A Spanyol Nagydíj után Monte-Carlóban, az 52. Monacói Nagydíjon is klasszikus rajt-cél győzelmet aratott Kimi Räikkönen, a McLaren-Mercedes pilótája, aki mögött Nick Heidfeld (Williams-BMW) végzett a második, míg Mark Webber (Williams-BMW) a harmadik helyen. A világbajnokság összetett pontversenyében az élen álló Fernando Alonsót (Renault) a verseny utolsó szakaszában előzte meg a két Williams-BMW, így ezúttal negyedik lett. Pontot szerzett a két Ferrari: Michael Schumacher hetedikként, Rubens Barrichello nyolcadiknak ért célba. Kimi Räikkönen az összetettben átvette a második helyet Jarno Trullitól (Toyota). A verseny élményszámba menő csatákat, nagyszerű előzéseket hozott.
A rajt után Räikkönen fordul be elsőként a Sainte Devote-ba, mögötte Alonso és a többiek (fotók: Reuters)
A rajt után Räikkönen fordul be elsőként a Sainte Devote-ba, mögötte Alonso és a többiek (fotók: Reuters)
A rajt után Räikkönen fordul be elsőként a Sainte Devote-ba, mögötte Alonso és a többiek (fotók: Reuters)
A rajt után Räikkönen fordul be elsőként a Sainte Devote-ba, mögötte Alonso és a többiek (fotók: Reuters)
A rajtnál a pole pozícióból induló Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) mögött egy kicsit furakodott Fernando Alonso (Renault), azonban a finn keményen lezárta a versenyvonalat, a spanyol pedig jól értette a határozott nonverbális üzenetet: hátrébb az agarakkal. Szépen besorolt hát finn vetélytársa, mögé, miközben mögötte a csapattársa, Giancarlo Fisichella fordult be a Sainte Devote kanyarba. Ő is és Jarno Trulli (Toyota) is megelőzte a harmadik kockából startoló Mark Webbert (Williams-BMW), majd következett Nick Heidfeld (Williams-BMW), David Coulthard (Red Bull-Cosworth), Michael Schumacher (Ferrari), Felipe Massa és Jacques Villeneuve (mindkettő Sauber-Petronas), Rubens Barrichello (Ferrari) és Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes).
Montoyára érdemes egy-két szót vesztegetni, ugyanis a kolumbiai a büntetése miatt a rajtrács végéről rajtolt, és már az első kör végén a 12. helyre jött előre.
Az élen Räikkönen minden körben gyorsabb volt egy-két tizeddel Alonsónál, és lassan elszakadt tőle. Csak később derült ki, hogy a finn mekkora fölényben volt kezdettől fogva. Tele volt ugyanis tankolva a McLaren-Mercedese, míg Alonso Renault-jában legfeljebb 26-28 körre elegendő üzemanyag volt.
Räikkönen húsz kör alatt mintegy hat másodpercnyi előnyt szerzett Alonso előtt, de a 24. körben hirtelen változott a helyzet. (Legalábbis a többiek szempontjából, mert később nyilvánvalóvá vált, hogy a "Jégember" terveit ez sem befolyásolta.)
Történt ugyanis, hogy Cristijan Albers a Minardi-Cosworthját keresztbe állította a Mirabeau hajtűkanyarban, és miközben az utána érkező Coulthard padlót fékezett, M. Schumacher hátulról eltalálta a skót Red Bull-Cosworthját. Schumi Ferrarijának orra eltűnt. Közben bezuhant a Mirabeau-ba Barrichello és Montoya is, de mindketten le tudtak fékezni. A dugó azonban teljes volt, így a versenybíróság azonnal beküldte a biztonsági autót (safety car).
Alonso és Fisichella rohant a boxba tankolni, M. Schumachernek meg akkor is muszáj volt, ha egyébként nem szeretett volna ilyen korán, mivel vezetőszárny nélkül elég lassú lett volna a későbbiekben. Coulthard is feltűnt a depóban, de ő ki is szállt az autójából, amelyet ki tudja, mi lelt, mindenesetre a kiesés összefüggésben lehetett azzal, hogy Schumacher eltalálta Coulthardot.
A safety car a 29. körben engedte el a mezőnyt; Räikkönen állt az élen Trulli, Alonso, Webber és Heidfeld előtt. Ekkor még sokan azt hitték, hogy a finn pilóta és csapata rosszul taktikázott, amikor a biztonsági autó mögötti poroszkálás idején nem jött ki benzinért, nemsokára azonban kiderült, hogy a McLaren-Mercedes még egyharmadrészt tele volt. Räikkönen ugyanis újra elhúzott a mezőnytől, körönként két másodperccel volt gyorsabb Alonsónál, és amikor 37 körrel a leintés előtt rászánta magát a pit stopra, már jóval több mint fél perc volt az előnye.
Amikor visszatért a boxutcából, még több mint 13 másodperc meg is maradt ebből az előnyből, miközben Alonsót elkezdte sanyargatni Webber és Heidfeld. Räikkönen megint elhúzott a többiektől, és ekkor nyilvánvalóvá vált, hogy mennyire rommá veri az egész mezőnyt. Többször ugyanis nem kellett kijönnie tankolni, míg a riválisok vagy agyon voltak tankolva, hogy kibírják a végéig, vagy pedig még egyszer ki kellett jönniük üzemanyagért.
Mivel a finn ennyire magányossá vált az élen, a figyelemre az Alonso, Webber, Heidfeld hármasra és a Fisichella, Trulli, Montoya, Ralf schumacher, Barrichello, Michael Schumacher kvintettre irányult.
A leintés előtt 15 körrel Villeneuve és Massa, a két sauberes csapattárs a nagy csetepatéban egyenesítette ki a pályát a Sainte Devote-nál, és Villeneuve bele is állt orral a gumifalba. A Williams-csapat garázsában ekkor - nem tréfa, így történt - nagy röhögés támadt.
Egy körrel később Trulli unta meg a tétlenséget Fisichella mögött, és a Loews kanyarban, a pálya leglassabb részén "beugrott" honfitársa elé, de úgy, hogy Fisicót rövid idő alatt Montoya, Ralf, Barrichello és Michael Schumacher is megelőzte. Trulli aztán elvétette az alagút utáni sikánt, majd a Tabacnál lelassult, és kiszállt ebből a küzdelemből.
Hátravolt még a nagy csata a két Williams és Alonso között. A spanyol elfogyasztotta a hátsó gumikat a Renault-ján, így egyre lassabb volt, és képtelen volt tartani a második kerékcseréje alatt Webbert megelőző Heidfeldet. A Quick Nick becenevű német hét körrel a vége előtt csodás manőverrel előzte meg a hispánt az alagút utáni sikánban, olyan fékezést produkálva, amilyent legutóbb 1991-ben láthattunk itt Monte-Carlóban, amikor Nigel Mansell ugyanitt bújt be Alain Prost mellé.
Heidfeld után aztán Webbert sem tudta megállítani Alonso. Az ausztrál öt körrel a vége előtt ugyanott előzött, ahol Heidfeld, de ő kicsit elfékezte magát, így a spanyol a kanyart (szabálytalanul) kiegyenesítve újra elé vágott. A következő fordulóban aztán Webber már jobban számította ki a féktávot, és Alonso előtt tudott maradni.
A 23 éves ibériai pilótának az utolsó két körben még Montoya vehemens támadásait is vissza kellett vernie, és mivel ez sikerült neki, be tudta hozni a cafrangosra rongyolódott hátsó gumikon is a Renault-ját a negyedik helyre.
Kimi Räikkönen ez alatt az idő alatt szinte fütyörészve tekergette a kormányt az élen, a fölénye olyan nagy volt, hogy sétakocsikázva is könnyedén hozta be az első helyre a McLaren-Mercedest.
Ez volt a McLaren-Mercedes finn versenyzőjének negyedik futamgyőzelme, s huszonegyedik alkalommal állhatott dobogóra Formula-1-es versenyen. Nick Heidfeld élete legjobb eredményét érte el a második hellyel, de ugyanezt mondhatjuk el Mark Webberről is, akinek eddig egy ötödik pozíció volt az eddigi legjobbja.
