Újabb kulcsfontosságú naphoz érkezett a Formula–1: a McLaren-istállónak szerdán Párizsban kell felelnie az Ausztrál Nagydíjat követő bűnéért. Mint ismeretes, Dave Ryan akkori csapatmenedzser és Lewis Hamilton elhallgatta az igazságot, ezzel félrevezette a sportfelügyelő testületet, amely az akkor szerzett ismeretek alapján megbüntette a címvédőt a biztonsági időszakban megelőző Jarno Trullit. Hamilton, aki az olasz pályaelhagyása után került a Toyota elé, csapata utasítására engedte vissza a harmadik helyre Trullit. Mivel a biztonsági autó mögött nem szabad megelőzni a pályán haladó autót, az olasz ellen a verseny után eljárást indítottak. Hiába magyarázta a toyotás, hogy Hamilton elengedte őt, a mclarenes és Ryan ezt nem erősítette meg, sőt arra a konkrét kérdésre, hogy a boxból érkezett-e utasítás a lassításra, nemmel feleltek.
Csakhogy Hamilton az újságíróknak mást mondott, bevallotta, hogy elengedte Trullit. A telemetriából kiderült, hogy a kelleténél lassabban ment, az FIA által később meghallgatott rádióbeszélgetés alapján pedig egyértelműen bizonyítást nyert, hogy utasításra tette. Malajziában ennek ismeretében újabb tárgyalást tartottak, de Hamilton és Ryan tartotta magát Melbourne-ben előadott történetéhez. Trulli visszakapta harmadik helyét, Hamiltont utólag kizárták az idénynyitóról.
A pilóta Sepangban sajtótájékoztatót tartott, amelyen bocsánatot kért, és mindent Ryanre kent, a menedzsert pedig azonnali hatállyal elbocsátották a csapattól. Ezzel le is zárult volna az ügy, csakhogy előkerült a Ron Dennist váltó Martin Whitmarsh csapatfőnökkel – aki a két futam között a félreértés rendezése helyett Indonéziában nyaralt – készült interjú, amelyben ő is tagadta, hogy Hamilton csapatvezetői utasításra cselekedett volna.
Az FIA berendelte szerdára a McLarent a motorsport világtanács elé, hogy végleg tisztázza a történteket, miközben súlyos szankciót helyezett kilátásba a sportfelügyelők félrevezetése miatt. A beidézést követően felgyorsultak az események: Ron Dennis távozó csapatfőnök az elnöki posztjáról is lemondott (Richard Lapthorne vette át a helyét); Whitmarsh felajánlotta lemondását, de a tulajdonosok ezt elutasították; Hamilton is elgondolkozott a csapat és az F1 elhagyásán; és a Mercedes vezérkara is jelezte, hogy az esetleges súlyos szerdai szankció esetén újragondolja a McLarennel fennálló kapcsolatát.
A McLarennél tudják, mi forog kockán, ezért nagyon óvatosak. Whitmarsh megírta bocsánatkérő levelét az FIA-nak, és jelezte, ügyvédek nélkül, egyedül áll a párizsi testület elé. Minden vádat elismer, nem ellenkezik, hátha így ússza meg csapata a legkönnyebben.
Bernie Ecclestone szerint Hamilton, majd Whitmarsh bocsánatkérése és az utóbbi időben mutatott viselkedése – talán Ron Dennis teljes kilépése is ide sorolható – elég ahhoz, hogy józan döntés szülessen. Bár a spanyol sajtó tudni véli, hogy Hamilton egyversenyes eltiltást kap, és a tesztpilóta, Pedro de la Rosa indul Barcelonában, az F1 gazdasági vezetője nem számít ilyen súlyos döntésre.
„Biztos vagyok benne, hogy nem lesz túl súlyos a szankció. Hamiltont kizárták, ezzel megkapta büntetését” – mondta Ecclestone, míg David Coulthard szerint az elmúlt hetekben az F1 fekete bárányaként kezelt McLaren már megkapta méltó büntetését.