A LEGFORRÓBB TÉMÁK – ERRŐL BESZÉLNEK A PADDOCKBAN
Verstappenre nem volt ellenszer az imolai versenyen; zárul az olló az élen?
Nagyot fordult a világ két hét leforgása alatt, hiszen míg Miamiban a McLaren az idén még nem látott fölényben húzta be a szezonbeli második kettős győzelmét, miközben a pole pozícióból induló Max Verstappen a dobogóra sem fért fel, Imolában a négyszeres bajnok a második rajthelyről indulva merész előzéssel már az első kanyarban az élre állt, és aratott magabiztos sikert.
Noha a holland az időmérőkön rendre fenyegetést jelent az idén, és nemegyszer meglepte már a szombatonként nem túl hatékony wokingiakat, versenykörülmények között egyértelműen a McLaren számított az első számú erőnek, és a pilóta a szuzukai diadalát is a kvalifikációs remeklésének köszönhette. Nem úgy, mint mint az Emilia-romagnai GP-n, ahol a Red Bull valamennyi keveréken jó tempót diktált, és bár a rivális nem igazán próbálta megnehezíteni a dolgát, úgy tűnt, nincs is igazán ellenszere a helyszínen sorozatban a negyedik győzelmét elkönyvelő Verstappenre.
Maga a McLaren is elismerte, hogy úgy érezte, egyáltalán nincs meg a tempója a Red Bull ellen, s védelmébe vette a stratégiáját, valamint az elmaradt, de sokak által logikusnak vélt csapatutasítás hiányát is. A brit alakulatot ugyanis sok kritika érte amiatt, hogy a biztonsági autós szakasz után nem szólt rá Piastrira, hogy engedje el maga mellett a jóval frissebb gumikon érkező csapattársát, hogy megpróbáljon nyomást helyezni Verstappenre.
A korábbi világbajnok, Jacques Villeneuve szerint a wokingi istálló gyengeséget mutatott, gyáva volt, és azt a hatást keltette, mintha félne agresszívan fellépni annak érdekében, hogy megnyerje az egyéni címet, vagy a rajt után hibát vétő, és a csapattársánál lassabb Piastri érdekeivel szembemenni. A kanadai azt is kifogásolta, hogy a McLaren olyan elégedetten fogadta a második-harmadik helyet, miközben szerinte az első és a harmadik pozíció lehetett volna elfogadható eredmény Imolában.
A konstruktőri tabellára nézve egyértelműen látszik, milyen előnyökkel jár, hogy a McLaren két erős versenyzővel rendelkezik, az egyéni összetettben vívott küzdelemben ugyanakkor már többször is megmutatkozott, hogy a házon belüli csata inkább a kívülálló, és csapaton belül egyértelmű első számú státuszt élvező Verstappen malmára hajtja a vizet. A Red Bull kimondottan a holland címvédését tűzte ki célul maga elé, és Cunoda Juki elsődleges feladata is az, hogy segítse a márkatársát.
A „vörös bikák” múlt hétvégén is igyekeztek használni a japánt, amikor Piastri kiállásánál arra kérték, hogy próbálja megnehezíteni az ausztrál dolgát, és tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a lehető legtovább maga mögött tartsa a McLarent. Érdekesség, hogy még maga Verstappen is jelezte a csapatnak, fontos lenne, hogy Cunoda nehezítse meg a rivális dolgát.
Persze, kétségtelen, hogy nincs könnyű helyzetben a McLaren, hiszen míg az ellenfélnél mindent egyetlen pilóta sikerének rendelnek alá, a címvédő alakulatnak minden egyes lépésénél figyelembe kell vennie, hogy megtartsa a versenyzői közötti békét, és biztosítsa a szabad versenyt közöttük. Ezt látva a Red Bull dörzsöli a tenyerét, míg Helmut Marko annak örül, hogy Norris és Piastri így elkerülhetetlen pontokat vesz el egymástól, Christian Horner arra hívta a figyelmet, hogy egy ponton a versenyzői érdek felül fogja írni a csapatérdeket.
Az, hogy ez mikor következik be, kérdéses, de már maga a wokingi gárda is felkészült arra, hogy pilótái között lesz feszültség, ami adott esetben ütközésben csúcsosodhat ki. Egy ilyen esetet kihasználva Verstappen rengeteg pontot nyerhetne, és a jelenlegi állást tekintve akár át is ugorhatná a McLaren kettősét, mivel az első hármast 22, vagyis kevesebb mint egy futamgyőzelemnyi pont választja el egymástól hét nagydíjat követően.
A címvédőnek ráadásul esélye van rá, hogy adott esetben már most hétvégén beékelődjön Piastri is Norris közé, hiszen utóbbi mindössze 9 ponttal előzi meg őt. A hercegségbeli pályán különösen fontos lesz az időmérő, ami a brit gyenge pontját jelenti az idén, és ha ezúttal is a vártnál hátrébb kvalifikálja magát, az megpecsételheti a sorsát, hiszen normális körülmények között nem lenne túl sok lehetősége javítani vasárnap.
Persze ehhez az is kell, hogy Verstappen ezúttal is ott legyen az élen, Marko azonban nem túl bizakodó a hétvégi esélyekkel kapcsolatban, hiszen szerinte a pályakarakterisztikából adódóan sokkal rosszabb lehet a helyzet, mint Imolában, és kérdéses, a hozott újítások egy ilyen nyomvonalon is előnyt jelentenek-e. A Red Bull megosztotta, hogy a fejlesztésekkel az volt az elsődleges célja, hogy tágítsa a gép a megfelelő működési tartományát, ez múlt hétvégén bevált, de érdekes lesz látni, hogy a teljesen más kihívást jelentő nyomvonalon is ki tudja-e használni. Ha igen, az egyáltalán nem lesz jó hír a McLaren számára, igaz, a jövő hétvégi Spanyol GP-n, az új technikai direktíva hatályba lépésével akár egy teljesen új bajnokság is kezdetét veheti, de egyelőre összpontosítsunk a hercegségbeli versenyre.
A Ferrari tovább keresi a válaszokat; Leclerc kínkeserves hazai futamra számít
A Ferrari szombaton teljesen leszerepelt hazai környezetben, és versenyzői már az időmérő második szakaszában búcsúzni kényszerültek. Ugyan a maranellóiak a versenyen már sokkal biztatóbb tempót diktáltak, és a 11–12. helyet 4. és 6. pozícióra váltották, miközben nem voltak messze attól sem, hogy megszerezzék idénybeli második dobogójukat, továbbra sem látszik a fény az alagút végén, és a csapat most azt kutatja, vajon mi okozta az előrelépést.
Az már hosszú hétvégék óta tendencia, hogy a Scuderia jobb teljesítményre képes futamon, mint egy körön, de váratlanul érte az Imolában mutatott remek versenytempó, miközben a szombaton még összetörten nyilatkozó Lewis Hamilton Kína után először érezte úgy, hogy összhangba került az autóval. Maga a hétszeres világbajnok is kijelentette, rá kell jönniük, miért működött ilyen jól az SF25-ös, ami rámutat a Ferrari idei legnagyobb gyengeségére, a következetlenségre.
Amellett, hogy a tempó futamhétvégén belül is folyamatosan ingadozik, és az istálló rendre vakon van, épp miért működik vagy nem működik hirtelen az autó, stratégiai szempontból is nagy a szórás a jó és a rossz döntések között. Az időről időre egyértelműen megmutatkozik, hogy a gépben ott rejlik a potenciál, de csak nagyon szűk tartományban sikerül kihozni az autóból és a gumikból is a teljesítményt.
Noha az imolai vasárnap bizakodásra adhatna okot, a Ferrari, s különösen a hazai pályán versenyző, és érezhetően egyre frusztráltabb Charles Leclerc nem számít túl sok jóra a Monacói Nagydíjon. A helyszínen tavaly emlékezetes győzelmet arató pilóta szerint pont a gyengeségeiket fogja kidomborítani az aszfaltcsík, és a problémát tovább tetézi, hogy olyan fontos lesz az időmérő, amelyen a maranellóiak különösen küszködnek az idén.
Az ugyanakkor nem kizárt, hogy esetleg pont a Scuderia kezei alá játszanak a történések a kvalifikáción, és Leclerc, valamint Hamilton is bizonyította már, hogy képes remek körrel is előállni, amikor igazán számít. A monacói már több ízben szerzett pole pozíciót hazai pályán és egy körön egyébként is kiemelkedő, miközben Hamilton Kínában a sprintidőmérőn már rajtelsőséget is tudott szerezni az idén, így azért nem lehet előre leírni a Ferrarit sem.
Az viszont biztos, hogy Leclerc egyre nehezebben viseli az előző évben még az utolsó futamon is a konstruktőri címért küzdő Ferrari idei szereplését. A monacói egyre bosszúsabban áll a kamerák elé, és egyre nyíltabban fejezi ki a nemtetszését. Az egyéni összetettben az ötödik helyet elfoglaló pilóta Imolában azt is elismerte, hogy már eleve frusztráltan ült be a volán mögé, ami sosem jelent jót. A pilóta már nemegyszer kijelentette, hogy nem képes elfogadni, milyen helyzetben van a csapata, s noha nincsen egyelőre arról szó, hogy ne akarná kitölteni a szerződését, mindenképpen érdekes lesz látni, hogyan alakul a dinamika, ha tovább folytatódik a Ferrari szenvedése.
Colapinto bemutatkozása nem a várakozások szerint alakult
Noha az Alpine és maga Flavio Briatore is kijelentette a hivatalos kommünikében, hogy öt versenyhétvégét ad a tartalék pilótává visszafokozott Jack Doohant mindössze hat nagydíj után váltó Fraco Colapintónak, az elnöki tanácsadó Imolában értetlenségét fejezte ki a határidővel kapcsolatban, és elmondta, nem igaz, hogy az argentin futamai meg vannak számlálva. A szakember ehelyett arról beszélt, hogy biztosítanak időt a versenyzőnek, igaz, három kitételt megfogalmazott vele szemben: legyen gyors, szerezzen pontot és ne törjön autót.
Míg előbbi kettő teljesítéséhez mindenképpen idő kell, hogy a pilóta össze tudjon szokni a kocsival, utóbbi követelménynek különösen fontos lett volna, hogy megfeleljen, azonban ez nem sikerült, és már az első időmérője első szakaszában eldobta a gépet, majd utólag egy rajthelyes büntetést kapott, miután félreértette a csapata utasítását.
Colapinto a 16. helyről vágott neki a futamnak, és végül ugyanabban a pozícióban szelte át a kockás zászlót is. Briatore szerint a balesettől eltekintve nem futott rossz versenyt a pilóta, és hangsúlyozta, türelmesek lesznek vele. Az argentin arra számít, hogy Monaco kedvezhet az Alpine-nak, de tudja, hogy az időmérőn rendkívül nagy magabiztosságra lesz szüksége a volán mögött, így különösen fontos lesz, hogy minél több időt tudjon eltölteni a pályán, hogy építeni tudja az önbizalmát, miközben fontos, hogy ne törjön kocsit.
MIRE LEHET SZÁMÍTANI A MONACÓI NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a nyolcadik állomás Monte-Carlo, ahol a 71. Monacói Nagydíjat rendezik meg. Noha a nagy múltra visszatekintő helyszín már-már kikerülhetetlen részévé vált az Formula–1-es versenynaptárnak, az elmúlt években rendre megkérdőjeleződött a létjogosultsága, hiszen az egyre növekvő autókkal szinte lehetetlenné vált előzni a szűk utcákon, ami száraz időjárási körülmények között amolyan lassúsági, gumispórolós futamot eredményezett, hiszen senki sem szeretett volna időt és pozíciót veszíteni plusz kiállással.
Hiába tehát a fény és a csillogás, valamint a rendkívül magával ragadó, különleges miliő, az unalomba fulladó vasárnapok egyre több kérdőjelet hagytak maguk után. Erre reagálva a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) idén februárban bejelentette, kötelezővé teszi három különböző szett gumi használatát (legyen az száraz vagy vizes pályára való) a futam során, vagyis elkerülhetetlenné válik, hogy valamennyi versenyző legalább kétszer álljon ki a bokszba, ha nincs piros zászlós megszakítás, hiszen akkor továbbra is szabadon cserélhető a gumi.
Abban az esetben ha valamely pilóta nem használja a köztes vagy az extrém esőgumit, vagyis teljes mértékben száraz körülmények között zajlik le a futam, akkor legalább két különböző slick keverék használata az előírt, melyek közül az egyiknek a kijelölt kötelező száraz keveréknek (közepes, kemény) kell lennie. Ha nem függesztik fel az eseményt és marad el az újraindítás, akkor ezen szabály megszegése automatikus kizárást von maga után.
Akkor, ha felfüggesztik a futamot, és nem tudják újraindítani, valamennyi versenyző, aki nem használt legalább két különböző slick keveréket, vagy három szett bármilyen specifikációjú gumit, 30 másodperces időbüntetést kap. Ezen felül további 30 másodpercet adnak hozzá bármely olyan résztvevő idejéhez, aki a futam addigi pontjáig csak egy szett bármilyen specifikációjú gumit használt.
Noha mindez nem oldja meg az előzést a hercegségben, és a rajtpozíció, illetve a rajt utáni pályapozíció továbbra is kulcsfontosságú lesz, stratégiai szempontból sok izgalmat is rejthet a verseny, hiszen meghatározó lesz a tiszta levegőbe történő visszatérés. Ebből adódóan az élmezőny az előző évekkel ellentétben ezúttal akár arra is játszhat, hogy minél inkább el tudjon húzni, ezzel is réseket kialakítva a mezőnyben.
Egyes csapatok eközben adott esetben akár (a határokon belül) azzal is játszhatnak, hogy egyik versenyzőjükkel esetleg vonatot alakítanak ki annak érdekében, hogy a másikuk tiszta pályára térhessen vissza, de a minél korábban megejtett kerékcsere is lehet egy taktikai megoldás főként a mezőny hátsóbb régióiban, hiszen akkor adott a tiszta levegő, ami elévágási lehetőséget biztosítana. Az első körben érkező biztonsági autós szakasz akár azonnal két kiállásnak is teret nyithat, mivel a múltban már láthattuk, hogy rendkívül alacsony a gumikopás, és a lágyabb keverékek is kibírnak teljes versenytávot Monacóban.
Döntő lesz ekképp a bokszlátogatással eltöltött idő, ha valamely csapat ront a cserénél, azzal teljesen tönkreteheti a versenyzője futamát. Az idén már több hibát, illetve veszélyes kiengedést is láthattunk, és általában egyetlen kiállást hoztak a futamok, most viszont a kerékcserékben résztvevőknek autónként legalább kétszer kell hibátlan munkát végezniük. Érdekesség, hogy az istállók közül eddig a Ferrari dolgozott a leggyorsabban az idén, és átlagosan nézve is a maranellóiak tudják felmutatni a legjobb eredményeket.
A kiállások időzítése kapcsán fontos lesz figyelembe venni az esetleges korlátozásokat is, mivel akkor jóval kevesebb időveszteséget eredményez egy bokszlátogatás, így a mezőny jelentős része várhatóan kivárásra fog játszani vasárnap. Előtérbe kerülhet a csapatkommunikáció, a gyors reagálás, és a rugalmasság is, így azok az istállók és pilóták lehetnek előnyben, akik képesek minél jobban halászni a zavarosban, hiszen arra lehet számítani, hogy okoz némi felfordulást az új szabályozás, és akár kaotikus pillanatoknak is lehetünk szemtanúi a szűk hercegségbeli bokszutcában.
Noha a kötelező két kiállás lehetőséget teremthet a pozíciócserékre, kétségtelen, hogy az év legfontosabb időmérőjét rendezik szombaton. A pole pozícióból összességében 32, míg az első sorból 48 alkalommal született siker, azonban ha az elmúlt tíz évet vesszük alapul, akkor mindössze kétszer fordult elő, hogy olyan versenyző nyert, aki nem az első két hely valamelyikéből rugaszkodott el a helyszínen. Hamilton 2016-ban, míg Pérez 2022-ben aratott sikert a harmadik rajtkockából.
Ami a történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül egy körön Leclerc, míg a futamon Hamilton számít a legsikeresebbnek. A monacói három ízben szerzett pole pozíciót, míg a brit háromszor állhatott fel a dobogó felső fokára. Előbbi egyszer, tavaly váltotta győzelemre a rajtelsőségét, még utóbbi egyszer diadalmaskodott az élről rajtolva, míg összességében kétszer várhatta az élről a piros lámpák kialvását.
A Ferrari párosán kívül Alonso és Verstappen ért el már sikereket a hercegségbeli pályán, a spanyol két-két pole pozíciót és győzelmet, míg a holland egy rajtelsőséget és két sikert számlál.
Ami a jelenlegi formát illeti, Verstappennek jó esélye van rá, hogy akár mindkét mutatóban javítson, de ebbe lesz beleszólása a McLarennek is, sőt, az idei év időmérőinek alakulását alapul véve az sem kizárt, hogy meglepetéseredmény születik szombaton, ami alapjaiban határozhatja meg a másnapi végeredményt is. Az esetleges kavarodást elősegítheti továbbá az időjárás is – a legfrissebb előrejelzések szerint van rá esély, hogy pont a kvalifikáción szakad le az ég.
Azonban ha a csapadék el is kerülné a pályát, megjegyzendő, hogy aznap lesz a legtöbb felhő az égen, ami hatással lesz a pályahőmérsékletre és az újra használatban lévő C6-os gumik viselkedésére is, miközben péntekhez képest megváltozik a szélirány is. Így sok különböző tényező is hatással lehet az autók teljesítményére, miközben sosem lehet kivenni az emberi faktort sem.
Monte-Carlóban ugyanis rendkívül nehéz jól összetenni a kört, a versenyzők folyamatosan a határokat feszegetik, s a késhegyen táncolva könnyű rontani, amit keményen megbosszul a pálya. A szakaszok végén így torlódás mellett nagy esély van az esetleges sárga vagy akár piros zászlós jelzésre is, ami továbbjutásról és pozíciókról dönthet. Nemegyszer zárult már balesettel az időmérő, ami a múltban már botrányokhoz is vezetett.
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA | |||||
---|---|---|---|---|---|
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Oscar Piastri | 4 | 6 | 9 | 146 |
2. | Lando Norris | 1 | 6 | 9 | 133 |
3. | Max Verstappen | 2 | 4 | 8 | 124 |
4. | George Russell | – | 4 | 9 | 99 |
5. | Charles Leclerc | – | 1 | 7 | 61 |
6. | Lewis Hamilton | – | – | 8 | 53 |
7. | Andrea Kimi Antonelli | – | – | 7 | 48 |
8. | Alexander Albon | – | – | 6 | 40 |
9. | Esteban Ocon | – | – | 2 | 14 |
10. | Lance Stroll | – | – | 3 | 14 |
11. | Carlos Sainz | – | – | 4 | 11 |
12. | Cunoda Juki | – | – | 5 | 10 |
13. | Pierre Gasly | – | – | 2 | 7 |
14. | Isack Hadjar | – | – | 3 | 7 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 6 |
16. | Oliver Bearman | – | – | 3 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 279 |
2. | Mercedes | 147 |
3. | Red Bull-Honda | 131 |
4. | Ferrari | 114 |
5. | Williams-Mercedes | 51 |
6. | Haas-Ferrari | 20 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 14 |
8. | Racing Bulls-Honda | 10 |
9. | Alpine-Renault | 7 |
10. | Sauber-Ferrari | 6 |
71. MONACÓI NAGYDÍJ | |
MÁJUS 23., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 13.30–14.30 |
2. szabadedzés | 17.00–18.00 |
MÁJUS 24., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 12.30–13.30 |
Időmérő | 16.00–17.00 |
MÁJUS 25., VASÁRNAP | |
A verseny (78 kör, 260.286 km) rajtja | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Spanyol Nagydíj, Barcelona | június 1., 15.00 |
Kanadai Nagydíj, Montreal | június 15., 20.00 |
Osztrák Nagydíj, Spielberg | június 29. 15.00 |