Az FIA kilenc pontja

Vágólapra másolva!
2002.10.10. 17:30
Címkék
A Nemzetközi Autómobil Szövetség (FIA) által nyilvánosságra hozott szabálymódosítások a várakozásoknak megfelelően nagy port kavartak. Elsősorban a pilótacserékre vonatkozó javaslat borzolta a kedélyeket. Az FIA terve szerint az idény során minden pilóta egyszer mindegyik csapat autójával versenyezne. Ez még izgalmasabbá, és kiegyenlítettebbé tenné a pilóták világbajnokságát.
Minden futam után átíródik az F1-es ki kicsoda
Minden futam után átíródik az F1-es ki kicsoda
Minden futam után átíródik az F1-es ki kicsoda
Minden futam után átíródik az F1-es ki kicsoda
Minden futam után átíródik az F1-es ki kicsoda
Minden futam után átíródik az F1-es ki kicsoda
A javaslat szerint az év első tíz versenyén mind a húsz pilóta versenyezhet mind a tíz csapat színeiben. Tíz futam után az a pilóta, aki az összetettben vezet, választhat, hogy a fennmaradó hét versenyen melyik hét csapat színeiben szeretne versenyezni. Ezután a második helyen álló pilóta választhat és így tovább. A már szerződéssel rendelkező pilóták fizetése annak a csapatnak kötelessége, amelyikkel 2003/4-re élő szerződése van. Amennyiben már nincs, akkor egy közös alapból, az FIA fogja ezt finanszírozni. Így a kisebb csapatoknak is lehetősége lenne a legjobb pilótákkal rajthoz állni, ezzel előnyösebb szponzori szerződéseket köthetnek. A tervezet szerint később a pilótákat szerződésük az FIÁ-hoz kötné, nem az egyes csapatokhoz. A versenyzők fizetése így a jelenlegi szinthez képest drasztikusan csökkenne, és hétről-hétre újratárgyalás alapját képezné, tulajdonképpen szorosan a mutatott teljesítményhez lenne kötve.

A bevezetendő módosításokról az FIA egy komplett javaslatcsomagot készített, amelyet megvitatásra elküldtek az egyes csapatoknak. Az Autosport magazin segítségével mi is közöljük az "FIA kilenc pontját”. Íme:
1. Versenyzők cseréje: Az idény során minden versenyzőnek alkalma nyílik mindegyik csapat autójával versenyezni.
2. Az időmérő edzések összesítése: Pénteken és szombaton összesen négy félórás edzést tartanak, ezek összesítése határozza majd meg a rajtsorrendet.
3. Személyre szabott gumik: A gumiszállítók az általuk ellátott csapat számára "személyre szabott” gumit készítenek.
4. Pontonkénti súlytöbblet: Minden megszerzett pont után a versenyző autóját 1 kg súlytöbblettel látják el.
5. Szigorított tesztelési lehetőség: 2003-ban minden autót csupán tizenkét napig lehet tesztelni.
6. Aerodinamikai szigorítások: Az idény elején két aerodinamikai variáció határozhatja meg az autó formáját, ezeken kívül idény közben nem lehet mást alkalmazni.
7. Hosszú élettartamú motorok: 2003-ban hétvégenként, 2004-ben négy verseny alatt, 2005-ben pedig nyolc verseny idejéig egy motort szabad csupán felhasználni.
8. Hosszú élettartamú váltó: A váltó alkatrészeinek számos versenyt ki kell bírniuk.
9. Szabványszerű alkatrészek: Az összes csapat standardizált elektronikát, fékeket, és rögzített súlyokat használhat.

A versenyzők a tervekkel kapcsolatban általában azonos véleményeket hangoztattak. - Tudom, hogy volt néhány esetleges javaslat, de őszintén szólva a többségük badarságnak tűnik – fogalmazta meg véleményét skót úriemberhez méltóan David Coulthard. - Viszont mindenképpen el kell ezeken gondolkodni, mert a végén akár jó dolgok is kisülhetnek. A "súlyos” ötlettel azonban egyáltalán nem értek egyet. A Formula-1 arról szól, hogy az adott szabályok mellett ki az, aki a legokosabb dolgokat tudja kitalálni, ki a legkreatívabb, és ezáltal gyorsabb. Ebből kiindulva nem tartom bölcs lépésnek, hogy azt sújtsák, aki jobb a többieknél.
A BAR pilótája, Olivier Panis szerint a versenyzők rotációjának ötlete teljesen komolytalan, és így reagált: - Még szép, hogy kicserélném a kocsimat Rubensével, de nem hinném, hogy ő nagyon örülne ennek! Persze ki kell találnunk valamit, de ehhez a pilótáknak és a csapatfőnököknek kellene beszélniük Max Mosleyval (az FIA elnöke – a szerk.) és Bernie Ecclestone-nal. Azonkívül a legjobb csapat eredményeinek tiszteletben tartása szerintem alapvető, nem hinném, hogy a súlyokkal való manipuláció sportszerű lenne – fordította komolyra a szót a francia.
A fenti javaslatcsomagot a hónap végén, az FIA következő ülésén tárgyalják meg. Kíváncsian várjuk az eredményt.
Legfrissebb hírek

NS-infó: a Fraditól távozó 20 éves támadó Nyíregyházán köthet ki

Labdarúgó NB I
8 perce

Darts: hatalmas siker, újra lesz magyar játékos a PDC-világbajnokságon

Egyéb egyéni
13 perce

Az edzőváltás is kellett a stílusosan futballozó újonc Nyíregyháza bennmaradásához

Labdarúgó NB I
15 perce

Négy magyarral kezdődött el a budapesti cselgáncs-vb ötödik napja

Egyéb egyéni
16 perce

Klub-vb: bemutatkozó meccsén máris csapata vezére volt Jorginho

Klub-vb
30 perce

NB II-t ért a 12 gól, csatárt igazolt a Kecskemét

Labdarúgó NB II
44 perce

Európai kézilabdakupák: akár öt magyar férficsapat is indulhat

Kézilabda
48 perce

Nem sokon múlt az élete, újra futballpályán a londoni közönségkedvenc

Minden más foci
59 perce
Ezek is érdekelhetik