H. L. 2022.05.19 18:51 Frissítve: 2022.05.20 11:01

F1: beleszólhat valaki Leclerc és Verstappen csatájába Spanyolországban?

Egy szabad hétvége után folytatódik a 2022-es Formula–1-es idény, a hatodik állomás a Circuit de Catalunya, ahol az 52. Spanyol Nagydíjat rendezik meg. A vb-éllovas Charles Leclerc előnye jócskán lecsökkent az elmúlt két versenyen győzedelmeskedő Max Verstappennel szemben, így most egyértelműen a lendületet vesztő Ferrari oldalán pattog a labda, és a legnagyobb kérdés az, vajon vissza tudnak-e vágni a maranellóiak. 

A 2022-es idény eddig Leclerc (balra) és Verstappen (jobbra) párharcáról szól (Fotó: AFP)

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A BARCELONAI PADDOCKBÓL

Noha a Ferrari hosszú idő után először tudta kisajátítani az első rajtsort, a Miami Nagydíj vasárnapja a versenytávon egyértelműen gyorsabb Max Verstappen sikerét hozta, aminek révén az elmúlt két versenyen győzedelmeskedő holland 46-ról 19 pontra csökkentette a lemaradását az egyéni összetettben, míg csapata 6 pontra közelítette meg az élen álló Ferrarit.

52. SPANYOL NAGYDÍJ
MÁJUS 20., PÉNTEK
1. szabadedzés: 14.00–15.00
2. szabadedzés: 17.00–18.00
MÁJUS 21., SZOMBAT
3. szabadedzés: 13.00–14.00
Időmérő 16.00–17.00
MÁJUS 22., VASÁRNAP
A verseny (66 kör, 308.424 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
 Május 29., 15.00 Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
Június 12. 13.00 Azeri Nagydíj, Baki
 Június 19., 20.00 Kanadai Nagydíj, Montreal

A maranellóiak csapatfőnöke, Mattia Binotto nem is leplezte az aggodalmát, és kijelentette, pillanatnyilag az F1-75-ös átlagosan 0.2 tizeddel marad el versenykörönként az RB18-astól, ami a rivális konstans fejlesztéseinek tudható be.

A „vörös bikák” az idény előtti teszt óta folyamatosan hozzák a frissítéseket: az egyik legnagyobb csomagjukat a bahreini gyakorlás utolsó előtti napján vetették be, Dzsiddában a pályakarakterisztikához alkalmazkodtak a szárnymódosításokkal, miközben a Ferrari maradt az alap specifikációjánál, majd Melbourne-ben, Imolában és Miamiban többek között a súlyfelesleg ledolgozását célozták meg az újításokkal, ami a folytatásban is nagy szerepet játszhat, hiszen a becslések szerint továbbra is jócskán a minimum határ felett vannak.

A fejlesztési versenyben eddig meglehetősen agresszív stratégiát követő Red Bull az ellenfél figyelmét is magára irányította, s Binotto elhintette, bízik benne, hogy az osztrákok egy ponton túl már nem tudnak újabb frissítéseket bevetni a költségvetési plafon miatt.

A fejlesztési versenyben többször is alulmaradó maranellóiak számára tehát valamelyest megnyugvást okozhat, hogy a rivális nem költhet határok nélkül az újdonságokra, ugyanakkor némileg aggasztó lehet számukra, hogy ilyen gyors ütemben fogyott el a kezdeti előnyük. Pontosan ezért lehet meghatározó akár az év végkimenetelét illetően is, mennyire sikerül jól a Spanyolországba ígért nagy aerodinamikai csomagjuk.

Az F1 ugyanis visszatér az idény előtti első teszt helyszínére, ahol világos kép alakulhat ki arról, mely alakulatnak mennyit sikerült javulnia a kezdetekhez képest, és hogy ki tette meg a legnagyobb lépést a helyes irányba.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

A mezőny hagyományosan nagy fejlesztésekkel készül a barcelonai hétvégére, hiszen amellett, hogy általában ez a pálya jelenti az „európai szakasz” kezdetét, az idény előtti tesztek egyikének is otthont szokott adni, így nemcsak tengernyi adat áll a csapatok rendelkezésükre, hanem remek összehasonlítási alapot is kaphatnak a kezdeti fázishoz képest.

Az egyik legnagyobb csomaggal várhatóan a konstruktőri tabella kilencedik, vagyis utolsó előtti helyét elfoglaló Aston Martin készül, amely mondhatni B-autót visz Barcelonába. Az AMR22-es a hírek szerint küllemében is jócskán el fog térni az eddigi verziótól, és egyelőre csak Lance Stroll kezei alatt mutathatja meg, mire képes.

Több forrás ugyanis arról számolt be, hogy Spanyolországra csak egy gép készül el, így egy teljes versenyhétvége adatai állnak majd a gárda rendelkezésére arról, egyértelmű képet adva, hogy jó irányba sikerült-e elindulni.

A silverstone-i csapat gyengeségét leginkább a delfinezés okozza, aminek csökkentése érdekében eddig meglehetősen nagy teljesítményt kellett feláldoznia, hiszen nem futtathatta a megfelelő hasmagassági tartományban az autót, amihez eredetileg alakította az egész koncepciót.

A tervezettekhez képest így teljesen más beállításokkal megy a kocsi, aminek következményeként nem tudja azt a leszorítóerőt biztosítani, amire normális esetben képes lenne, továbbá a nem megfelelő áramlási kép okán a tervezettnél nagyobb a légellenállása is, ami újabb súlyos időveszteséget jelent.

Az Aston Martinhoz hasonló cipőben jár a Mercedes is, amely a nehézségek ellenére a kezdetektől fogva bízik az extrém megoldásában, és hisz benne, hogy komoly potenciál rejlik a W13-asban. Az azóta bevetett újítások azonban nem hozták a várt hatást, ami miatt némileg megtorpant az együttes, majd hiába érkezett magabiztosan Miamiba, és mutatott minden eddiginél jobb formát pénteken, szombatra váratlanul visszaesett a teljesítménye.

A pole pozícióban is reménykedő George Russell így már az időmérő második szakaszában búcsúzott, és teljesen értetlenül állt a történtek előtt.

A fiatal brit, valamint hétszeres világbajnok honfitársa, Lewis Hamilton egyébként már pénteken sem elsősorban a fejlesztések hatékonyságát emelte ki, előbbi nagyrészt a pálya karakterisztikájának tudta be az előrelépést, míg utóbbi az autó vezethetőségével kapcsolatban nem érzett nagy különbséget, és rámutatott, nem a megfelelő ütemben haladnak, hiszen nagyjából ugyanakkora a hátrányuk, mint a bajnokság kezdetén.

A sorozatban nyolc konstruktőri címet nyerő „ezüstnyilak” most újabb módosításokkal készülnek, és érdekes lesz látni, mire lesznek képesek a Circuit de Catalunyán, ahol a teszten még nem az oldaldobozok nélküli dizájnnal hajtottak pályára, és nem mellesleg az élen zártak. 

A tét meglehetősen nagy, hiszen a két gárdának minél hamarabb el kell döntenie, maradnak-e az alapkoncepciónál, mivel ha esetleg most sem sikerül pontot tenniük a delfinezés jelenségére, még több forrást vihet el a probléma megoldására irányuló törekvés, ami miatt jelentősen lemaradhatnak a fejlesztési versenyben – ahogyan az Aston Martin technikai igazgatója, Andrew Green is fogalmazott, fölösleges az autó gyorsabbá tételén dolgozni egészen addig, amíg nem orvosolják a pattogást.

Míg az istállók többsége tehát komoly csomagokkal készül, az idényt meglepően jó formában nyitó Haas a csapatfőnök, Günther Steiner bevallása szerint csak négy-öt verseny múlva vet be nagyobb fejlesztéseket, ezért a jelenlegi nyolcadik hely megtartása is nehéz feladat lehet számukra, főleg annak tükrében, hogy a nyolcadik Aston Martin tehát B-autóval áll elő, míg a sereghajtó Williams már többször villantott, és versenyen egyértelműen jobb tempót tud diktálni, mint időmérőn.

MI VÁRHATÓ A SPANYOL NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik az idény, a hatodik állomás a Circuit de Catalunya, ahol az 52. Spanyol Nagydíjat rendezik meg. A terep egyáltalán nem ismeretlen a versenyzők számára, a sokszor teszthelyszínként is szolgáló pályáról rengeteg adat áll a mezőny rendelkezésére, és az ott bevetett fejlesztések akár komoly hatással lehetnek a bajnokság kimenetelére is.

 MELEG, NAPOS IDŐ BARCELONÁBAN
Már pénteken 28 Celsius-fok fogadja a mezőnyt, míg a szombati kvalifikáció idején akár 30 Celius-fokig is felkúszhatnak a higanyszálak. Az első két napon bekúszhat néhány felhő az égboltra, csapadékra azonban egyáltalán nem kell számítani. A jó idő vasárnapra is marad: zavartalan napsütést és 30 Celsius-fokot ígérnek a verseny idejére. 

Ami a történelmi múltat illeti, 2014 óta mindössze egyszer fordult elő, hogy nem Mercedes-versenyző győzedelmeskedett, méghozzá 2016-ban, amikor Verstappen az első Red Bull-os futamán ért el sikert, miután a két Ezüstnyíl kiütötte egymást már az első körben.

A holland akkori diadala óta azonban kizárólag Hamilton állhatott fel a dobogó felső fokára, és a brit összesen már hat barcelonai győzelmet számlál, amelynek révén Michael Schumacherrel karöltve tartja a rekordot a ringen. Rajta kívül az aktív pilóták közül csupán hárman nyertek már Spanyolországban, Verstappen neve mellett tehát egy siker áll, mint ahogyan Sebastian Vettelé mellett is, míg Fernando Alonso két ízben nyert hazai közönség előtt.

A fent említett négy pilótából ugyanakkor háromnak nincsenek túl jó esélyei a hétvégére, így akár új győztest avathatunk a hétvégén Barcelonában.

Ami a jelenlegi formát illeti, nagy csata várható a Red Bull és a Ferrari között, előbbi a lendületét vinné tovább, míg utóbbi visszavágna a fejlesztésekkel, és visszaállna az erősorrend élére. 

Ami a pole pozíciót illeti, a Ferrari lehet némi előnyben szombaton, főleg ha beválnak az ígért fejlesztések. A Scuderia Leclerc révén már három elsőségnél jár az idén, és az előző versenyhétvégén sikerült hosszú idő után újra kisajátítania az első sort is, miután Carlos Sainz Jr. remek körrel a csapattárs mögé kvalifikálta magát. A monacói így az első barcelonai pole-ját, míg a spanyol pályafutása első kvalifikációs diadalát célozná meg a hétvégén, igaz, ebbe lesz beleszólása Verstappennek is.

Noha a holland egyelőre mindössze egy elsőségnél jár, és legutóbb is hibázott az utolsó gyors körén az időmérőn, nem szabad leírni az egyenesekben szárnyaló Red Bullt. Nem úgy, mint némiképp a Mercedest, amely noha 2013 óta egyeduralkodónak számít a pályán, óriásit kellene javulnia ahhoz, hogy komoly esélye nyílhasson a pole-ra. 

Ami a győzelmet illeti, Verstappen számít a favoritnak: a holland aratott győzelmet az elmúlt két hétvégén (beleértve az imolai sprintet is), és a Red Bull versenytempóját figyelembe véve lépéselőnyben lehet vasárnap. Persze a rivális által hozott frissítések némileg boríthatják a képet, de nem biztos, hogy az F1-75-nek sikerül eltüntetnie az RB18-as egyenesben mutatott tempófölényét, ami még gondot is okozhat számára a versenyen.

Persze fontos megjegyezni azt is, hogy a Circuit de Catalunyán igencsak meghatározó a rajtpozíció, az ott megrendezett 31 eddigi nagydíjon 23 alkalommal győzedelmeskedett a pole pozíciós, és mindössze háromszor nyert az első sornál hátrébbról rajtoló pilóta, szóval ha a Ferrari újra bebiztosítja az első két rajtkockát, meglehetősen nehéz helyzetben találhatja magát Verstappen. 

Ami a dobogós esélyeket illeti, a Miamiban újra harmadik erővé előrelépett Mercedes egyik legerősebb pályájának számított a közelmúltban a spanyolországi, és az idény előtti tesztet is az élen zárta ott Hamilton és Russell révén, ezért lehet arra számítani, hogy az új fejlesztésekkel felvértezve közelebb lép a két élcsapathoz, és adott esetben elcsíp egy top 3-as helyezést. 

Ami a további pontszerző helyeket illeti, a McLarennek, az Alpine-nak és az Alfa Romeónak lehet a legjobb sansza. A wokingiak a miami nullázás után vágnának vissza, az enstone-iaknál Alonso törné meg a balszerencséjét, és érne el szép eredményt hazai pályán, míg a svájci-olasz gárda Valtteri Bottasszal ismételné meg a bahreini, az imolai vagy az ausztráliai pontszerzést. 

A fejlesztések ugyanakkor némileg felrázhatják a mezőnyt, és nem kizárt, hogy az egyik legnagyobb csomaggal készülő Aston Martin hirtelen a középmezőny elejében találja magát, sőt akár a Williams is beszállna a top 10-es helyezésekért vívott harcba. A legnehezebb hétvége eközben talán a frissítések nélkül maradó Haasra vár, amely rövidesen akár a sereghajtó szerepébe is kényszerülhet a fantasztikus kezdet után. 

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Charles Leclerc 2 4 5 3 104  
2. Max Verstappen 3 3 3 2 85  
3. Sergio Pérez - 2 4 - 66  
4. George Russell - 1 5 - 59  
5. Carlos Sainz Jr. - 3 4 - 53  
6. Lewis Hamilton - 1 4 - 36  
7. Lando Norris - 1 3 - 35  
8. Valtteri Bottas - - 4 - 30  
9. Esteban Ocon - - 4 - 24  
10. Kevin Magnussen - - 3 - 15  
11. Daniel Ricciardo - - 2 - 11  
12. Cunoda Juki - - 2 - 10  
13. Pierre Gasly - - 2 - 6
14. Sebastian Vettel - - 1 - 4
15. Alexander Albon
- - 2 - 3
16. Fernando Alonso
- - 1
- 2
17. Lance Stroll
- - 2
- 2
18. Csou Kuan-jü
- - 1 - 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Ferrari 157
2. Red Bull 151
3. Mercedes 95
4. McLaren-Mercedes 46
5. Alfa Romeo-Ferrari 31
6. Alpine-Renault 26
7. AlphaTauri-Red Bull 16
8. Haas-Ferrari 15
9. Aston Martin-Mercedes 6
10.Williams-Mercedes3
2022.06.19 16:52:51

F1 B. Ö. B.

A dobogó legalsó fokára Hamilton állhatott fel • Pérez hamar kiesett, Leclerc az 5. helyig zárkózott fel.

2022.06.18 21:07:35

F1 B. Ö. B.

Felemásan zárta az esős körülmények között megrendezett időmérőt a Red Bull Montrealban.

2022.06.18 12:50:09

F1 B. Ö. B.

A Red Bull versenyzői a top tíz végén zárták az utolsó edzést, amelyet Leclerc szinte teljesen kihagyott.

2022.06.17 22:11:35

F1 H. L.

A holland 81 ezreddel előzte meg a második Leclerc-t, míg a harmadik Sainz 225 ezredet kapott.

2022.06.17 19:46:27

F1 H. L.

A holland 246 ezreddel előzte meg a második Sainzot, míg az Alpine spanyolja szűk 4 tizedet kapott.