A LEGFORRÓBB TÉMÁK – ERRŐL BESZÉLNEK A PADDOCKBAN
Verstappen a távozás szélén? Hova tovább, Russell?
Max Verstappen számára letaglózóan alakult a múlt hétvégi Osztrák Nagydíj, hiszen már az első körben kiütötte őt Andrea Kimi Antonelli. A holland 34 futamot követően maradt először pont nélkül, miközben a McLaren újabb kettős győzelmet ünnepelhetett. A holland hátránya így 61 pontra nőtt az egyéni vb-összetettben továbbra is vezető Oscar Piastri mögött, míg a második Lando Norris 46 ponttal előzi meg őt, így inkább már csak elméleti esélye van az újabb világbajnoki címre.
Noha maga a négyszeres világbajnok már korábban is lemondóan nyilatkozott a bajnoki esélyeiről, a csapat nagyrészt azt kommunikálta, hogy harcban van az egyéni címvédésért. Ez a spielbergi dupla nulla után megváltozott, a csapatfőnök, Christian Horner, valamint a tanácsadó, Helmut Marko is kifejezte azon aggályát, hogy innen szinte lehetetlen fordítani. Mindez még tovább táplálta a múlt hétvégén egyébként is újra felerősödő találgatásokat, hogy Verstappen egyre közelebb van a csapatváltáshoz.
George Russell még az Osztrák GP előtti sajtónapon jelentette ki, hogy hosszabbítása azért csúszik, mert csapata a holland riválisával folytat egyeztetéseket. A brit szavait a Mercedest irányító Toto Wolff sem cáfolta meg, és kiemelte, a világ legjobb autómárkája vezetőjeként hibát követne el, ha nem térképezné fel egy négyszeres világbajnok szándékait, igaz, hozzátette, inkább hosszú távon gondolkozik a holland megszerzésében.
Ugyan a csalódást keltő hétvége után Marko elismerte, hogy vannak teljesítményhez kötött kilépési záradékok Verstappen szerződésében, az osztrák hangsúlyozta, nem állnak fenn olyan körülmények, hogy a holland aktiválhassa azokat. Egybehangzó hírek szerint a négyszeres bajnok akkor érvénytelenítheti az eredetileg 2028 végéig szóló szerződését, ha a nyári szünetig nincs benne a top 3-ban. A pilóta pillanatnyilag a harmadik helyet foglalja el, s előnye 9 pont a negyedik Russell előtt, vagyis adott esetben pont a brit nyithatja meg az utat a holland távozása, valamint az előtt, hogy elveszítse saját ülését a Mercedesnél…
A korábbi pilóta, Robert Doornbos azonban úgy tudja, honfitársa abban az esetben is szabadulhatna a „vörös bikáktól”, ha a csapat nem lesz ott a legjobb háromban a konstruktőrök bajnokságában az említett időpontig. Az osztrák istálló jelenleg a negyedik pozícióban áll, s hátránya már az előtte helyet foglaló Mercedes mögött is 47 pont, és nem sok esély van arra, hogy ezt a lemaradást akárcsak csökkentse a következő nagydíjakon, hiszen Cunoda Juki nem túl sok ponttal járul hozzá a csapata eredményeihez, miközben a németeknél többnyire mindkét versenyző ott van a top 10-ben – a határidő abból a szempontból is érdekes, hogy Wolff is a nyári szünetet jelölte ki a versenyzői helyzet tisztázására.
Ilyen előzmények után az olasz Sky televízió keddről szerdára virradóan robbantotta a bombát, és tényként közölte, Verstappen rábólintott a Mercedes-csapatfőnök ajánlatára. A holland a forrás szerint már jövőre csatlakozik a németekhez, és nagy valószínűség szerint Russellt váltja. Noha az Autosport később jelezte, tudomása szerint még nem született döntés a négyszeres világbajnok jövőjéről, azt egyúttal megerősítette, hogy tárgyalások folynak a felek között.
MÉGIS LESZ KIHÍVÓJA BEN-SZULAJEMNEK |
---|
Noha nem rég az idősebbik Carlos Sainz bejelentette, hogy nem fog indulni az FIA decemberben esedékes elnökválasztásán, és úgy tűnt, az újra induló Mohammed ben-Szulajemnek nem lesz kihívója, a legfrissebb hírek szerint az FIA-bíróként dolgozó Tim Mayer jelölteti magát. A BBC beszámolója szerint Mayer pénteken hivatalosan is megerősítheti a szándékát az általa bejelentett sajtótájékoztatón. |
Azóta ráadásul több pletyka kapott szárnyra, és elterjedtek olyan hírek is, hogy Verstappen azt szeretné elérni, hogy Hornert leváltsák, vagy legalább csökkentsék a hatalmát csapaton belül. Az már jó ideje egyértelmű, hogy a Verstappen-tábor Markót támogatja Hornerrel szemben, azonban a házon belül folyó hatalmi harcokból tavaly a brit jött ki megerősödve. A mostani rosszabb szereplés és Verstappen elvesztésének lehetősége ugyanakkor akár rossz pozícióba is hozhatja a csapatfőnököt.
Emellett megjelentek olyan találgatások is, hogy Verstappen csak 2027-ben vált csapatot, hiszen előbb feltérképezi, mely csapat miként reagál a nagy szabályváltoztatásokra. Ennek kapcsán olyan híresztelés is napvilágot látott, hogy a holland akár ki is hagyhatja a jövő évet, hogy több időt tölthessen a családjával, kissé fellélegezhessen, és újult erővel térjen vissza, azonban maga a pilóta nemrég úgy nyilatkozott, hogy ilyesmi meg sem fordult a fejében.
Bármi is legyen az igazság, az idén kimagaslóan teljesítő Russell szerződésének hiánya mindenképpen árulkodó, és a felerősödő pletykák megadták az alaphangulatot a Brit Nagydíjnak is, így a Mercedes-pilóta könnyen kellemetlen kérdések kereszttüzében találhatja magát már a csütörtöki sajtónapon is.
Egyre élesedik a bajnoki küzdelem
Norris minden eddiginél dominánsabb teljesítményt nyújtott Ausztriában, és a lenyűgöző pole pozícióját győzelemre váltotta, miután visszaverte csapattársa, Piastri támadásait az első etapban, majd végig az irányítása alatt tartva a futamot 2.7 másodperccel az egyéni összetett vezető ausztrál előtt szelte át a célvonalat. A brit pilóta a remek sikerének köszönhetően 15 pontra csökkentette a lemaradását a bajnokságban, és egyértelműen lendületben érkezett meg a hazai pályára.
Bár Norris Kanadából üres kézzel távozott, miután összeért a márkatárssal, az elmúlt öt nagydíjat figyelembe véve összességében egy ponttal többet szerzett, mint Piastri, és két második helyezése mellett két győzelmet is aratott, így egyértelműen jó formában van, és a McLaren azon erőfeszítése is kifizetődni látszik, hogy igyekszik kényelmesebbé tenni az MCL39-est a brit számára. A hazai pálya azonban a pluszmotiváció mellett pluszterhet is róhat a versenyző vállára, hiszen elsősorban tőle várják a sikert, és fő esélyesként először állhatna fel a dobogó felső fokára szülőhazájában.
Norris ráadásul adott esetben a vezetést is átvehetné a bajnokságban, persze ahhoz kellene az is, hogy Piastri rosszabb hétvégét fogjon ki. Az ausztrál korábban még pódiumra sem tudott állni Silverstone-ban, nem úgy, mint a brit, aki az elmúlt két évben egyaránt ott volt az első háromban. Jó esély van rá, hogy a kettős újra összecsap a pályán, az első ütközetből Piastri, míg a másikból Norris jött ki győztesen, így mindenképpen érdekes lesz látni, most melyik pilóta kerekedik felül.
Hogy alakul a pilótakeringő?
Noha egyértelműen Verstappen esetleges Mercedeshez igazolása jelenti a legfőbb témát, a pilótapiac alakulásával kapcsolatban is egyre gyűrűznek a találgatások. Az Alpine például az eredeti bejelentés értelmében a mostani Brit GP előtt értékelte volna ki Franco Colapinto helyét, azonban a silverstone-i versenyhétvége előtt még csak fel sem vetődött, hogy nem az argentin lesz Pierre Gasly csapattársa az év 12. nagydíján. Noha úgy tűnik, a versenyző helyzete némileg stabilizálódott, mindenképpen szintlépésre lesz szüksége, hiszen az enstone-iak több fronton is tapogatóznak, szükség esetén kit ültethetnek be a helyére.
A francia alakulat egyik tartalékpilótája, Paul Aron a Sauberrel vezethet a most hétvégi brit, valamint az augusztus eleji magyarországi állomás első szabadedzésén, miközben olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy Flavio Briatore kivetette a hálóját a Cadillackel is egyeztető Valtteri Bottasra, aki jelenleg a Mercedes harmadik számú versenyzője. A finn akár már az idei évben visszakerülhet a mezőnybe, ha Colapinto nem javul, és az Alpine, valamint a Mercedes között kezdődő tárgyalásokat segítheti, hogy az enstone-i istálló jövőre német erőforrással fog rajthoz állni.
Colapinto mellett Russell jövője is kétséges még, a brit a hírek szerint Verstappen érkezése esetén a Red Bullnál vagy az Aston Martinnál köthet ki, de az sem kizárt, Antonellinek kell új ülés után néznie, igaz, erre jóval kevesebb esély mutatkozik, mint a brit távozására. Emellett a hétvégi első edzésen debütáló Arvid Lindblad is képbe kerülhet a „vörös bikák" valamelyik csapatánál, hiszen a faenzaiaknál Liam Lawson helye sem biztosított. Ezen felül az F1-hez csatlakozó Cadillac továbbra sem jelentette be egyik versenyzőjét sem, így a nyári szünethez közeledve egyre inkább felőrösödhetnek az átigazolásokkal kapcsolatos pletykák.
MI VÁRHATÓ A BRIT NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a 2025-ös bajnokság, a 12. állomás Silverstone, ahol a 76. Brit Nagydíjat rendezik meg. A legendás pálya először éppen 75 évvel ezelőtt, 1950-ben adott otthont az első hivatalos F1-es Grand Prix-nak, ráadásul a királykategóriának és a csapatok többségének is a szigetország a székhelye, vagy rendelkezik legalább angliai kirendeltséggel, így a helyszín a sportág bölcsőjének és központjának számít.
Maga Silverstone 59. alkalommal látja vendégül a mezőnyt, míg a jelenlegi, 5.891 kilométer hosszú nyomvonalon 2011 óta tartanak futamot, és a Brit Királyi Légierő katonai repterén kialakított pálya a legfrissebb hírek szerint akár örökös helyet kaphat a versenynaptárban, ami jól mutatja, milyen nagy jelentőséggel bír.
A mostani alkalom ráadásul minden eddiginél különlegesebb lesz, hiszen az autósport történetében először fordul elő, hogy a Formula–1 mellett a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) által felügyelt valamennyi betétsorozata, így a Formula–2, a Formula–3, valamint a Formula–4 egyazon helyszínen és hétvégén szerepel. Ennek megfelelően részese lesz a történelmi pillanatnak Molnár Marin is, aki a második helyet foglalja el a Formula–4-es bajnokságban, az idén már több ízben is ünnepelhetett a dobogón, és annak felső fokára is felállhatott.
LINDBLAD MÁR EZEN A HÉTVÉGÉN SZEREPHEZ JUT |
---|
A Red Bull kérvényét elfogadva az FIA nemrég megadta az F1-es szuperlicencet a 18. életévét még nem betöltő Arvid Lindbladnak, aki már most hétvégén bemutatkozhat a királykategóriában. A „vörös bikák” ráadásul azonnal az első számú csapatnál adnak neki lehetőséget, nem más, mint Verstappen ideiglenes csapattársaként, hiszen a svéd származású brit autóversenyző Cunoda helyét foglalhatja el a pénteki első edzésen. |
A versenypálya mellett érdemes lesz kémlelni az eget is, hiszen az időjárás-előrejelzések szerint a „száguldó cirkusz” két fő eseményének napján, vagyis szombaton és vasárnap is van esély csapadékra. A forró Ausztria után ráadásul a hőmérsékleti viszonyok is nagyban el fognak térni, hiszen a higanyszálak a 30 Celsius-fok helyett hétvége kezdetén 25, míg a folytatásban 20 Celsius-fok körül fognak mozogni Northamptonshire-ben, ami nagy hatással lehet az erőviszonyok alakulására is.
A Mercedes és a Red Bull mindenképpen üdvözli a hűvösebb időt, a németek Kanadában hasonló hőmérsékleti viszonyok között arattak sikert, igaz, a nagy sebességű kanyarok miatt maga a vonalvezetés nem feltétlenül fekszik a W16-osnak, nem úgy, mint a rendkívül szűk működési tartományban operáló RB21-esnek, amelyik általában rendkívül jól mozog az ilyen pályaszakaszokon. Míg a „vörös bikák” várhatóan bevetik az újabb fejlesztéseket, a hírek szerint a Ferrari egyelőre kivár a teljesen átszabott hátsó felfüggesztéssel, és azt előbb egy filmforgatási napon fogja pályára vinni. Mugellóban.
Noha a maranellói istálló az elmúlt futamhétvégékén egyértelműen szintet lépett, kérdéses, milyen formát tud mutatni Silverstone-ban, az viszont biztos, hogy Lewis Hamilton mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy remek eredménnyel örvendeztesse meg a szurkolókat. A hétszeres világbajnok számára különösen édes a hazai pálya: az elmúlt tizenegy Brit GP-n kivétel nélkül a dobogón ünnepelhetett, míg összességében 14 top 3-as helyezés, valamint 9 győzelem szerepel a neve mellett hazai közönség előtt.
Ami a történelmi múltat illeti, nem meglepő módon a Ferrarival továbbra is az első pódiumát hajszoló Hamilton számít a legsikeresebbnek a helyszínen. Rajta kívül Fernando Alonso, Carlos Sainz Jr., illetőleg Verstappen diadalmaskodott már, a kétszeres vb-első kétszer, míg a honfitársa és a holland egyenként egyszer szelte át elsőként a célvonalat.
Ami a jelenlegi formát illeti, minden esély megvan rá, hogy akár új hazai győztest ünnepeljen a kilátogató publikum, hiszen Norris remek formában érkezik meg a helyszínre, persze óriási kérdést jelent, miként tudja kezelni a szokásosnál is nagyobb figyelmet és nyomást, hiszen az idén már nemegyszer megingott a keze.
A mostani hétvége így akár kulcsfontosságú is lehet a bajnoki küzdelem szempontjából, mivel ha ilyen körülmények között sikerül nyernie, az minden eddiginél magabiztosabbá tehetné, ráadásul jelentősen csökkentené a hátrányát is. A vereség, vagy esetleg egy újabb elrontott időmérő viszont komoly mélyütést jelentene az eddig is eléggé hullámzóan teljesítő brit számára.
A favoritnak mindenesetre a helyszínen kétszer már dobogóra álló Norris számít a hétvége előtt, míg a labda ezúttal a Silverstone-ban tavaly negyedikként befutó Piastri oldalán pattog, aki már csak 15 ponttal előzi meg a csapattársát. Bármelyikük is győzne, az újra krómozott festést kapó McLaren 2008 után először képviseltethetné magát a dobogó legfelső fokán, hiszen azóta kizárólag a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari osztozott a sikereken. A németek kilenc, az osztrákok négy, míg az olaszok három alkalommal nyertek az elmúlt tizenhat Brit Nagydíj során.
A VB ÁLLÁSA | |||||
---|---|---|---|---|---|
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Oscar Piastri | 5 | 9 | 13 | 216 |
2. | Lando Norris | 3 | 9 | 12 | 201 |
3. | Max Verstappen | 2 | 5 | 11 | 155 |
4. | George Russell | 1 | 5 | 12 | 146 |
5. | Charles Leclerc | – | 4 | 11 | 119 |
6. | Lewis Hamilton | – | – | 12 | 91 |
7. | Andrea Kimi Antonelli | – | 1 | 8 | 63 |
8. | Alexander Albon | – | – | 7 | 42 |
9. | Esteban Ocon | – | – | 5 | 23 |
10. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 22 |
11. | Isack Hadjar | – | – | 5 | 21 |
12. | Lance Stroll | – | – | 3 | 14 |
13. | Fernando Alonso | – | – | 3 | 14 |
14. | Carlos Sainz | – | – | 6 | 13 |
15. | Liam Lawson | – | – | 2 | 12 |
16. | Pierre Gasly | – | – | 3 | 11 |
17. | Cunoda Juki | – | – | 5 | 10 |
18. | Oliver Bearman | – | – | 3 | 6 |
19. | Gabriel Bortoleto | – | – | 1 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 417 |
2. | Ferrari | 210 |
3. | Mercedes | 209 |
4. | Red Bull-Honda | 162 |
5. | Williams-Mercedes | 55 |
6. | Racing Bulls-Honda | 36 |
7. | Haas-Ferrari | 29 |
8. | Aston Martin-Mercedes | 28 |
9. | Sauber-Ferrari | 26 |
10. | Alpine-Renault | 11 |
76. BRIT NAGYDÍJ | |
JÚLIUS 4., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 13.30–14.30 |
2. szabadedzés | 17.00–18.00 |
JÚLIUS 5., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 12.30–13.30 |
Időmérő | 16.00–17.00 |
JÚLIUS 6., VASÁRNAP | |
A verseny (52 kör, 306.198 km) rajtja | 16.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps | július 27., 15.00 |
MAGYAR NAGYDÍJ, MOGYORÓD | augusztus 3., 15.00 |
Holland Nagydíj, Zandvoort | augusztus 31. 15.00 |