A hét végén Valenciában befejeződik az 58. gyorsaságimotoros-világbajnokság. A viadal korszakzáró, hiszen a Ricardo Tormo pályán láthatók utoljára a 2002 óta létező 990 köbcentis MotoGP-monstrumok (helyüket jövőre a 800 köbcentis gépek veszik át), másrészt a MotoGP-ben és a 250-ben még teljesen nyílt a vb-cím sorsa.
DPPI
Valentino Rossi (balra) és Nicky Hayden közül pillanatnyilag az elôbbi t?nik esélyesebbnek a vb-címre
DPPI
Valentino Rossi (balra) és Nicky Hayden közül pillanatnyilag az elôbbi t?nik esélyesebbnek a vb-címre
Valentino Rossi vagy Nicky Hayden (MotoGP), Jorge Lorenzo vagy Andrea Dovizioso (250 kcm)? Ezek a kérdések foglalkoztatják leginkább a szurkolókat a Valenciai Nagydíj előtt, s a négy fiatalember közül csak kettő zárhatja világbajnokként az idényt. Érdekesség egyébként, hogy az 1949 óta íródó vb-történelemben először fordul elő, hogy a fenti két kategóriában egyazon helyszínen, az utolsó futamon dőljön el a világbajnoki címért folyó küzdelem, nem beszélve arról, hogy mindez rekordlétszámú közönség előtt zajlik majd: a hírek szerint a három nap alatt több mint 225 ezer embert várnak. A jegyek már augusztusban elkeltek, ezért utólag plusz két lelátót kellett építeni.
A MotoGP-ben Valentino Rossi az esélyesebb. A Doktor joggal magabiztos: 51 pontos hátrányát öt nagydíj alatt nyolcpontos előnyre fordította – az idén első ízben vezeti az összetettet, és az elmúlt öt nagydíjon mindig érmes volt. Valenciában a királykategóriában ő a legeredményesebb: 2002 óta folyamatosan dobogóra állhatott (kétszer győzött, volt egy-egy ezüst- és bronzérme is).
Rossi a kedvező előjelek dacára sem bízta el magát, tudja, hogy rengeteg akadállyal kell szembenéznie. A legnagyobb természetesen Nicky Hayden. Bár ő csak egyszer volt dobogós Valenciában, a tavalyi második helyével jelezte, kedveli a pályát. Csapattársa, Daniel Pedrosa is biztosan mindent megtesz annak érdekében, hogy Hayden nyerjen. Pedrosa egyrészt jóvá akarja tenni portugáliai hibáját – ő ütötte ki Haydent –, ezen felül a Honda meghatározta az erősorrendet. A Rossi, Hayden párbajba azonban még legalább heten beleszólhatnak – már ami a Valenciai Nagydíjat illeti –, és ez egyrészt még izgalmasabbá teheti a csatát, másrészt veszélyes lehet a vb-címért küzdőkre nézve.
A 250 köbcentis kategória éllovasának, Jorge Lorenzónak elméletileg könnyebb dolga lehet, mint Rossinak. Ha ugyanis Dovizioso győzne Valenciában, a spanyol még egy negyedik hellyel is világbajnok lehetne – ami lélektanilag nagy előny. Arról nem beszélve, hogy Lorenzo nagyon gyors ezen a pályán – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint tavalyi második helye. Ennek ellenére Dovizioso lát esélyt arra, hogy meglepetést szerezzen, és pályafutása során volt is példa arra, hogy ez sikerült: 2001-ben 15 pontos hátrányból várta az Európa-bajnokság záró versenyét, és a végén mégis őt koronázták királlyá.
A 125 köbcentisek között ugyan a spanyol Alvaro Bautista már régen világbajnok lett, mégsem várható unalmas szezonzáró. Már csak azért sem, mert az újdonsült bajnokon kívül a tavalyi címvédő Thomas Lüthi és a kétszeres ezüstérmes Mika Kallio is elköszön a kategóriától, és bizonyára szép búcsúra készülnek.
A kategória két magyarja közül Talmácsi Gábornak az egyik kedvenc pályája Valencia (tavaly a második volt itt), Tóth Imre pedig legutóbb Portugáliában az idei legjobb formáját hozta, úgyhogy bízik a pontszerzésben. Talmával kapcsolatban egyébként jó hír, hogy Bautista nagyon dicséri az új Apriliát, amellyel jövőre honfitársunk is harcba száll a vb-pontokért. Szavakra egyébként nem is nagyon van szükség, a számok önmagukért beszélnek: legutóbb a világbajnok 15 (!) másodperccel előzte meg az összes vetélytársát a portugál viadalon. Nem csoda, hogy Talmácsi alig várja már az első közös tesztet, amelyre a hírek szerint a hét végi viadal után kerül sor, Valenciában.
A vb állása 125 kcm: 1. Alvaro Bautista (spanyol, Aprilia) 325 pont (már világbajnok), 2. Kallio (finn, KTM) 242, 3. Pasini (olasz, Aprilia) 185, ...7. Talmácsi Gábor (magyar, Honda) 111. 250 kcm: 1. Jorge Lorenzo (spanyol, Aprilia) 276, 2. Dovizioso (olasz, Honda) 263, 3. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 203. MotoGP: 1. Valentino Rossi (olasz, Yamaha) 244, 2. Hayden (amerikai, Honda) 236, 3. Melandri (olasz, Honda) 217