Amikor Michael Schumacher 1991-ben bemutatkozott, még pályán voltak az előző generáció meghatározó egyéniségei. Ám miközben a német gyűjtögette a tapasztalatokat, a világbajnokok elköszöntek. Nelson Piquet és Alain Prost visszavonult, Nigel Mansell Amerikába „vándorolt”, míg Ayrton Senna tragikus balesetet szenvedett.
A borzalmas imolai hétvége után az F1-es mezőny világbajnok nélkül maradt, és bár Nigel Mansell időről időre visszatért, nem volt már a mezőny állandó tagja. Nagy űr keletkezett, és kevesen gondolták, hogy a következő tíz évet egyetlen pilóta fogja uralni: Michael Schumacher 1994 és 2004 között 11 világbajnoki címből hetet megnyert. 1995-ben és 1996-ban egyedüli világbajnok volt a mezőnyben, és bár 1999-ben Damon Hill-lel, Jacques Villeneuve-vel és Mika Häkkinennel kiegészülve négy korábbi összetettbeli győztes is rajthoz állt a futamokon, 2004-re ismét egyedül maradt.
Alonso egyedüli világbajnok maradtA német – és Villeneuve – visszavonulása után Fernando Alonso kerül ugyanilyen helyzetbe, egyedüli világbajnok lesz a 2007-es mezőnyben. Az azonban korántsem biztos, hogy ugyanúgy uralni tudja a következő évtizedet, mint Schumi tette.
És itt elérkeztünk a hétszeres világbajnok visszavonulásának egyik legérdekesebb pontjához: mi lesz ezután a Formula–1-ben?
A 2007-es évad rendkívüli izgalmakat ígér, legalábbis teljesen bizonytalanok az erőviszonyok. Ha Fernando Alonso a Renault-nál maradt volna, vagy Kimi Räikkönen a McLarent szolgálná tovább, beszélhetnénk favoritról. Csakhogy a Schumacher-uralmat megdöntő páros mindkét tagja vált, és egyelőre nem lehet tudni, miként sikerül a bemutatkozásuk az új munkaadónál.
Alonso ugyanazt teszi, mint Schumi 1995-ben, Flavio Briatore sikeres csapatából olyan, dúsgazdag istállóhoz megy, amely régóta nem érezte a világbajnoki siker ízét. Csakhogy amíg a Ferrarit Schumacher köré építették fel, a McLarennél Alonso nem feltétlenül kapja meg hosszú távon ugyanezt a támogatást, főleg ha a csapat által tíz éve felkarolt Lewis Hamilton is megérkezik. A fiatal britet sokan máris a gárda jövő évi pilótájaként emlegetik, és legfeljebb egy hónap múlva ki is derül az igazság. Hamilton sokak kedvencévé válhat, hiszen a GP2-ben láthattuk, hogy stílusa leginkább arra emlékeztet, amit Schumachertől láthattunk brazíliai búcsúfellépésén.
Mostantól az egyenlőség az úr a Ferrarinál?Räikkönen az idényt bombaerős formában záró Ferrarihoz megy, és ahogy ő maga is elmondta: ha a vörös gépek a következő szezon elején is tartani tudják ezt a formát, nem sok gondja lesz. Ám az az egy is nagy lehet, hiszen Felipe Massa lesz a csapattársa – a brazil egyrészt évek óta a Ferrari tagja, másfelől Jean Todt és fia, Nicolas menedzseli, ezért nehéz elképzelni, hogy félreállítanák Räikkönen útjából. Az idény első felében vélhetően szabadverseny lesz a Scuderián belül, de ha az egyik sofőr lényegesen jobban teljesít a másiknál, és más csapatok pilótái is versenyben lesznek a vb-címért, életbe lép a Maranellóban már megszokott erősorrend.
Ehhez persze jó autó kell. A motorokat nem lehet tovább fejleszteni, ezen a téren a Ferrari biztosan nem bukik el. Viszont Schumacherrel együtt a technikai gárda magja is távozott, és a kasztniépítő háborúban ez vissza is vetheti a Scuderiát.
A konstruktőr-világbajnoki címvédő Renault-val mindenképpen számolni kell. Giancarlo Fisichella megszabadul Alonsótól, és utolsó esélyt kap, hogy vb-hadjáratot indítson. Ha az olasz most sem tud felnőni a feladathoz, Heikki Kovalainen lép Alonso helyébe. Briatore nem titkolja, Schumacher és Alonso után a finn a következő „befektetése”, és biztos benne, hogy néhány éven belül világbajnokot tud faragni belőle.
A japánoknak is fiatalítaniuk kellA japán gyárak áttörésre készülnek, de ha a pilótáikat nézzük, egyedül Jenson Button tűnik esélyesnek arra, hogy versenybe szálljon a világbajnoki címért. Rubens Barrichello, Ralf Schumacher és Jarno Trulli felett lassan eljár az idő, az új generáció érkezésével egyre több fórumon hangoztatják, hogy ők már csak elveszik a helyet az ifjú tehetségek elől. A Toyota nagy reménysége a Williams-istálló lehet, amely megújította technikai stábját, talált egy tehetős főszponzort, és biztosan többet ki tud majd hozni a japán V8-asokból, mint a Jordan-Midland-Spyker az elmúlt években. Nico Rosberg egy év tapasztalatával a háta mögött megmutathatja, hogy nem szürkült el az idény eleji remeklés után.
Idei csapattársa, Mark Webber a Red Bullnál megtalálhatja szerencséjét, az osztrák gárda ugyanis először használ százszázalékosan Adrian Newey által tervezett kasztnit, és a Renault motorokkal is többet kezdhet majd, mint a Ferrarival. A BMW-nél Robert Kubica az aktuális F1-es szenzáció, a lengyel a Magyar GP-n való bemutatkozása óta remek teljesítményt nyújtott, Monzában dobogóra állt, és mivel csapatától folyamatos fejlődés várható, a futamgyőzelem sem elérhetetlen számára.
Hosszú távon pedig ott lehet még Nelsinho Piquet, Marco Andretti, Sebastian Vettel, Adrian Sutil, és ki tudja, hány, egyelőre még fel nem fedezett fiatal. Sok a kérdőjel a 2007-es évad körül, a találgatások egészen a melbourne-i idénynyitóig tartanak. Addig még száznegyvenet kell aludni.