A csütörtöki szabadedzésekkel kezdetét veszi a Monacói Nagydíj, amely két szálon fut majd: a pályán történő események mellett nagy figyelmet kap a csapatok vezetőinek pénteki tárgyalása is. A tíz istálló képviselője azért ül össze a szünnapon, hogy megvitassa a következő lépést a 2010-es szabályok körül kialakult helyzetben. A párizsi bíróság szerdán a Nemzetközi Automobil-szövetségnek adott igazat a Ferrari elleni perében, azaz az FIA jogszerűen hozta meg a jövő évre vonatkozó szabályokat, amelyeket a Scuderia szerint az istálló beleegyezése nélkül nem tehetett volna meg.
Ezzel a Ferrari látszólag az utolsó lehetőségét is elveszítette arra, hogy meghiúsítsa a 40 millió fontos költséghatár bevezetését, már csak Bernie Ecclestone-ban bízhat, hátha az F1 gazdasági vezetője segítségével kompromisszumot köthet az FIA-val. Ha nincs megállapodás, maradnak a szabályok, és jöhetnek az új csapatok, amelyek közül nyolc jelezte hivatalosan, hogy nevezni akar a 2010-es világbajnokságra. A brit Wirth Research, Lola, iSport, RML és Formtech, az amerikai USF1, valamint a spanyol Campos és Epsilon Euskadi mellett a Prodrive és a Litespeed tervezi a beszállást, és Ecclestone beszélt egy második amerikai alakulatról is, azaz 11 új jelentkező várja tettre készen a péntektől egy hétig tartó nevezési időszakot. A Ferrari a listát megismerve közleményt adott ki a honlapján.
„Munkatársaink nem hittek a szemüknek, amikor a jövő évi csapatok listáját olvasták – áll az írásban. – Egyetlen híres istálló neve sem található rajta, s nem hisszük, hogy ezek bármelyike fejenként négyszáz eurót költene a nagydíjbelépőkért a vendégei számára. Nem becsüljük le a jelentkező csapatokat, de kétségesnek tartjuk, hogy a részvételükkel zajló Formula–1-es világbajnokság felérne azzal, amelyben a Ferrari, a világ legnagyobb autógyárai, valamint ama istállók szerepelnek, amelyek eddig írták az F1 történetét. Ezek után GP3-nak is nevezhetnék a sorozatot.”
A jelenlegi szereplők pénteki ülésének eredményétől függően az is előfordulhat, hogy néhány mostani istálló az újakhoz csatlakozva beadja nevezését. A Williams, a Force India és a Brawn szívesen vállalná a 40 millió fontos költségplafon alatti működést, és még az is előfordulhat, hogy a McLaren is kötélnek áll. A költségcsökkentést másképpen, több lépésben elképzelő, „lázadó” együttesek ebben az esetben döntéshelyzetbe kényszerülnek.
Az FIA szerint a Ferrari és a többi, kivonulással fenyegetőző istálló a saját érdekeit a sportág érdekei elé helyezi. Ugyanakkor nem aggódik, mert „a szerdai döntésnek köszönhetően a szervezet és a többi csapat folytathatja az együttműködést, amelynek célja a Formula–1 sikerességének és anyagi biztonságának fenntartása”. A versenyzők megosztottak, Fernando Alonso a nagy csapatok kivonulása esetén nem akar az F1-ben versenyezni, míg Sebastian Vettel szerint a Formula–1 mindenképpen vonzó marad a pilóták számára.
Monte-Carlóban egyébként szikrázó napsütésre lehet számítani a hétvégén, a verseny esélyesei közé az eddig remeklő Brawn, Red Bull és Toyota pilótái mellett a Ferrari párosa sorolható, de Lewis Hamilton, Alonso vagy akár Nico Rosberg is meglepetést szerezhet.