MotoGP: váratlan győztes, kinyílt bőrruha Barcelonában

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2021.06.06. 14:59
null
Fotó: motogp.com
Hiába hiszi azt az ember, hogy az edzések alapján következteti lehet az esélyesekre, pláne a végeredményre, a MotoGP (szerencsére) nem ilyen. Szinte mindig tartogat valami váratlan eseményt. Miguel Oliveira talán dobogóvárományosnak tűnt, de a győzelmet kevesen előlegezték meg neki (egyedül Francesco Bagnaia emelte ki őt még szombaton). A biztos győztesnek kikiáltott Fabio Quartararo végül még csak a dobogóra sem állhatott Barcelonában.

MOTOGP

A 2019-es valenciai futam óta először rendeztek nézők előtt nagydíjat Spanyolországban, de minden versenyt és helyszínt egybe véve sem láttunk a koronavírus-világjárvány kirobbanása óta ennyi szurkolót a helyszínen. A 24000 elérhető jegyből (3000 nézőt engedtek be maximum minden szektorba) közel 20000 kelt el, ami így is hatalmas különbséget jelentett a versenyzőknek, akik nyilván sosem tudtak hozzászokni ahhoz, hogy üres lelátók előtt versenyezzenek.

A rajtot a pole-ból induló Fabio Quartararo jól kapta el, a Yamaha rajtot segítő eszköze látványos előrelépést jelent neki, de Jack Miller így is ki tudta kerülni őt az egyenesben, majd Miguel Oliveira is megelőzte a 3-as kanyarban.

Egy körrel később Miller hibázott a 7-es fordulóban, Oliveira pedig könnyedén átvette a vezetést, és néhány kör alatt több mint egy másodperces előnyt szerzett.

Egyvalami biztos volt, hogy ez még messze nem jelent semmit, hiszen tudtuk (ezt legalább tényleg tudtuk), ez a futam a gumik megóvásáról szól majd.

A versenytempó lassabb volt a vártnál, egyedül Johann Zarcónak sikerült 1:39-es kört futnia, neki is csak egyszer, pedig Quartararo szombaton még szórta ezeket az időket.

A táv felénél a francia yamahás ugyan utolérte Oliveirát és át is vette a vezetést, de ez a dicsőség csupán két körig tartott.

Quartararónak ezután már nem az volt a tét, hogy megnyeri-e a futamot, hanem az, hogy a dobogón tud-e maradni, hiszen mögötte a Zarco, Miller páros vészesen közeledett. Két körrel a leintés előtt honfitársa meg is előzte őt a célegyenesben, majd az egyes kanyarban Quartararo alatt megcsúszott a motor eleje (teljesen elfogyott a gumi jobb oldala), alig tudott rajta maradni, ezért a hosszú körös büntetés nyomvonalát kihasználva próbált pályán maradni – mind később kiderült, ez nem volt jó ötlet.

De ezzel még nem ért véget a furcsaságok sora Fabio körül, akinek vagy kinyílt a bőrruhája, vagy a légzsák aktiválódhatott benne, ami miatt ő akart megszabadulni az ún. mellvérttől, ami szintén kötelező felszerelés mindhárom kategóriában. Ami jelenleg biztos, hogy nyitott bőrruhával teljesítette az utolsó két kört, ami finoman szólva is balesetveszélyes...

Végül Quartararo harmadikként haladt át a célvonalon, de mégsem állhatott dobogóra, mert megbüntették. Nem, nem a kinyílt bőrruha és az eldobott védőfelszerelés miatt, hanem azért, mert használta a hosszú körös büntetésre kijelölt pályaszakaszt, ami pályaelhagyásnak minősül.

Három másodpercet hozzáadtak az idejéhez, ami azt jelenti, hogy Miller állhatott fel a dobogó legalsó fokára.

Közben az első hely kapcsán is volt még némi izgalom, Zarco a végére három tizedre csökkentette Oliveira közel egy másodperces előnyét, de támadási pozícióba már nem tudott kerülni, a KTM-s múlt heti második helye után, ma győzni tudott. Finoman szólva is jól sikerült az osztrákok új váza...

A rajtot szintén remekül elkapó Joan Mir sokáig az első háromban motorozott, és őt ismerve arra számíthattunk, hogy ez akár a futamgyőzelemre is jó lehet, hiszen a suzukis híresen jól spórol a gumival, de ezúttal nem így történt, az utolsó körökben már neki is hátrafelé kellett figyelni inkább, hogy a felzárkózó Maverick Vinales ne érje őt is utol.

A futamot csak 15-en fejezték be Marc Márquez (a 8-ik körben), Aleix Espargaró (a 11-ikben) és Valentino Rossi (a 16-ikban) is a 10-es kanyar áldozatai lettek, Pol Espargaró az 5-ös kanyarban bukott már az ötödik körben és a Tech3 KTM-eseknek is a kavicságyban ért véget a Katalán Nagydíj, miközben Danilo Petruccinak és Iker Lecuonának is nagyon kéne a jó eredmény, ha meg akarják tartani az állásukat 2022-ben.

Pedig Márquez a hetedik helyen motorozva, végre akár egy jó futamot is futhatott volna, ehelyett zsinórban harmadjára nem ért célba, ami karrierje során a legrosszabb széria.

Quartararo előnye az összetettben 17 pontra csökkent Zarco előtt, míg a harmadik helyre Jack Miller jött fel.

A futam teljes végeredménye ide kattintva tekinthető meg.

MOTO2

 

Újabb verseny, szinte ugyanaz az eredmény

Az Olasz Nagydíj után a mai Moto2-es futam is az Ajo csapat versenyzőiről szólt, már ami az első két helyezést illeti. Remy Gardner az első helyről rajtolva 11 körön át vezette a futamot csapatársával a nyakán, majd féltáv után Raúl Fernandez állt az élre. Ellépni nem tudott, sőt a végére valószínűleg ő gazdálkodott rosszabbul a gumikkal, így Gardner két körrel a leintés előtt visszavette a 25 pontot érő helyet, tovább növelve ezzel összetettbeli előnyét.

A harmadik helyért többen is harcban voltak a futam során. Bo Bendsneyder 16 körön át tartotta magát, majd Xavi Vierge, Marco Bezzecchi és Augusto Fernandez is bedarálták.

Viergének ez az első dobogós helyezése az idén.

A szezont nagyon jól kezdő Sam Lowes egyre távolabb kerül a tabellán nemcsak a végső aranytól, de egyáltalán az éremszerző helyektől. De legalább ma két nullázás után befejezett egy futamot, hetedik lett.

Az utolsó előtti körben az 1-es kanyarban Fabio Di Giannantonio és Hector Garzo akadtak össze – ismét. Ők ketten már Le Mans-ban is találkoztak, akkor csak Garzo bukott, most mind a ketten a kavicságyban végezték.

A futam teljes végeredménye ide kattintva tekinthető meg.

MOTO3

Piros zászló az utolsó körben

Minden Moto3-as verseny egy igazi kihívás a szívnek és az idegeknek legyen szó csapattagról vagy nézőről, de Mugello és Montmeló egymás után talán extra sokk a szemnek. A hosszú célegyenesek és a szélárnyék harc az átlagosabbnál is őrültebb futamokat produkál. Most sem volt ez másképp.

Idén nem láthattunk még olyan száraz versenyt, hogy valaki el tudjon lépni a mezőnytől, és ne az utolsó kör vagy méterek döntsenek.

Ma erre John McPhee-nek meglett volna az esélye, legalábbis saját bevallása szerint – de nem volt lehetősége bizonyítani. Féltávhoz érve vezette a futamot és talán épp ritmust akart váltani, amikor a 2-es kanyarban kicsit kisodródott, és a pálya koszosabb részén megcsúszva átdobta őt a motor. A legrosszabb forgatókönyv szerint Hondája visszacsúszott a pálya közepére. A többség szerencsére ki tudta kerülni, kivéve Andrea Mignót és Suzuki Tatsukit, akik épp a motort látva összeütköztek, és mind a ketten elestek.

Pedro Acosta a 25-ik helyről rajtolva lassabban kezdte meg a felzárkózást, talán a gumijaira akart csak vigyázni. A negyedik körben még csak 16-ik volt, a nyolcadikban 9-ik, majd hirtelen a 11-ik kör elején már vezette a futamot.

A már említett szélárnyékharc miatt pillanatok alatt lehetett pozíciókat nyerni vagy veszíteni, főként, hogy az első 15 versenyző még öt körrel a vége előtt is 1,2 másodpercen belül volt.

Először Jeremy Alcoba kezdte el a taktikázást, hogy a 12-es kanyarban maga elé engedett néhány versenyzőt (Deniz Öncü reklamált is rendesen, egy kézzel motorozva, felülve mutogatott és nézett hátra, de még így is tartani tudta a többiek tempóját...).

Az utolsó két körben már az volt a kérdés, hogy bárki is hajlandó-e az élen ráfordulni a célegyenesre és bevállalni, hogy mások megelőzik az egyenesben, ami plusz munkát jelent a következő körben.

Így került a mezőny elejére a semmiből Jaume Masia, míg a tavalyi futamgyőztes Darryn Binder visszaesett a nyolcadik helyre, pedig az utolsó előtti kört még ő zárta az élen a célvonalon. Hasonlóan járt Acosta is, aki a másodikról kilencedikre csúszott le.

A 10-es kanyarban Izan Guevara bukott a második helyről, és hatalmas szerencse volt, hogy senkit sem ütött ki.

A leintés pillanatában Sergio Garcia, Jeremy Alcoba és Jaume Masia volt az sorrend, de Masia az utolsó körben lement a pályáról a 3-as kanyarban, így egy helyet hátra sorolták, így a harmadik helyet Deniz Öncü örökölte meg, aki életében először állhatott világbajnoki dobogóra.

A mezőny egy részét végül nem az utolsó kör alapján rangsorolták, ők ugyanis előbb kaptak piros zászlót, minthogy leintették volna őket.

A 8-as kanyarban ugyanis történt egy nagy bukás, ami miatt megszakították a már leintés alatt lévő versenyt. Sasaki Ajumu dobott egy hatalmas high side-ot, és a közvetlen mögötte haladó Dennis Foggia és csapattársa, Xavier Artigas sem tudták már elkerülni az ütközést.

Sasaki egy kis időre az eszméletét is elveszítette, ami miatt kórházba szállították további kivizsgálásra, de szerencsére megúszta egy agyrázkódással és nincs komolyabb fejsérülése.

A múlt szombati halálos baleset után felmerül a kérdés, hogy nem végeztek-e túl jó munkát a bajnokság szervezői, hogy ennyire egyformák a motorok, hogy ennyire közel hozták a mezőny tagjait egymáshoz. Mert ami az edzésen még akár elkerülhető lenne, azt a versenyen nem lehet kivédeni, nyilván egymás nyakán motoroznak a versenyzők.

A futam teljes végeredménye ide kattintva tekinthető meg.

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, KATALÁN NAGYDÍJ, BARCELONA
MOTOGP (24 kör, 111.768 km)

1. Miguel Oliveira (portugál, KTM) 40:21.749 perc
2. Johann Zarco (francia, Ducati) 0.175 másodperc hátrány
3. Jack Miller (ausztrál, Ducati) 1.990 mp h.
A vb-pontverseny állása: 1. Fabio Quartararo (francia, Yamaha) 118 pont, 2. Zarco 101, 3. Miller 90

MOTO2 (22 kör, 102.455 km)
1. Remy Gardner (ausztrál, Kalex) 38:22.284 perc
2. Raúl Fernandez (spanyol, Kalex) 1.872 mp h.
3. Xavi Vierge (spanyol, Kalex) 2.866 mp h.
A vb-pontverseny állása: 1. Gardner 139, 2. Fernandez 128, 3. Marco Bezzecchi (olasz, Kalex) 101

MOTO3 (21 kör, 97.797km)
1. Sergio Garcia (spanyol, GASGAS) 38:33.760 perc
2. Jeremy Alcoba (spanyol, Honda) 0.015 mp h.
3. Deninz Öncü (török, KTM) 0.118 mp h.
A vb-pontverseny állása: 1. Pedro Acosta (spanyol, KTM) 120., 2. Garcia 81, 3. Jaume Masia (spanyol, KTM) 72

A cikk hamarosan frissül a kisebb kategóriák beszámolóival.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik