A kétszeres győztes Schlesser motorhiba miatt búcsúzott

TÓTH ANITA jelenti GadameszbőlTÓTH ANITA jelenti Gadameszből
Vágólapra másolva!
2003.01.07. 21:35
Címkék
Medina  város a városban. A rómaiak által épített helységből mára csak romok maradtak: és bár Gadamesznek tízezer lakója van, Medinában senki sem él. Szűk, sötét sikátorok, egy utca lent és egy utca fent a tetőkön  ott közlekedhetnek a nők. Pontosabban lent is járhatnak, de akkor szigorúan el kell takarniuk az arcukat. Hiába no, ez a kultúra teljesen különbözik az általunk megszokottól.
Élet a dűnék között: a háttérben a Kis, Czeglédi kettôs próbálja kiszabadítani a Nissant
Élet a dűnék között: a háttérben a Kis, Czeglédi kettôs próbálja kiszabadítani a Nissant
Élet a dűnék között: a háttérben a Kis, Czeglédi kettôs próbálja kiszabadítani a Nissant
Élet a dűnék között: a háttérben a Kis, Czeglédi kettôs próbálja kiszabadítani a Nissant
Élet a dűnék között: a háttérben a Kis, Czeglédi kettôs próbálja kiszabadítani a Nissant
Élet a dűnék között: a háttérben a Kis, Czeglédi kettôs próbálja kiszabadítani a Nissant
S hogy mi van még itt? Melegvizű forrás, pálmafák és egy napig a Dakar-mezőny. A sivatagi show vándorló karavánjának megérkezése nagy feltűnést keltett, még akkor is, ha ez a mezőny napról napra fogyatkozik.
Rossz hír, hogy egy magyar páros nevét is felírták a kiesők listájára. Liszi László és Rack György nem volt túl szerencsés élete első Dakarján. De úgy is fogalmazhatunk, hogy az a pechsorozat, amely az ő versenyzésüket kíséri, egy egész évre elég lenne másnak.
A Hyundai Team párosának autójában már az első gyorsasági szakaszon eltört a lengőkar, úgyhogy a kocsi jobb eleje teljesen kiszakadt. Valahogy sikerült rendbe hozni, de az első afrikai szakaszon ismét előjött a probléma. A csapat gyorsan legyártott egy új alkatrészt, azt tették az összefércelt helyére, és reménykedtek, hogy végre tudnak egy jót autózni.
Nem így történt. A hétfői speciális 147. kilométerénél ismét megállt a kocsi. Ezúttal a kormányösszekötővel történt valami, mert az RTL Motorsport Klub kamionjának szerelői ahhoz hegesztettek egy alkatrészt. A rendezőség értesítette a hyundaiosokat, és éjszaka el is indult egy kamion a sivatagban rekedtek megmentésére.
Délelőtt találták meg a bajba jutottakat, de a rajt időpontjáig nem értek el-Bormába, ami azt jelenti, hogy Szalay Balázs után Liszi is kénytelen volt elbúcsúzni a további küzdelemtől.
És akkor azokról, akik ezt a napot is szerencsésen túlélték.
Már napok óta Kis Sándor és Czeglédi Péter az első magyar autós páros, amely megérkezik a táborba. Ezen a napon is így volt, ám sajnos nem a mezőny első negyedében, ahogy ezt az elmúlt napokban megszokhattuk, hanem egy kicsit hátrébb. "Az első időellenőrző előtt elég magas dűnékkel találtuk szembe magunkat, és az egyik fogságba ejtett minket – mondta Kis. – Minden ideális áthaladási útvonalon autók álltak, elsülylyedve a homokban, úgyhogy más irányt kellett választanunk. Sajnos nem sikerült átjutnunk. Ezzel még nem is lett volna baj, csakhogy amikor gurultunk visszafelé, a lezúduló homokkal együtt belecsúsztunk egy nagy gödörbe. Az autó egyik kereke a levegőben volt, úgyhogy több mint egy órába telt, mire kiástuk.”
Kis a nagyon előkelő 23. helyről az 54.-re esett vissza a malőr miatt, de a lelkesedését nem veszítette el emiatt.
A Nissan után nem sokkal megérkezett a célba Jakab Tamás és Fenesi József is. Az ő napjuk is eléggé mozgalmasra sikeredett. A rajt után ötszáz méterrel megállt az egyik henger, úgyhogy öt hengerrel mentek neki a dűnéknek. Rögtön az elsőnél álltak is vagy egy órát, mert kiderült, hogy a váltóból "elfogyott” a rükverc, úgyhogy tolatni nem tudtak, csak előreásni.
A 300 lóerőből azonban körülbelül 170 még mindig volt, úgyhogy Jakabék ha küszködve is, de elértek a célig. A versenyző saját bevallása szerint a 140. kilométertől a tapasztalata segített neki abban, hogy elérje a célt (2000-ben ő volt Szalay navigátora, amikor első és mindeddig egyetlen magyarként teljesítették a távot). Attól kezdve ugyanis a kerülőutakat kereste, és nem kockáztatta meg a magas dűnéken való áthaladást.
Palik László és Darázsi Gábor még éppen sötétedés előtt ért ki a szelektív szakaszról. Ez azért jó hír, mert éjszaka már nem nagyon lehet a dűnék között autózni a rossz látási viszonyok miatt. Szóval Palikék is megérkeztek, és elmondták, hogy egy hosszú ásáson vannak túl, Kisékhez hasonlóan ők is beleestek egy gödörbe, amelyből centinként küzdötték ki a Toyotát. Sokszor kiszálltak és megnézték, mi van a dűnék mögött, és végül kijöttek. Palik elmondta, sokan voltak még bent a homokban, és sajnos valószínűleg köztük van Benyó Miklós is, aki – a versenybe nevezett csapatkamionnal együtt – lapzártánkig nem érkezett meg Gadameszbe. Róla annyit tudunk, hogy Szalay Balázs még versenyben lévő kamionja egyszer kihúzta a homokból, de ez még a szelektív szakasz első részén volt.
Az élmezőnyben továbbra is dúl a pozícióharc. Pontosabban most kezdődik csak igazán. A keddi szakaszt a dél-afrikai Alfie Cox nyerte meg, aki igazolta a negyvenedik születésnapja alkalmából hétfőn a motorjára ragasztott szlogent: minél öregebb, annál gyorsabb! A mindig nagyon szerény Cox szerint nem jelent semmit a szakaszsiker, hiszen a szelektívet két és fél óra alatt teljesíteni lehetett.
Az élről rajtoló és az összetettben még mindig vezető Sainct a mögötte induló Meonival és Romával együtt érkezett a célba. Utóbbi két pilóta a két kéthengeres KTM-mel viszonylag hamar – már az első húsz kilométeren – utolérte az egyhengeresen ülő és a helyes irányt kereső Világkupa-győztest, és attól kezdve hárman együtt motoroztak. Nem is nagyon siettek (persze így is "agyonverték” a mezőny nagy részét), tisztára olyan volt, mintha lélekben piknikeznének.
Az egyetlen magyar motoros, Szilvási Péter hétfőn késő este megérkezett el-Bormába, a késlekedésének oka az volt, hogy három defektet kapott az éles kövek miatt. Nagyon sok időt töltött a szereléssel, egy felnit teljesen tönkre is tett, de szerencsére az egyik kamionból kapott kölcsönbe egy kereket, hogy ne kelljen feladnia a küzdelmet. Nem tartott azonban sokáig az öröme, mert a speciális 153. kilométerénél tönkrement a kuplungja. Ez valószínűleg számára is a verseny végét jelentette, mert ezt a hibát a sivatag közepén szinte lehetetlen kijavítani.
Az autósok mezőnyében ez a nap is az új Mitsubishik különcsatáját hozta: ezúttal Stéphane Peterhansel volt a gyorsabb, és ezzel az összetettben viszsza is vette a vezetést a hétfőn nyerő Maszuoka Hirositól. A harmadik helyen a gyors pályákon igencsak jól muzsikáló BMW-vel Grégoire De Mevius érkezett. A korábbi N-csoportos ralivilágbajnok bevallotta: az autó annyira jó a gyors részeken, hogy néha azt is elfelejti, dízelmotor van benne.
A korábbi kétszeres győztes Jean-Louis Schlessert azonban pont a motorja akadályozta meg a verseny folytatásában. A Ford-erőforrás a 68. kilométernél megadta magát, úgyhogy az autóépítő fenomén visszatért el-Bormába. Ez már a második év, hogy a franciának nincs szerencséje a Dakaron – emlékezetes, tavaly a viadal első felében leégett a Buggyja.
Szerdán az első maratoni szakasznak vág neki a mezőny, amely során hat óra pihenéssel kell teljesíteni kétnapi távot.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik