Megismétlődött az egy évvel ezelőtti első rajtsor Kanadában: George Russell meglepetésre megszerezte a pole pozíciót, így ő várhatta az élről a piros lámpák kialvását az év tizedik versenye előtt, míg mellőle a címvédő Max Verstappen rugaszkodhatott el. Utóbbi abban a tudatban vágott neki a 70 körnek, hogy ha összeszed még egy büntetőpontot, akkor nem lehet ott a mezőnyben a soron következő nagydíjon, így különösen nagy várakozás előzte meg a rajtot, amit tovább tetézett a brit és a holland múltja is, mert a páros már többször is összetűzésbe került az évek során.
A második sorból az egyéni vb-összetettet vezető Oscar Piastri, valamint Andrea Kimi Antonelli, míg a harmadikból két világbajnok, Lewis Hamilton és Fernando Alonso rajtolt, miközben az érzése szerint a pole pozíciót szerencsétlen körülmények között elveszítő Charles Leclerc a nyolcadik helyről kezdhette meg a versenyt.
Összesen négy versenyzőt soroltak vissza a szombati időmérő után: Isack Hadjar Carlos Sainz Jr. feltartása miatt a 12., Cunoda Juki a harmadik szabadedzésen piros zászlós jelzés alatti előzés miatt a 18., a motorelemcserék nyomán parc fermé szabályokat megsértő Pierre Gasly és Liam Lawson egyformán a bokszutcából vághatott neki a futamnak.
Ami a gumistratégiát illeti, az első tízesből Norris és Leclerc választotta a kemény gumit, rajtuk kívül a mezőny hátsó része, egészen pontosan Oliver Bearman, Esteban Ocon, Gabriel Bortoleto, Sainz, Lance Stroll, Cunoda és a két bokszutcából induló rajtolt még a fehér oldalfestésű Pirellin, a többiek viszont a közepes mellett döntöttek.
Russell jól helyezkedett a rajtnál, sikerült megtartania a vezetést Verstappen előtt, mögöttük pedig Piastri és Antonelli csapott össze a harmadik helyért. A párharcból az olasz került ki győztesen, így az első kör végén két Mercedes haladt az első háromban. A vb-éllovas mögött változatlan sorrendben fordult el Hamilton, Alonso, Norris és Leclerc, mögöttük kemény csata zajlott, amiből Nico Hülkenberg jött ki a legjobban, sikerült két helyet is javítva feljönnie a kilencedik pozícióba.
Noha Verstappen eleinte nem eresztette el Russellt, és körökön keresztül nyithatta a hátsó szárnyát a Mercedes mögött, a hetedik körre egy másodpercen kívülre szorult, s úgy tűnt, beállt egy követési távolságra, mint ahogyan a mögötte haladók sem mozgolódtak nagyon, s rövid időre egyfajta állóháború alakult ki, miközben már a 10. kör körül érkeztek az első panaszok a gumikra. A leghangosabb Verstappen volt, akire időközben feljött Antonelli is, de a Red Bull nem várta meg, hogy az olasz előzési helyzetbe kerüljön, inkább kihívta a hollandot a bokszba.
A címvédő a 13. körben kapott friss keményeket, amire a Mercedes mindkét versenyzőjével reagált a következő két körben, majd Hamilton és az élmezőnyből a közepesen legtovább húzó Piastri is a bokszutca felé vette az irányt, aminek értelmében a két keményen rajtoló, Norris és Leclerc vette át a vezetést a 17. körben.
Russell tíz körrel később érte utol a továbbra is keményeket koptató Leclerc-t, meg is előzte, hogy aztán elkezdhessen közeledni az élen álló Norrisra. A britet Verstappen is követte, azonban a Ferrari nem várta meg, hogy a holland is áthámozza magát a pilótáján, úgyhogy a 28. kör végén kihívta kerékcserére. Leclerc keményet kapott, ami azt jelentette, hogy biztosan ki kell jönnie újra, míg az egy körrel később reagáló Norris közepes gumin folytatta a küzdelmet.
Az élmezőnyből megint Verstappen gumijai koptak el a leggyorsabban, több mint 5 másodpercre le is szakadt Russellről, miközben Antonelli teljesen felzárkózott rá. A Red Bull azonban most sem várta meg, hogy csata alakuljon ki – a holland megint a bokszutca felé vette az irányt. A Mercedes a következő körben reagált, és majdnem sikeres mögévágást mutatott be, hiszen Antonelli Verstappen mellett jött vissza, de a négyszeres bajnok meg tudta tartani a pozícióját.
Az éllovas Russell a 43. körben ejtette meg a második cseréjét, megint keményet kapott, Piastri négy körrel később járta meg a bokszutcát, és az élre megint a Norris, Leclerc kettős állt, igaz, a kettős között ezúttal volt gumikülönbség, és a közepesen futó mclarenes rövidesen teljesítette is a kiállását.
Leclerc egészen az 54. körig húzta, és közepesen folytatta a hatodik helyről, miközben az élen egyre zárult az olló. Az 59. körben az első ötös hat másodpercen belül haladt egymáshoz képest, a lekörözendő versenyzőkön áthámozva magát. Russell rövidesen két másodpercre növelte előnyét Verstappen előtt, akinek sikerült kissé leszakítania magáról Antonellit; a két McLaren egymásra talált a pályán.
Norris körökön keresztül hajszolta a csapattársát, és a párharc a 68. körben ütközésben csúcsosodott ki. A brit a 10-es kanyarnál előzte Piastrit, de a vb-éllovas nem hagyta magát, fej fej mellett haladtak végig a hosszú egyenesben, és az utolsó kanyarból az ausztrál jött ki az élen. A brit azonban nem adta fel, újra próbálkozott, bevágott márkatársa mellé, ám nem maradt elég helye, és eltalálta Piastrit, majd a falban kötött ki. Norris versenye ezzel befejeződött (az ausztrálé viszont nem), és a baleset következtében azonnal pályára küldték a biztonsági autót, amely már nem is jött ki a mezőny elöl a leintésig.
Russell idei első, pályafutása negyedik győzelmét aratta, Verstappen a második helyével hozott pontokat a két McLarenen, míg Antonelli pályafutása során először állhatott fel a dobogóra. Piastri negyedikként látta meg a kockás zászlót, 22 pontra növelve előnyét a vb-összetettben, miközben a két Ferrari Leclerc, Hamilton sorrendben az ötödik-hatodik helyen ért célba. A hetedik Alonso lett, aki így Spanyolország után újra pontot gyűjtött, majd Hülkenberg, Ocon és Sainz zárta az első tízest.
Folytatás két hét múlva az Osztrák Nagydíjjal.
FRISSÍTÉS: a Red Bull a futam után óvást nyújtott be Russell ellen, ám ezt a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) végül elutasította, miközben összesen nyolc versenyzőnek osztott ki figyelmeztetést, míg Norris utólag 5 másodperces időbüntetést kapott.
KANADAI NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | brit | Mercedes | - | |
2. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 0.228 mp h. | |
3. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 1.014 mp h. | |
4. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 2.109 mp h. | |
5. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 3.442 mp h. | |
6. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 10.713 mp h. | |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 10.972 mp h. | |
8. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 15.364 mp h. | |
9. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
10. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 1 kör h. | |
11. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
12. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 1 kör h. | |
13. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
14. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1 kör h. | |
15. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
16. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 1 kör h. | |
17. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1 kör h. | |
18. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 4 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 53 | feladta | |
Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 46 | feladta |
A BAJNOKSÁG ÁLLÁSA | |||||
---|---|---|---|---|---|
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Oscar Piastri | 5 | 8 | 12 | 198 |
2. | Lando Norris | 2 | 8 | 11 | 176 |
3. | Max Verstappen | 2 | 5 | 11 | 155 |
4. | George Russell | 1 | 5 | 11 | 136 |
5. | Charles Leclerc | – | 3 | 10 | 104 |
6. | Lewis Hamilton | – | – | 11 | 79 |
7. | Andrea Kimi Antonelli | – | 1 | 8 | 63 |
8. | Alexander Albon | – | – | 7 | 42 |
9. | Esteban Ocon | – | – | 4 | 22 |
10. | Isack Hadjar | – | – | 5 | 21 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 3 | 20 |
12. | Lance Stroll | – | – | 3 | 14 |
13. | Carlos Sainz | – | – | 6 | 13 |
14. | Pierre Gasly | – | – | 3 | 11 |
15. | Cunoda Juki | – | – | 5 | 10 |
16. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 8 |
17. | Oliver Bearman | – | – | 3 | 6 |
18. | Liam Lawson | – | – | 1 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 374 |
2. | Mercedes | 199 |
3. | Ferrari | 183 |
4. | Red Bull-Honda | 162 |
5. | Williams-Mercedes | 55 |
6. | Haas-Ferrari | 28 |
7. | Racing Bulls-Honda | 28 |
8. | Aston Martin-Mercedes | 22 |
9. | Sauber-Ferrari | 20 |
10. | Alpine-Renault | 11 |
54. KANADAI NAGYDÍJ | |
JÚNIUS 13., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Verstappen 1:13.193 |
2. szabadedzés | 1. Russell 1:12.123 |
JÚNIUS 14., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Norris 1:11.799 |
Időmérő | 1. Russell 1:10.899 |
JÚNIUS 15., VASÁRNAP | |
A verseny (70 kör, 305.27 km) rajtja | 1. Russell |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Osztrák Nagydíj, Spielberg | június 29., 15.00 |
Brit Nagydíj, Silverstone | július 6., 16.00 |
Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps | július 27., 15.00 |