy míg a többiek köves talajra való gumikat választottak, addig ő homokabroncsokat tett fel. Persze, Alphand nem azért tagja a gyári BMW-csapatnak, hogy nyerjen, hanem azért, hogy segítse az eddig remekül autózó De Mevius munkáját. Az egykori síelő a második számú pilóta, ha a belgának gondja van, neki kötelessége megállni és segíteni.
Meoni tövig húzta a gázt
25. Dakar-rali, 12. nap, Szarir–Sziva Autósok: 1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 3:32:53, 2. Alphand, Stevenson (francia, brit, BMW X5) 1:30 perc hátrány, 3. Maszuoka, Schulz (japán, német, Mitsubishi Pajero Evo) 2:26 p h., …61. Palik, Darázsi G. (magyar, Toyota Land Cruiser) 3:40:31 óra h, …69. Kis, Czeglédi (magyar, Nissan Navara Pick-Up) 5:46:16 ó. h.. Motorosok: 1. Meoni (olasz, KTM LC8) 3:45:52, 2. Sainct (francia, KTM LC4) 9:33 p h., 3. Despres (francia, KTM LC4) 11:17 p h. Kamionosok: 1. G. De Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, Daf) 4:17:46, 2. Csaguin, Jakubov, Szavosztin (orosz, Kamaz) 3:00 p h., 3. J De Rooy, Geusens, Duisters (holland, belga, belga, Daf) 6:41 p h.
Az állás
Autósok: 1. Peterhansel, Cottret 27:54:13, 2. Maszuoka, Schulz 16:32 p h., 3. De Mevius, Guehennec (belga, francia, BMW X5) 1:31:47 óra h., …44. Kis, Czeglédi 19:24:30 ó h., …57. Palik, Darázsi G. 28:33:02 ó. h. Motorosok: Sainct 31:20:52, 2. Despres 12:47 p h., 3. Meoni 28:01 p h. Kamionosok: 1. G. De Rooy, Colsoul, Slaats 35:27:11, 2. Csaguin, Jakubov, Szavosztin 4:52 p h., 3. De Azevedo, Tomecek, Martinec (brazil, cseh, cseh, Tatra) 50:12 p h. Következik: pihenônap, Sziva
A motorosoknál az utóbbi két évben győzedelmeskedő Fabrizio Meoni láthatóan nagyon begorombult amiatt, hogy két év alatt először, szombaton cserbenhagyta a kéthengeres KTM-je. Pontosabban nem romlott el teljesen, de az egyik henger nem működött, és ez csaknem negyvenperces hátrányt jelentett az olasznak. S hogy erre mi volt az ő reakciója: vasárnap tiszta erőből húzta a gázt, és bár egy kis eltévedés miatt veszített körülbelül két percet, még így is majdnem tízzel megverte az összetettben vezető Richard Sainct-et. "Szombaton minden megváltozott, nem lehet többé taktikázni – jelentette ki Meoni. – Minden nap a maximumot kell nyújtani, és akkor talán van egy picike esély a végső győzelemre. De nagyon nehéz lesz…” Így érezheti Sainct is, aki egyáltalán nem csalódott a vasárnapi második helyezése miatt. Belátja, hogy a gyors szakaszokon, mint ez, nem lehet esélye az egyhengeresével Meoni "lóerőgyára” ellen. Persze, az összetett második helyén álló Cyril Despres is reménykedik, méghozzá abban, hogy az ellenfelei közül még valaki hibázik. Ô csak csendesen kivár, szokásához híven hozza a stabilan jó, de nem eget rengető eredményeket, és hagyja csatázni a többieket. Mert abból csak jó sülhet ki a számára. Sajnos, ez a nap sem múlt el súlyos sérülés nélkül: a 100-as rajtszámú Patsy Quick, aki első brit nőként teljesíteni szerette volna a Dakar távját, a szelektív szakasz 42. kilométerénél elesett. Eredetileg szeretett volna továbbmenni, mert úgy érezte, hogy csak a vállát ütötte meg, utóbb azonban kiderült, hogy belső vérzése van és megrepedt a lépe. Az orvosok még a tábori sátorban megoperálták, és a hírek szerint éjszaka szállítják át egy kairói kórházba. És ha már a sérülteknél tartunk, két jó hírünk is van: az egyik, hogy a csütörtökön hatalmasat eső és súlyos fejsérüléseket szenvedő Sinozuka Kendzsiro állapota folyamatosan javul, és hétfőn már átszállítják egy párizsi kórházba; a másik, hogy Szalay Balázs kamionjának sofőrje, Francois Coquatrix is jobban van, kiderült, hogy két csigolyája közé csípődött be a gerincvelő, de körülbelül egy hónap múlva már teljesen egészséges lesz. A versenyben lévő két magyar páros közül lapzártánkig egyedül a Palik László, Darázsi Gábor kettősnek sikerült áthaladnia a célvonalon. Ôk is azok közé tartoznak, akik az egyiptomi határon töltik az éjszakát, de a hangulatukat ez egy kicsit sem rontotta el, hiszen túl vannak a nehezén, eljutottak a pihenőnapig.
Kist a táv felétől vontatták
Méghozzá úgy jutottak el, hogy vasárnap az égvilágon semmi gondjuk sem volt. Pedig a szelektív szakasz útvonala az első kilométertől körülbelül a négyszázadikig dűnék között vezetett keresztül. "Életünkben először fodult elő velünk, hogy egy hosszú dűnés szakaszon sem a lapátot, sem pedig a »kerékalátéteket«, vagyis a trepniket nem kellett elővennünk – mesélte Palik. – Sőt, még abban a kegyben is részesültünk, hogy naplemente előtt beértünk a szelektív szakasz céljába, pedig ez aztán tényleg ritkán adatik meg nekünk.” Palikék egyébként a vasárnapi 61. helyezésükkel a nem hivatalos eredmények szerint 57.-ek az összetettben, 20.-ak a kategóriájukban, vagyis a dízelautók között és az ötödik legjobb Dakar-újoncok. A 41. születésnapját hétfőn ünneplő tévékommentátor azt is elmondta, a pályán látták Kis Sándor és Czeglédi Péter autóját, amelyet a csapat versenyben lévő kamionja vontatott, méghozzá elég nagy sebességgel. Palikék mutogatva kommunikáltak a honfitársainkkal, akik mutatták, hogy semmire sincs szükségük, menjenek csak nyugodtan. Késő este aztán Kisék konvoja beért a célba, méghozzá a 69. legjobb időeredménynyel. A szabályok szerint nem számít "idegen segítségnek” ha valakit egy versenyzőtársa vontat, így Kiséknek minden esélyük megvan arra, hogy kedden folytatni tudják a versenyt. Mert ha lehet ilyet mondani, ez a technikai hiba pont a legjobbkor jött, hiszen a csapatnak így lesz egy teljes napja a szervizelésre. Sőt, már éjszaka el lehet kezdeni a Nissan javítását, hiszen a határon valószínűleg nem nagyon lesz más elfoglaltságuk. A magyar szurkolók nevében is reméljük, hogy nem nagy a baj.