Azért az itteni befutó az igazi

Vágólapra másolva!
2004.01.18. 22:15
Címkék
Sikerült! Pokoli nehéz volt, néha reménytelennek tűnt a helyzet, de a végeredmény a lényeg: a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős és a csapat versenykamionja célba ért a Dakar-ralin. Pedig az élversenyzők szerint az idei volt az utóbbi tíz év egyik legnehezebb viadala, már csak a távja miatt is (eredetileg 11 052 kilométert terveztek, de utóbb két szakaszt töröltek). Nos, Szalaynak már másodszor sikerült legyőznie a sivatagot (legutóbb 2000-ben ért célba), jelenleg ő az egyetlen a hazai mezőnyben, aki ezt elmondhatja magáról.
A Szalay, Bunkoczi duó a céldobogón megünnepelte, hogy annyi viszontagság után célba ért a szenegáli Dakarban
A Szalay, Bunkoczi duó a céldobogón megünnepelte, hogy annyi viszontagság után célba ért a szenegáli Dakarban
A Szalay, Bunkoczi duó a céldobogón megünnepelte, hogy annyi viszontagság után célba ért a szenegáli Dakarban
A Szalay, Bunkoczi duó a céldobogón megünnepelte, hogy annyi viszontagság után célba ért a szenegáli Dakarban
A Szalay, Bunkoczi duó a céldobogón megünnepelte, hogy annyi viszontagság után célba ért a szenegáli Dakarban
A Szalay, Bunkoczi duó a céldobogón megünnepelte, hogy annyi viszontagság után célba ért a szenegáli Dakarban
– Számított rá, hogy ennyit kell majd szenvedni a célba érésért?
– Bevallom, nem gondoltam, hogy ennyire nehézkes lesz – mondta Szalay Balázs. – Megharcoltunk minden napért, megdolgoztunk azért, hogy itt vagyunk. Egyvalami egészen biztos: a hat verseny közül, amelyen indultam, ez volt a legnehezebb.
– Ebben nyilván közrejátszottak a technikai gondok is.
– Az autó teljesen új, úgyhogy megvannak a gyermekbetegségei. Most kiderült, hogy van még mit csinálnunk rajta, sőt, rengeteg munkánk lesz vele.

Darázsiék nemcsak segítettek menet közben, hanem célba is értek – több mint ötvenórás hátránnyal a gyôzteshez képest
Darázsiék nemcsak segítettek menet közben, hanem célba is értek – több mint ötvenórás hátránnyal a gyôzteshez képest
Darázsiék nemcsak segítettek menet közben, hanem célba is értek – több mint ötvenórás hátránnyal a gyôzteshez képest
– Előfordult a verseny során, hogy tele lett a hócipője, és legszívesebben hagyta volna az egészet?
– Többször is. De szerintem mindenkit megviselne, ha három-négy órát ásna a dűnék között úgy, hogy az autó minden egyes ásás után körülbelül egy métert halad előre. Ezután természetesen büszke vagyok arra, hogy mindannyian itt vagyunk – nemcsak az autó és a versenykamion, hanem a szervizkamion is. Korábban ilyet még magyar csapat nem csinált.
– Sikerként könyveli el az 52. helyet?
– Azt nem, de a célba érést mindenképpen. Amikor nekiindultunk ennek a Dakarnak, természetesen magasra tettük a mércét, de be kellett látnunk, hogy a technikán is múlik a siker. És nekünk nagyon sok gondunk volt. Azt is be kellett látnom, hogy még sokat kell fejlődnünk. És most nem a pénzre gondolok, hanem a logisztikára. Meg kell tanulnunk, hogyan dolgoznak az élcsapatok. Jobban ki kellene találnunk, hogy a szervizkamion mikor induljon és hova érkezzen, hogy melyik alkatrész van a versenykamionban és melyik a szervizjárműben. Akkor nem fordulhatna elő, hogy a sebtében berakott csavarosdobozban harminc percen keresztül keressük a megfelelőt – és mindezt a szelektív szakasz kellős közepén.

