A kölcsönös jó intézménye: tények a sportszponzorációs világból

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2021.04.14. 17:06
null
Fotók: pixabay.com
Címkék
Mióta tudomásul vettük emberi létezésünket, a sport is körülbelül azóta létezik. Elsősorban örömforrásként szolgál a nézőnek és a sportolónak egyaránt. Idővel aztán – nem is kellett hozzá sok idő – rájöttünk, hogy üzleti szempontból is eléggé jó dolog. De mivel a legtöbb sportnak eszközigénye van – legyen az bármelyik ág, ha komolyan akarja valaki űzni – tőkére van hozzá szükség. Így kialakult a sportszponzorációs láncolat. Ez tulajdonképpen egy körforgás, amiben végső soron mindenki jól jár. A sportoló lehetőséget kap a kemény munkára megfelelő körülmények között, a szponzor tudja építeni a márkáját hosszú távon, állandó reklámlehetőséget vásárolva magának, a néző pedig egy komplett csomagot kap rajongása tárgyaként. (x)

 

De mi is az a sportszponzoráció?

A kölcsönösségen alapuló szponzorációs szerződések megkötésének az a célja, hogy a sportoló általi siker át tudjon terelődni a szponzor árujára, vagy adott esetben szolgáltatásaira is. Ergo a sportoló, sportszövetség vagy sportszervezet lehetővé teszi, hogy az ő sporttevékenységét a szponzor marketing céljából használja.

De ez a sporton keresztül történő marketing tevékenység nem csak egy népszerű sportoló vagy csapat támogatásában nyilvánulhat meg, hanem a jelentős sportesemények megszervezését, lebonyolítását is a szponzorációs szerződéseknek köszönhetik a szervezők. Ez egy kimondottan jól jövedelmező üzleti szegmens, ha a nagy világeseményeket nézzük a sport területén.

Nagyon bonyolult szponzorációs szerződésekről van szó, amikben rengeteg megkötést fektetnek le.

Nyilván fontos a szerződés időtartama, de ezen kívül együttműködési kötelezettségük szerteágazó. Általában sok korlátozással jár a kizárólagosság érdekében. Például, hogy egyidejűleg nem nagyon köthetnek a felek mással szponzorációs szerződéseket. És legtöbbször nagyon szigorú feltételei vannak a szerződésszegés és a szerződés megszűnésének eseteivel kapcsolatban.

Végső soron egy jó szponzorációs szerződés egy előnyös társulás minden résztvevő számára, amiből közép- és hosszú távon minden fél nagyban profitál.

Coca-Cola, a legnagyobb mind közül

Talán nincs a világon olyan ember, aki ne ismerné a Coca-Cola logóját. Ez nem is véletlen, hiszen őrületes kampányt folytatnak ezért minden fronton. Az üzenetük mindig a jókedv és a boldogság, ami a sporton keresztül nagyon jól megfogható. Pozitív életszemléletet sugároz és teljesebbé teszi az életet a sport és a Coca-Cola is, legalábbis ezt sulykolják nekünk és működik.

Kivívta magának a világ legnagyobb sportszponzora címet.

● 1828 óta támogatja az Olimpiai Játékokat a Coca-Cola Company
● 1950 óta támogatja a futballt világszerte
● 1970 óta a FIFA hivatalos partnere
● 2004-ben elindította a Testébresztő Programot, amivel több millió embert ösztönzött a sportra az
élet Coke oldalán
● Rengeteg nyereményjátékot, promóciót hirdetnek a világ minden táján folyamatosan. Nálunk például most aktuálisan a Penny akciós újságban látható „Tavaszi nyereményeső” kampány, amivel többek között kerékpárt lehet nyerni, szintén az aktív életet népszerűsítve.

A nagyágyúk az autós szponzorok

Az autógyártók tevékenysége eléggé visszás dolog, ha belegondolunk, hiszen semennyire sem tükrözi a sportos, egészséges életmódot. És ezt ők is érzik, ezért megpróbálják minél több helyre odatenni logóikat, és ezzel olyan tevékenységeket támogatni, ami a sportos életmódot népszerűsíti.

Európában egyértelműen a fociközvetítések adják a legjobb felületet a szponzorációs marketingnek.

● Ford – Bajnokok Ligája
1992 óta partnere és fő támogatója az eseménynek
● Hyundai – FIFA
a 2000-es évek eleje óta ők a fő támogatói minden nagyobb tornának
● Volkswagen – Major League Soccer
Ők kiszorultak az európai terepről, így kötöttek szerződést a tengerentúli tornára

A gyártók arra is figyelnek, hogy olyan szponzorációs partnereket válasszanak, akik illenek az ő márkájuk stílusához. Például az Audi a sí világkupa és az alpesi sí világbajnokság futamain hirdeti magát. Vagy a Land Rover lett a férfias és mocskos rögbi bajnokság főszponzora.

A sportszponzorok világa hazánkban

Általánosságban elmondható, hogy hazánkban eléggé lassan fejlődő ágazat a sportszponzorációs szegmens. Míg a multicéges ágazat rohamosan fejlődik, ezt nem tudja követni mégsem. Néhány kiemelkedő cég foglalkozik csak a dologgal nagyban. Persze a piac is kicsi, nem is bír el sok céget.

Két nagy szponzor királyról beszélhetünk tulajdonképpen, ez a MOL és a Telekom.

A Telekom ezt büszkén vállalja és népszerűsíti is az erre irányuló tevékenységét: a cég 2014 óta támogatja az FTC labdarúgó utánpótlás-nevelését, 2015-től a felnőtt férfi futballcsapatot a Ferencvárosi Torna Club kiemelt támogatójaként, egy 2015-ben aláírt megállapodás alapján pedig az FTC főtámogatójaként, a női labdarúgó, a vízilabda, a jégkorong szakosztályok, valamint a torna szakosztály férfi torna szakágának névadó támogatójaként is hozzájárul a klub sikereihez.


Bonyolult láncolat ez a sportszponzoráció, de legalább egy olyan dolog, ami mindenkinek jó. Kevés ilyen van a világban, főleg ha üzletről van szó. És sok olyan tehetséges sportolónak ad reményt a sikerre, akiknek e nélkül esélyük sem lenne igazi sikereket elérni az életükben, mert olyan körülmények közül vagy olyan helyről jönnek, ahol máshogy lehetetlen. Ez pedig külön jóvá teszi ezt az ágazatot.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik