Játszmázás, személyes érdekek, és egyetlen cél: a bajnoki trófea – Norris, Verstappen vagy Piastri emelheti magasba Abu-Dzabiban?

Huszonnégy nagydíj, tíz csapat, húsz versenyző, de a végén csak egy emelheti magasba a bajnoki trófeát. A 2010-es idény óta először fordul elő, hogy az utolsó verseny előtt legalább három pilótának van esélye megszerezni a világbajnoki címet. Egy többszörös bajnok küzd két olyan vetélytárs ellen, akik még nem tapasztalták meg, milyen érzés feljutni a csúcsra. Trónfosztás vagy az egyeduralom folytatása? Ez a 2025-ös Abu-dzabi Nagydíj legégetőbb kérdése.
Max Verstappen sorozatban az ötödik vb-címére hajt, amivel Juan Manuel Fangiót érné utol, és a királykategória történetének mindössze negyedik olyan versenyzőjévé válna, aki elérte ezt a számot, miközben Michael Schumacher mellett az egyetlen lehetne, akinek sikerül zsinórban ötször diadalmaskodnia. Lando Norris és Oscar Piastri eközben először részese igazi, éles vb-csatának, és azért küzd, hogy a Formula–1 fennállásának 35. világbajnokává lépjen elő. A brit tizenegyedik, míg az ausztrál a harmadik bajnoka lenne a szülőhazájának.
A tét óriási, főleg a jövő évi szabályváltozások fényében, hiszen az új éra nagy fordulatot is hozhat, és nincs semmi garancia arra, hogy a McLaren és a Red Bull 2026-ban is bajnoki címért harcolhat, sőt, Verstappen már azt is előrebocsátotta, adott esetben a sportágnak is búcsút int, ha nem tetszik neki az új autógeneráció.
Noha a három vb-aspiráns közül a holland volt az, aki az egész versenyhétvégén végtelen higgadtsággal azt hangoztatta és mutatta a külvilág felé, hogy nincs semmi vesztenivalója, és csak nyerhet, ez inkább lelki hadviselésnek hat, amivel nemcsak a riválisai fejébe próbál férkőzni, hanem talán saját magát is felkészíti vele az esetleges kudarcra.
A nyugalom, mint pajzs öleli körbe és tartja vissza a benne lakozó könyörtelen fenevadat, amely az 58 körös futamon biztosan a felszínre tör és elszabadul. Verstappen hiába ecsetelte azt a csütörtöki sajtótájékoztatón két vb-riválisa társaságában, hogy neki már van négy a hőn áhított trófeából, az ötödiknek biztosan kitüntetett helye lenne, és mindent tőle telhetőt meg fog tenni azért, hogy ő emelhesse a magasba az abu-dzabi éjszakában.
VERSTAPPEN ÍGY LEHET VILÁGBAJNOK ABU-DZABIBAN | ||
|---|---|---|
Norris | Verstappen | Piastri |
4. vagy annál rosszabb | nyer | – |
8. vagy rosszabb | 2. | 3. vagy rosszabb |
9. vagy rosszabb | 3. | 2. vagy rosszabb |
Verstappen nyerni akar, és nem fog elmulasztani egyetlen lehetőséget sem arra, hogy elérje a célját. Az, hogy ilyen tetemes lemaradásból kapaszkodott vissza, és úgy várhatja az utolsó verseny rajtját, hogy reális esélye van nyerni, egyszerre vett le tehert a vállairól, miközben talán minden eddiginél sikeréhesebbé teszi. Megérezte a vérszagot, és kész lecsapni, már csak egyetlen lépés választja el tőle. A legnagyobb és a legnehezebb.
A holland tisztában van vele, hogy nemcsak magától függ, nem az a helyzet, mint 2021-ben, amikor tudta, ha a bajnoki riválisa, Lewis Hamilton előtt végez, akkor nyer, a saját kezében volt a sorsa, nem kellett külső tényezőkre támaszkodnia. Az akkor óriási botrányba fulladó finálé az ő sikerét hozta. Verstappen azóta további három alkalommal ért fel a csúcsra, méghozzá fölényesen, nemegyszer rekordokat halmozva. Most viszont először várja az utolsó menetet hátrányból bajnoki csatában. Ilyen szempontból számára is új szerep a mostani, nemcsak a két riválisa számára.
Az, hogy mit kezd vele, a közép-európai idő szerint 14 órakor rajtoló versenyen kiderül, de nincs semmi kétség afelől, hogy nem fog kizárólag a vakszerencsében bízni, megpróbál olyan helyzetet teremteni, amelyben nagyobb eséllyel mosolyog rá Fortuna. Ahogyan a negyedik rajtkockából induló George Russell is fogalmazott, Verstappen nem fog csak úgy elnyargalni a naplementében, hogy ezzel tálcán kínálja Norrisnak a dobogót, és vele együtt a világbajnoki címet.
ABU-DZABIBAN MEGHATÁROZÓ A RAJTSORREND |
|---|
| Az eddigi tizenhét Yas Marina Circuiten rendezett versenyen összesen tizenegy alkalommal aratott sikert a pole pozícióból induló, és ami még ennél is árulkodóbb: a legutóbbi tíz futamon kivétel nélkül az élről rajtoló nyert. Az első soron kívülről rajtolva eközben egyetlen versenyző tudott felállni a dobogó felső fokára: Kimi Räikkönen 2012-ben a negyedik rajtkockából startolva szelte át elsőként a célvonalat. |
Ha nem változik a sorrend a három bajnokaspiráns között az első körben, akkor Verstappen választhatja azt a stratégiát, hogy egy darabig elhúz az élen, hogy ne a forgalomba kelljen visszajönnie a kerékcseréje után, és ragadjon be esetleg, mint Fernando Alonso 2010-ben Vitaly Petrov mögött, majd a második etapban magára ránthatja a McLareneket, hogy ezzel az ellenfelek elé vesse őket, mint ahogyan tette azt Hamilton is 2016-ban Nico Rosberggel.
Az ehhez hasonló taktikázás egyáltalán nem lenne idegen vagy épp ritka, az utcai pályákon eleve bevett szokás, hogy az élen haladó erősen kontrollálja a teljes mezőny tempóját, és idén pont Monacóban mutatkozott meg, mennyire hatásos tud lenni ez az eszköz, mivel több csapat döntött úgy, hogy az egyik versenyzőjét bójaként használja a kötelező két kerékcserés versenyen.
Akkor egy másik módszer is kipróbáltatott élesben a jelenlegi versenyzési irányelvek mellett: Russell direkt vágott le egy sikánt, hogy ezzel az őt szándékosan feltartani kívánó Alexander Albon elé kerüljön. A brit akkor áthajtásos büntetést kapott az eset nyomán, de így is nyert a húzásával. Ugyan Abu-dzabiban nem olyan lehetetlen előzni, mint Monte-Carlóban, így is elég kevés a tér és a lehetőség a manőverezésre, amellyel valamennyi pilóta tisztában van.
NORRIS ÍGY LEHET VILÁGBAJNOK ABU-DZABIBAN | ||
|---|---|---|
Norris | Verstappen | Piastri |
nyer | – | – |
2. | – | – |
3. | – | – |
4. | 2. vagy annál rosszabb | – |
5. | 2. vagy annál rosszabb | – |
6. | 2. vagy annál rosszabb | 2. vagy annál rosszabb |
7. | 2. vagy annál rosszabb | 2. vagy annál rosszabb |
8. | 3. vagy annál rosszabb | 2. vagy annál rosszabb |
9. | 4. vagy annál rosszabb | 2. vagy annál rosszabb |
10. | 4. vagy annál rosszabb | 3. vagy annál rosszabb |
11. vagy annál rosszabb | 4. vagy annál rosszabb | 3. vagy annál rosszabb |
A versenyen, és főleg közvetlenül a rajtot követően a 6-7-es kanyar jelentheti a legforróbb pontot, és adott esetben akár teret nyithat a levágásos taktika alkalmazásának, ami a már említett 2021-es idényzárón a bajnoki címről is dönthetett volna, ha nincs a verseny végi botrány.
Akkor az élről rajtoló Verstappen már a startnál elvesztette a pozíciót Hamiltonnal szemben, de azonnal visszatámadt, a hatos kanyarnál bevetődött a belső ívre a vetélytárs mellé, és ezzel kiszorította őt a pálya szélére. A brit ekkor a bukótér felé vette az irányt, amivel jóval a Red Bull-os előtt tért vissza, és ugyan visszalassított, maradt az élen. Az akkori szabályok mellett ez elegendő volt ahhoz, hogy elkerülje a büntetést, most viszont hasonló esetben szankcióra van kilátás – kivéve talán az első körben…
JÁTSZIK-E MEGHATÁROZÓ SZEREPET A BIZTONSÁGI AUTÓ? |
|---|
| Mindenki emlékezetében erősen él a 2021-es szezonzáró, amelyen a futam végi biztonsági autós szakasz, és a korlátozás alatt hozott versenyigazgatói döntések alapjaiban határozták meg a bajnokság végkimenetelét. A helyszínen természetesen nem az volt az egyetlen alkalom, amikor a futam során virtuális vagy valódi biztonsági autós szakasz lépett érvénybe. Összességében eddig kilenc alkalommal volt korlátozás, szóval a mezőnynek ezzel is számolnia kell a stratégia kialakításánál. A McLaren múlt hétvégén pont egy biztonsági autós fázis alatti hibás taktikai döntéssel vesztette el a biztos kettős győzelmet, és nyújtotta tálcán Verstappennek a sikert... |
Az akkor történtek ugyanis amolyan szürke zónát jelentenek, a versenyzők halászhatnak a zavarosban, hiszen a sportfelügyelők jóval megengedőbbek. Norrisnak nem lenne túl sok értelme kockáztatnia sem Verstappen agresszív támadását, sem az esetleges büntetést, de a mögüle induló Piastrinak nincs mit vesztenie. Norris biztosan ideges lesz a rajtnál, Helmut Marko meg is jegyezte, hogy a brit pilóta sokkal feszültebb, ha Verstappen rajtol mellőle, és minden esély megvan rá, hogy rosszabbul jöjjön el, főleg a porosabb oldalról.
Piastri adott esetben választhatja azt, hogy átrongyol a bukótéren a csata helyett, amivel a saját vagy csapattársa kiesését is veszélyeztethetné. Az ausztrál pilóta tisztában van vele, hogy csakis előrefelé menekülhet, hiszen mindenképpen az első vagy a második helyen kell célba érnie ahhoz, hogy egyáltalán matematikai esélye legyen. Bár nagy esély van rá, hogy Norris alapvetően nem fogja megnehezíteni a csapattársa dolgát, ha előzési pozícióba kerül mögötte – mivel neki a harmadik hely is tökéletes –, Piastrinak önmagában nem lesz elég az, ha elmegy a brit mellett.
PIASTRI ÍGY LEHET VILÁGBAJNOK ABU-DZABIBAN | ||
|---|---|---|
Norris | Verstappen | Piastri |
6. vagy annál rosszabb | – | nyer |
10. vagy annál rosszabb | 4. vagy annál rosszabb | 2. |
Egy kanyarlevágással adott esetben viszont akár mindkét bajnoki riválisát is megelőzheti már az első körben… Verstappent a verseny későbbi szakaszában biztosan emberpróbáló, és szinte lehetetlen feladat lenne megelőzni, amivel az ausztrál is tisztában van, így még akkor is az esetleges kanyarlevágás jelentheti az egyetlen utat. Piastri ezzel a csapattársa esélyeit alapvetően nem veszélyeztethetné, sőt, ha később úgy alakul, hogy Norris kiszorul a top 3-ból, miközben épp Verstappen áll az élen, akkor az ausztrál még mindig segítséget nyújthat a britnek, ha a csapat megkéri rá.
A McLaren ugyanis előrebocsátotta, ha az egyik pilótájuknak egyértelműen nagyobb esélye van, akkor csapatutasítást fog alkalmazni. Ha Piastri másodikként halad, és ott lesz egy versenyző a McLarenek között, akkor az ausztrál visszalassíthat, hogy ezzel lehetőséget adjon Norrisnak az előzésre, vagy a csapat egyszerűen kihívhatja őt egy újabb cserére, miközben ha a két autó egymást mögött halad, akkor pozíciót cserélhetnek.
AMIKOR LEGALÁBB HÁROM ESÉLYES ÉRKEZETT AZ UTOLSÓ VERSENYRE ÍGY ALAKULT A BAJNOKSÁG | |||
|---|---|---|---|
ÉV | VILÁGBAJNOK | A BAJNOK HELYEZÉSE A VERSENY ELŐTT | A RIVÁLISOK |
1950 | Giuseppe Farina | harmadik | Juan Manuel Fangio, Luigi Fagioli |
1959 | Jack Brabham | első | Stirling Moss, Tony Brooks |
1964 | John Surtees | második | Graham Hill, Jim Clark |
1968 | Graham Hill | első | Jackie Stewart, Denny Hulme |
1974 | Emerson Fittipaldi | első | Clay Regazzoni, Jody Scheckter |
1981 | Nelson Piquet | második | Carlos Reutemann, Jacques Laffite |
1983 | Nelson Piquet | második | Alain Prost, René Arnoux |
1986 | Alain Prost | második | Nigel Mansell, Nelson Piquet |
2007 | Kimi Räikkönen | harmadik | Lewis Hamilton, Fernando Alonso |
2010 | Sebastian Vettel | harmadik | Fernando Alonso, Mark Webber, Lewis Hamilton |
| *: dőlt betűvel az a versenyző, aki vb-éllovasként érkezett meg a szezonzáróra. | |||
Ami a kívülállókat illeti, többen is utaltak rá, hogy nem akarnak központi szerepet játszani a bajnoki csatában, így kérdéses lesz, Verstappen vagy épp Piastri mennyire bízhat abban, hogy valamely pilótatársa tényezőt fog játszani, és kemény csatába bonyolódik Norrisszal. A holland és az ausztrál személyes érdeke is az, hogy a brit minél hátrébb essen vissza. Így léphet előre kulcsszereplővé Russell vagy éppen Charles Leclerc a futamon.
