De mi is az a sportszponzoráció?
A kölcsönösségen alapuló szponzorációs szerződések megkötésének az a célja, hogy a sportoló általi siker át tudjon terelődni a szponzor árujára, vagy adott esetben szolgáltatásaira is. Ergo a sportoló, sportszövetség vagy sportszervezet lehetővé teszi, hogy az ő sporttevékenységét a szponzor marketing céljából használja.
De ez a sporton keresztül történő marketing tevékenység nem csak egy népszerű sportoló vagy csapat támogatásában nyilvánulhat meg, hanem a jelentős sportesemények megszervezését, lebonyolítását is a szponzorációs szerződéseknek köszönhetik a szervezők. Ez egy kimondottan jól jövedelmező üzleti szegmens, ha a nagy világeseményeket nézzük a sport területén.
Nagyon bonyolult szponzorációs szerződésekről van szó, amikben rengeteg megkötést fektetnek le.
Nyilván fontos a szerződés időtartama, de ezen kívül együttműködési kötelezettségük szerteágazó. Általában sok korlátozással jár a kizárólagosság érdekében. Például, hogy egyidejűleg nem nagyon köthetnek a felek mással szponzorációs szerződéseket. És legtöbbször nagyon szigorú feltételei vannak a szerződésszegés és a szerződés megszűnésének eseteivel kapcsolatban.
Végső soron egy jó szponzorációs szerződés egy előnyös társulás minden résztvevő számára, amiből közép- és hosszú távon minden fél nagyban profitál.
Coca-Cola, a legnagyobb mind közül
Talán nincs a világon olyan ember, aki ne ismerné a Coca-Cola logóját. Ez nem is véletlen, hiszen őrületes kampányt folytatnak ezért minden fronton. Az üzenetük mindig a jókedv és a boldogság, ami a sporton keresztül nagyon jól megfogható. Pozitív életszemléletet sugároz és teljesebbé teszi az életet a sport és a Coca-Cola is, legalábbis ezt sulykolják nekünk és működik.
Kivívta magának a világ legnagyobb sportszponzora címet.
● 1828 óta támogatja az Olimpiai Játékokat a Coca-Cola Company
● 1950 óta támogatja a futballt világszerte
● 1970 óta a FIFA hivatalos partnere
● 2004-ben elindította a Testébresztő Programot, amivel több millió embert ösztönzött a sportra az
élet Coke oldalán
● Rengeteg nyereményjátékot, promóciót hirdetnek a világ minden táján folyamatosan. Nálunk például most aktuálisan a Penny akciós újságban látható „Tavaszi nyereményeső” kampány, amivel többek között kerékpárt lehet nyerni, szintén az aktív életet népszerűsítve.
A nagyágyúk az autós szponzorok
Az autógyártók tevékenysége eléggé visszás dolog, ha belegondolunk, hiszen semennyire sem tükrözi a sportos, egészséges életmódot. És ezt ők is érzik, ezért megpróbálják minél több helyre odatenni logóikat, és ezzel olyan tevékenységeket támogatni, ami a sportos életmódot népszerűsíti.
Európában egyértelműen a fociközvetítések adják a legjobb felületet a szponzorációs marketingnek.
● Ford – Bajnokok Ligája
1992 óta partnere és fő támogatója az eseménynek
● Hyundai – FIFA
a 2000-es évek eleje óta ők a fő támogatói minden nagyobb tornának
● Volkswagen – Major League Soccer
Ők kiszorultak az európai terepről, így kötöttek szerződést a tengerentúli tornára
A gyártók arra is figyelnek, hogy olyan szponzorációs partnereket válasszanak, akik illenek az ő márkájuk stílusához. Például az Audi a sí világkupa és az alpesi sí világbajnokság futamain hirdeti magát. Vagy a Land Rover lett a férfias és mocskos rögbi bajnokság főszponzora.
A sportszponzorok világa hazánkban
Általánosságban elmondható, hogy hazánkban eléggé lassan fejlődő ágazat a sportszponzorációs szegmens. Míg a multicéges ágazat rohamosan fejlődik, ezt nem tudja követni mégsem. Néhány kiemelkedő cég foglalkozik csak a dologgal nagyban. Persze a piac is kicsi, nem is bír el sok céget.
Két nagy szponzor királyról beszélhetünk tulajdonképpen, ez a MOL és a Telekom.
A Telekom ezt büszkén vállalja és népszerűsíti is az erre irányuló tevékenységét: a cég 2014 óta támogatja az FTC labdarúgó utánpótlás-nevelését, 2015-től a felnőtt férfi futballcsapatot a Ferencvárosi Torna Club kiemelt támogatójaként, egy 2015-ben aláírt megállapodás alapján pedig az FTC főtámogatójaként, a női labdarúgó, a vízilabda, a jégkorong szakosztályok, valamint a torna szakosztály férfi torna szakágának névadó támogatójaként is hozzájárul a klub sikereihez.
Bonyolult láncolat ez a sportszponzoráció, de legalább egy olyan dolog, ami mindenkinek jó. Kevés ilyen van a világban, főleg ha üzletről van szó. És sok olyan tehetséges sportolónak ad reményt a sikerre, akiknek e nélkül esélyük sem lenne igazi sikereket elérni az életükben, mert olyan körülmények közül vagy olyan helyről jönnek, ahol máshogy lehetetlen. Ez pedig külön jóvá teszi ezt az ágazatot.