Piastri és Norris a Brit Nagydíjon is összecsapna; Verstappen egyre közelebb a Mercedeshez?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.07.03. 15:54
Verstappen valóban a távozás szélén van a Red Bullnál? (Fotó: AFP)
Szabad hétvége nélkül folytatódik a 2025-ös Formula–1-es világbajnokság, a tizenkettedik állomás Silverstone, ahol a 76. Brit Nagydíjat rendezik meg. Noha Oscar Piastri továbbra is vezeti az egyéni összetettet, Lando Norris fontos győzelmet aratva közeledni tudott hozzá, és most hazai közönség előtt bizonyíthat.. A bajnoki küzdelemből kiszálló Max Verstappen eközben a hírek szerint egyre közelebb van ahhoz, hogy a Mercedeshez távozzon, ami kellemetlen pillanatokat okozhat az ugyancsak hazai pályán versenyző George Russellnek.

A LEGFORRÓBB TÉMÁK – ERRŐL BESZÉLNEK A PADDOCKBAN

Verstappen a távozás szélén? Hova tovább, Russell?

Max Verstappen számára letaglózóan alakult a múlt hétvégi Osztrák Nagydíj, hiszen már az első körben kiütötte őt Andrea Kimi Antonelli. A holland 34 futamot követően maradt először pont nélkül, miközben a McLaren újabb kettős győzelmet ünnepelhetett. A holland hátránya így 61 pontra nőtt az egyéni vb-összetettben továbbra is vezető Oscar Piastri mögött, míg a második Lando Norris 46 ponttal előzi meg őt, így inkább már csak elméleti esélye van az újabb világbajnoki címre. 

Noha maga a négyszeres világbajnok már korábban is lemondóan nyilatkozott a bajnoki esélyeiről, a csapat nagyrészt azt kommunikálta, hogy harcban van az egyéni címvédésért. Ez a spielbergi dupla nulla után megváltozott, a csapatfőnök, Christian Horner, valamint a tanácsadó, Helmut Marko is kifejezte azon aggályát, hogy innen szinte lehetetlen fordítani. Mindez még tovább táplálta a múlt hétvégén egyébként is újra felerősödő találgatásokat, hogy Verstappen egyre közelebb van a csapatváltáshoz. 

George Russell még az Osztrák GP előtti sajtónapon jelentette ki, hogy hosszabbítása azért csúszik, mert csapata a holland riválisával folytat egyeztetéseket. A brit szavait a Mercedest irányító Toto Wolff sem cáfolta meg, és kiemelte, a világ legjobb autómárkája vezetőjeként hibát követne el, ha nem térképezné fel egy négyszeres világbajnok szándékait, igaz, hozzátette, inkább hosszú távon gondolkozik a holland megszerzésében. 

 

Ugyan a csalódást keltő hétvége után Marko elismerte, hogy vannak teljesítményhez kötött kilépési záradékok Verstappen szerződésében, az osztrák hangsúlyozta, nem állnak fenn olyan körülmények, hogy a holland aktiválhassa azokat. Egybehangzó hírek szerint a négyszeres bajnok akkor érvénytelenítheti az eredetileg 2028 végéig szóló szerződését, ha a nyári szünetig nincs benne a top 3-ban. A pilóta pillanatnyilag a harmadik helyet foglalja el, s előnye 9 pont a negyedik Russell előtt, vagyis adott esetben pont a brit nyithatja meg az utat a holland távozása, valamint az előtt, hogy elveszítse saját ülését a Mercedesnél… 

A korábbi pilóta, Robert Doornbos azonban úgy tudja, honfitársa abban az esetben is szabadulhatna a „vörös bikáktól”, ha a csapat nem lesz ott a legjobb háromban a konstruktőrök bajnokságában az említett időpontig. Az osztrák istálló jelenleg a negyedik pozícióban áll, s hátránya már az előtte helyet foglaló Mercedes mögött is 47 pont, és nem sok esély van arra, hogy ezt a lemaradást akárcsak csökkentse a következő nagydíjakon, hiszen Cunoda Juki nem túl sok ponttal járul hozzá a csapata eredményeihez, miközben a németeknél többnyire mindkét versenyző ott van a top 10-ben – a határidő abból a szempontból is érdekes, hogy Wolff is a nyári szünetet jelölte ki a versenyzői helyzet tisztázására. 

Ilyen előzmények után az olasz Sky televízió keddről szerdára virradóan robbantotta a bombát, és tényként közölte, Verstappen rábólintott a Mercedes-csapatfőnök ajánlatára. A holland a forrás szerint már jövőre csatlakozik a németekhez, és nagy valószínűség szerint Russellt váltja. Noha az Autosport később jelezte, tudomása szerint még nem született döntés a négyszeres világbajnok jövőjéről, azt egyúttal megerősítette, hogy tárgyalások folynak a felek között. 

MÉGIS LESZ KIHÍVÓJA BEN-SZULAJEMNEK

Noha nem rég az idősebbik Carlos Sainz bejelentette, hogy nem fog indulni az FIA decemberben esedékes elnökválasztásán, és úgy tűnt, az újra induló Mohammed ben-Szulajemnek nem lesz kihívója, a legfrissebb hírek szerint az FIA-bíróként dolgozó Tim Mayer jelölteti magát. A BBC beszámolója szerint Mayer pénteken hivatalosan is megerősítheti a szándékát az általa bejelentett sajtótájékoztatón. 

Azóta ráadásul több pletyka kapott szárnyra, és elterjedtek olyan hírek is, hogy Verstappen azt szeretné elérni, hogy Hornert leváltsák, vagy legalább csökkentsék a hatalmát csapaton belül. Az már jó ideje egyértelmű, hogy a Verstappen-tábor Markót támogatja Hornerrel szemben, azonban a házon belül folyó hatalmi harcokból tavaly a brit jött ki megerősödve. A mostani rosszabb szereplés és Verstappen elvesztésének lehetősége ugyanakkor akár rossz pozícióba is hozhatja a csapatfőnököt. 

Emellett megjelentek olyan találgatások is, hogy Verstappen csak 2027-ben vált csapatot, hiszen előbb feltérképezi, mely csapat miként reagál a nagy szabályváltoztatásokra. Ennek kapcsán olyan híresztelés is napvilágot látott, hogy a holland akár ki is hagyhatja a jövő évet, hogy több időt tölthessen a családjával, kissé fellélegezhessen, és újult erővel térjen vissza, azonban maga a pilóta nemrég úgy nyilatkozott, hogy ilyesmi meg sem fordult a fejében. 

Bármi is legyen az igazság, az idén kimagaslóan teljesítő Russell szerződésének hiánya mindenképpen árulkodó, és a felerősödő pletykák megadták az alaphangulatot a Brit Nagydíjnak is, így a Mercedes-pilóta könnyen kellemetlen kérdések kereszttüzében találhatja magát már a csütörtöki sajtónapon is.

F1 Grand Prix of Austria
Piastri (balra) és Norris (jobbra) a Brit Nagydíjon is összecsap? (Fotó: AFP)

Egyre élesedik a bajnoki küzdelem

Norris minden eddiginél dominánsabb teljesítményt nyújtott Ausztriában, és a lenyűgöző pole pozícióját győzelemre váltotta, miután visszaverte csapattársa, Piastri támadásait az első etapban, majd végig az irányítása alatt tartva a futamot 2.7 másodperccel az egyéni összetett vezető ausztrál előtt szelte át a célvonalat. A brit pilóta a remek sikerének köszönhetően 15 pontra csökkentette a lemaradását a bajnokságban, és egyértelműen lendületben érkezett meg a hazai pályára. 