Dobogósok mondták
Kimi Räikkönen (1.): "Ez szép volt. Bevallom, kicsit aggódtam, amikor bejött a pályára a biztonsági autó, mert már elhaladtam a boxutca mellett, amikor eszembe jutott, hogy bemehettem volna. Utána össze kellett szednem húsz másodperc előnyt a pit stop előtt, ezért keményen nyomtam a gázt, aztán a tankolást követően már csak köröztem. Azért valemennyire tartanom kellett a ritmust, hogy üzemi hőfokon maradjanak a gumik, mert egyébként elveszíthettem volna a tapadást, és abból érdekes dolgok sülhettek volna ki. Monaco különleges hely, és ha itt győzöl, mindenki másképp néz rád. Néhány éve már közel voltam hozzá, de akkor nem tudtam elmenni Montoya mellett. Boldog vagyok, hogy végre megtörtént. A csapat remek munkát végzett, minden jól működött, örülök, hogy itt lehetek."
Nick Heidfeld (2.): "Láttam, hogy bejön a biztonsági autó, és megkérdeztem a csapatot, be kell-e mennem tankolni. A boxutcában várnom kellett, amíg Markkal végeztek, de a csapat remekül dolgozott. Azt hiszem, szerencsém is volt, hogy korábban kijöttem a második pit stopra, és hogy meg tudtam előzni Markot. Alonsónak pedig láthatóan igen komoly problémái voltak a gumikkal. Az autó nagyon jól működött, és amikor beragadtam a forgalomba, csak próbáltam kímélni a kocsit. Aztán ahogyan láttam, hogy Alonso küszködik, felpörgettem a fordulatszámot, hogy meg tudjam előzni, és aztán elmentem mellette. Ennyi volt."
Mark Webber (3.): "Nem egy rossz nap ez a csapatunknak, fantasztikus eredményt értünk el Nickkel. Nagyon sokat dolgoztam a múlt heti teszteken Antonio Pizzoniával, amikor megpróbáltuk kiválasztani a legjobb gumikeveréket. Úgy tűnik, jól sikerült. A rajt nem sikerült jól, mert a kuplung nem működödött tökéletesen. Jobban is végződhetett volna, de azért ez egy remek eredmény a csapatnak."
Az 52. Monacói Nagydíj (78 kör) végeredménye:
1. K. Räikkönen
finn
McLaren-Mercedes
1:45:15,556 óra
2. N. Heidfeld
német
Williams-BMW
+ 13,877 mp
3. M. Webber
ausztrál
Williams-BMW
+ 18,484
4. F. Alonso
spanyol
Renault
+ 36,487
5. J. P. Montoya
kolumbiai
McLaren-Mercedes
+ 36,647
6. R. Schumacher
német
Toyota
+ 37,177
7. M. Schumacher
német
Ferrari
+ 37,223
8. R. Barrichello
brazil
Ferrari
+ 37,570
9. F. Massa
brazil
Sauber-Petronas
+ 1 kör
10. J. Trulli
olasz
Toyota
+ 1 kör
11. J. Villeneuve
kanadai
Sauber-Petronas
+ 1 kör
12. G. Fisichella
olasz
Renault
+ 1 kör
13. T. Monteiro
portugál
Jordan-Toyota
+ 3 kör
14. C. Albers
holland
Minardi-Cosworth
+ 5 kör
Leggyorsabb kör: M. Schumacher (német, Ferrari) 1:15,842
Kiesett a versenyből:
19. kör
N. Karthikeyan
indiai
Jordan-Toyota
műszaki hiba
24. kör
D. Coulthard
brit
Red Bull-Cosworth
ütközés
30. kör
P. Friesacher
osztrák
Minardi-Cosworth
vezetői hiba
61. kör
V. Liuzzi
olasz
Red Bull-Cosworth
motorhiba
---- Kimi Räikkönen: Két évvel ezelőtt majdnem nyertem itt, de nem tudtam megelőzni Montoyát, és a második lettem. Most sikerült, és boldog vagyok, hiszen ez roppant különleges hely. Amikor a pályára hajtott a biztonsági autó, felvetődött, hogy bejövök tankolni, de már elhaladtam a boxbejárat mellett, és végül úgy gondoltuk, maradunk az eredeti tervnél. Köszönöm Nicknek és Marknak, hogy megelőzték Fernandót.
