A Nemzetközi Autómobil Szövetség (FIA) által nyilvánosságra hozott szabálymódosítások a várakozásoknak megfelelően nagy port kavartak. Elsősorban a pilótacserékre vonatkozó javaslat borzolta a kedélyeket. Az FIA terve szerint az idény során minden pilóta egyszer mindegyik csapat autójával versenyezne. Ez még izgalmasabbá, és kiegyenlítettebbé tenné a pilóták világbajnokságát.
Minden futam után átíródik az F1-es ki kicsoda
Minden futam után átíródik az F1-es ki kicsoda
Minden futam után átíródik az F1-es ki kicsoda
Minden futam után átíródik az F1-es ki kicsoda
A javaslat szerint az év első tíz versenyén mind a húsz pilóta versenyezhet mind a tíz csapat színeiben. Tíz futam után az a pilóta, aki az összetettben vezet, választhat, hogy a fennmaradó hét versenyen melyik hét csapat színeiben szeretne versenyezni. Ezután a második helyen álló pilóta választhat és így tovább. A már szerződéssel rendelkező pilóták fizetése annak a csapatnak kötelessége, amelyikkel 2003/4-re élő szerződése van. Amennyiben már nincs, akkor egy közös alapból, az FIA fogja ezt finanszírozni. Így a kisebb csapatoknak is lehetősége lenne a legjobb pilótákkal rajthoz állni, ezzel előnyösebb szponzori szerződéseket köthetnek. A tervezet szerint később a pilótákat szerződésük az FIÁ-hoz kötné, nem az egyes csapatokhoz. A versenyzők fizetése így a jelenlegi szinthez képest drasztikusan csökkenne, és hétről-hétre újratárgyalás alapját képezné, tulajdonképpen szorosan a mutatott teljesítményhez lenne kötve.
A bevezetendő módosításokról az FIA egy komplett javaslatcsomagot készített, amelyet megvitatásra elküldtek az egyes csapatoknak. Az Autosport magazin segítségével mi is közöljük az "FIA kilenc pontját”. Íme: 1. Versenyzők cseréje: Az idény során minden versenyzőnek alkalma nyílik mindegyik csapat autójával versenyezni. 2. Az időmérő edzések összesítése: Pénteken és szombaton összesen négy félórás edzést tartanak, ezek összesítése határozza majd meg a rajtsorrendet. 3. Személyre szabott gumik: A gumiszállítók az általuk ellátott csapat számára "személyre szabott” gumit készítenek. 4. Pontonkénti súlytöbblet: Minden megszerzett pont után a versenyző autóját 1 kg súlytöbblettel látják el. 5. Szigorított tesztelési lehetőség: 2003-ban minden autót csupán tizenkét napig lehet tesztelni. 6. Aerodinamikai szigorítások: Az idény elején két aerodinamikai variáció határozhatja meg az autó formáját, ezeken kívül idény közben nem lehet mást alkalmazni. 7. Hosszú élettartamú motorok: 2003-ban hétvégenként, 2004-ben négy verseny alatt, 2005-ben pedig nyolc verseny idejéig egy motort szabad csupán felhasználni. 8. Hosszú élettartamú váltó: A váltó alkatrészeinek számos versenyt ki kell bírniuk. 9. Szabványszerű alkatrészek: Az összes csapat standardizált elektronikát, fékeket, és rögzített súlyokat használhat.
A versenyzők a tervekkel kapcsolatban általában azonos véleményeket hangoztattak. - Tudom, hogy volt néhány esetleges javaslat, de őszintén szólva a többségük badarságnak tűnik – fogalmazta meg véleményét skót úriemberhez méltóan David Coulthard. - Viszont mindenképpen el kell ezeken gondolkodni, mert a végén akár jó dolgok is kisülhetnek. A "súlyos” ötlettel azonban egyáltalán nem értek egyet. A Formula-1 arról szól, hogy az adott szabályok mellett ki az, aki a legokosabb dolgokat tudja kitalálni, ki a legkreatívabb, és ezáltal gyorsabb. Ebből kiindulva nem tartom bölcs lépésnek, hogy azt sújtsák, aki jobb a többieknél. A BAR pilótája, Olivier Panis szerint a versenyzők rotációjának ötlete teljesen komolytalan, és így reagált: - Még szép, hogy kicserélném a kocsimat Rubensével, de nem hinném, hogy ő nagyon örülne ennek! Persze ki kell találnunk valamit, de ehhez a pilótáknak és a csapatfőnököknek kellene beszélniük Max Mosleyval (az FIA elnöke – a szerk.) és Bernie Ecclestone-nal. Azonkívül a legjobb csapat eredményeinek tiszteletben tartása szerintem alapvető, nem hinném, hogy a súlyokkal való manipuláció sportszerű lenne – fordította komolyra a szót a francia. A fenti javaslatcsomagot a hónap végén, az FIA következő ülésén tárgyalják meg. Kíváncsian várjuk az eredményt.