F1: Alonso megállítja a Red Bullt az Ausztrál Nagydíjon?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.03.30. 18:04
null
Alonso (balra) beleszólhat a győzelemért zajló harcba Ausztráliában? (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2023-as Formula–1-es világbajnokság, a harmadik állomás Melbourne, ahol a 37. Ausztrál Nagydíjat rendezik meg. Noha kétségkívül a vb-éllovas Max Verstappen számít fő esélyesnek, a riválisok szerint az Aston Martin akár fejtörést okozhat az idén eddig verhetetlen Red Bullnak az Albert Parkban, ráadásul a várható eső is megkavarhatja az esélyeket.

 

A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN

Noha Sergio Pérez szelte át elsőként a célvonalat két héttel ezelőtt, a második helyen befutó Max Verstappen szolgáltatta a fő témát, miután többször is kritikus hangot ütött meg a Red Bull-lal szemben. A holland ugyanis favoritként érkezett meg Szaúd-Arábiába, és egészen az időmérő második szakaszáig úgy tűnt, senki sem állíthatja meg a hétvégén.

37. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
MÁRCIUS 31., PÉNTEK
1. szabadedzés: 3.30–4.30
2. szabadedzés: 7.00–8.00
ÁPRILIS 1., SZOMBAT
3. szabadedzés: 3.30–4.30
Időmérő: 7.00–8.00
ÁPRILIS 2., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 306.124 km) rajtja: 7.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Április 30., 13.00Azeri Nagydíj, Baki
Május 7., 21.30Miami Nagydíj, Miami
Május 21., 15.00
Emilia-romagnai Nagydíj, Imola

A kardántengely meghibásodása miatt azonban végül a 15. helyről volt kénytelen elrajtolni, és a csapattársa mögött zárt egy olyan versenyen, amelyet – úgy érzett – neki kellett volna megnyernie. Az utolsó körben a legjobb időt elérő, így a vezetést az egyéni összetettben megtartó címvédő nem is leplezte a csalódottságát, és kijelentette, elvárja, hogy a Red Bull garantálja, mindkét autó ugyanolyan megbízható, hiszen valószínűleg a márkatársa lesz a legnagyobb ellenfele az idei vb-küzdelemben.

Verstappen egyértelműsítette, a csapat hiába boldog az újabb elért kettős siker után, ő egyáltalán nem az, és még az Ausztrál Nagydíj előtti felvezetőjében is hangsúlyozta, ezúttal sima, problémamentes hétvégében bízik. Míg a holland az elszálló győzelmi esély miatt volt bosszús, Fernando Alonso a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) munkájával volt elégedetlen Dzsiddában, és az azóta bevezetett változtatásoktól sem volt teljesen elragadtatva.

Az első két nagydíjon ugyanis két versenyző is büntetést kapott azért, mert nem megfelelően állt fel a rajtrácsra. Az idénynyitón Esteban Ocon, Szaúd-Arábiában Fernando Alonso kapott öt másodperces időbüntetést, ami aztán további bonyodalmakat okozott mindkettejük számára, hiszen tovább szankcionálták őket a rosszul letöltött bokszutcai büntetés miatt, igaz, a spanyolt a szabályértelmezési félreértések után felmentették.

Bár a szövetség az utóbbi ügyben még nem pontosított azt illetően, mi számít az autón történő munkának, a rossz rajtleállásból adódó bonyodalmakat igyekszik elkerülni a húsz centiméterrel szélesebb rajtkockákkal, valamint a pluszkiegészítő vonalfestésekkel.

Noha Alonso üdvözölte a változtatásokat, további enyhítést vár a szabályokban, mivel szerinte nehéz kilátni az idei autókból, és úgy érzi, csak abban az esetben kellene szankcionálni, ha valaki a megengedettnél előrébb áll fel a rajtrácson.

MI VÁRHATÓ AZ AUSZTRÁL NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a harmadik állomás Melbourne, ahol a 37. Ausztrál Nagydíjat rendezik meg. Az Albert Park két év kihagyás után tavaly tért vissza a versenynaptárba, miután a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos szigorú intézkedések miatt ellehetetlenült a futamrendezés Victoria államban.

A kényszerszünet több változtatást is magával hozott, 25 méterrel lerövidült a pálya, és a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) negyedik DRS-zónát is kijelölt rajta. Noha biztonsági okok miatt a mezőny végül nem használhatta az extra előzési zónát, most hétvégén már megteheti, méghozzá az F1 történetében először, ami tovább fokozhatja az izgalmakat vasárnap.

Ami a történelmi múltat illeti, nem a melbourne-i pálya a címvédő pilóta és alakulat kedvenc vadászterülete, mert Verstappen még nyeretlen, s dobogóra is csak egyszer, 2019-ben állhatott fel itt, míg a Red Bull csupán egy győzelmet (2011, Sebastian Vettel) számlál a helyszínen. Így a „vörös bikáknak” tizenkét éves rossz sorozatot kellene megtörniük az idei újabb sikerhez.

A jelenlegi mezőnyből egyébként négy versenyző, Alonso (2006), Hamilton (2008, 2015), Valtteri Bottas (2019) és Leclerc (2022) diadalmaskodott már Ausztráliában, míg a csapatok közül a McLaren számít a legsikeresebbnek 11 győzelemmel, igaz, a wokingi gárda 2012 óta nem tudott újra nyerni, hiszen azóta egy kivétellel (2013, Lotus, Kimi Räikkönen) a Mercedes (4) és a Ferrari (3) váltotta egymást a dobogó felső fokán.

Ami a rekordokat illeti, akár több történelmi pillanatnak is a szemtanúi lehetünk a hétvégén. Szombaton Hamilton az egy adott nagydíjon szerzett legtöbb pole pozíció, míg Alonso a két elsőség között eltelt legtöbb idő csúcsát dönthetné meg, ráadásul a spanyolnak vasárnap is lehetősége nyílhat, hiszen ha elsőként szelné át a célvonalat, akkor a két a győzelem között eltelt leghosszabb idő rekordját adná át a múltnak.

Ami a jelenlegi formát illeti, a brit és a spanyol közül egyértelműen az utóbbinak van nagyobb esélye arra, hogy átírja a történelemkönyveket, igaz, ebbe mindenképpen lesz beleszólása a Red Bull elmúlt két futamon mutatott fölénye alapján favoritnak számító Verstappennek és a Dzsiddában a dobogó felső fokára visszatérő Péreznek is, akik karrierjük során először nyernének Melbourne-ben.

A hétvége legnagyobb kérdését így az jelenti, a mexikói képes lesz-e szaúdihoz hasonló erős teljesítményt hozni, illetve hogy az Aston Martin esetleg a két dobogós helyezés után ezúttal beleszólhat-e a győzelemért zajló csatába is.

Ami az időmérőt illeti, továbbra is a Red Bull számít a legnagyobb esélyesnek, ám ezúttal talán valamivel nehezebb dolga lesz. Amellett ugyanis, hogy a tavalyi pole pozíciós és győztes Leclerc-nek nem kell számolnia rajtbüntetéssel és így az egy körön magabiztosabb ferrarissal is számolni kell, péntekre esőt jósolnak, ami mindenképpen megnehezítheti a jó beállítások megtalálását.

Nem mellesleg szombat délelőtt is van kilátás némi csapadékra, és a lehűlő pálya kérdéses, hogy teljesen felszáradna-e az időmérőre. A változó körülmények, illetve az esetleges kevesebb felkészülési idő némileg megbolygathatják az erősorrendet, így az sincs kizárva, hogy idén először nem a Red Bull-pilóták közül kerül ki a kvalifikáció leggyorsabbja.

Ami a versenyt illeti, a pole pozíció nem igazán jelent garanciát a sikerre: az elmúlt tíz Ausztrál Nagydíjat alapul véve mindössze három alkalommal (2011, 2015 és 2022) tudott nyerni az élről induló pilóta. A második helyről négy, a harmadikról két diadal született, míg a leghátrábbról Räikkönen győzedelmeskedett. A visszavonult finn a hetedik rajtkockát váltotta a pódium felső fokára 2013-ban. Ezt alapul véve, a Red Bullnak akkor is remek esélye nyílna a sikerre, ha végül nem valamelyik pilótája szerezné meg az elsőséget. Verstappen a szaúdi futamon is bizonyította, milyen könnyedén át tud jönni a mezőnyön, így az egyenesekben nagyon erős RB19-essel a második sorból kétségkívül elérhető lenne a diadal. A holland legnagyobb kihívója a csapattárs, Pérez, valamint az Aston Martin lehet, amelynek a várhatóan sokkal jobban kedvez a középgyors kanyarokkal tűzdelt ausztrál pálya, mint a bahreini vagy a szaúdi.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, ha a silverstone-i alakulat nem tud harcba szállni a győzelemért, a top 3 mindenképpen elérhető lesz a számára. Alonso idén harmadszorra állhatna pódiumra, míg az idény előtti sérülésiből felépülő Lance Stroll a dzsiddai kiesés után vágna vissza, és pályafutása negyedik dobogós helyezését célozhatja be.

Az Aston Martin mellett még érdemes megemlíteni a Mercedest és a Ferrarit is, igaz, George Russell szerint túlteljesítenének, ha sikerülne a top 3-ban végezniük, így már azt is jó jelnek venné, ha Melbourne-ben egyáltalán fel tudnák venni a harcot a silverstone-iakkal és a maranellóiakkal.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az első négy csapaton kívül az Alpine-nal mindenképpen számolni kell, és érdekes lesz látni, mire lesz képes a múlt héten több átszervezést is bejelentő McLaren. A wokingiak a pocsék évkezdés után az első pontjukért hajtanak, méghozzá egy hazai versenyzővel is a volán mögött. Oscar Piastri Dzsiddában a nyolcadik helyre kvalifikálta magát, mielőtt a versenye már a rajtnál megpecsételődött – az újonc vasárnap remek teljesítménnyel örvendeztetné meg a hazai szurkolókat.

A McLaren mellett már csak az AlphaTauri áll pont nélkül, míg a Haas és a Williams neve mellett egy-egy pont szerepel.

A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁK GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGY. KÖR PONT
1. Max Verstappen 1 2 2 1 44
2. Sergio Pérez 1 2 2 43
3. Fernando Alonso 2 2 30
4. Carlos Sainz 2 20
5. Lewis Hamilton 2 20
6. George Russell 2 18
7. Lance Stroll 1 8
8. Charles Leclerc 1 6
9. Esteban Ocon 1 4
9. Valtteri Bottas 1 4
11. Pierre Gasly 2 4
12. Kevin Magnussen 1 1
13. Alexander Albon 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda 87
2. Aston Martin-Mercedes 38
3. Mercedes 38
4. Ferrari 26
5. Alpine-Renault 8
6. Alfa Romeo-Ferrari 4
7. Williams-Mercedes 1
8. Haas-Ferrari 1
9. AlphaTauri-Honda 0
10. McLaren-Mercedes 0

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik