Ha minden jól megy, szombaton az ausztráliai Fremantle-ben kiköt vitorlásával, a Kingfisher II-vel Ellen MacArthur, aki a Jules Verne Trophy keretében csapatával Bruno Peyron földkerülő gyorsasági rekordját szerette volna megdönteni, de árboctörés miatt feladta vállalkozását.
A brit hajós hölgy és tizenhárom tagú – kizárólag férfiakból álló – legénysége 26 napot töltött vízen, amikor február 23-án, az Indiai-óceánon, a Kerguélen-szigetektől mintegy 100, Ausztrália partjaitól pedig 2000 mérföldre bekövetkezett a baleset. "Az elmúlt napokban eléggé el voltunk foglalva, mégis nagyon lassan telt az idő, így mindenki örül, hogy hamarosan szárazföldre léphet” – üzente interneten MacArthur. Az árboc megrongálódásának pillanatában a Kingfisher II körülbelül húszórás előnyben volt Peyronhoz képest, illetve csökkentette lemaradását az ugyancsak csúcskísérletre törő, de korábban induló és már az Atlanti-óceánon hazafelé hajózó Olivier de Kersausonnal szemben. Utóbbi egyébként egészen e hét közepéig esélyes volt a csúcsjavításra, az Egyenlítőt elérve azonban, a rajt óta eltelt 53 nap alatt először, 65 mérföldes hátrányba került. A Jules Verne Trophyt 1985-ben alapították, az ötletet a híres francia író "80 nap alatt a Föld körül” című regénye adta. Peyron tavaly tavasszal 64 nap 8 óra 37 perc és 40 másodperc alatt ért célba. Jellemző a vállalkozások jelentős kockázatára, hogy – már Ellen MacArthur kudarcával együtt – az eddigi tizenhárom kísérletből kilenc sikertelen volt.Reform a láthatáron
Néhány nappal ezelőtt még ötletei részletezése nélkül jelezte csak az Amerika-kupa-győztes svájci Alinghi a 152 éves múltra visszatekintő vitorlásviadallal kapcsolatos reformelképzeléseit, de máris nyilvánosságra hozta néhány konkrét javaslatát is. Az egyik legfontosabb változás egy független versenyigazgató kinevezése lenne. Ernesto Bertarelli, a svájci együttes tulajdonosa szerint ugyanis az idén több esetben a címvédő és házigazda Team New Zealand érdekeit szolgáló döntések születtek. Nemegyszer vita alakult ki például az esedékes futam megtartásáról, illetve elhalasztásáról. Bertarelli úgy véli, hogy növelné a verseny népszerűségét, ha a párharcokra rossz időben, erős szélben is sor kerülhetne. Az újítások között szerepel az is, hogy a selejtező versenyt, a Louis Vuitton-kupát mintegy húsz vitorlás részvételével mindössze nyolc hét alatt bonyolítanák le. Legutóbb ez három és fél hónapig tartott és kilenc hajó versengett. Az elképzelések szerint a szabálymódosításokkal a televíziók számára is vonzóbbá válna a verseny. A következő Amerika-kupára 2006-ban, vagy 2007-ben kerül sor, a helyszín azonban egyelőre kérdéses. Franciaországból az Atlanti-óceán partján fekvő Les Sables-d'Olonne, valamint Marseille, Toulon és Hyeres közösen, Sete, Saint-Tropez, illetve a korzikai Ajaccio lenne szívesen házigazda, de az is elképzelhető, hogy Palma de Mallorca, Barcelona vagy Lisszabon, Koppenhága, esetleg valamelyik olasz város ad majd otthont a világ legrégebbi versenysorozatának. Russel Coutts, az Alinghi új-zélandi kormányosa szerint olyan helyszínt kellene választani, ahol a nézők a partról kísérhetnék figyelemmel az eseményeket.