Egy hét múlva rendezik meg az újjáépített Hungaroringen a 18. Marlboro Magyar nagydíjat, a Formula1-es világbajnokság idei 13. versenyét. Michael Schumacher a sorozat nyári szünetében hat ponttal előzi meg Juan Pablo Montoyát és kilenccel áll Kimi Räikkönen előtt. Három csapat pilótája küzd tehát a vb-címért, és mivel a Magyar Nagydíj után csak három alkalmuk lesz még a pilótáknak a pontszerzésre, roppant fontos lesz a mogyoródi végeredmény. Az eddigi Magyar GP-kre visszatekintő sorozatunk végéhez értünk, ebből kiderül, hogy két éve már nem sok izgalom adódik hazánk viadalán. Korábban azonban voltak élvezetes versenyek a Hungaroringen, amelynek gyorsabbá tétele bizonyosan feledteti az elmúlt évek unalmát.
13. Magyar Nagydíj 1998. augusztus 16., a 16 futamos világbajnokság 12. versenye (az F1 történetének 626. viadala) 1998. augusztus 16., a 16 futamos világbajnokság 12. versenye (az F1 történetének 626. viadala)
A Ferrari az elmúlt két évben két csapat- és egy egyéni vb-címet nyert a Hungaroringen (Fotó: Árvai Károly)
A Renault kivonulása után a Williams-istálló és Jacques Villeneuve már nem szólhatott bele a világbajnoki címért folyó csatába, ám a Goodyearról Bridgestone-ra váltó McLaren-csapat Mika Häkkinennel az élén méltó ellenfele volt Michael Schumachernek és a Ferrarinak. A Magyar Nagydíj előtt a finn 76, a kétszeres világbajnok német 60 ponttal állt, és úgy tűnt, hogy a finn hazánkban növelni tudja előnyét. Damon Hill egy évvel korábbi, Arrows-Yamahával mutatott teljesítménye alapján a Bridgestone-nak kedvezett a hőség, és ezt a hivatalos időmérő edzés is alátámasztotta, Häkkinen és csapattársa, David Coulthard indulhatott az első sorból.
A rajt után Häkkinen elhúzott, de DC-t támadta Schumacher, aki a mclarenesekkel szemben nem két, hanem három kiállással teljesítette a futamot. A második boxkiállása után olyan gyorsan körözött, hogy a mclarenesek a saját pit-stopjuk után mögötte találták magukat. Ám Schuminak még egyszer ki kellett mennie, de folytatta tökéletes vezetését, élete egyik legpazarabb teljesítményét nyújtva a harmadik kiállása után Coulthard elé jött vissza. A skót pedig ekkor már Häkkinen előtt száguldott, a finn autója ugyanis meghibásodott, és a pilóta csak a hatodik helyen ért célba. Schumi nyert, és hét pontra megközelítette vetélytársát. A magyar verseny fontos volt a vb alakulása szempontjából, hiszen újra nyílttá vált a versengés, és Häkkinen csak az utolsó futamon biztosította be a vb-címet.
14. Magyar Nagydíj 1999. augusztus 15., a 16 futamos világbajnokság 11. versenye (641.)
Michael Schumacher lábtörése miatt Eddie Irvine vált a Ferrari élpilótájává, és kiválóan meg is állta a helyét, 52 pontjával szemben Häkkinennek csak 44 egysége volt a Magyar Nagydíj előtt. A pole-király finnek nagyon kellett a győzelem, és miután a Hungaroringen is az élről rajtolhatott, sima rajt-cél győzelmet aratott. Coulthard hatalmas nyomás alatt tartotta Irvine-t, folyamatosan az ír sarkában autózott, és amikor a ferraris idegileg kikészült, és kisodródott a pályáról, a skóté lett a második hely. Häkkinen így hat pontot hozott Irvine-on, ez a két egység pedig a vb végén sorsdöntő volt, hiszen a finn 76–74-re "megverte” Irvine-t.
15. Magyar Nagydíj 2000. augusztus 13., a 17 futamos világbajnokság 12. versenye (658.)
Schumacher újra egészséges volt, ismét hatalmas harcot vívott Häkkinennel – és Coultharddal. Csapattársa már nem Irvine volt, hanem a brazil Rubens Barrichello, aki két héttel korábban aratta élete első diadalát. Magyarországra Schumacher 56, Coulthard és Häkkinen 54-54, Barrichello 46 ponttal érkezett meg, tehát sokkal szorosabb volt a versenyfutás, mint 2003-ban. A pole pozíció Schumié lett Coulthard és Häkkinen előtt, de a harmadikként rajtoló finn fordult elsőként az egyes kanyarba, és ezzel el is dőlt a futam. Schumacher Coulthardot maga mögött tudta tartani, de Häkkinen így is a pontverseny élére került. A finn Belgiumban még növelni tudta az előnyét, de Schumacher megnyerte az utolsó négy futamot, és ezzel az övé lett a vb-cím.
16. Magyar Nagydíj 2001. augusztus 19., a 17 futamos világbajnokság 13. versenye (676.)
Már csak az volt a kérdés 2001-ben, hogy Michael Schumacher nálunk, vagy máshol biztosítja be a vb-címét? A német 84, a hozzá legközelebb álló Coulthard 47 ponttal érkezett, azaz Schumi tudta, hogy ha még három pontot szerez, behozhatatlanná válik az előnye. Schumacher magabiztos győzelmet aratott, ezzel beállította Alain Prost 51 futamgyőzelmes csúcsát, ráadásul a vb-címek számában is beérte a Professzort. Negyedik vb-címe volt az első, amelyet Európában ünnepelt, egy ausztráliai és két japán vb-cím után nálunk ért révbe. A második helyért szoros csatát vívott Barrichello és Coulthard, végül a brazil megelőzte a skótot, és a Ferrari kettős győzelmével a konstruktőrök világbajnoki címe is gazdára talált.
17. Magyar Nagydíj 2002. augusztus 18., a 17 futamos világbajnokság 13. versenye (693.)
Schumi már Franciaországban bebiztosította ötödik vb-címét, de a csapatok vetélkedésében még nyitott volt a kérdés – pontosabban a Ferrari még nem könyvelhette el végső diadalát. A Hungaroringen igen, Barrichello és Schumacher kettős győzelmével már a konstruktőrnek járó díj is Maranellóba került. A Formula–1 viszont mélyponton volt, a tudósítások világszerte az unalomról szóltak, hiszen a két Ferrari egymással nem csatázott, a többiek pedig a nyomukba sem értek. A Hungaroringet több támadás is érte, hiszen sorozatban a negyedik évben dőlt el a rajtnál a viadal.
Következik: 18. Magyar Nagydíj 2003. augusztus 24., a 16 futamos világbajnokság 13. versenye (710.)
A pályát átépítették, és két sima szezon után a világbajnokság is nyitott a Magyar Nagydíj előtt. Schumacher még mindig ott van a vb-címért csatázók között, neki 71, a kolumbiai Juan Pablo Montoyának (Williams-BMW) 65, a finn Kimi Räikkönennek (McLaren-Mercedes) 62 pontja van. Újak az ellenfelek, a Ferrari a Bridgestone gumikon már nem a legjobb autó, már a michelinesek indulnak nagyobb esélylyel egy-egy forró futam előtt. Egy hét múlva kiderül, hoz-e fordulópontot a Magyar Nagydíj a vb alakulásában.
Formula-1-es hírek
Turán: Montoya nyer
Turán Frigyes az utóbbi években egyeduralkodónak számít a túraautósok között – bár tavaly rövid kitérôt tett a raliba, az idén ott folytatta, ahol 2001-ben abbahagyta. Ha valaki, ô akkor igazán ismeri a Hungaroringet, az újat is, hiszen azon is versenyzett már. Éppen ezért állítja nyugodt szívvel, hogy szerinte izgalmasabb lesz a futam a hosszabb célegyenesnek köszönhetôen. S nemcsak a rajt, hanem az összes többi kör eleje is. „Remélem, hogy Juan Pablo Montoya folytatni tudja remek sorozatát, és a Magyar Nagydíjon is a dobogó tetejére állhat – mondta Turán, aki évekig vezette az F1-es versenyeken az orvosi autót. – Szerintem a kolumbiai azon kevesek egyike, aki a tehetségével, tudásával meg tudja szorítani Schumachert. Rendkívül harcosan vezet, nem tisztel sem istent, sem embert, és semmivel sem tartja többre Schumachert, mint saját magát. Emlékszem, ô volt az elsô, aki a nagy német világbajnokot ki merte tenni a fűre, és nekem szimpatikus ez a vehemencia. A bajnokság szempontjából egyébként szerintem az lenne a legjobb, ha Montoya vagy Räikkönen nyerne, de azt se bánnám, ha, mondjuk, Coulthard lenne a harmadik. Akkor nagy küzdelem lenne az utolsó futamokon is.”
Juan Pablo Montoya szerint nem beszélni kell a vb-címről, hanem megszerezni azt a versenypályán. "Nem érdekelnek azok, akik a vébécímről faggatnak, a trófeát csak úgy lehet megszerezni, ha az ember mindig az aktuális versenyre összpontosít” – nyilatkozta Montoya, aki a többi kollégájához hasonlóan kíváncsian várja, milyen változások történtek a magyar aszfaltcsíkon. Mario Theissen, a BMW sportrészlegének szakmai igazgatója azzal próbálja meg a kolumbiait jobb eredményre ösztönözni, hogy Michael Schumachert dicséri. "Ô dolgozik a legtöbbet, ő a legjobb versenyző, és ezért ő érdemli meg a világbajnoki címet” – mondta a szakember.
A német RTL televíziós csatorna stábja belépési engedélyt kap Ralf Schumacher hétfői tárgyalására. A Német Nagydíj rajtjánál történt baleset miatt felelősségre vont Williams-pilóta az ellen a döntés ellen fellebbezett, amely szerint a Magyar GP-n tíz rajthellyel hátrébbról kell indulnia ahhoz képest, mint amelyre kvalifikálja magát szombaton. Ez lesz az első FIA-tárgyalás, amelyre kamerákat engednek be; végső döntés Ralf Schumacher fellebbezésének eredményéről csak szerdán várható.
Józsa Péter nyerte meg a Shell V-Power Racing ügyességi versenyének döntőjét, így ő is részt vehet a Magyar Nagydíj napján a Renault Clio-kupa hungaroringi viadalán. A Shell V-Power Racing Bajnokság ma Siófokon folytatódik, hétfőn és kedden Balatonfüreden, szerdán és csütörtökön Keszthelyen, péntektől vasárnapig Budapesten, az M3-as mellett lehet gyors kerékcserével paddockbelépőt nyerni.