A régi hajóépítő csarnok egyetlen hatalmas bulihelyszínné változott. Szorgos kezek mindenhová asztalokat és székeket tettek, hogy a versenyzők megpihenhessenek.
Sainctnak az összetett elsőség a cél (Fotó: Afp)
Sainctnak az összetett elsőség a cél (Fotó: Afp)
A résztvevők nagy része már péntek délután megérkezett a valenciai kikötőbe, berakták az autókat és a motorokat a komp gyomrába, de a hajó csak este tízkor indult, el kellett hát őket foglalni valamivel. A szervezők pedig nem tétlenkedtek, összehoztak egy remek kis fiestát – paellával (a spanyolok egyik legkedveltebb eledelével), tűzijátékkal, zenével, mindennel, ami kell a jó hangulathoz. Hubert Auriol, a negyedszázados jubileumát ünneplő Dakar-rali főszervezője mindenkinek jó utat és kitartást kívánt az elkövetkezendő bő két hétre. Aztán felcsendült a "We are the champions” című sláger, és mindenki együtt énekelte: mi vagyunk a bajnokok! Nos, ez talán egy kicsit korai volt, de azt mindenképpen el kell mondani, hogy itt mindenki bajnok, aki teljesíti a versenytávot. A Dakar céljában mindenkinek jár a gratuláció, csakhogy addig még jó néhány kilométer van hátra (öszszesen 8552 kilométert teljesít a mezőny a Sharm El Sheikh-i célig). A szombatot tehát a hajón töltötték a 25. sivatagi show résztvevői, ki pihenéssel, ki szervizeléssel, hogy aztán vasárnap reggel, a tuniszi kikötőbe érkezvén, már újra tökéletes állapotban lévő autókkal, motorokkal gurulhassanak le a kompról. Akkor ugyanis igazából is elkezdődik a Dakar-rali. Az első afrikai szakasz, Tunisz és Tozeur között még mindössze 463 kilométer lesz (ebből 25 km a speciálszakasz hoszsza), de azt is teljesíteni kell, hogy aztán következhessenek az embert és gépet egyaránt megviselő sivatagi szakaszok. De térjünk vissza még egy kicsit a péntek estére, és arra, milyen hangulatban vágtak neki a magyarok a hosszú hajóútnak!
25. Dakar-rali Az állás 3 nap után. Autósok: 1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 45:35, 2. Maszuoka, Schulz (japán, német, Mitsubishi Pajero Evo) 29 mp h., 3. De Villiers, Maimon (dél-afrikai, francia, Nissan Pick-Up) 33 mp h., …28. Kis, Czeglédi (magyar, Nissan Navara Pick-Up) 8:04 p h., …54. Benyó, Maurer (magyar, Hyundai Terracan) 11:42 p h., …82. Jakab, Fenesi (magyar, Chevrolet MacPherson) 16:29 p h., …97. Palik, Darázsi (magyar, Toyota Land Cruiser) 18:52 p h., …122. Szalay, Laklóth (magyar, Chevrolet Blazer) 1:47:18 ó h., …126. Liszi, Rack (magyar, Hyundai Terracan) 2:55:58 ó h. Motorosok: 1. Sainct (francia, KTM LC4) 48:29, 2. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 10 mp h., 3. Despres (francia, KTM LC4) 18 mp h., 4. Coma (spanyol, KTM 660) 57 mp h., …152. Szilvási (magyar, KTM 660) 29:07 p h. Kamionok: 1. J. de Rooy, Geusens, Duisters (holland, belga, belga, DAF) 1:00:04, 2. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 34 mp h., 3. Pattono, Santoro (olasz, Mercedes Unimog) 2:11 p h., …36. Vadas, Gajdos, Csombók (magyar, DAF) 21:36 p h., …43. Raimbaud, Szaller, Farkas (francia, magyar, magyar, Mercedes 1936) 30:48 p h., …49. Darázsi Zs., Coquatrix, Irissou (magyar, francia, francia, MAN) 55:19 p h. Következik: 5. nap, Tunisz–Tozeur, összekötô szakasz: 89 km, speciálszakasz: 25 km, összekötô szakasz: 349 km
Nos, Kis Sándornak és Czeglédi Péternek nem lehetett oka a panaszra, hiszen eddig a várakozáson felül szerepel. A nissanos kettős autójával eddig semmi gond sem volt, ráadásul a korábbi nyolcszoros autókrosszbajnoknak tetsző pályákat jelöltek ki a szervezők Európában, ennek is köszönhető, hogy az előkelő 28. helyről várhatják a folytatást. Kis azt mondta, szeretett volna az első ötvenben lenni, de erre azért ő sem számított. Az ötödik Dakarján induló Szalay Balázs meg arra nem gondolt, hogy Európában szinte végig szenvedni fog, mert a Chevrolet, amely gond nélkül teljesítette a Fáraó-rali egyhetes távját, már ezeken a rövid szakaszokon is bemondja az unalmast. Nos, a szervizesek többórás munkával azért mindig talpra állították a Blazert, és péntek estére már a délután még teljesen elkeseredett navigátornak, Laklóth Aladárnak is jobb kedve volt, azért nem lehetnek teljesen nyugodtak. Mint ahogy nem lehet az Liszi László és Rack György sem. Az ő Terracanjukat is "összefércelték” ugyan a szerelők a csütörtöki törésteszt után (a Hyundai komplett jobb eleje kiszakadt), de a próbaút még csak ezután következik – és egyáltalán nem lesz könnyű. A másik három párossal egyelőre semmi extra sem történt: tették a dolgukat, ahogy kellett, elkészítették a kötelező házi feladatot, hogy aztán részük lehessen az élvezetben, amit a sivatagi autózás jelent. Jakab Tamásnak és Fenesi Józsefnek ugyan a pénteki gyorsasági után defektet kellett szerelnie, de ha ez lesz a legnagyobb problémája a versenytáv során, akkor bizonyára elégedett lesz. A másik két kettős, Benyó Miklós és Maurer Péter, valamint Palik László és Darázsi Gábor is problémák nélkül autózott a hazai terepralipályákhoz is hasonlító terepen. Előbbi kettősnek (amely címvédő a magyar bajnokságban) szinte semmi tapasztalata nincs a homokon való autózásban, úgyhogy azért vágyik rá nagyon, utóbbi viszont már kipróbálta magát jó néhány sivatagi megméretésen (többek között Tunéziában is), és már alig várja, hogy újra része lehessen benne. Az "egy szem” motorosunk, Szilvási Péter is lelkes, bár neki nehezebb dolga lesz Afrikában, mint a többieknek, mert csak a valenciai kikötőig kísérte néhány szerelő barátja, onnan már egyedül kell boldogulnia. Nos, sokszor a magányos hősöknek van a legnagyobb szerencséjük...