Utolsó felvonás, tragédia miatt

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2006.01.15. 03:17
Címkék
Guerlain Chicherit és David Fretigné személyében új szakaszgyőzteseket avattak az idei viadalon  ez többek között annak köszönhető, hogy az élmezőny majdnem minden tagja eltévedt a Tambacoundából Dakarba vezető szakaszon. Az összetettben továbbra is Marc Coma és Luc Alphand vezet, valószínűleg ez már nem is változik, mert az utóbbi két napon bekövetkezett két halálos baleset miatt vasárnap már nem mérnek időt a szakaszon.
Ha egy laikus – aki egyáltalán nem követte a Dakar-rali eddigi történéseit – megnézi a szombati eredménylistát, egészen más következtetésekre jut az erőviszonyokat illetően, mint ami a realitás.
Alfie Coxnak végre jó napja volt, a dél-afrikai pilóta a második helyen zárta a szakaszt
Alfie Coxnak végre jó napja volt, a dél-afrikai pilóta a második helyen zárta a szakaszt
Alfie Coxnak végre jó napja volt, a dél-afrikai pilóta a második helyen zárta a szakaszt
Alfie Coxnak végre jó napja volt, a dél-afrikai pilóta a második helyen zárta a szakaszt
Alfie Coxnak végre jó napja volt, a dél-afrikai pilóta a második helyen zárta a szakaszt
Alfie Coxnak végre jó napja volt, a dél-afrikai pilóta a második helyen zárta a szakaszt

A sivatagi show utolsó előtti napján ugyanis teljesen felborult a papírforma – noha ez az összetettbeli álláson nem sokat változtatott.
Történt ugyanis, hogy a 160. kilométernél két teljesen egyforma jel volt az itinerben, ráadásul egymás után következtek, így a legtöbben beleestek abba a csapdába, hogy a másodikat nem vették figyelembe.

A motorosok közül a komplett élmezőny elkeveredett – ki hoszszabb, ki rövidebb időre –, ennek következtében a számtalan KTM-siker mellett a Yamaha is elkönyvelhetett egy eredményes napot: a francia David Fretigné és a spanyol Gerard Farres Guell révén két versenyzője is az első háromban végzett.
Fretigné a korábbi években a gyors pályákon már ért el sikereket kétkerék-hajtású Yamahájával, az idei viadalon azonban eddig nem jutott neki főszerep.

Érdekesség, hogy a toppilótákon kívül az első tízben gyakorlatilag csak az éllovas Marc Coma végzett, aki így megerősítette vezető pozícióját az összetettben.

Az autósmezőnyben Alfie Cox végre jó napot zárt. A szimpatikus dél-afrikai pilótának – az idén váltott két kerékről négyre – rengeteg technikai gondja volt az utóbbi napokban, ennek ellenére nem veszítette el jókedvét, sőt, amikor Stéphane Peterhansel a féltengelytörését követően esélytelenné vált a végső győzelemre, Cox vigasztalta. Pedig neki is volt problémája bőven. Szombaton végre második helyet ünnepelhetett.

Az összetettben Luc Alphand majdnem 18 percet megtartott előnyéből Giniel de Villiersszel szemben, ami azt jelenti, hogy tartani tudta magát az előre meghatározott taktikához. ,,Az autóból jövő összes zajra összerezzentem – vallotta be Alphand a célban. – Volt néhány stresszes pillanatunk, egyszer például letértünk a helyes útról, és egyszer hirtelen a Volkswagenek között találtam magam. Szerencsére hamarabb ráleltem a helyes útra mint ők, és attól kezdve már nem volt gondunk. Remélem, hatalmas bulit csaphatunk vasárnap este a tengerparton."

A vidám pillanatokat azonban megelőzte néhány szomorú is.

Sajnos a pénteki halálos baleset után (egy kisfiút ütöttek el) szombaton is tragédia történt. A szenegáli autósport-szövetséget és a rali szervezőit arról értesítette a helyi rendőrség, hogy Tambacounda és Dakar között valamelyik szervizkamion elütött egy 12 éves kisfiút, aki a balesetben meghalt. A helyi rendőrség megkezdte a nyomozást az ügyben.

Az újabb haláleset miatt a rendezőség úgy döntött, a vasárnapi záró szakaszon – amelyen általában nem sok történik, de azért egy-két kieső minden évben van – nem mérik az időt. A versenyzők végigmennek a Rózsaszín-tó partján kijelölt 31 kilométeres szelektíven, ám ez már nem oszt, nem szoroz, a végeredmény gyakorlatilag már szombaton kialakult.

Kivéve, ha valaki a tét nélküli szelektíven hibázik, és nem jut el a céldobogóig, de profi csapatok esetében ez nem nagyon képzelhető el.

Úgyhogy, majdnem biztos, hogy az idei Dakaron két olyan pilótát avatnak győztessé, aki korábban még nem vihette haza a Dakar-trófeát: az autósoknál Luc Alphand-t, a motorosoknál Marc Comát.

28. Dakar-rali14. szakasz, Tambacounda–Dakar (össztáv: 634 km, ebből szelektív szakasz: 254 km).
Autósok:
1. Guerlain Chicherit, Matthieu Baumel (francia, BMW X3) 2:36:33, 2. Cox, Pitchford (dél-afrikai, BMW X3) 3:13 perc hátrány, 3. Miller, von Zitzewitz (amerikai, német, Volkswagen Touareg) 5:07 p h., …26. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 39:16 p h.
Motorosok: 1. David Fretigné (francia, Yamaha) 3:16:59, 2. Coma (spanyol, KTM) 33 másodperc h., 3. Farres Guell (spanyol, Yamaha) 16:59 p h., …8. Varga (KTM) 27:09 p h.
Kamionosok: 1. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 3:15:43, 2. Stacey, Gotlib, Der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 2:57 p h., 3. A. de Azevedo, Martinec, Justo (brazil, cseh, brazil, Tatra) 4:13 p h., …28. Szobi, Éder, Jobbágy (MAN) 1:40:33 ó h., …32. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 3:03.43 ó h.
Az összetettben. Autósok: 1. Luc Alphand, Gilles Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 53:47:32, 2. De Villiers, Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen Touareg) 17:53 p h., 3. Roma, Magne (spanyol, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 1:50:38 ó h., …29. Szalay, Bunkoczi 30:44:16 ó h.
Motorosok: 1. Marc Coma 55:27:17, 2. Despres (francia, KTM) 1:13:29 ó h., 3. Sala (olasz, KTM) 2:29:48 ó h., …60. Varga 28:50:26 ó h.
Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 71:22:16, 2. Stacey 2:21:09 ó h., 3. Kabirov 3:05:52, …17. Darázsi 30:08.46 ó h, …25. Szobi 49:00:14 ó h.

Dakar-hírek

Jön a motoros Hans
A Formula–1-ben már évek óta használják a nyak- és gerincvédőt, a Hansot, amely baleset esetén megvédi a vezetőket a súlyosabb sérülésektől. A Hanshoz hasonló szerkezet nemsokára a motorosok, elsősorban a terepmotorosok számára is elérhető lesz, a német BMW és az osztrák KTM már a közös fejlesztés utolsó fázisánál tart. A kutatócsoport elsősorban biomechanikus mérnökökből és baleseti sebészekből áll. A motoros Hans szénszálas anyagokból, illetve titánból készül, és négyféle funkciót lát el: megakadályozza, hogy a motoros feje túlságosan előrebukjon, hátravágodjon, oldalsó irányban túlságosan elmozduljon, s hogy a nyak- és a gerincoszlop összenyomódjon. Tavaly Fabrizio Meoni, az idén pedig Andy Caldecott nyakcsigolyatörés miatt vesztette életét. Lehet, hogy az új védőfelszerelés megmentette volna őket.

Az oroszok rekordjai
Az orosz Kamaz-teherautógyár és a Csaguin, Jakubov, Szavosztyin trió lehet az idén a Dakar rekorddöntőgetője. Ha a Kamaz nyer, akkor az orosz márka a hetedik győzelmét szerzi meg, így a kamionosok versenyében a Dakar legeredményesebbje lesz, Csaguinék pedig a legsikeresebb versenyzők, négy első hellyel.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik