Péntek délután, a nevezési határidő lejárta előtt beadták a 2010-es világbajnokságon való induláshoz szükséges papírokat a Formula–1-ben versenyző csapatok, ám ezzel nem ért véget a következő idényt bizonytalanná tévő huzavona. Az érintett kilenc (a Williams már hétfőn jelezte, hogy indul 2010-ben) istálló ugyanis jelezte, csak akkor válik véglegessé a nevezése, ha két héten belül teljesül két követelése.
Az egyik szerint minden érintett aláírja a Formula–1 működési alapelveit (például a pénzügyi feltételeket és a szabályalkotás menetét) meghatározó Concorde-szerződést, a másik pedig az, hogy az FIA elfogadja a csapatok szervezetének (FOTA) következő idényre vonatkozó szabályait. Az istállók megtartanák az idei regulákat, százmillió euróban szabnák meg a költségvetési plafont, és ha teljes kasztnit nem is (erről korábban volt szó, de néhány csapat hallani sem akar róla), alkatrészeket, valamint technikai tanácsokat adnának az újaknak. Ezután 2011-től jöhet Max Mosley eredeti terve, a 45 millió eurós költségplafon, amelyet az összes csapat elfogadna.
„A FOTA csapatai részt vesznek a jövő évi világbajnokságon, ha mindenkire ugyanazok a szabályok vonatkoznak” – állt az istállók pénteki közleményében. Az egész huzavona azért alakult ki, mert az FIA a csapatokkal való egyeztetés nélkül kihirdetett 2010-es szabályrendszerében két opciót ajánlott: 40 millió fontos költséghatárt szabad technikai feltételekkel, valamint szabad költekezést súlyosabb technikai korlátokkal. A kétszintes rendszer elleni tiltakozásként a Ferrari, a To-yota, a Renault, a Red Bull és a Toro Rosso esetében az F1-ből való kivonulás is felvetődött, de már sokkal jobbnak tűnik a helyzet.
Sőt ha sikerül megállapodni a június 12-i határidő előtt, az FIA-nak az lesz a legnagyobb feladata, hogy az újonc csapatok közül melyik három jelentkezését fogadja el. A nevezését a múlt héten benyújtó USF1 és Campos után most pénteken – lapzártánkig – a Lola, a Prodrive (2012-től kezdve Aston Martinként szerepelne) és a Mike Gascoye nevével fémjelzett Litespeed jelezte indulási szándékát. Ha az FIA ragaszkodik a 13 csapatos F1-hez, a Toyota és a Renault pedig a kivonulásáról szóló pletykákkal ellentétben marad, több jelentkezőt el kell utasítania.
Az új istállók egyébként a várhatóan duplájára emelkedő költségvetési határ ellenére is vállalják a szereplést, éppen a jelenlegiek segítsége garantálja számukra, hogy ne legyenek túl nagy hátrányban. Viszont ha ezt az évet kihúzzák, már garantált helyük lesz a 45 millió eurós határ bevezetésekor, míg akik várnának még egy évet, valószínűleg már nem férnének be a létszámba. Korábban volt olyan, hogy nem mindenki indulhatott el a versenyen, sőt a kilencvenes évek elején még azért is selejtezőt kellett rendezni a legkisebb istállók között, hogy melyik vehessen részt a szabadedzéseken.