A brit már az időmérőn is igyekezett az előnyére kovácsolni a bajnoki küzdelmet, és elárulta, a futamon is abban bízik, hogy ez nyithatja meg előtte a lehetőséget, hogy felérjen a dobogóra, és ezzel elősegítse csapata konstruktőri második helyét is, hiszen még nem kőbe vésett az ezüstérem, és adott esetben a Red Bull előzhet. A versenyző szerint a nyers tempó nincs meg a Mercedesében ehhez, Verstappen viszont helyzetbe hozhatja őt. Leclerc is valami hasonlóban bízik, és jelezte, minden lehetőséget meg fog ragadni, hogy előrébb törjön, és jó eredménnyel zárja a Ferrari csalódást keltő évét.
A monacói ugyanakkor kiemelte , nem szeretne valami hatalmas botrány részese lenni, és ehhez hasonló gondolatok fogalmazódtak meg a hatodik pozícióból induló Alonso fejében is. A spanyol hangsúlyozta, minél messzebb akar kerülni a bajnoki küzdelemtől, de a pályát övező kivetítőkön érdeklődve fogja figyelni az eseményeket. Ezzel biztosan nem lesz egyedül, hiszen minden adott ahhoz, hogy valóban egy fantasztikus műsor, egy igazi klasszikus kerekedjen a 2025-ös Abu-Dzabi Nagydíjból…
ABU-DZABI NAGYDÍJ, A RAJTSORREND | |||
|---|---|---|---|
| 1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda |
| 2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes |
| 3. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes |
| 4. | George Russell | brit | Mercedes |
| 5. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari |
| 6. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes |
| 7. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari |
| 8. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari |
| 9. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda |
| 10. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda |
| 11. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari |
| 12. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes |
| 13. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda |
| 14. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes |
| 15. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes |
| 16. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari |
| 17. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes |
| 18. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
| 19. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault |
| 20. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault |
A BAJNOKSÁG ÁLLÁSA | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
| 1. | Lando Norris | 7 | 17 | 25 | 408 |
| 2. | Max Verstappen | 7 | 14 | 26 | 396 |
| 3. | Oscar Piastri | 7 | 15 | 25 | 392 |
| 4. | George Russell | 2 | 9 | 25 | 309 |
| 5. | Charles Leclerc | – | 7 | 21 | 230 |
| 6. | Lewis Hamilton | – | – | 20 | 152 |
| 7. | Andrea Kimi Antonelli | – | 3 | 18 | 150 |
| 8. | Alexander Albon | – | – | 12 | 73 |
| 9. | Carlos Sainz | – | 2 | 13 | 64 |
| 10. | Isack Hadjar | – | 1 | 11 | 51 |
| 11. | Nico Hülkenberg | – | 1 | 8 | 49 |
| 12. | Fernando Alonso | – | – | 10 | 48 |
| 13. | Oliver Bearman | – | – | 10 | 41 |
| 14. | Liam Lawson | – | – | 7 | 38 |
| 15. | Cunoda Juki | – | – | 10 | 33 |
| 16. | Esteban Ocon | – | – | 9 | 32 |
| 17. | Lance Stroll | – | – | 8 | 32 |
| 18. | Pierre Gasly | – | – | 7 | 22 |
| 19. | Gabriel Bortoleto | – | – | 5 | 19 |
| KONSTRUKTŐRÖK | ||
| 1. | McLaren-Mercedes | 800 (már bajnok) |
| 2. | Mercedes | 459 |
| 3. | Red Bull-Honda | 426 |
| 4. | Ferrari | 382 |
| 5. | Williams-Mercedes | 137 |
| 6. | Racing Bulls-Honda | 92 |
| 7. | Aston Martin-Mercedes | 80 |
| 8. | Haas-Ferrari | 73 |
| 9. | Sauber-Ferrari | 68 |
| 10. | Alpine-Renault | 22 |
| 17. ABU-DZABI NAGYDÍJ | |
| DECEMBER 5., PÉNTEK | |
| 1. szabadedzés | 1. Norris 1:24.485 |
| 2. szabadedzés | 1. Norris 1:23.083 |
| DECEMBER 6., SZOMBAT | |
| 3. szabadedzés | 1. Russell 1:23.334 |
| Időmérő | 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Piastri |
| DECEMBER 7., VASÁRNAP | |
| A verseny (58 kör, 306.183 km) rajtja | 14.00 |
| KÖVETKEZŐ VERSENY | |
| Ausztrál Nagydíj, Melbourne | 2026. március 8. |








