A McLaren bajnokavatásra készül az Azeri Nagydíjon; a Ferrari meghiúsítja az ünneplést?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.09.18. 16:52
null
Tavaly Piastri, Leclerc és Russell osztozott a dobogón Azerbajdzsánban (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2025-ös Formula–1-es világbajnokság, a tizenhetedik állomás Baki, ahol a nyolcadik Azeri Nagydíjat rendezik meg. Noha a kissé ellentmondásos taktikázás után Lando Norris a csapattársa, Oscar Piastri előtt végzett az előző versenyen, az ausztrál továbbra is kényelmes előnnyel vezeti az összetettet. A McLaren házi csatájába ugyanakkor talán ezúttal több kívülálló is beleszólhat, hiszen a Red Bull újabb erős hétvégében bízik, míg a Ferrari az idei első győzelmét célozhatja meg.

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL

Fellángolás volt a Red Bull monzai szereplése?

Max Verstappen önmagát is meglepte azzal, milyen domináns módon aratott győzelmet az előző futamhétvégén, Monzában. A holland először megszerezte a pole pozíciót, majd korábbi egyeduralmát idéző stílusban irányította a versenyt, és szelte át elsőként a célvonalat vasárnap a konstruktőri tabellát toronymagasan vezető McLaren párosa előtt. 

A „vörös bikák” ráadásul tették mindezt egy olyan pályán, amely korábban nem igazán számított az erősségüknek – Verstappen tavaly hatodik lett a „sebesség templomában”. Az, hogy a mostani kirobbanó szereplése mennyire (volt) pályaspecifikus, egyelőre óriási kérdést jelent, és a válasz egy nagydíjat még biztosan várat magára. 

A fennmaradó helyszínek közül ugyanis pont a soron következő Azerbajdzsán az egyik, amely az alacsonyabb leszorítóerős csomagot részesti előnyben, miközben az egyenesek is kedvezni fognak az RB21-esnek, így arra lehet számítani, hogy Verstappen megint erős formát fog mutatni. Igaz, megjegyezendő, hogy maga a nyomvonal nem tartozik a címvédő kedvenc vadászterületei közé, legutóbb pont a szűk, utcai pályán maradt alul egy körön a csapattársával szemben. 

Arra viszont nem mutat túl sok jel, hogy Verstappen újra vereséget szenvedne az időmérőn és megtörik a remek sorozata, hiszen Cunoda Juki egyelőre nem tudta megszorongatni, és inkább azért küzdött, hogy egyáltalán bejusson a kvalifikáció utolsó szakaszába. A japán ideje egyre fogytán, és igazán nagy feltámadást kellene bemutatnia, hogy ne veszítse el az ülését, sőt talán még a bravúr sem lesz elég. 

A legfrissebb hírek szerint a Red Bull már október végén lezárná a pilótakérdést, és szinte nyílt titoknak számít, hogy Isack Hadjar érkezik Verstappen mellé, míg a Racing Bullsnál Arvid Lindblad veszi át az előrelépő francia helyét. Cunodának az Alpine-on kívül nem is tud más csapat mentőövet dobni, de az enstone-iak az eddigi értesülések alapján nem is túlzottan érdeklődnek a japán kegyei irányt. 

A francia alakulat pont ez előző GP előtt hosszabbította meg Pierre Gasly szerződését, és noha maga Flavio Briatore is elismerte, hogy eleinte nem volt elégedett Franco Colapinto teljesítményével, az istálló így sem zárja ki az argentin maradását, és az esetleges cserék között sem szerepel Cunoda. A francia alakulat Paul Aronnak is lehetőséget adna, ráadásul újra kipróbálná a korábban elküldött Jack Doohant is a volán mögött, így a japán lehet, hogy az utolsó versenyeit teljesíti a királykategóriában. 

A McLaren már most hétvégén konstruktőri bajnok lehet

Már az idény elején egyértelműen látszott, hogy a McLaren jelenti az első számú erőt, de a fő fókuszt végig a házon belüli csata jelenti Lando Norris és Oscar Piastri között. A wokingiak címvédését egy pillanatig sem fenyegette veszély, és a csapat akár már most hétvégén, hét nagydíjjal a vége előtt bebiztosíthatja fennállása tizedik konstruktőri címét.  

Ahhoz, hogy a McLaren már Azerbajdzsánban ünnepelhessen, az kell, hogy a két autója az első kettő, vagy az első és a harmadik helyen fusson be, mivel ebben az esetben a második helyen álló Ferrari eredményétől függetlenül felülhetne a sportág trónjára. Noha ebből is jól látszik, hogy a csapatok között elég egysíkú küzdelem zajlott le idén, az egyéni cím sorsa még nem dőlt el, miközben egyre nagyobb nyomás nehezedik a McLarenre annak kapcsán, hogyan is kezeli a versenyzői közötti bajnoki versenyfutást. 

A MCLAREN VILÁGBAJNOK AZERBAJDZSÁNBAN, HA...
...legalább 9 ponttal többet gyűjt a Ferrarinál, és a Mercedes legfeljebb 11 ponttal, míg a Red Bull maximum 32 ponttal szerez többet nála. 

Bár Piastri továbbra is kényelmes előnnyel vezet, elég egyetlen kiesés a részéről, és eltűnik a különbség, pontosan ezért is kíséri olyan nagy figyelem a gárda minden egyes döntését. Az előző nagydíjon az keltett feltűnést, hogy a McLaren csapatutasítást alkalmazott azt követően, hogy az egész hétvégén gyorsabb pilótáját, Norrist feleslegesen nehéz helyzetbe hozta. A wokingiak a megszokott stratégiával szembemenve a hátrébb haladó pilótát hívták ki előbb a bokszba, amivel megadták az elévágás lehetőségét Piastrinak, majd magát a pozíciót is azzal, hogy utána elrontották a csapattárs kerékcseréjét. 

A McLaren ezt követően kérte meg a vb-éllovast arra, hogy engedje maga elé Norrist, majd jelezte, onnan szabad a versenyzés a két pilóta között. Az, hogy az alakulat miként kezelte a helyzetet, és hogy Piastri visszaadta a helyet, megosztotta a véleményeket, így mindenképp érdekes lesz látni, hogyan felelnek a kritikákra, és hogy azok hatással lesznek-e a sokat emlegetett papaya-szabályokra. 

A Ferrari megtörheti a nyeretlen sorozatát?

A Scuderia annak ellenére foglalja el a konstruktőri tabella második helyét, hogy már két futamon is nullázott, és még egyetlen alkalommal sem tudott győzedelmeskedni idén. A rossz kezdés után ugyanis egyre jobb formába lendült, és összesen már öt dobogós helyet szerzett, miközben Magyarországon pole pozíció is íródott a neve mellé Leclerc révén. 

A maranellóiak nem titkolt célja visszatérni a győztesek útjára, és az egyik legnagyobb esélyük talán most hétvégén lesz arra, hogy végre megtörjék a nyeretlenségi sorozatukat. A csapatfőnök, Frédéric Vasseur is optimistán készül, és úgy számol, a mostani pálya az egyike azoknak a fennmaradók közül, ahol erős eredményt érhetnek el. Bár az istálló a Red Bull-lal, a McLarennel és a Mercedesszel ellentétben még nem tudott nyerni a helyszínen, egy körön dominánsnak számít. 

Charles Leclerc egyértelműen időmérős specialista az azeri utcákon, a monacói 2021-ben, 2022-ben, 2023-ban, valamint 2024-ben is rajtelsőséget szerzett, vagyis zsinórban az ötödik pole pozícióját gyűjtheti be a városban. Bizakodásra adhat okot továbbá, hogy a mostani mezőnyből egyedül a csapattársa, Lewis Hamilton indulhatott már az élről itt, s a páros négy dobogós helyezésen is osztozik. 

Ha a Ferrarinak sikerül vasárnap pontot tennie a nyeretlenségi sorozata végére, akkor biztosan halasztani kell a bajnokavatást, hiszen a McLarennek nem lesz elegendő előnye ahhoz, hogy bebiztosítja az újabb konstruktőri címet. 

