Hogy hány évesen ajánlott elkezdeni versenykörülmények között sportolnia a gyereknek, azt sportága válogatja. Akad, amelyben tíz év az alsó korhatár, és van, amelyben már három-négyévesen edzésekre járnak az apróságok. Ki választ, mikor és mi alapján? Milyen előnyt élveznek a társaságiadó-támogatásban részesülő látványsportágak (a labdarúgás, a jégkorong, a kézi-, a kosár-, a röp- és a vízilabda) a toborzásban? Miből meríthetnek a többiek? Ki, mennyire helyezi előtérbe a legfontosabb kérdést; nevezetesen, hogy mi a legjobb a gyereknek?
TÁMOGATÓ KÖZEG
A témáról mindenekelőtt a Testnevelési Egyetem pszichológia és sportpszichológia tanszékét vezető dr. Lénárt Ágotát kérdeztük.
„A jelenségnek több vetülete van. Az első a korai sportágválasztás problematikája. Az csak hét-nyolcéves korban derül ki, hogy a gyerek mire lesz alkalmas a későbbiekben, négy-öt évesen még nem. A másik a közeg. Ha a család erőlteti a sportágat, piciként a gyerek azonosul az elképzeléssel, de az még nem az ő választása. Serdülőkorban az szokott gondot jelenteni, hogy kiderül: a gyerek fizikálisan, mentálisan nem arra a sportágra termett, vagy egyszerűen csak nem szeretné tovább csinálni. Amennyiben a család támogatja a sportolást, az természetesen kiváló fejlesztő közeg. Jó hozzáállás, ha a szülők úgy gondolják, a gyerek élvezze, amit csinál, mozogjon, legyen együtt a társaival. Ha viszont kicsiként elkezdik számonkérmi, hogy »miért nem rúgtad be azt a helyzetet?!; miért nem voltál ügyesebb?!«, akkor fölösleges lelki nyomást helyeznek rá. Ráadásul abban a korban éretlen ahhoz, hogy az instrukciókat megértse.”
A szakember szerint ebben az életkorban a játékra, a fejlődésre és a mozgástanulásra kell(ene) helyezni a hangsúlyt, nem pedig a teljesítményre. Kiemeli: a kisgyerekek versengeni szeretnek, nem versenyezni.
„A harmadik aspektus, amikor elviszik a gyereket sportolni, de a szülőt egyáltalán nem érdekli, hogy a kicsi eredményes-e. Ez azért nem jó, mert ha a szülő nem támogatja, biztatja a gyereket a teljesítményre – fontos: nem a sportteljesítményre, hanem akár csupán az edzésre járásra –, akkor a közeg megint csak nem lesz motiváló, fejlesztő. Meghatározó az is: az adott országban hogyan és milyen szempontok alapján támogatják a gyereksportot? Ha a kicsiket versenyeztetni szükséges, és mindenféle ligában kell részt venniük, mert a klub csak így juthat támogatáshoz, akkor az magát edzésmunkát is veszélyezteti. Ez gyakran azt eredményezi, hogy a gyerekek képtelenek rendesen megtanulni a sportáguk alapjait. Mert aki csak versenyez, az biztosan nem fejlődik.”
„A sportágválasztáskor általában nem a jégkorong a gyerekek első gondolata” – ezt már az egyik legnépesebb hokiszakosztály, a Vasas utánpótlás szakmai igazgatója, Székely-Mádai László mondja, és hozzáteszi: többnyire a labdarúgás az első opció.
„Annak ellenére, hogy évről évre nő a gyereklétszám, és az iskolai toborzás helyett most már hozzánk is, úgymond, maguktól érkeznek a fiatalok, hátrányban vagyunk a többi csapatsportággal szemben. Hokizni az jön, akinek megtetszenek a különleges felszerelések vagy a jeges közeg.”
Hogy azért sokan vannak a hoki iránt érdeklődők, azt mutatja: a Vasasban jelenleg az U8-astól egészen az U21-es korosztályig nagyjából 270 gyereket foglalkoztatnak, de hamarosan szeretnék elérni a háromszázas „álomhatárt”. Pedig kívülről nézve azt gondolná az ember, az sem szól a sportág mellett, hogy a történet nem játékkal kezdődik, hiszen mindenekelőtt meg kell tanulni korcsolyázni.
„A kicsiknek már maga a jégre lépés is élményt nyújt, azt is egyfajta játéknak tekintik. Persze utána fontos fenntartani az érdeklődésüket, mert a fiatalok megtartása legalább akkora feladat, mint a bevonzásuk.”
KÉSEI NYITÁS
Az U17-es leány röplabda-válogatott szövetségi kapitánya, Kőnig Gábor azzal kezdi, hogy csakúgy, mint régen, most is tízévesen ideális elkezdeni a sportágat. Úgy gondolja, ez későinek számít a többi csapatjátékkal szemben. Adódik a kérdés: ennek fényében mennyivel nehezebb növelni a röplabdasport utánpótlásbázisát, mint más látványsportét?
„A taorendszerbe utolsóként kerültünk be, és az iskolákban is később indulhatott csak el a röplabdaprogram. Mire odajutottunk, a sulik többségének már szerződése volt más sportágat képviselő egyesületekkel, így mi hiába próbálkoztunk. A fővárosban például nincs túl sok röplabdaszakosztály, amiből az is következik, hogy arányaiban nem vagyunk sokkal kevesebben, mint, mondjuk, a kosarasok. Ettől függetlenül persze az sem könnyíti meg a helyzetünket, hogy a mi sportágunkat valóban nem érdemes tízéves kor előtt elkezdeni.”
Ezzel együtt a röplabdázók is törekszenek arra, hogy a kicsik minél megismerkedhessenek a játékkal.
„Néhány éve indult az úgynevezett manó korosztály, amelyben a nyolc-kilencévesek szerepelhetnek. A zsinórlabdához hasonló az a játék, amelyet ebben a korban kipróbálnak; és általa a röplabda alapjait is elsajátítják. A legkisebbek jellemzően iskolai csapatokban játszanak, ahonnan aztán a tehetségesebbek kitűnnek, a klubok pedig leigazolják őket.”
ELKÉSÉS KIZÁRVA
A sportlövészetet szigorúan tízéves kor felett lehet csak elkezdeni. Ám az UTE szakosztályvezetője, Péni Istvánné Lencz Erika szerint ez nem jelent hátrányt.
„Mi nagyon örülünk, ha korábban már bármilyen másik sportágat kipróbált a gyerek, és megszerezte a fizikai alapokat. Rendszeresen járunk a sportágválasztókra, de az igazság az: a toborzás nélkül is annyi gyerek jön hozzánk egy-egy jó nemzetközi szereplés, vagy jelentősebb médiamegjelenés után, hogy nincs szükség különleges akciókra. A legtöbben tizenkét-három évesen jönnek hozzánk, ez a megfelelő kor a kezdéshez, de ha valaki rájön, hogy az a sportág, amit addig űzött, nem neki való valamiért, nálunk megtalálhatja a számításait. Még tizenhat évesen sem késett le semmiről, úgyhogy nincsenek létszámproblémáink.”
SZABADON MOZOGNI
Hét éven keresztül volt a Magyar Atlétikai Szövetség utánpótlás-referense Lengyák György, aki az év eleje óta a rövidtáv- és gátfutás szakágáért felelős vezetőként dolgozik a sportági szervezetben. A tréner nem hazabeszél, amikor kifejti álláspontját arról, hogy a magyar sport utánpótlás-nevelését alapjaiban változtatná meg.
„Kisgyermekkorban a természetes, szabad mozgással alakul ki legjobban az igazi éntudat. Ha azt akarjuk, hogy fejlődjék a magyar sport, akkor minden óvodában és iskolában modern, balesetmentes mászókával, egyensúlyozó eszközökkel ellátott játszótérre van szükség. A lakótelepeken is minden háztömbhöz tartozzon hasonló, amelyen a kisgyerek fejlődhet. Amikor iskolába kerül, akkor a városi vagy magán sportiskolás csoportok egyikében kellene elkezdenie sportolni; ezekben tízéves korig még nincs specializáció, sportágválasztás, csak heti három foglalkozás, ami nem tekinthető edzésnek.”