26. Telefónica Dakar-rali
18. (utolsó) nap, Dakar–Dakar (összekötô szakasz: 45 km, szelektív szakasz: 30 km, összekötô szakasz: 38 km). Autósok:
1. Colin McRae, Tina Thorner (brit, svéd, Nissan Pick-Up) 14:24, 2. Servía, Borsotto (spanyol, francia, Schlesser-Ford) 41 mp h., 3. el-Attijan, Bartholome (katari, Mitsubishi Pajero) 43 mp h., 4. Alphand, Magne (francia, BMW X5) 59 mp h., 5. De Villiers, Jordaan (dél-afrikai, Nissan Pick-Up) 1:04 p h., 6. Schlesser, Lurquin (francia, belga, Schlesser-Ford) 1:09 p h., …41. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 8:19 p h.
Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM LC4) 14:49, 2. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 10 mp h., 3. Lundmark (svéd, KTM 660) 47 mp h., 4. Meoni (olasz, KTM LC8) 50 mp h., 5. Roeseler (amerikai, KTM LC8) 1:12 p h., 6. Fretigné (francia, Yamaha 2WD) 1:16 p h.
Kamionosok: 1. Hans Stacey, Toon van Genugten, Eddi Chevallier (holland, DAF) 18:51, 2. Bekx, Flipsen, Blom (holland, Ginaf) 37 mp h., 3. De Azevedo, Tomecek, Martinec (brazil, cseh, cseh, Tatra) 1:18 p h., …26. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert (magyar, MAN) 8:02 p h.
A végeredmény. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 53:47:37, 2. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 49:24 p h., 3. Schlesser 3:00:33 ó h., 4. Alphand 3:55:58 ó h., 5. Mayer, Schulz (német, Mitsubishi Pajero) 5:46:17 ó h., 6. Saby, Stevenson (francia, brit, Volkswagen Touareg) 6:54:03 ó h., …52. Szalay Balázs 54:55:22 ó h.
Motorosok: 1. Joan Roma (spanyol, KTM LC4) 55:56:28, 2. Sainct (francia, KTM LC4) 12:38 p h., 3. Despres 44:31 p h., 4. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 49:06 p h., 5. Ullevalseter 2:04:33 ó h., 6. Meoni 3:05:57 ó h.
Kamionosok: 1. Vlagyimir Csaguin, Szemjon Jakubov, Szergej Szavosztyin (orosz, Kamaz) 68:13:49, 2. Kabirov, Beljajev, Kamalov (orosz, Kamaz) 53:38 p h., 3. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 1:28:28 ó h., …37. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert 53:58:49 ó h.
– Mekkora nyomás volt önön azután, hogy a többiek kiestek, hogy ön volt a magyar szurkolók egyetlen reménysége?
– Nem volt teher, inkább úgy fogalmaznék: egy kicsit magunkra maradtunk a sivatagban. A viadal elején még sokszor lehetett magyar hangokat hallani a táborban, utóbb már nem nagyon. Persze a Dakar erről is szól – hogy mindenki teszi a dolgát. Ha például valaki a mezőny végére kerül és bent akar maradni, akkor nincs energiája másra, csak arra, hogy megpróbálja versenyben tartani magát.
– Mennyivel nehezebb ez a mezőny végéről, mint az elejéről?
– Sokkal. Éjszaka a sebesség a felére csökken, a dűnék között pedig a tizedére. Sötétben ugyanis az ember nem mehet biztosra. Előreszalad, megnézi, mi van a dűne mögött, aztán felfut a következő dombra és megint a következőre… És így nem túl gyors a tempó.
– Amikor először teljesítette a viadalt, akkor Kairóban volt a cél. Mennyivel más Dakarban célba érni?
– Lehet, hogy furcsa lesz, amit mondok, de teljesen más. Kairóban úgy éreztük magunkat, mintha egy Világkupa-futamon lennénk túl. Ide befutni, az az igazi!
– Mennyire fáradt el?
– Hát ha most azt mondanák, hogy menjünk vissza Tan-Tanba, és kezdjük elölről az egészet, nem biztos, hogy mennék.
– De a Dakarra még visszajön?
– Arra mérget vehet!
Bunkoczi László is szívesen visszajönne, de mindenképp navigátorként, nem pedig sofőrként. Azt mondja, amikor idejött, tudta, hogy nagyon kemény lesz a verseny, csak azt nem sejtette, miként dolgozza majd fel 18 napon keresztül a folyamatos nehézségeket. Bevallotta, az elején még könnyebben túltette magát a problémákon. Egészen biztos benne, hogy a babonái (versenypóló, felemás zokni) segítettek a célba érésben.
Azt mondja, ezen a versenyen nemcsak a sofőrnek, hanem a navigátornak is nagyon észnél kell lennie. Éreztetnie kell a pilótával, hogy bízhat benne, még akkor is, ha ő maga nem tökéletesen biztos a dolgában. Az elmúlt három hét során keveset tévedett (mindössze négyszer keveredtek el a sivatagban néhány percre), de ez újoncként belefért. Persze őrlődött a hibák miatt, de amikor látta, hogy Szalay Balázs nem veszi zokon őket, sőt természetesnek tartja, valamelyest megnyugodott.
No és az elmúlt három hétben megalkotta az elméletét arról, hogy milyennek kell lennie a Dakaron egy jó navigátornak: a Terminátor, egy Bobcat ásógép és egy térképész keveréke pont jó lenne ide, és az sem árt, ha egy szál csavarhúzóval képes motorgenerált csinálni…
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik