Az évadzáró világbajnoki futam a nagy búcsúzások versenye lesz. A 31 éves Max Biaggi négy szezon után elhagyja a Yamahát, és visszatér a Hondához, a 20 éves Marco Melandri öt év után végre valóra válthatja álmát, és hátat fordítva a negyedliternek jövőre felköltözhet a királykategóriába, míg a 19 éves Manuel Poggiali négy százhuszonötös idény után 2003-ban már negyedliteres lesz.
A pályafutása ötvenkettedik rajtelsôségét megszerzô Max Biaggi négy év után gyôzelemmel kíván elbúcsúzni a Yamahától (Fotó: Reuters/David Loh)
A pályafutása ötvenkettedik rajtelsôségét megszerzô Max Biaggi négy év után gyôzelemmel kíván elbúcsúzni a Yamahától (Fotó: Reuters/David Loh)
És talán nem meglepő, hogy mindhárom pilóta szeretné emlékezetessé tenni a búcsúviadalát, amit a második edzésen jeleztek is, hiszen mindhárman paradéztak. A négyszeres világbajnok Biaggi a pályafutása 52. pole pozícióját szerezte meg, míg a legfiatalabb 250-es világbajnok Melandri a június 29-ei Holland Nagydíj után az idei második rajtelsőségét gyűjtötte be – az apriliás egyébként a karrierje kilencedik edzéselsőségének örülhetett. San Marino első világbajnoka, Poggiali ugyan az időmérésen nem tudta megelőzni Daniel Pedrosát, ennek ellenére a gilerás volt a szombati nap meglepetése. Poggiali pénteken csak a nyolcadik volt, ám szombaton már a második helyre volt jó.
Valenciai Nagydíj, a gyorsasági motoros vb 16. (utolsó) futama, Valencia
A rajtsorrend. 125 kcm: 1. Pedrosa (spanyol, Honda) 1:39.426, 2. Poggiali (San Marinó-i, Gilera) 1:39.547, 3. P. Nieto (spanyol, Aprilia) 1:39.590, 4. Vincent (francia, Aprilia) 1:39.600, 5. A. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 1:39.819, 6. Barbera (spanyol, Aprilia) 1:39.916, …11. Talmácsi Gábor (magyar, Honda) 1:40.337, …33. Tóth Imre (magyar, Honda) 1:42.691. 250 kcm: 1. Melandri (olasz, Aprilia) 1:35.885, 2. De Puniet (francia, Aprilia) 1:35.979, 3. Porto (argentin, Yamaha) 1:36.415, 4. Alzamora (spanyol, Honda) 1:36.459, 5. Debon (spanyol, Aprilia) 1:36.552, 6. F. Nieto (spanyol, Aprilia) 1:36.593. MotoGP: 1. Biaggi (olasz, Yamaha) 1:33.211, 2. Barros (brazil, Honda) 1:33.584, 3. Kato (japán, Honda) 1:33.641, 4. McCoy (ausztrál, Yamaha) 1:33.794, 5. Checa (spanyol, Yamaha) 1:33.815, 6. Rossi (olasz, Honda) 1:33.855 Tv: Eurosport, 10.00–15.15 (élô)
Váratlan eredmények születtek és váratlan bejelentések történtek a nyolcadliteres mezőnyben. Miután a vb-cím első számú esélyese, a francia Arnaud Vincent csütörtökön közzétette, hogy újabb két évre aláírt a jelenlegi olasz apriliás csapatához, a KTM szombaton közölte, hogy tárgyalásokat folytat a gall motorossal annak érdekében, hogy 2003-ban az osztrák márkát erősítse. Az Apriliával kapcsolatos egy másik hír is: Pablo Nieto alakulata azt nyilatkozta, hogy az Aprilia külön kérése ellenére sem fogja segíteni a versenyen Vincent-t! Akinek így nagyon nehéz dolga lesz, ha első francia versenyzőként meg akarja szerezni a 125-ös koronát. Manuel Poggiali és a Gilerája ugyanis a pénteki gyengélkedés után a második tréningen szinte megtáltosodott. "Pénteken tönkrement az új fejlesztésű motorom, és a tartalék gépemmel egyetlen igazán gyors kört sem tudtam megtenni. A szerelőim azonban éjszaka minden hibát kijavítottak, és ez a teljesítményemen is meglátszott. Ha a versenyen sem lesz gond a Gilerával, akkor minden esélyem meglesz arra, hogy újra világbajnok legyek” – örvendezett Poggiali, akinek egy ütőképes motorral sem biztos a második vb-címe. Egyfelől Pedrosa nagyon magabiztosnak tűnik, míg a legnagyobb riválisa, Vincent egy negyedik helyet biztosan ki tud magából motorozni. (Ha Pedrosa mögött csak második lenne Poggiali, akkor Vincent már egy negyedik helyezéssel is világbajnok lenne.) A MotoGP-ben is számos szenzációs esemény történt a pályán kívül. A 32 éves japán Harada Tecuja tizenhárom évnyi versenyzés után bejelentette, hogy befejezi a pályafutását. Harada, aki 1993-ban egy Yamaha nyergében 250-es világbajnok volt, az eddigi 144 nagydíján 55-ször volt érmes, amelyek közül 17 arany. A 30 éves spanyol Sete Gibernau viszont még egyáltalán nem gondol a visszavonulásra, sőt... A suzukis, aki tavaly éppen Valenciában érte el az első és mindeddig egyetlen győzelmét, ugyanis új életet akar kezdeni. A nemesi származású pilóta két év után visszatér a Hondához, és jövőre már Kato Dajdzsiro csapattársa lesz az olasz Gresini-csapatban. Az időmérő edzésen történtek azonban szombaton is elhomályosították az átigazolási híreket. A tréningen Max Biaggi volt a főszereplő. Mad Max, aki kedden már Ukava Toru RC211V Hondáját teszteli majd Valenciában, a malajziai diadala után Ausztráliában csúnyán leszerepelt – csak hatodik lett –, ám Valenciában már ismét a legjobb formáját hozta. "Nemcsak a pole pozíciónak örülök, hanem annak is, hogy remek születésnapi ajándékkal tudtam meglepni fő technikusomat, Fiorenzo Fanalit. A legboldogabb azonban akkor lennék, ha győzelemmel tudnám zárni az idényt. És erre elég jók az esélyeim, mert remekül sikerült a motorom beállítása” – mondta Biaggi, aki 2004-ben talán már Amerikában is versenyezhet, hiszen a legfrissebb hírek szerint a világbajnoki mezőny tíz év után visszatér majd a tengerentúlra.
Talmácsi a legjobb tízben szeretne végezni
Talmácsi Gábor (125 kcm, 11. hely): – A délelőtti szabadedzésen új hengert használtam, amit csak az időmérésem előtt állítottunk élesre. Sokáig az ötödik-hatodik helyen álltam, ám végül a gyorsabb motorokon ülők megelőztek, és egy-két tizedmásodperccel lemaradva tizenegyedik lettem. Szerintem előnyt jelent majd számomra, hogy Bridgestone gumikat használok, ezek az abroncsok esélyt adhatnak arra, hogy egy jó rajt után kedvező eredményt érjek el a technikás valenciai aszfaltcsíkon. A motorom kezd újra feléledni, én is jó formában vagyok, úgyhogy szeretnék a legjobb tíz között végezni az évadzáró viadalon. Tóth Imre (125 kcm, 33. hely): – A délelőtti edzésen javultam fél másodpercet, mert elég jó volt a motorom, bár a hátulja még mindig csúszkált egy kicsit. Délutánra melegebb lett, és a páratartalom is kisebb volt, ami nem tett jót a Hondámnak, amelynek a rugózásán kellett többször állítanunk a tréning során. A harmincharmadik helyezéssel nem vagyok elégedett, annak azonban örülök, hogy kezdek végre ráérezni, miként kell taktikázni az időmérő edzéseken. Eddig mindig a tréning közepe táján értem el a legjobb köridőmet, az édesapám azonban nemrég "fejmosást tartott”, aminek meg is lett az eredménye: szombaton az utolsó körömben voltam a leggyorsabb.