„Egy csapat vagyunk, és senki sem nagyobb a csapatnál" – Horner tagadja a hatalmi harcokat

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2024.03.09. 23:21
Hamarosan lecsillapodnak a kedélyek a Red Bull körül? (Fotó: AFP)
Max Verstappen vezérletével a Red Bull kettős győzelmet aratott a Formula–1-es Szaúd-arábiai Nagydíj versenyén, a csapat sikerét ugyanakkor ezúttal is beárnyékolta a csapatfőnök, Christian Horner ügye, hiszen a hétvége egyik legforróbb témáját a hatalmi harcok és a tanácsadó, Helmut Marko esetleges távozása jelentette. Charles Leclerc magányos futamot teljesített, míg újdonsült csapattársa, Oliver Bearman pontszerzéssel mutatkozott be. A kilencedikként záró Lewis Hamilton úgy érzi, három éve egy helyben toporognak.

Az idénynyitó Bahreini Nagydíjon tökéletes hétvégét teljesítő Max Verstappen Szaúd-Arábiában is tovább folytatta a szárnyalását a Red Bull-lal, a holland megszerezte a pole pozíciót az időmérőn, majd elsőként szelte át a célvonalat a szombati versenyen. A címvédő Dzsiddában másodszor, míg pályafutása során az ötvenhatodik alkalommal győzedelmeskedett, s összességében a századik alkalommal állhatott fel a dobogóra. 

A címvédő ezzel elit klubhoz csatlakozott, rajta kívül mindössze hat versenyző érte el a bűvös határt: az örökranglistát Lewis Hamilton vezeti 197 pódiummal, mögötte Michael Schumacher következik 155-tel, míg Sebastian Vettel 122, Alain Prost és Fernando Alonso egyenként 106, Kimi Räikkönen pedig 103 top 3-as eredményt számlál, ami a Red Bull eddigi fölényét alapul véve azt jelenti,  Verstappen az idei év végéig akár Vettelt is utolérheti. 

„Összességében fantasztikus hétvégét zárt az egész csapat és én is. Nagyon jól érzem magam az autóban, és ez a versenyen sem volt másként. Az utolsó etap valamivel hosszabbra nyúlt, mint azt előzetesen szerettük volna, de a biztonsági autó miatt ennek így kellett történnie. Az utolsó körökben kissé csúszkáltam a hideg gumikon, és ott voltak a lekörözöttek is, de végig jó tempónk volt, és menedzselni tudtam a versenyt, szóval nagyon örülök" – kezdte az értékelést a két Grand Prix-t követően 51 ponttal álló holland. 

A helyszínen egy évvel ezelőtt győzedelmeskedő Sergio Péreznek ezúttal nem nyílt esélye az újabb sikerre, de a harmadik helyről indulva így is kihozta a maximumot a versenyéből. A veszélyes kiengedés miatt kapott 5 másodperces időbüntetésével együtt is a második pozícióban végzett, aminek köszönhetően csapata Bahrein után Dzsiddában is kettős sikerét ünnepelhetett. 

 „Határozottan előreléptünk. Nagyszerű rajtom volt, szóval nagy kár érte, hogy nem tudtam az első sorba kvalifikálni magam. Charles (Leclerc) kézben tartott mindent, és nem tudtam elmenni mellette, szép küzdelem volt. A korai biztonsági autó kompromittálta a versenyemet, hiszen nagyon hosszú etapot kellett teljesíteni a kemény keveréken. Néha nem volt könnyű, főleg az elején, mivel nem tudtuk egyáltalán felmelegíteni a gumikat, sokat csúszkáltunk, és sok időbe telt mire sikerült átverekedni magam Landón (Norris) és Lewison (Hamilton)."

„Összességében nagyszerű napot tudhatunk magunk mögött. Ez a pálya nagyon eltér a bahreinitől, és itt erősek voltunk, ezt a lendületet kell most továbbvinnünk. Úgy vélem, sikerült javulnunk Szahír óta, és a hétvége előrehaladtával is fejlődtünk. Még mindig van mit rendbe tennünk, de az én időm is el fog jönni. Kár az időbüntetésért, de igazából nem volt hatással a versenyemre. Elég közel voltam Maxhoz a kiállásnál, és mindenki egyszerre jött ki kerékcserére, egyszerűen nem elég széles a bokszutca" – jegyezte meg a mexikói versenyző, aki a veszélyes kiengedés miatt kapott büntetőpontja miatt mindössze négy pontra került az egyfutamos eltiltástól. 

Hiába az újabb kettős siker, a Red Bull eredményeit ezen a hétvégén is beárnyékolta Christian Horner ügye. A szexuális zaklatással vádolt, de az anyacég által indított belső eljárás végén felmentett ötvenéves szakember a leintést követően sem szabadult a botrányt érintő kérdésektől. A legforróbb témát ezúttal a tanácsadó, Helmut Marko esetleges távozása jelentette, miután napvilágot láttak olyan híresztelések, hogy a „vörös bikák" újabb vizsgálatot indítottak ezúttal a szivárogtatás miatt, és arra jutottak, hogy a csapatfőnök ellen felhozott vádakat megfogalmazó női alkalmazott mellett az osztrák is a felfüggesztés sorsára jut. 

A tanácsadó elhintette, az is előfordulhat, hogy a dzsiddai lesz az utolsó versenye a csapattal, amit Verstappen sem hagyott szó nélkül, és egyértelműsítette, ő kizárólag Markóval a csapatban hajlandó folytatni. Az osztrák szombaton találkozott felettesével Oliver Mintzlaff-fal, és úgy tűnik, jól alakult a megbeszélés, hiszen azt követően megerősítette, hogy marad az alakulatnál, és most az a legfontosabb, hogy lenyugodjanak a kedélyek, és megnyerjék mindkét bajnokságot. 

Hornert az elmúlt huszonnégy óra történéseiről, valamint arról kérdezték, hogy valóban hatalmi harcok folynak-e a háttérben. „Sok minden hangzott el ezzel kapcsolatban, de egy csapat vagyunk, és senki sem nagyobb a csapatnál. Mindenkinek megvan a maga szerepe a legalsóbb szintektől a legfelsőbb szintekig. Ami Helmutot illető, ő a Red Bull GmbH tanácsadója, szóval bármiről is volt szó, az egyeztetés közöttük zajlott, és nem a csapattal. Max egy fontos, értékes tagja az istállónak, csodálatos versenyző, de mindenkinek megvan a szerepe ennél az alakulatnál. Egy csapat vagyunk, és egyetlen személy sem nagyobb a csapatnál."

Leclerc a második rajtkockáját a dobogó alsó fokára váltotta egy meglehetősen magányos futam végén: a monacóit viszonylag hamar maga mögé utasította Pérez, amit követően a Red Bull párosa elhúzott az élen, és a mexikói míg az időbüntetése ellenére is kényelmes előnnyel biztosította be a második helyét előtte, miközben a többiek nem igazán tudták tartani a lépést vele, és nem jelentettek fenyegetést a pozíciójára. 

„Egészen jó volt a tempónk, a verseny végén megfutottam a leggyorsabb kört is, igaz, a DRS is a segítségemre volt. Összességében elég jól éreztem magam bár kissé unatkoztam, mivel a Red Bull túl gyors volt, és mögöttem is elég nagy volt a rés. De tejesítettük a célunkat, hiszen a lehető legtöbbet hoztuk ki a futamból, ami nagyszerű."

„Tavalyhoz képest kevésbé volt megterhelő a verseny, nem tudom, miért, talán azért, mert ennyire a senki földjén autóztam, és így nem volt olyan nagy az adrenalinszintem. De fizikálisan így is ez az egyik legkeményebb futam az idényben, hiszen meleg van, és a tempós kanyarok megterhelik a nyakat. Ezek nagyon nehezek, de egyben élvezetesek is."

Leclerc természetesen kitért újdonsült csapattársa, Oliver Bearman káprázatos teljesítményére is. Az idén a Formula–2-ben versenyző fiatal brit pénteken vette át a vakbélműtéten áteső Carlos Sainz Jr. helyét, és mindössze egyetlen szabadedzés után a tizenegyedik rajtkockát szerezte meg az időmérőn. Noha a pilóta kissé csalódott volt, hogy nem sikerült bejutnia a harmadik szakaszba, már akkor kivívta versenyzőtársai elismerését. A küzdelmes verseny végén aztán hetedikként látta meg a kockás zászlót, amit követően sorra kapta a dicséreteket, és a szurkolók őt szavazták meg a nap versenyzőjének.

A monacói szerint minden elismerést megérdemel a fiatal tehetség. „Az első pillanattól fogva megvolt a tempója az időmérőn, és csak kevéssel maradt le a Q3-ról. A versenyen aztán hihetetlen volt, az, hogy az első versenyén hetedik, miközben csak egyetlen edzésen vett részt, lenyűgöző. Biztosan nagyon büszke magára. Most mindenki láthatja, milyen tehetséges, és biztos vagyok benne, már csak idő kérdése, hogy megérkezzen a Formula–1-be."

Bearman elégedetten beszélt pályafutása első versenye után, és úgy érzi, sikerült a lehető legtöbbet kihoznia a szombatból. „Megmutattam magam, és ez a lényeg, nem? Nehéz körülmények között, kevés megtett körrel a hátam mögött mindent kihoztam a mai lehetőségből. Úgy éreztem, kicsit gyorsabb vagyok, mint Fernando (Alonso) és George (Russell), de ez nem volt elég ahhoz, hogy utolérjem őket, hiszen elég nagy volt a különbség. Sok időt vesztettem Nico (Hülkenberg) mögött, aki kihasználva a tapasztalatát valamivel tovább tartott maga mögött, mint kellett volna. Ez az én hibám, de jó versenyem volt."

Megterhelő volt az első megmérettetés. „Fáj a derekam és a nyakam is. Az ülésen még lehetne finomítani, de nem volt idő ilyesmivel foglalkozni. Nem volt a legkényelmesebb, de gyorsan lement a futam. És jó motivációt is jelentett, hogy minél gyorsabban befejezzem – jegyezte meg, majd  arra kérdésre, hogy a mostani szereplése után szerinte jönnek-e az újabb lehetőségek, visszakérdezett. – Szerinted? Tettem érte eleget?"

Az alternatív stratégia mellett döntő, és végül kilencedikként befutó Lewis Hamilton az elsők között gratulált fiatal honfitársának, a versenyével és csapata helyzetével kapcsolatban azonban nem tudott semmi pozitívumot találni. „Az autó viszonylag jó alacsony tempónál, és nem olyan rossz a közepes kanyarokban, de a gyorsakban mérföldekre vagyunk. Olyan volt, mintha más kategóriában lennék, amikor a nagy tempójú kanyarokban mentünk. Frusztráló, hogy harmadik éve vagyunk majdnem ugyanabban a helyzetben."

„Leszegett fejjel fogunk tovább dolgozni, tudom, hogy a gyárban is mindenki keményen nyomja, de határozottan nagy változtatásokra van szükségünk. Talán nem módosítottunk eleget, ha megnézzük az előttünk lévő három csapatot, ők még mindig más koncepciót használnak bizonyos területeken. Egyértelműen javulnunk kell a teljesítmény terén."

A hétszeres világbajnok úgy érzi, jó döntést hoztak a taktikát illetően. „Megérte valami mással próbálkozni. Megosztani az autókat, és eltérő stratégiákat futni. Végső soron mindig ez a cél, valami mást csinálni, főleg ha olyan helyzetben vagy, mint amilyenben mi vagyunk. Olyan keményen küzdöttem, amennyire csak tudtam, és bíztam benne, hogy jön a biztonsági autó vagy valami, de sajnos nem így alakult."

 

 
A VB ÁLLÁSA
 VERSENYZŐGYŐZ.DOBOGÓPONT-
SZERZÉS
LGYKPONT
  1.Max Verstappen222151  
  2.Sergio Pérez-22-36 
  3.Charles Leclerc-12128
  4.George Russell--2-18
  5.Oscar Piastri--2-16
  6.Carlos Sainz Jr.-11-15  
  7.Fernando Alonso--2-12
  8.Lando Norris--2-12 
  9.Lewis Hamilton--2-8
10.Oliver Bearman--1-6
11.Nico Hülkenberg--1-1
12.Lance Stroll--1-1  
13.Alexander Albon----0  
14.Csou Kuan-jü----0  
15.Kevin Magnussen----0  
16.Daniel Ricciardo----0  
18.Cunoda Juki----0  
19.Logan Sargeant----0  
20.Valtteri Bottas----0  
21.Pierre Gasly----0  

 

KONSTRUKTŐRÖK
  1.Red Bull-Honda RBPT87  
  2.Ferrari49
  3.McLaren-Mercedes28
  4.Mercedes26
  5.Aston Martin-Mercedes13
  6.Haas-Ferrari1
  7.Williams-Mercedes0  
  8.Sauber-Ferrari0  
  9.RB-Honda RBPT0  
10.Alpine-Renault0  

 

4. SZAÚD-ARÁBIAI NAGYDÍJ
MÁRCIUS 7., CSÜTÖRTÖK
1. szabadedzés1. Verstappen 1:29.659
2. szabadedzés1. Alonso 1:28.827
MÁRCIUS 8., PÉNTEK
3. szabadedzés1. Verstappen 1:28.412
Időmérő1. Verstappen 1:27.472
MÁRCIUS 9., SZOMBAT
Verseny1. Verstappen, 2. Pérez, 3. Leclerc
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Ausztrál Nagydíj, MelbourneMárcius 24., 5.00
Japán Nagydíj, SzuzukaÁprilis 7., 7.00
Kínai Nagydíj, SanghajÁprilis 21., 9.00

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik