Stéphane Peterhansel ugyanolyan hatékonyan „tolta” a homokot, mint eddig, újabb szakaszgyôzelmével növelte is az elônyét (Fotó: AFP)
Stéphane Peterhansel ugyanolyan hatékonyan „tolta” a homokot, mint eddig, újabb szakaszgyôzelmével növelte is az elônyét (Fotó: AFP)
Kis Sándornak és Czeglédi Péternek pokoli napja volt kedden. Nem elég, hogy a Sziva–Sziva szelektív szakasz 44. kilométerénél megállt az autó, mert a váltóból elfolyt az olaj, nem elég, hogy lépésben kellett visszaküzdeniük magukat a célig, utána pedig a táborba, ezek után még várt rájuk egy nagyon szigorú tárgyalás. Igen, tárgyalás, bár nem igazi bíró, hanem felügyelő testületi elnök ült az asztalfőn. Kis mindenre felkészülten lépett be a sárga sátor ajtaján, hiszen a "pakliban” az is benne volt, hogy kizárják a versenyből, mert kihagyott három ellenőrzőpontot. "Nem a szerelők hibája volt, ők megtették a magukét – mondta Kis. – De nem volt elég idejük mindenre, mert az egész előző éjszakát a határon töltöttük az aknarobbanás miatt. Amikor megtörtént a baj, megérkezett ugyan mögénk a csapat kamionja, de a sofőr mondta, hogy ezeken a dűnéken nem tud átvontatni engem, úgyhogy az tűnt a legjobb megoldásnak, ha visszafordulunk.” Talán az lágyította meg a bírák szívét, hogy Kis "első dakaros”, talán az, hogy az eddig eltelt két hét során még egyáltalán nem kapott büntetést, tény mindenesetre, hogy szerdán folytatni tudja a versenyt. S hogy ez mibe került? Nos, 18 óra büntetés járt a vétségekért, de Kisen látszott, azt se bánná, ha több lenne, csak mehessen tovább. A szervizcsapat ugyanis éjszaka ki tudja cserélni a váltót, és akkor folytatódhat a túra Sarm el-Sejk felé.
Nem várt segítség érkezett
Már csak öt nap, már csak annyit kell kibírni a "homoktengerrel viaskodva”. Palik László és Darázsi Gábor nem vállal fölösleges kockázatot, de nagyon határozottan halad a célja, vagyis Sarm el-Sejk felé. Pedig mindketten nagyon féltek a Sziva–Sziva szakasztól, mert októberben, a Fáraó-ralin már megtapasztalták, hogy milyen nehéz. A sokszor száz méternél is magasabb katedrálisdűnéivel, a fes-fesnek nevezett puha és éppen ezért "vendégmarasztaló” homokjával. Nem túlzás, hogy az ismert tévékommentátor ezen a szakaszon ásott életében a legtöbbet… – akkor.
25. Dakar-rali, 14. nap, Sziva–Sziva
Autósok: 1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 3:04:17, 2. Maszuoka, Schulz (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 7:46 perc hátrány, 3. Fontenay, Picard (francia, Mitsubishi Pajero) 16:45 p h., …59. Palik, Darázsi G. (magyar, Toyota Land Cruiser) 3:46:43 ó h., …65. Kis, Czeglédi (magyar, Nissan Navara Pick-Up) 7:55:43 ó h. Motorosok: 1. Sala (olasz, KTM LC8) 3:41:14, 2. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 8 mp h., 3. Stanovnik (szlovén, KTM LC4) 1:08 p h., Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 4:02:17, 2. J. De Rooy, Geusens, Duisters (holland, belga, belga, Daf) 10:19 p h., 3. Kabirov, Beljajev, Margyejev (orosz, Kamaz) 14:19 p h. Az állás Autósok: 1. Peterhansel, Cottret 30:58:30, 2. Maszuoka, Schulz 24:18 p h., 3. Fontenay, Picard 2:25:45 ó h., …55. Palik, Darázsi G. 32:19:45 ó h., …57. Kis, Czeglédi 34:50:15 Motorosok: 1. Sainct 35:09:47, 2. Despres 10:48 p h., 3. Meoni 30:00 p h., 4. Brucy (francia, KTM LC4) 57:14 p h., 5. De Azevedo (brazil, KTM 660) 1:04:16 ó h., 6. De Gavardo (chilei, KTM LC4) 1:21:22 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin 39:34:20, 2. De Azevedo, Tomecek, Martinec (brazil, cseh, cseh, Tatra) 1:06:52 ó h., 3. J. De Rooy, Geusens, Duisters 2:31:36 ó h. Következik: Sziva–Dakla, összekötô szakasz: 47 km, szelektív szakasz: 569 km, öszszekötô szakasz: 41 km
Mert most gond nélkül jött át rajta, maga sem érti, hogy miként, de tény, hogy nem kellett elővennie a lapátokat és a trepniket. "Nagyon jót tett, hogy a szünnapon ebéd közben beszélgettem Pierre Dupasquier-vel, a Michelin sportigazgatójával – vallotta be Palik. – Mert korábban engem mindenki ijesztgetett, hogy nem lehet 1.2-es guminyomás alá menni, mert akkor lefordul a felniről a gumi. A francia szakember azonban elmondta, ez a szabály csak az élversenyzőkre vonatkozik, mert ők teljes gázzal közlekednek, de én nyugodtan mehetek 0.8-as keréknyomással, csak kerüljem a hirtelen irányváltásokat. Néhol olyan mély volt a homok, hogy ha kiszálltam volna, térdig elsüllyedek, de az én kis drága Toyotám átment azon is, köszönhetően az egy nappal korábbi jó tanácsnak.”
Alkatrészek a dűnék között
Palikék így még napfénynél kiértek a dűnék közül, ami jó néhány társuknak nem sikerült, hiszen a legutóbbi hírek szerint még 69 autó van versenyben, ők pedig az 59. pozícióban zárták a napot. Az összetettben az 55. helyen állnak, köszönhetően annak, hogy eddig egyetlen másodpercnyi büntetést sem kaptak. A fenti sztori alapján Palikékat akár Fortuna kegyeltjének is tarthatnánk. A feltételes mód azonban nagyon is indokolt, mert este kiderült, hogy az alkatrészeket szállító kamion, amelyet azért neveztek a versenybe, hogy segíthessen, ha "ég a ház”, felborult a szelektív szakaszon. A három fiú, Jerome Raimbaud, Szaller Zoltán és Farkas Nándor jól van, és a kamiont is lábra állították, de tönkrement a motorja, úgyhogy közlekedni nem lehet vele. A szervezőség gyűjtőjárműve csak az egyik versenyzőt akarta behozni a táborba hármuk közül, de Palik ragaszkodott hozzá, hogy mindannyian bejöjjenek. Addig ugyanis nem hajlandó rajtolni, amíg épségben nem látja a "fiait”. Nos, a telefonbeszélgetés alapján nekik valószínűleg kutya bajuk, ám nagy gondot jelent, hogy az eddig hibátlanul közlekedő Palikék összes alkatrésze bent ragadt a dűnék között… Hogy mi lesz a megoldás, azt egyelőre nem tudni.
Sala "lázasan rohant”
És akkor nézzük, mi történt az élmezőnyben. A Meonihoz hasonlóan kéthengeres KTM-et irányító olasz Giovanni Sala immár a második szakaszgyőzelmét aratta az idei Dakaron. Pedig a reggeli rajtnál nem érezte túl jól magát. Lázas volt, rázta a hideg – mégis győzött. Rá is fért a sikerélmény, hiszen néhány nappal ezelőtt motorhiba miatt jelentős hátrányba került. Mögötte a norvég Palanders Ullevalseter érkezett, aki korábban endurós volt, ezért feküdtek neki ezek a technikás pályák. Az összetettben élen állók nem szerepeltek túl jól ezen a napon, és ez egyáltalán nem volt meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy ők rajtoltak először, előttük még nem voltak nyomok, amelyeket követhettek volna. Végül az a megoldás kínálkozott, hogy együtt mennek, ez azonban azt vonta maga után, hogy egyikük sem tudott jelentős előnyhöz jutni. Az összetettben vezető Richard Sainct ráadásul el is esett, és bár nem sérült meg, a bukás óvatosságra intette. A képzeletbeli dobogó másik két fokát elfoglaló Despres és Meoni pedig csalódottan ugyan, de tudomásul vette, hogy ez megint nem az a nap volt, amelyen közelebb kerülhettek volna az éllovashoz. Az autósoknál ezúttal is az utóbbi napok forgatókönyve alapján zajlott a verseny: az összetettben vezető Stéphane Peterhansel hét perccel megelőzte csapattársát, a címvédő Maszuoka Hirosit. A szünnapon egyébként mindkét Mitsubishit újjáépítették, úgyhogy olyan állapotban voltak, mint a marseille-i rajtkor. A két versenyző közötti időkülönbség a japán szerint talán abból adódik, hogy különböző keréknyomást használtak, mást ugyanis nem tud elképzelni. Maszuoka hátránya ezzel már több mint 24 perc, de ő még mindig nem tett le arról, hogy megnyerje ezt a versenyt. A többieknek már nem nagyon van esélyük labdába rúgni, főleg úgy, hogy az eddig veszélyt jelentő Grégoire De Mevius jelentős hátrányba került bukása és technikai gondjai miatt. Csapattársa, az egykori síelő Luc Alphand elmondta, hogy a belga az egyik dűnén "orra esett” és elsüllyedt a mély homokban. Ôk segítettek kihúzni, de attól kezdve nem látták. Azt hitték, előttük van, pedig a korábbi N-csoportos ralivilágbajnok nem volt ott – valami műszaki problémája adódott az esés miatt. Az összetett harmadik helyén álló Fontenay hátránya már majdnem két és fél óra, úgyhogy valami különösnek kellene történnie ahhoz, hogy ne Peterhansel vagy Maszuoka legyen a Dakar idei királya.