Bár Norris Kanadából üres kézzel távozott, miután összeért a márkatárssal, az elmúlt öt nagydíjat figyelembe véve összességében egy ponttal többet szerzett, mint Piastri, és két második helyezése mellett két győzelmet is aratott, így egyértelműen jó formában van, és a McLaren azon erőfeszítése is kifizetődni látszik, hogy igyekszik kényelmesebbé tenni az MCL39-est a brit számára. A hazai pálya azonban a pluszmotiváció mellett pluszterhet is róhat a versenyző vállára, hiszen elsősorban tőle várják a sikert, és fő esélyesként először állhatna fel a dobogó felső fokára szülőhazájában.

Norris ráadásul adott esetben a vezetést is átvehetné a bajnokságban, persze ahhoz kellene az is, hogy Piastri rosszabb hétvégét fogjon ki. Az ausztrál korábban még pódiumra sem tudott állni Silverstone-ban, nem úgy, mint a brit, aki az elmúlt két évben egyaránt ott volt az első háromban. Jó esély van rá, hogy a kettős újra összecsap a pályán, az első ütközetből Piastri, míg a másikból Norris jött ki győztesen, így mindenképpen érdekes lesz látni, most melyik pilóta kerekedik felül.

World premiere of the Mercedes-AMG Concept Car
Bottas akár már az idén visszatérhet a mezőnybe? (Fotó: AFP)

Hogy alakul a pilótakeringő?

Noha egyértelműen Verstappen esetleges Mercedeshez igazolása jelenti a legfőbb témát, a pilótapiac alakulásával kapcsolatban is egyre gyűrűznek a találgatások. Az Alpine például az eredeti bejelentés értelmében a mostani Brit GP előtt értékelte volna ki Franco Colapinto helyét, azonban a silverstone-i  versenyhétvége előtt még csak fel sem vetődött, hogy nem az argentin lesz Pierre Gasly csapattársa az év 12. nagydíján. Noha úgy tűnik, a versenyző helyzete némileg stabilizálódott, mindenképpen szintlépésre lesz szüksége, hiszen az enstone-iak több fronton is tapogatóznak, szükség esetén kit ültethetnek be a helyére. 

A francia alakulat egyik tartalékpilótája, Paul Aron a Sauberrel vezethet a most hétvégi brit, valamint az augusztus eleji magyarországi állomás első szabadedzésén, miközben olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy Flavio Briatore kivetette a hálóját a Cadillackel is egyeztető Valtteri Bottasra, aki jelenleg a Mercedes harmadik számú versenyzője. A finn akár már az idei évben visszakerülhet a mezőnybe, ha Colapinto nem javul, és az Alpine, valamint a Mercedes között kezdődő tárgyalásokat segítheti, hogy az enstone-i istálló jövőre német erőforrással fog rajthoz állni. 

Colapinto mellett Russell jövője is kétséges még, a brit a hírek szerint Verstappen érkezése esetén a Red Bullnál vagy az Aston Martinnál köthet ki, de az sem kizárt, Antonellinek kell új ülés után néznie, igaz, erre jóval kevesebb esély mutatkozik, mint a brit távozására. Emellett a hétvégi első edzésen debütáló Arvid Lindblad is képbe kerülhet a „vörös bikák" valamelyik csapatánál, hiszen a faenzaiaknál Liam Lawson helye sem biztosított. Ezen felül az F1-hez csatlakozó Cadillac továbbra sem jelentette be egyik versenyzőjét sem, így a nyári szünethez közeledve egyre inkább felőrösödhetnek az átigazolásokkal kapcsolatos pletykák. 

MI VÁRHATÓ A BRIT NAGYDÍJON?

Szünet nélkül folytatódik a 2025-ös bajnokság, a 12. állomás Silverstone, ahol a 76. Brit Nagydíjat rendezik meg. A legendás pálya először éppen 75 évvel ezelőtt, 1950-ben adott otthont az első hivatalos F1-es Grand Prix-nak, ráadásul a királykategóriának és a csapatok többségének is a szigetország a székhelye, vagy rendelkezik legalább angliai kirendeltséggel, így a helyszín a sportág bölcsőjének és központjának számít. 

Maga Silverstone 59. alkalommal látja vendégül a mezőnyt, míg a jelenlegi, 5.891 kilométer hosszú nyomvonalon 2011 óta tartanak futamot, és a Brit Királyi Légierő katonai repterén kialakított pálya a legfrissebb hírek szerint akár örökös helyet kaphat a versenynaptárban, ami jól mutatja, milyen nagy jelentőséggel bír. 

A mostani alkalom ráadásul minden eddiginél különlegesebb lesz, hiszen az autósport történetében először fordul elő, hogy a Formula–1 mellett a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) által felügyelt valamennyi betétsorozata, így a Formula–2, a Formula–3, valamint a Formula–4 egyazon helyszínen és hétvégén szerepel. Ennek megfelelően részese lesz a történelmi pillanatnak Molnár Marin is, aki a második helyet foglalja el a Formula–4-es bajnokságban, az idén már több ízben is ünnepelhetett a dobogón, és annak felső fokára is felállhatott. 

LINDBLAD MÁR EZEN A HÉTVÉGÉN SZEREPHEZ JUT

A Red Bull kérvényét elfogadva az FIA nemrég megadta az F1-es szuperlicencet a 18. életévét még nem betöltő Arvid Lindbladnak, aki már most hétvégén bemutatkozhat a királykategóriában. A „vörös bikák” ráadásul azonnal az első számú csapatnál adnak neki lehetőséget, nem más, mint Verstappen ideiglenes csapattársaként, hiszen a svéd származású brit autóversenyző Cunoda helyét foglalhatja el a pénteki első edzésen. 

A versenypálya mellett érdemes lesz kémlelni az eget is, hiszen az időjárás-előrejelzések szerint a „száguldó cirkusz” két fő eseményének napján, vagyis szombaton és vasárnap is van esély csapadékra. A forró Ausztria után ráadásul a hőmérsékleti viszonyok is nagyban el fognak térni, hiszen a higanyszálak a 30 Celsius-fok helyett hétvége kezdetén 25, míg a folytatásban 20 Celsius-fok körül fognak mozogni Northamptonshire-ben, ami nagy hatással lehet az erőviszonyok alakulására is. 

A Mercedes és a Red Bull mindenképpen üdvözli a hűvösebb időt, a németek Kanadában hasonló hőmérsékleti viszonyok között arattak sikert, igaz, a nagy sebességű kanyarok miatt maga a vonalvezetés nem feltétlenül fekszik a W16-osnak, nem úgy, mint a rendkívül szűk működési tartományban operáló  RB21-esnek, amelyik általában rendkívül jól mozog az ilyen pályaszakaszokon. Míg a „vörös bikák” várhatóan bevetik az újabb fejlesztéseket, a hírek szerint a Ferrari egyelőre kivár a teljesen átszabott hátsó felfüggesztéssel, és azt előbb egy filmforgatási napon fogja pályára vinni. Mugellóban.

Noha a maranellói istálló az elmúlt futamhétvégékén egyértelműen szintet lépett, kérdéses, milyen formát tud mutatni Silverstone-ban, az viszont biztos, hogy Lewis Hamilton mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy remek eredménnyel örvendeztesse meg a szurkolókat. A hétszeres világbajnok számára különösen édes a hazai pálya: az elmúlt tizenegy Brit GP-n kivétel nélkül a dobogón ünnepelhetett, míg összességében 14 top 3-as helyezés, valamint 9 győzelem szerepel a neve mellett hazai közönség előtt. 

F1 Grand Prix of Great Britain
Tavaly Hamilton, Verstappen és Norris osztozott a dobogón Silverstone-ban (Fotó: AFP)

Ami a történelmi múltat illeti, nem meglepő módon a Ferrarival továbbra is az első pódiumát hajszoló Hamilton számít a legsikeresebbnek a helyszínen. Rajta kívül Fernando Alonso, Carlos Sainz Jr., illetőleg Verstappen diadalmaskodott már, a kétszeres vb-első kétszer, míg a honfitársa és a holland egyenként egyszer szelte át elsőként a célvonalat. 

Ami a jelenlegi formát illeti, minden esély megvan rá, hogy akár új hazai győztest ünnepeljen a kilátogató publikum, hiszen Norris remek formában érkezik meg a helyszínre, persze óriási kérdést jelent, miként tudja kezelni a szokásosnál is nagyobb figyelmet és nyomást, hiszen az idén már nemegyszer megingott a keze.

A mostani hétvége így akár kulcsfontosságú is lehet a bajnoki küzdelem szempontjából, mivel ha ilyen körülmények között sikerül nyernie, az minden eddiginél magabiztosabbá tehetné, ráadásul jelentősen csökkentené a hátrányát is. A vereség, vagy esetleg egy újabb elrontott időmérő viszont komoly mélyütést jelentene az eddig is eléggé hullámzóan teljesítő brit számára. 

A favoritnak mindenesetre a helyszínen kétszer már dobogóra álló Norris számít a hétvége előtt, míg a labda ezúttal a Silverstone-ban tavaly negyedikként befutó Piastri oldalán pattog, aki már csak 15 ponttal előzi meg a csapattársát. Bármelyikük is győzne, az újra krómozott festést kapó McLaren 2008 után először képviseltethetné magát a dobogó legfelső fokán, hiszen azóta kizárólag a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari osztozott a sikereken. A németek kilenc, az osztrákok négy, míg az olaszok három alkalommal nyertek az elmúlt tizenhat Brit Nagydíj során. 

A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
  1. Oscar Piastri5913216
  2. Lando Norris3912201
  3. Max Verstappen2511155
  4. George Russell1512146
  5. Charles Leclerc411119
  6. Lewis Hamilton12  91
  7. Andrea Kimi Antonelli18  63
  8. Alexander Albon7  42
  9. Esteban Ocon5  23
10. Nico Hülkenberg4  22
11. Isack Hadjar5  21
12. Lance Stroll3  14
13. Fernando Alonso3  14
14. Carlos Sainz6  13
15. Liam Lawson2  12
16. Pierre Gasly3  11
17. Cunoda Juki5  10
18. Oliver Bearman3    6
19. Gabriel Bortoleto1    4
KONSTRUKTŐRÖK 
  1. McLaren-Mercedes417
  2. Ferrari210
  3. Mercedes209
  4. Red Bull-Honda162
  5. Williams-Mercedes  55
  6. Racing Bulls-Honda  36
  7. Haas-Ferrari  29
  8. Aston Martin-Mercedes  28
  9. Sauber-Ferrari  26
10. Alpine-Renault  11
76. BRIT NAGYDÍJ
JÚLIUS 4., PÉNTEK
1. szabadedzés13.30–14.30
2. szabadedzés17.00–18.00
JÚLIUS 5., SZOMBAT
3. szabadedzés12.30–13.30
Időmérő16.00–17.00
JÚLIUS 6., VASÁRNAP
A verseny (52 kör, 306.198 km) rajtja16.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Belga Nagydíj, Spa-Francorchampsjúlius 27., 15.00
MAGYAR NAGYDÍJ, MOGYORÓDaugusztus 3., 15.00
Holland Nagydíj, Zandvoortaugusztus 31. 15.00

 

Legfrissebb hírek

Russell: Annak az esélye, hogy jövőre nem a Mercedes versenyzője leszek, rendkívül kicsi

F1
2 órája

F1 75: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte

F1
9 órája

Norris nem érezné kudarcnak, ha lemaradna a világbajnoki címről

F1
11 órája

A Racing Bulls különleges festést használ a Brit Nagydíjon – képek

F1
Tegnap, 10:41

F1 75: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban

F1
Tegnap, 9:38

A Red Bull nem aggódik Verstappen távozása miatt

F1
2025.07.01. 19:45

F1 75: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája

F1
2025.07.01. 11:54

„A kipufogójával szeretkezik körről körre” – Hornert lenyűgözi a McLaren

F1
2025.06.30. 14:34
Ezek is érdekelhetik