A víz az úr a világbajnokságon. Legalábbis az idei két futam alapján ez a tapasztalat. Katarban a versenyeket mosta el majdnem az égi áldás (a 125-ösök mind-össze négy kört tettek meg, a MotoGP-viadalt hétfőre halasztották), Japánban pedig meg sem tudták tartani az időmérő edzéseket.
„Már majdnem egy napja esik egyfolytában” – sóhajtott Talmácsi Gábor, pedig ő nem az a panaszkodós fajta, ráadásul szeret is vizes pályán száguldani. De amennyi víz a motegi pályán állt-folyt, azon legfeljebb motorcsónak- vagy úszóversenyt lehetett volna rendezni – a motorok vezethetetlenek voltak ilyen körülmények között.
Nem volt más választás: törölni kellett az edzéseket. A 2006-os Malajziai Nagydíj óta először történt ez meg, de három éve Sepangban a 125-ben és a 250-ben a törölt második időmérő előtt már volt egy pénteki kvalifikáció és két szabadedzés is, míg a MotoGP-ben három szabadedzésen köröztek a pilóták. Az idén viszont mindhárom kategóriában a két szabadedzés alapján dőlt el a rajtelsőség.
A pilóták háborogtak, mégpedig joggal – elvették a játékukat. Senki sem számított ugyanis arra, hogy az első szabadedzés eredménye dönt majd a rajtsorrendről. Nem úgy készültek, nem úgy húzták a gázt, jóformán csak bemelegítettek. A pilóták szakszervezetének egyik vezetője, Valentino Rossi máris felhozta: miért kellett szeptember-októberről előre hozni a japán viadalt (2000 és 2008 között mindig ősszel volt), hiszen így az időjárás lépett elő főszereplővé.
„Kimentem az esős szabadedzésre, és az elején minden rendben is volt, de aztán elestek előttem, meg fölöslegesen kockáztatni sem akartam, úgyhogy visszavettem a tempóból – mondta Talmácsi, aki a pénteki ideje alapján a hetedik pozícióból várja a verseny rajtját. – Délután megint átállítottuk a motort, ami kockázatos döntés volt, de meg kellett hozni, mivel a féktávjaim még mindig messze vannak a tökéletestől, márpedig itt minden ezen áll vagy bukik. Nem tudtuk kipróbálni, hogy jó volt-e az ötletünk, ez a vasárnapi bemelegítő edzésre maradt. Ha jól döntöttünk, jelentősen gyorsulunk, ha nem, visszatérünk a pénteki beállításokhoz.”
Mindhárom kategóriában olasz motoros indul az élről. Amíg a 250-ben Marco Simoncelli a 11. pole-ját szerezte meg, a 125-ben Andrea Iannone a második, a MotoGP-ben Rossi az 52. rajtelsőségét ünnepelhette. (Rossi az örökranglista harmadikja a pole pozíciók tekintetében, az ausztrál Mick Doohan 58-szor, az olasz Max Biaggi pedig 56-szor startolhatott a legelőkelőbb helyről.)
A negyedliteres géposztály másik magyarja, Tóth Imre a 20. pozícióból várja a startot, neki kifejezetten rosszul jött, hogy az idei szabályok alapján csupán egy időmérés van, hiszen pénteken csak küszködött az Apriliájával. De azért szombaton is megtett néhány kört.
„A vizes edzésen leszaladtam a pályáról, és a kavicságyban el is estem, úgyhogy jó néhány alkatrészt ki kellett cserélni az Aprilián – mondta Tóth. – A végén még mentem egy jó köridőt, de tulajdonképpen nem számított, hiszen vízen megközelíteni sem lehetett a pénteki, szárazon elért időeredményeket.”
Szombaton tehát az eső határozott meg mindent, kérdés, mi történik vasárnap. Egyes előrejelzések szerint száraz idő várható viharos széllel, mások szerint folytatódik az eső. Egyik rosszabb, mint a másik…