Mosley októberben távozik

Vágólapra másolva!
2004.07.01. 20:26
Címkék
Egy évvel mandátumának lejárta előtt, az idén októberben lemond tisztségéről Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke.
Arról még nem döntöttek, hogy a hátralévő 12 hónapban ideiglenes elnököt választanak vagy teljes választásokat írnak ki Párizsban. A jogász Mosley 1993 óta tölti be tisztségét, 1997-ben és 2001-ben is újraválasztották. Az autósporthoz Formula–2-es pilótaként került közel, majd alapító tagja volt az F1-ben 1970 és 1992 között szereplő March-istállónak. A szakág irányításához Bernie Ecclestone-nal ápolt remek kapcsolata révén került közel.

Már túl veszélyes a Formula–1

Mosley évek óta igyekszik megreformálni a Formula–1-et, de a Concorde-szerződés értelmében a szabálymódosításokhoz a csapatok beleegyezése is szükséges. Ám az istállók passzivitása miatt az új regulák többsége nem valósul meg, így minden marad a régiben, és az F1 egyre gyorsabb, egyre veszélyesebb és egyre költségesebb lesz. Az autók az idén nyolc másodperccel kevesebb idő alatt tesznek meg egy-egy kört bizonyos pályákon, mint 1999-ben. "Nem kérdés, hogy túl veszélyes az F1. Túl nagy a valószínűsége annak, hogy valaki súlyosan megsérül. Ralf Schumacher Indianapolisban hetvennyolc g-vel csapódott a falba, Felipe Massa egy héttel korábban Montrealban száztizenhárom g-vel. Ha Massán nem lett volna a nemrégiben bevezetett HANS fej- és nyakvédő, minden bizonnyal súlyos sérüléseket szenved. Pengeélen táncolunk, ha nem teszünk néhány lépést visszafelé, borzalmas dolog történik" – mondta Mosley, aki pénteken jelenti be hivatalosan lemondását. Távozásában nagy szerepet játszhat, hogy nem tud egyezségre jutni a csapatokkal, és ezért már szigorú intézkedéseket is előrejelzett (nem kizárt, hogy az FIA a csapatok megkerülésével visz véghez fontos szabálymódosításokat). Mindenesetre ha a szabályalkotás személyes okokból nem megvalósítható, Mosley a legjobb döntést hozta. ---- Amíg az F1-es mezőny nagy része a hét végi Francia Nagydíjra készül, Ralf Schumacher Magny-Cours-tól távol próbálja kímélni gerincét, amelyben az e heti diagnózisok szerint két csigolya is elrepedt. A Williams német versenyzőjének valószínűleg az egész idénye rámegy a lábadozása, és amíg Ralf gyógykezelésekre jár a németországi Bad Nauheimben, menedzsere, Willi Weber felelőst keres Ralf állapota miatt.
Az üzletember már meg is találta a "bűnösöket", szerinte az indianapolisi orvosok tehetnek arról, hogy Ralf állapota súlyosbodott. "Kedden én is a kórházban voltam a vizsgálatok alatt, és akárcsak Ralfot, engem is lesújtottak a hírek. Nagyon kíváncsi vagyok, mi a fenét csináltak az orvosok Amerikában" – élcelődött Weber a tengerentúli orvosokon, akik enyhe agyrázkódás mellett kisebb zúzódásokat állapítottak meg Ralf hátán.
Visszatérve Mosleyhoz, az FIA-elnök egyik legfőbb célja a motorok gyengítése, szerinte az lenne a legjobb, ha az F1-es autókban a jelenlegi tízhengeres, háromliteres erőforrások helyett 2.4 literes, nyolchengeres hajtóművek dübörögnének. Ám ezt a Ferrari ellenzi, Gilles Simon motorfejlesztési igazgató elmondta, hogy a közeljövőben képtelenség ilyen motorokat gyártani. "A nézőket, a szponzorokat és a vállalatokat is becsapnánk, ha sürgősen változásokat hajtanánk végre. Nem lenne méltó a Formula–1 technikai színvonalához, ha összecsapnánk az erőforrásokat, és az első versenyeken alig érne célba valaki a sok motorhiba miatt. Ez nem amatőröknek való sorozat, rengeteg fejlesztői munka után tudunk ütőképes hajtóműveket gyártani. Ha a motorokra vonatkozó szabályok megváltoznak, az egész Formula–1 megváltozhat, ami nem tűnik jó ötletnek" – mondta Simon.

A Michelinnek saját elképzelése van

A Michelin közben saját ötleteivel traktálja a Formula–1-es csapatokat, a francia gumigyártó szerint lehetne csökkenteni a sebességet és a költségeket, illetve fokozni lehet a verseny érdekességét azzal, hogy az időmérő edzést és a versenyt ugyanazzal a gumikészlettel teljesítik a pilóták. "Sokkal tovább kell bírnia a guminak, amely keményebb összetételű lenne, ezáltal csökkenne a tapadása, és alacsonyabb lenne a sebesség is. A kemény gumi pedig nem rakódna le az aszfaltra, így eltűnne az ideális ív, illetve a piszkos vonal közötti különbség, és a pilóták bátrabban előznének. Emellett a költségcsökkentés is fontos, a teszteket korlátozni kell, hogy a csapatok feleannyi pénzt költsenek utazásra és alkatrészek gyártására" – nyilatkozta Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatója. ---- Kezd véglegessé válni annak a speciális londoni bemutatónak a forgatókönyve, amely során a Formula–1 jelenlegi és korábbi sztárjai London utcáin népszerűsítik a Brit Nagydíjat. Az eseményre jövő kedden kerül sor, és London belvárosában dübörögnek majd fel a motorok. A Minardi a Budapesten látott kétüléses versenyautóját mutatja be a londoniaknak, mégpedig Baumgartner Zsolttal a volánnál. A Ferrari Michael Schumachert, a BAR pedig Jenson Buttont delegálja Londonba. A korábbi sztárokat a Jordan színeiben induló Nigel Mansell és a Jaguar-Cosworthot vezető Martin Brundle képviseli majd.
"Megtiszteltetés, hogy ott lehetek a londoni rendezvényen, amely, úgy tudom, példa nélküli az F1 történetében. London városa hatalmas öszszeget költ arra, hogy két óra erejéig Formula–1-es hangulatot varázsoljon a város utcáira – mondta Baumgartner. – Nem titok, hogy már sokszor felvetődött egy londoni utcai verseny megrendezésének lehetősége, és ez a mostani bemutató is ennek az ötletnek az előszele. Nagyon örülök annak, hogy gyerekkorom egyik kedvencével, Nigel Mansellel együtt vehetek majd részt ezen a bemutatón. Azt egyelőre nem tudom, hogy a kétülésesben kit vagy kiket viszek majd, de várom már a bemutatót, mert a rendezők szerint nem mindennapi show lesz." ---- "A pálya nem változott tavaly óta, amikor is az utolsó három kanyart átépítették. De ne fordítsuk meg a sorrendet, kezdjük az elejével!
A rajt után enyhe bal kanyarral kezdünk, ami lejtős egyenesbe megy át, majd következik az Estoril-kanyar, ami viszonylag erős jobbos – korai gázadással gyorsítunk ki belőle. Ennek a fordulónak nagy jelentősége van, mert utána hosszú egyenes következik, aminek a vége minimálisan emelkedik.
Az Adelaide-ben egyes fokozatig visszaváltunk, talán ez a pálya leglassúbb része. A ring eme pontján lehet előzni, és mivel háromszáz körüli tempóról lassítunk, legalább négy g-s erőhatást kell elviselnünk.
A kigyorsításnál már az első gyors sikánra készülünk, amelyben nagyon sok időt lehet nyerni vagy veszíteni. Fontos, hogy jól kihasználjuk a rázóköveket. Hosszú, íves balkanyar következik, ami elég trükkös, mert szép lassan kettes fokozatig kapcsolunk vissza. Itt különösen fontos, hogy jól eltaláljuk a féktávot, mert megint hosszú egyenes és emelkedő jön.
A második gyors sikán annyiban különbözik az elsőtől, hogy ott nem teljesen sík a pálya, hanem a kombináción belül van emelkedés, egy kis lejtés, majd a kijáratnál megint emelkedik az aszfaltcsík. A dőlések itt elősegítik a jó tapadást, de a kijárat után figyelni kell, mert rögtön a sikán után következik egy hosszú jobbkanyar. A sikánból ugye a pálya jobb szélére érkezel meg, úgyhogy át kell hajtani a másikra, hogy a jó ívet megtaláld a kanyarodáshoz.
Az utolsó hosszabb egyenes szakaszt egy lejtős balkanyar teszi változatossá, kettesig visszakapcsolunk, onnan pedig kigyorsítunk, és jöhet az utolsó kanyar. Ez egy viszonylag gyors sikán – az előzőeknél azért lassúbb – és nagyon fontos, mivel utána a célegyenes következik." ---- Péntek: 11.00: első szabadedzés; 14.00: második szabadedzés (tv: ORF1 – élő; DSF, 17.00 – összefoglaló). Szombat: 9.00: harmadik szabadedzés; 10.15: negyedik szabadedzés (tv: RTL, 11.00 – összefoglaló); 13.00: hivatalos időmérő edzés, 1. rész (tv: RTL, ORF1 – élő); 14.00: hivatalos időmérő edzés, 2. rész (tv: RTL, ORF1, RTL Klub – élő). Vasárnap: 14.00: a verseny rajtja (tv: RTL, ORF1, RTL Klub – élő)

A vb állása 9 futam után
Pilóták

1. M. Schumacher 80
2. Barrichello 62
3. Button 44
4. Trulli 41, 5. Alonso 25, 6. Montoya 24, 7. Szato 14, 8. R. Schumacher 12, 9. Fisichella 10, 10. Coulthard 9, 11. Räikkönen 8, 12. Massa és Panis 5-5, 14. Da Matta, Webber, Heidfeld 3-3, 17. Glock 2, 18. Baumgartner 1

Konstruktőrök
1. Ferrari 142
2. Renault 66
3. BAR 58
4. Williams 36
5. McLaren 17
6. Sauber 15
7. Toyota 8
8. Jordan 5
9. Jaguar 3, 10. Minardi 1
Legfrissebb hírek

Simán nyert idegenben a Szekszárd a női kosárlabda Európa-kupa selejtezőjében

Kosárlabda
3 perce

Női Euroliga-selejtező: nagy csatában kapott ki a DVTK Lublinban

Kosárlabda
15 perce

Drúz vendégek látogattak a Puskás Akadémiára

Minden más foci
22 perce

A Leverkusen pontot mentett Dániában, a Bruges négy gólt vágott a Monacónak

Bajnokok Ligája
26 perce

BL: Manchester City–Napoli

Bajnokok Ligája
26 perce

BL-alapszakasz: Newcastle United–Barcelona

Bajnokok Ligája
28 perce

A magyar női kézilabda-válogatott hat góllal kikapott a svédektől

Kézilabda
31 perce

A Füchse Berlin és a Sporting maradt hibátlan a férfi kézilabda BL-ben

Kézilabda
36 perce
Ezek is érdekelhetik