A repülőgép a nagy semmi közepén száll le. Körös-körül vörös homok és apró kövek, a város (mármint a tető nélküli házakból álló település) sivár képet nyújt. A pilóták azt mondják, éjszaka nem is lehet ezen a reptéren leszállni, mert nincs világítás a kifutó mellett. Van viszont két "harci jármű" (állítólag ez a mauritániai légierő fele), két aprócska repülő, géppuskákkal felszerelve.
A ralivilágbajnok Colin McRae pályafutása során elôször indult a sivatagi show-n, és rögvest szakaszt is tudott nyerni rajta
A ralivilágbajnok Colin McRae pályafutása során elôször indult a sivatagi show-n, és rögvest szakaszt is tudott nyerni rajta
Szerencsére nem ezek a gyanús masinák lendültek támadásba szerdán, hanem a Nissan-armada. Annyi probléma után, amennyi a csapatnak volt az utóbbi napokban, igazán rájuk fért a siker. Az összetettben úgy sincs már esélyük a versenyzőknek a legjobb hatba kerülésre (McRae és Vatanen is súlyos büntetést kapott a Tidzsikdzsa–Nema szakasz után, amelyet technikai hibák miatt nem tudott teljesíteni), legalább részsikereik legyenek. Márpedig ez szerdán totális diadal volt: az első három helyet kisajátították a gyár pilótái. A Dakar-újonc ralivilágbajnok, Colin McRae megszerezte első szakaszgyőzelmét. Legutóbb 14 évvel ezelőtt tudott brit pilóta, David Cowan részsikert aratni ezen a viadalon, talán McRae tesz róla, hogy ne kelljen még egyszer ennyit várni, és még ezen a Dakaron ismételni tud. "A többiek számolgatnak, úgyhogy szerintem tudunk még nyerni az elkövetkezendő napokban – vélekedett McRae. – Csak az a baj, hogy pokoli messze van még Dakar." A második helyen Giniel de Villiers, a harmadikon a verseny négyszeres győztese, Ari Vatanen érkezett, aki viccesen csak annyit mondott csapattársának: "Ma hagytalak nyerni – már csak negyvenkilencszer kell győznöd, és utolérsz." Vatanen egyébként viszonylag könnyen vette ezt a szakaszt, meg sem izzadt, igaz, az autója elejét, csakúgy, mint sokan mások, ő is átrendezte egy kicsit. Az éllovas Mitsubishik a hetedik-nyolcadik helyeket szerezték meg Maszuoka Hirosi, Stéphane Peterhansel sorrendben. Ám ennek ellenére az összetettben nem sokat változott a helyzet, a francia pilóta még mindig több mint egyórás előnnyel vezet a japán előtt. A táborban mindenki csapatutasításról beszél a Mitsubishi esetében, amire a team vezetője, Sven Quandt a következőképpen reagált: "Nem volt csapatutasítás, csak azt mondtuk nekik, jó lenne, ha egészben, és nem darabokban vinnék be a kocsikat a dakari célba." No comment.
14. nap, Barnako–Ajun-el-Atrúsz (január 14.)Összekötô szakasz: 230 km, speciálszakasz: 478 km, összekötô szakasz: 25 km
A motorosoknál is olyasvalaki nyert, aki már nem szólhat bele a végső győzelemért folyó csatába (10. az összetettben), ráadásul ő is újonc. David Fretigné afféle félgyári pilótaként jött a Dakarra, hogy kipróbálja a Yamaha kétkerék-hajtású gépét. Korábban még sohasem indult a sivatagi show-n, és bár az európai szakaszokon volt néhány részsikere, mindenki azt mondta, hogy Afrikában "elvérzik". Ehhez képest öt nappal a vége előtt szakaszt nyert. "Reggel Stéphane Peterhansel navigátora azt mondta, tartsam a szemem a GPS-en, mert ezen a szakaszon könnyű eltévedni – mondta Fretigné. – Ezt tettem, és mindig megtaláltam a helyes utat. Ez az én napom volt, bizonyítottam a Yamaha vezetőségének, és mindenkinek, aki nem hitt bennem és a kétkerék-hajtású motor sikerében." Az élen eközben csökkent a különbség Joan Roma és Richard Sainct között: 9186 kilométer megtétele után 7:25 perc a differencia – a spanyol javára. Elképesztő, hogy milyen elenyészően kevés, mégis elég lehet a győzelemhez. Roma számára egyébként nem volt könnyű a nap: körülbelül a táv felénél, az egyik faluban váratlanul egy tehén bukkant fel előtte, amit csak úgy tudott kikerülni, hogy közben elesett. Folytatni tudta a versenyt, de a bal lábát eléggé megütötte. Ráadásul a cél előtt körülbelül húsz kilométerrel melegedni kezdett a motorja (bár a kettőnek nem mindig van köze egymáshoz, de nappal körülbelül 35 Celsius-fokot mutatott a hőmérő higanyszála), úgyhogy óvatosan bánt a KTM-jével. Mindezek ellenére nem mondhatjuk, hogy Sainct-nak szerencséje volt, hiszen a francia pilóta rögtön azután elesett és könyöksérülést szenvedett, hogy a mezőny átért Afrikába. Oroszlánként küzd, de azt mondja: Roma előnye megnyugtató. Folytatás csütörtökön, a hátralévő szakaszok legnehezebbikével (ez a versenyigazgató Patrick Zaniroli véleménye).
26. Telefónica Dakar-rali
14. nap, Bamako–Ajun-el-Atrúsz (összekötő szakasz: 230 km, szelektív szakasz: 478 km, összekötő szakasz: 25 km). Autósok: 1. Colin McRae, Tina Thorner (brit, svéd, Nissan Pick-Up) 5:52:58, 2. De Villiers, Jordaan (dél-afrikai, Nissan Pick-Up) 7:40 perc hátrány, 3. Vatanen, Repo (finn, Nissan Pick-Up) 8:47 p h., 4. Servía, Borsotto (spanyol, francia, Schlesser-Ford) 16:39 p h., 5. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 23:11 p h., 6. De Mevius, Guehennec (belga, francia, BMW X5) 23:58 p h., …27. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 1:32:08 óra h.
Motorosok: 1. David Fretigné (francia, Yamaha 450-2WD) 6:10:25, 2. Sainct (francia, KTM LC4) 3:41 p h., 3. Roma (spanyol, KTM LC4) 6:22 p h., 4. Lundmark (svéd, KTM 660) 8:06 p h., 5. Despres (francia, KTM LC4) 13:32 p h., 6. Meoni (olasz, KTM LC8) 13:39 p h.
Kamionosok: 1. Karel Loprais, Josef Kalina, Petr Gilar (cseh, Tatra) 7:39:43, 2. De Azevedo, Tomecek, Martinec (brazil, cseh, cseh, Tatra) 4:56 p h., 3. Margyejev, Girja, Kuprijanov (orosz, Kamaz) 12:30 p h.
Az állás 11 szakasz után (kettőt töröltek a programból). Autósok: 1. Stéphane Peterhansel (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 36:36:26, 2. Maszuoka (japán, Mitsubishi Pajero Evo) 1:02:29 ó h., 3. Schlesser (francia, Schlesser-Ford) 2:29:59 ó h., 4. Alphand (francia, BMW X5) 3:56:59 ó h., 5. De Mevius 4:12:53 ó h., 6. Mayer (német, Mitsubishi Pajero) 5:04:24 ó h., …48. Szalay 33:02:18 ó h.
Motorosok: 1. Joan Roma 39:17:00, 2. Sainct 7:25 p h., 3. Despres 45:39 p h., 4. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 46:39 p h., 5. Lundmark 1:04:31 ó h., 6. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 1:21:47 ó h.
Kamionosok: 1. Vlagyimir Csaguin (orosz, Kamaz) 46:23:09, 2. De Azevedo 44:28 p h., 3. Loprais 1:47:42 ó h. Szalayék összetett helyezése egyelőre nem végleges.
Következik: 15. nap, Ajun-el-Atrúsz–Tidzsikdzsa (szelektív szakasz: 510 km, összekötő szakasz: 3 km)