A vb-éllovas Oscar Piastri az idei harmadik pole pozícióját szerezte a hosszúra nyúló imolai időmérőn, így ő várhatta élről a piros lámpák kialvását az idény hetedik versenyén. Az ausztrál mellől a helyszínen az elmúlt három alkalommal győzedelmeskedő Max Verstappen rugaszkodhatott el, míg a második sorban az idén ötödik alkalommal is dobogóra vágyó George Russell és a kvalifikáción a házon belüli csatában megint alulmaradó, de a futamon javítani kívánó Lando Norris foglalhatott helyet.
Az előkelő ötödik pozícióból Fernando Alonso vághatott neki a futamnak, idei első pontjait célozva meg, míg a Williams a hatodik-hetedik helyről törekedett a kettős pontszerzésre. A hazai hősök, a Ferrari versenyzőpárosa, Charles Leclerc és Lewis Hamilton, valamint a mercedeses Andrea Kimi Antonelli eközben csak a 11-13. pozícióból támadhatott a csalódást keltő kvalifikáció után.
Az Alpine-nal bemutatkozó és az időmérőn autót törő Franco Colapinto az egy rajthelyes büntetése után a 16. helyről kezdhette meg a felzárkózást. Az óriásit bukó Cunoda Juki a bokszutcából várhatta a rajtot, miután csapata nemcsak motorelemeket cserélt a gépben, hanem a parc fermé szabályokat is megsértette, így a huszadik hely üresen maradt a rajtrácson.
Ami a stratégiát illeti, öt versenyző, Hamilton, Antonelli, Nico Hülkenberg, Oliver Bearman, valamint Cunoda indult a kemény gumin, míg a többiek a közepes keverék mellett döntöttek.
Piastri jól jött el, úgy tűnt, a mellőle rajtoló Verstappennek elsődlegesen Russell ellen kell védekeznie, ám a címvédő kissé váratlanul bevetődött a McLaren mellé, és a külső íven elment az ausztrál mellett, aminek révén az élre állt. A kettős mögött Russell, Norris, Alonso sorolt be az első ötösben, miközben a Ferrarik közül Leclerc a kilencedik helyre lépett előre, míg Hamilton egy pozíciót vesztett Antonellivel szemben, de hamarosan előreléphetett, mert Pierre Gasly kicsúszott a kavicságyba a másik Ferrari elleni párharc során, és visszaesett a 14. pozícióba.
Verstappen viszonylag hamar leszakította magáról Piastrit DRS-távolságon kívülre, nem úgy, mint Russell Norrist, a mclarenes ugyanis szorosan tapadt a Mercedesre, és többször is nyithatta a hátsó szárnyát a honfitársa mögött. Az egymással csatázó felek folyamatosan szakadtak le az élen álló kettősről, a tizedik körben az ausztrál előnye már több mint 5 másodperc volt. Ugyan a mclarenesnek a következő körben végül sikerült elmennie a honfitárs mellett, a kettős rengeteg időt vesztett a küzdelemben: Norris további két szekundumot bukott, miközben a Mercedes hiába hívta ki azonnal Russellt, a mercedeses csak az elévágással támadó Leclerc mögött tért vissza a pályára.
Piastri a 14. körben szánta el magát a cserére, a McLaren azonban kissé elrontotta, Verstappen viszont úgy határozott, inkább kitolja az első etapját, mint ahogyan Norris is a Red Bull-os útját követte. Mögöttük a kerékcserét ugyancsak eltoló Albon, Isack Hadjar, valamint a keményen induló Antonelli, Hamilton, és Hülkenberg következett, mialatt Piastri sorra szedte le az előtte haladókat, de hátránya bőven egy bokszkiállásnyi felé emelkedett a továbbra is jó tempót diktáló Verstappenhez képest.
A vb-éllovas a 28. körben már negyedikként haladt, miután Hamilton, Antonelli, valamint Hadjar ellen is sikeres offenzívát indított, de már így óriási hátrányba került az élen állókhoz viszonyítva. A következő körben Norris szánta el magát cserére, csakhogy a McLaren rendkívül rosszul időzített, mert a kiállása után Esteban Ocon alatt leálló Haas miatt virtuális biztonsági autós szakasz lépett érvénybe. A rövidebb bokszlátogatást kihasználva szinte mindenki a boksz felé vette az irányt, köztük az egyszer már már cserélő Piastri is.
Verstappen maradt az élen, mögötte Norris és Albon sorrendben érkezett az első hármas, míg Piastri a negyedik pozícióból folytathatta a küzdelmet. Az ötödik helyre az Antonellit megelőző Hamilton lépett előre, majd Hadjar, Antonelli, Leclerc, Russell és Alonso sorakozott a pontszerző helyeken. Piastri a 40. körben ment el Albon mellett, előrelépve a top 3-ba, de a lemaradása ekkor már 13 szekundum volt a csapattársa, Norris mögött. Hátrébb Leclerc Hadjart utasította maga mögé, amivel csapattársa, Hamilton után eredt, míg a Mercedes duója a kilencedik-tizedik helyen haladt.
Noha Verstappen zavartalanul repesztett az élen, a 46. körben teljesen új verseny vette kezdetét, ugyanis az Antonelli meghibásodó Mercedese miatt pályára küldött biztonsági autó teljesen eltüntette a különbségeket és borította a stratégiákat is, mert nem mindenki tudott új gumikra váltani. A holland maradt az élen, mögötte Piastri, Norris, Leclerc és Albon érkezett a top 5-ben, majd Russell, Hamilton, Sainz, Hadjar és Hülkenberg folytatta a sort. Közülük az első Verstappen, a harmadik Norris, az ötödik Albon, a hetedik Hamilton, illetőleg a kilencedik Hadjar támadhatott friss gumikon, amikor az 53. kör végén véget ért az elég hosszúra nyúlt korlátozás.
Verstappen jól jött el, megtartotta a vezetést az újraindítás után, ráadásul gyorsan egy másodperc felé emelte előnyét a második Piastri előtt, míg Norrist Leclerc támadta, de nem tudott elmenni a McLaren mellett. Hamilton Russellt utasította maga mögé, a két McLaren egymással fogott csatába, amit kihasználva Verstappen több mint 4 másodpercre növelte az előnyét. Norris az 58. körben megelőzte Piastrit, aki mögött a Leclerc által vezetett kisebb vonat érkezett – a monacóira Albon és Hamilton jött fel a friss gumikon.
Az előrébb haladó ferraris a 60. körben terelte ki a kavicságyba Albont, amit kihasználva Hamilton előbb a Williams, majd a csapattársa mellett is elment, és rohamos tempóban kezdett el közeledni Piastrira, ám már nem maradt elég ideje, és 1.4 másodperccel a McLaren mögött látta meg a kockás zászlót.
Verstappen Szuzuka után visszatért a dobogó tetejére, és újabb jeles alkalmat ünnepelt győzelemmel, ezúttal csapata, a Red Bull 400. versenyén aratott sikert. A holland a helyszínen sorozatban negyedszer nyert, míg pályafutása során már a 65. alkalommal szelte át elsőként a célvonalat. A második Norris lett, harmadikként Piastri ért célba, akinek így csökkent az előnye az egyéni összetettben. Hamilton negyedikként zárt a Ferrari hazai nagydíján, Albon pedig remek versenyzéssel ötödik lett a Williamsszel. Leclerc hatodikként ért célba, mögötte Russell, Sainz, Hadjar és Cunoda alkotta még a pontszerzők sorát.
Folytatás jövő hétvégén a Monacói Nagydíjjal.
EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:31:33.199 | |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 6.109 mp h. | |
3. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 12.956 mp h. | |
4. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 14.356 mp h. | |
5. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 17.945 mp h. | |
6. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 20.774 mp h. | |
7. | George Russell | brit | Mercedes | 22.034 mp h. | |
8. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 22.898 mp h. | |
9. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 23.586 mp h. | |
10. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 26.446 mp h. | |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 27.250 mp h. | |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 30.296 mp h. | |
13. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 31.424 mp h. | |
14. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 32.511 mp h. | |
15. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 32.993 mp h. | |
16. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 33.411 mp h. | |
17. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 33.808 mp h. | |
18. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 38.572 mp h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 44 | feladta | |
Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 27 | feladta |
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA | |||||
---|---|---|---|---|---|
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Oscar Piastri | 4 | 6 | 9 | 146 |
2. | Lando Norris | 1 | 6 | 9 | 133 |
3. | Max Verstappen | 2 | 4 | 8 | 124 |
4. | George Russell | – | 4 | 9 | 99 |
5. | Charles Leclerc | – | 1 | 7 | 61 |
6. | Lewis Hamilton | – | – | 8 | 53 |
7. | Andrea Kimi Antonelli | – | – | 7 | 48 |
8. | Alexander Albon | – | – | 6 | 40 |
9. | Esteban Ocon | – | – | 2 | 14 |
10. | Lance Stroll | – | – | 3 | 14 |
11. | Carlos Sainz | – | – | 4 | 11 |
12. | Cunoda Juki | – | – | 5 | 10 |
13. | Pierre Gasly | – | – | 2 | 7 |
14. | Isack Hadjar | – | – | 3 | 7 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 6 |
16. | Oliver Bearman | – | – | 3 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 279 |
2. | Mercedes | 147 |
3. | Red Bull-Honda | 131 |
4. | Ferrari | 114 |
5. | Williams-Mercedes | 51 |
6. | Haas-Ferrari | 20 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 14 |
8. | Racing Bulls-Honda | 10 |
9. | Alpine-Renault | 7 |
10. | Sauber-Ferrari | 6 |
5. EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ | |
MÁJUS 16., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Piastri 1:16.545 |
2. szabadedzés | 1. Piastri 1:15.315 |
MÁJUS 17., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Norris 1:14.897 |
Időmérő | 1. Piastri 1:14.670 |
MÁJUS 18., VASÁRNAP | |
A verseny | 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Piastri |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | május 25., 15.00 |
Spanyol Nagydíj, Barcelona | június 1., 15.00 |
Kanadai Nagydíj, Montreal | június 15., 20.00 |