Nick Heidfeld: El sem tudom mondani, mennyit jelent számomra, hogy Monacóban értem el életem legjobb eredményét. Ez az egyik legnehezebb pálya, amely eddig is a kedvencem volt, pláne most! Nagy szerencsém volt, hogy előbb kijöhettem tankolni, ezzel kerültem Mark elé.
Mark Webber: Jobban is sikerülhetett volna ez a verseny nekem, elsősorban a rajtra gondolok, amelynél sok helyet veszítettem. A csapat viszont a lehető legjobban jött ki a Monacói GP-ből.
Fernando Alonso: Nagyon nehéz volt! A rajt után megpróbáltam kímélni a gumikat, de minden erőfeszítésem ellenére tönkrementek, és az utolsó húsz körben nagyon szenvedtem. A Williams-BMW-k ellen esélyem sem volt, örülök a pontszerzésnek.
Michael Schumacher: Sajnálom Rubenst, de megláttam a lehetőséget, és lecsaptam rá. Megértem, hogy nem boldog, de ilyesmi előfordul az autóversenyzésben.
Rubens Barrichello: Egy világbajnok felmérhetné, hogy mit szabad és mit nem. Csúnya manőver volt, csak a jóindulatomnak köszönhette, hogy nem estünk ki.
Felipe Massa: Nagyon elkoptak a gumijaim, és ezt jól láthatta Jacques, aki sajnos a lehető legrosszabb pillanatban próbálkozott. Nem hibáztatom ezért, de talán jobb lett volna, ha vár egy kicsit, később tisztán is el tudott volna menni mellettem. ---- Az első Kimi-dupla Kimi Räikkönen először aratott két diadalt egymás után, mindent egybevetve pedig negyedszer diadalmaskodott a száguldó cirkuszban. A 73. futamán induló Jégember ezt megelőzően a 2003-as Malajziai Nagydíjon, a 2004-es Belga GP-n és a két héttel ezelőtti barcelonai viadalon nyert. Sikerével a McLaren 140. futamgyőzelmét aratta.
Egyéni rekordok Boldog lehet Nick Heidfeld, hiszen nagyszerű eredmény ért el 90. versenyén. A második pozíció Formula-1-es pályafutása legjobbja, korábban két harmadik hellyel büszkélkedhetett (2001-es Brazil GP, 2005-ös Malajziai GP). Csapattársa, Mark Webber sem panaszkodhat, ő ugyancsak egyéni csúcsot javított, két 5. helyet (2002-es és 2005-ös Ausztrál Nagydíj) fölülmúlva. Az ausztrál sofőr sorozatban negyedik alkalommal végzett a pontzónában, ráadásul az edzéseken is rendre gyorsabb, mint német kollégája (Webber-Heidfeild 5-1).
Rubinho befogta Alesit Hullámvölgy ide vagy oda, a Ferrarival először esett meg az idén, hogy mindkét pilótája az első nyolc között ért célba, jóllehet Monacóban a Schumacher, Barrichello kettős együttvéve sem gyűjtött annyi pontot, mint a brazil vagy a német egymaga az ausztriáliai idénynyitón, illetve Imolában, amikor a második helyet szerezte meg. Rubens Barrichello a hercegségben futotta 201. versenyét, ezzel utolérte Jean Alesit az örökranglista 6. helyén.
Véget ért - folytatódott Minden törekvése, bravúros előzése ellenére véget ért Jarno Trulli négyes pontszerző sorozata (2., 2., 5. és 3. hely). A Toyota-csapat Ralf Schumi révén ugyanakkor tovább nyújtotta vonatkozó szériáját - akárcsak Fernando Alonso, aki egyvégtében kilencedszer került be az első nyolcba. Egyébként a vb-pontversenyt vezető spanyol az egyetlen pilóta, aki valamennyi futamon pontot szerzett 2005-ben.