nemzetisport.hu 2021.04.14 17:06 Frissítve: 2021.04.15 14:30

A kölcsönös jó intézménye: tények a sportszponzorációs világból

Mióta tudomásul vettük emberi létezésünket, a sport is körülbelül azóta létezik. Elsősorban örömforrásként szolgál a nézőnek és a sportolónak egyaránt. Idővel aztán – nem is kellett hozzá sok idő – rájöttünk, hogy üzleti szempontból is eléggé jó dolog. De mivel a legtöbb sportnak eszközigénye van – legyen az bármelyik ág, ha komolyan akarja valaki űzni – tőkére van hozzá szükség. Így kialakult a sportszponzorációs láncolat. Ez tulajdonképpen egy körforgás, amiben végső soron mindenki jól jár. A sportoló lehetőséget kap a kemény munkára megfelelő körülmények között, a szponzor tudja építeni a márkáját hosszú távon, állandó reklámlehetőséget vásárolva magának, a néző pedig egy komplett csomagot kap rajongása tárgyaként. (x)

Fotók: pixabay.com

 

De mi is az a sportszponzoráció?

A kölcsönösségen alapuló szponzorációs szerződések megkötésének az a célja, hogy a sportoló általi siker át tudjon terelődni a szponzor árujára, vagy adott esetben szolgáltatásaira is. Ergo a sportoló, sportszövetség vagy sportszervezet lehetővé teszi, hogy az ő sporttevékenységét a szponzor marketing céljából használja.

De ez a sporton keresztül történő marketing tevékenység nem csak egy népszerű sportoló vagy csapat támogatásában nyilvánulhat meg, hanem a jelentős sportesemények megszervezését, lebonyolítását is a szponzorációs szerződéseknek köszönhetik a szervezők. Ez egy kimondottan jól jövedelmező üzleti szegmens, ha a nagy világeseményeket nézzük a sport területén.

Nagyon bonyolult szponzorációs szerződésekről van szó, amikben rengeteg megkötést fektetnek le.

Nyilván fontos a szerződés időtartama, de ezen kívül együttműködési kötelezettségük szerteágazó. Általában sok korlátozással jár a kizárólagosság érdekében. Például, hogy egyidejűleg nem nagyon köthetnek a felek mással szponzorációs szerződéseket. És legtöbbször nagyon szigorú feltételei vannak a szerződésszegés és a szerződés megszűnésének eseteivel kapcsolatban.

Végső soron egy jó szponzorációs szerződés egy előnyös társulás minden résztvevő számára, amiből közép- és hosszú távon minden fél nagyban profitál.

Coca-Cola, a legnagyobb mind közül

Talán nincs a világon olyan ember, aki ne ismerné a Coca-Cola logóját. Ez nem is véletlen, hiszen őrületes kampányt folytatnak ezért minden fronton. Az üzenetük mindig a jókedv és a boldogság, ami a sporton keresztül nagyon jól megfogható. Pozitív életszemléletet sugároz és teljesebbé teszi az életet a sport és a Coca-Cola is, legalábbis ezt sulykolják nekünk és működik.

Kivívta magának a világ legnagyobb sportszponzora címet.

●       1828 óta támogatja az Olimpiai Játékokat a Coca-Cola Company
●       1950 óta támogatja a futballt világszerte
●       1970 óta a FIFA hivatalos partnere
●       2004-ben elindította a Testébresztő Programot, amivel több millió embert ösztönzött a sportra az
élet Coke oldalán
●       Rengeteg nyereményjátékot, promóciót hirdetnek a világ minden táján folyamatosan. Nálunk például most aktuálisan a Penny akciós újságban látható „Tavaszi nyereményeső” kampány, amivel többek között kerékpárt lehet nyerni, szintén az aktív életet népszerűsítve.

A nagyágyúk az autós szponzorok

Az autógyártók tevékenysége eléggé visszás dolog, ha belegondolunk, hiszen semennyire sem tükrözi a sportos, egészséges életmódot. És ezt ők is érzik, ezért megpróbálják minél több helyre odatenni logóikat, és ezzel olyan tevékenységeket támogatni, ami a sportos életmódot népszerűsíti.

Európában egyértelműen a fociközvetítések adják a legjobb felületet a szponzorációs marketingnek.

●       Ford – Bajnokok Ligája
1992 óta partnere és fő támogatója az eseménynek
●       Hyundai – FIFA
a 2000-es évek eleje óta ők a fő támogatói minden nagyobb tornának
●       Volkswagen – Major League Soccer
Ők kiszorultak az európai terepről, így kötöttek szerződést a tengerentúli tornára

A gyártók arra is figyelnek, hogy olyan szponzorációs partnereket válasszanak, akik illenek az ő márkájuk stílusához. Például az Audi a sí világkupa és az alpesi sí világbajnokság futamain hirdeti magát. Vagy a Land Rover lett a férfias és mocskos rögbi bajnokság főszponzora.

A sportszponzorok világa hazánkban

Általánosságban elmondható, hogy hazánkban eléggé lassan fejlődő ágazat a sportszponzorációs szegmens. Míg a multicéges ágazat rohamosan fejlődik, ezt nem tudja követni mégsem. Néhány kiemelkedő cég foglalkozik csak a dologgal nagyban. Persze a piac is kicsi, nem is bír el sok céget.

Két nagy szponzor királyról beszélhetünk tulajdonképpen, ez a MOL és a Telekom.

A Telekom ezt büszkén vállalja és népszerűsíti is az erre irányuló tevékenységét: a cég 2014 óta támogatja az FTC labdarúgó utánpótlás-nevelését, 2015-től a felnőtt férfi futballcsapatot a Ferencvárosi Torna Club kiemelt támogatójaként, egy 2015-ben aláírt megállapodás alapján pedig az FTC főtámogatójaként, a női labdarúgó, a vízilabda, a jégkorong szakosztályok, valamint a torna szakosztály férfi torna szakágának névadó támogatójaként is hozzájárul a klub sikereihez.


Bonyolult láncolat ez a sportszponzoráció, de legalább egy olyan dolog, ami mindenkinek jó. Kevés ilyen van a világban, főleg ha üzletről van szó. És sok olyan tehetséges sportolónak ad reményt a sikerre, akiknek e nélkül esélyük sem lenne igazi sikereket elérni az életükben, mert olyan körülmények közül vagy olyan helyről jönnek, ahol máshogy lehetetlen. Ez pedig külön jóvá teszi ezt az ágazatot.

2021.05.15 23:24:10

Egyéb egyéni BALLAI ATTILA

ALAPVONAL. Ebben kizárólag egy részletes, őszinte, feltáró vallomás segíthet. Ha úgy tetszik, vezeklés, amely teljes feloldozást, bűnbocsánatot ugyan nem adhat, de némi könnyítést azért igen, tisztázná a másikat, ezzel növelné olimpiai részvétele esélyeit.

2021.05.15 16:14:45

Egyéb egyéni K. T. I.

A francia sportlap magazinja többoldalas interjút közölt a világ legidősebb, még élő olimpiai bajnokával.

2021.05.15 09:23:47

Egyéb egyéni BERTA MIHÁLY

Első aranyérmünket a műkorcsolyázó Földváry Tibor nyerte 126 évvel ezelőtt – Budapesten.

2021.05.14 22:15:15

Egyéb egyéni MALONYAI PÉTER

NS-VÉLEMÉNY. A bizonytalanság, az óvatoskodás vezetői gyengeséget takar.

2021.05.13 09:12:34

Egyéb egyéni nemzetisport.hu

Az ugrókötelezés és a rúdtánc rejtelmeiről, valamint Ronaldinho varázslatos cseleiről is mesélt.