Különös szilveszter éjszaka volt. Persze nem azoknak, akik már évek óta a Dakar-ralival kezdik az új évet. Nekik természetes, hogy éppen csak megvárják az éjfélt vagy talán meg sem várják , vizespohárral koccintanak, aztán mindenki megy az ágyába, mivel a verseny, vagy jelen esetben a felkészülés minden energiájukat felemészti, és szükségük van a pihenésre.
Fabrizio Meoni, a tavalyi legjobb motoros nem hajtotta túl magát a szerdai prológon (Fotó: Reuters/Jean-Paul Pelissier)
Fabrizio Meoni, a tavalyi legjobb motoros nem hajtotta túl magát a szerdai prológon (Fotó: Reuters/Jean-Paul Pelissier)
A magyarok közül voltak, akik a Duna TV-ben meghallgatták a Himnuszt, mások az utcán elénekelték, de ennél nagyobb ünneplésre nem került sor. És ha már a magyar indulóknál meg a Himnusznál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy hazánk a maga 19 résztvevőjével (beleszámítva a kamionokban ülőket is) az ötödik a "Dakar-nagyhatalmak” sorában. A rajtot megelőző kétnapos gépátvétel során összesen 342 jármű (165 motor, 128 autó és 49 kamion) felelt meg a technikai előírásoknak, köztük hat magyar autós páros, egy motoros és az őket kísérő szervizkamionok. A legnagyobb érdeklődés természetesen az élmezőny megjelenését kísérte, bár a győzelemre esélyesek kivétel nélkül visszafogottan nyilatkoztak. A motorosok mezőnyében az elmúlt két évet az első helyen záró Fabrizio Meoni azt mondta, nem esik kétségbe, ha nem lesz meg az idén a harmadik címe: "Megpróbálom mindig a legjobbat nyújtani, aztán meglátjuk, meglesz-e a harmadik korona. A legfontosabb, hogy eljussak Sharm El Sheikhig. Ha ez sikerül, nem lehet nagy baj.” Az igazsághoz tartozik, hogy valószínűleg a többi KTM-pilóta gépével sincsenek gondok, úgyhogy csapaton belül kiélezett küzdelem várható a legjobb tizenöt között.
Motorosok: 1. Despres (francia, KTM 660) 1:39.89, 2. Roma (spanyol, KTM LC8) 0.13 mp h., 3. Rynal (francia, KTM 400) 1.18 mp h., 4. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 2.58 mp h., 5. Sala (olasz, KTM LC8) 3.07 mp h., 6. Flick (francia, KTM 660) 3.43 mp h. ... 159. Szilvási Péter (KTM 660) 1:48 p h.
Az autós címvédőt, Maszuoka Hirosit természetesen mindenki arról faggatta, hogy melyik ellenfelétől tart a legjobban. A japán versenyzőnek, aki tavaly tizenöt év után tudott a dobogó legfelső fokára állni, még saját csapattársától, az idén több Vk-futamot megnyerő Stéphane Peterhanseltől is tartania kell. És akkor a gyári csapatok képviseletében induló Ari Vatanenről (Nissan), Jutta Kleinschmidtről (Volkswagen) és Jean-Louis Schlesserről (Schlesser Buggy) még nem is szóltunk. Maszuoka azonban egyikükkel sem foglalkozik különösebben: "Nem gondolok arra, hogy kik veszélyeztethetik a pozíciómat, kizárólag a saját versenyzésemre koncentrálok. Az a legfontosabb számomra, hogy jól érzem magam az új autóban.” A szerda esti, villanyfényes prológgal kezdődött a negyedszázados jubileumát ünneplő viadal: először a motorosok fordított sorrendben, majd az autósok mutatkoztak be a több ezer fős közönség előtt. A párhuzamos pálya részben a híres kanári-szigeteki Bajnokok Tornájához hasonlított, és a küzdelem – amelyet azért senki sem vett nagyon komolyan, hiszen csak a rajtsorrendről döntött – ugyanolyan látványos volt. A motorosok közül Cyril Despres érezte magát a legotthonosabban ezen a terepen, igaz, neki sokkal könnyebb volt ugrásra bírnia az egyhengeresét a krosszos "beütésű” pályán, mint a második helyen érkező Joan Roma kéthengeres KTM-jét. A magyar Szilvási Péter sajnos nem volt túl szerencsés a nyitányon – utolsó előttiként fejezte be a prológot, mert valami technikai probléma hátráltatta. Ez azonban egyelőre nem nagy gond, hiszen élete első Dakarja még csak ezután kezdődik. Az autósok rendes sorrendben kezdték a sort, vagyis a tavalyi győztes Maszuoka került egy párba honfitársával, Sinozukával. Az új Mitsubishi az új Nissan ellen. A rajtnál hangosan számolt visszafelé a több ezer ember, és egyszerre kezdtek el sikongatni is, amikor Sinozuka legalább kétméteres magasságba szállt a második ugratón. És jöttek szépen sorban, mindenki udvariasan boldog új évet kívánt franciául, majd nekivágott az egy kilométeres prológnak, illetve a Narbonne-ba vezető útnak. A hat magyar páros egymás utáni rajtszámot kapott, aminek egyenes következménye volt, hogy egymás ellen versenyeztek a körversenyen. Szalay Balázs Kis Sándorral, Palik László Benyó Miklóssal, Liszi László pedig Jakab Tamással került össze. Szalay az egyik vízakadály után megállt, autóját úgy kellett levontatni a pályáról; valószínűleg a kábelek beázása okozta a gondot. Ennek következtében a legnagyobb Dakar-tapasztalattal rendelkező pilóta a leggyengébb helyezést érte el honfitársaink közül – a magyar háziversenyt végül Szalay korábbi navigátora, Jakab Tamás nyerte.