Újabb induló jelentkezett be az FIA elnöki posztjáért

Váratlan fordulatot jelent a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) idén esedékes elnökválasztása kapcsán, hogy a jelenlegi elnök Mohammed ben Szulajem, valamint Tim Mayer új kihívót kap Laura Villars személyében. A 28 éves svájci versenyző az első nő, aki indul az FIA elnöki posztjáért, és a bejelentett programterve szerint átláthatóbb, demokratikusabb és felelősebb kormányzást ígér, miközben erősítené a nők helyzetét a motorsport világában, és nem hagyja figyelmen kívül a fenntarthatósági törekvéseket, valamint az új generációk inspirálását és a sokszínűség fontosságát sem. 

Az elnökválasztást a 2025-ös idényt követően Taskentben rendezik meg, ahol a szövetség az év végi ülését és a díjátadó ceremóniát is tartja. 

A Williams nyert az FIA-val szemben

A grove-i alakulat spanyol versenyzője, Carlos Sainz Jr. Holland Nagydíjon kapott büntetése ellen nyújtott be fellebbezést, és sikerült elérnie, hogy az FIA utólag elismerje, hibás döntést hoztak a sportfelügyelők. Bár a Liam Lawsonnal történt incidens nyomán kapott 10 másodperces időbüntetést már nem lehetett semmissé tenni, a spanyol két büntetőpontját utólag törölték a szuperlicencéről. 

Ez azért meglepő fejlemény, mert az FIA általában már a kérelmet is elutasítja, kevés esetben történik meghallgatás, miközben még annál is ritkább, hogy a szövetség utólag megmásítja a döntését. A spanyol pilóta szerint a háromból legalább kettő sportfelügyelőnek állandó megbízatást kellene adni annak érdekében, hogy igazságosabb ítéletek szülessenek, és elkerülhessék az olyan eseteket, mint amilyen az övé is volt. A döntés mindenképpen forró témát fog jelenteni, s különösen a versenyzői megbeszélésen kerülhet elő a hétvégén. 

MI VÁRHATÓ AZ AZERI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a 2025-ös bajnokság, a tizenhetedik állomás Baki, ahol a nyolcadik Azeri Nagydíjat rendezik meg. A 6003 méter hosszú pálya először 2016-ban látta vendégül a Formula–1 mezőnyét, igaz, akkor még az Európai Nagydíj keretein belül, méghozzá úgy, hogy földrajzilag Ázsiában helyezkedik el. Ennek megfelelően a mostani összességében a kilencedik futamhétvége lesz a helyszínen, míg az Azeri GP-t nyolcadik alkalommal tartják meg – az F1 2020-ban nem vendégeskedett a kaukázusi országban. 

Noha a mezőny számára nem lesz ismeretlen a terep, az előző évhez képest hűvösebb idő várja a mezőnyt, miközben a Pirelli is változtatott az elérhető gumikínálaton. A csapatok rendelkezésére a három leglágyabb keverék áll a hétvégén, ami azt jelenti, hogy újra elérhető lesz az idén debütáló C6-os abroncs. A hivatalos gumibeszállító azért döntött a módosítás mellett, mert szeretne lehetőséget teremteni a különböző stratégiáknak, és elkerülné, hogy valamennyi résztvevő egy kerékcsere mellett döntsön, ami csökkentené az izgalmakat. 

A taktikai sokszínűséget elősegítheti egy virtuális vagy valódi biztonsági autós szakasz, amivel az istállóknak is számolniuk kell, hiszen még nem volt olyan Azeri Nagydíj, amelyen ne lett volna valamilyen korlátozás. Ebből is jól látszik, hogy a káosz nem ismeretlen Baki utcáin, ahol eddig mindössze egyetlen pilóta tudott duplázni, miközben már 12 különböző versenyző fordult meg a dobogón. 

Ami a történelmi múltat illeti, az előző év végén a mezőnyből kiszoruló, de a jövőre debütáló Cadillac színeiben visszatérő Sergio Pérez számít a legeredményesebbnek a helyszínen. A mexikói összesen négyszer zárt a pódiumon, és abból kétszer ünnepelhetett győzelmet. 

A jelenlegi mezőnyből eközben csupán hárman nyertek már Azerbajdzsánban, Hamilton, Verstappen és Piastri egyszer-egyszer állhatott fel a dobogó felső fokára. A top 3-ba viszont további négy pilóta is befért: George Russell és Leclerc kétszer, míg Lance Stroll és Pierre Gasly egyszer. 

Míg a vasárnapok tehát eléggé sokszínűek voltak az Azeri Nagydíjon, a szombatokat inkább egyhangúság jellemezte az elmúlt években, hiszen Leclerc uralja az időmérőket 2021 óta. A monacói sorozatban az ötödik pole pozícióját szerezheti meg az előttünk álló hétvégén, és a Ferrari helyzetét tovább erősítheti, hogy az aktív versenyzők közül csak Hamilton indulhatott már az élről.

Ami a jelenlegi erősorrendet illeti, a Scuderia bizakodó lehet, főleg, ha erős kvalifikációt tud teljesíteni, ugyanakkor nem lesz egyszerű dolga, ha idén először szeretne a dobogó tetején ünnepelni, mivel a McLaren minden hétvégén a fő esélyesek között van, miközben a monzai siker után Verstappennel is számolni kell. Ráadásul azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy nem várt arcok tűnhetnek fel a pódiumon – eddig összesen nyolc különböző alakulat képviseltette magát az első hármasban. 

A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
  1. Oscar Piastri71419324
  2. Lando Norris51317293
  3. Max Verstappen3717230
  4. George Russell1617194
  5. Charles Leclerc515163
  6. Lewis Hamilton15117
  7. Alexander Albon11  70
  8. Andrea Kimi Antonelli110  66
  9. Isack Hadjar18  38
10. Nico Hülkenberg15  37
11. Lance Stroll6  32
12. Fernando Alonso6  30
13. Esteban Ocon7  28
14. Pierre Gasly5  20
15. Liam Lawson4  20
16. Gabriel Bortoleto4  18
17. Oliver Bearman5  16
18. Carlos Sainz7  16
19. Cunoda Juki6  12
KONSTRUKTŐRÖK 
  1. McLaren-Mercedes617
  2. Ferrari280
  3. Mercedes260
  4. Red Bull-Honda239
  5. Williams-Mercedes  86
  6. Aston Martin-Mercedes  62
  7. Racing Bulls-Honda  61
  8. Sauber-Ferrari  55
  9. Haas-Ferrari  44
10. Alpine-Renault  20
8. AZERI NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 19., PÉNTEK
1. szabadedzés10.30–11.30
2. szabadedzés14.00–15.00
SZEPTEMBER 20., SZOMBAT
3. szabadedzés10.30–11.30
Időmérő14.00–15.00
SZEPTEMBER 21., VASÁRNAP
A verseny (51 kör, 306.049 km) rajtja13.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Szingapúri Nagydíj, Szingapúroktóber 5., 14.00
Amerikai Nagydíj, Austinoktóber 19., 21.00
Mexikóvárosi Nagydíj, Mexikóvárosoktóber 26., 21.00

 

 

Legfrissebb hírek

F1: jövőre is hat sprintfutamos hétvégét rendeznek

F1
2025.09.16. 12:21

A Ferrari csapatfőnöke: „Talán alábecsültük Hamilton leigazolásának következményeit”

F1
2025.09.15. 21:40

Villamossal viszik körbe Budapesten a Red Bull Showrunra érkezett versenyautókat

F1
2025.09.11. 11:28

F1: az Adidas lesz az Audi istálló ruházati partnere

F1
2025.09.10. 11:41

Verstappen visszatért a siker útjára – nemzetközi sajtóvisszhang az Olasz Nagydíj után

F1
2025.09.08. 10:28

A McLarennek nem volt a meg a tempója a szárnyaló Red Bull ellen Monzában

F1
2025.09.07. 17:13

Verstappen magabiztos győzelmet aratott az Olasz Nagydíjon

F1
2025.09.07. 16:25

„Soha ne mondd, hogy soha” – Leclerc még nem mondott le a győzelemről a Ferrari hazai pályáján

F1
2025.09.06. 18:40
Ezek is érdekelhetik