Lewis Hamilton talán az utolsó kétkedőket is meggyőzte arról, hogy a sportág legnagyobb alakjai között a helye – Fudzsiban pokoli körülmények között is képes volt tökéletes teljesítményre, és mivel a hibázó Fernando Alonso kiesett a versenyből, kettőről 12 pontosra növelte előnyét csapattársával szemben. A brit újonc létére is hideg fejjel, precízen autózta végig a kétórás időhatárt elérő versenyt, miközben a vb-címre szintén esélyesnek tartott hármas, Alonso, Kimi Räikkönen és Felipe Massa többször bakizott. Hamilton csupán egyszer került kellemetlen helyzetbe, amikor Robert Kubica nagy lendülettel utolérte, és az egyik kanyarban tankolás előtt álló, könnyebb BMW-jével nekiment a teletankolt McLaren-Mercedesnek. A két jó barát koccanása egyiküknek sem okozott súlyos kárt, Hamilton ezután is ugyanolyan zseniálisan irányította autóját, mint korábban. A verseny elején 19 körön át tartó, majd Alonso kicsúszása után ismét bekövetkező biztonsági időszak sem billentette ki magabiztosságából.
Alonso a Magyar Nagydíj óta versenyről versenyre faragott hátrányából, már két pontra csökkent a kettejük közötti különbség, de amikor átvehette volna a vezetést, nem tudta elcsípni csapattársát. Igaz, Hamilton vasárnap esélyt sem adott a kétszeres világbajnoknak.
Alonso Massához és Räikkönenhez hasonlóan többször elhagyta a pályát, ám amíg a ferrarisok olyan pontokon sodródtak ki, ahol aszfaltozott a bukótér
– és azonnal, olykor lendületvesztés nélkül folytatni tudták a száguldást, sőt Massa hasznot is húzott a célegyenesben a kigyorsításkor a menekülőzónából –, a spanyol McLarenje a pálya azon pontján feküdt fel az egyik vízátfolyásra, ahol egy méterre húzódik a fal az aszfaltcsíktól.
Csattanás, kiesés és nulla pont lett a vége, Alonsónak a hátralévő két futamon kellene ledolgoznia 12 pontos hátrányát, ami nem tűnik egyszerű feladatnak. Persze, ha vasárnap Kínában Alonso nyer, és a vb-pontversenyt a Kanadai GP óta vezető Hamilton kiesik, az idényzáró Brazil Nagydíj (október 21.) előtt ismét két pont lesz közöttük.
A ferrarisok reményei még haloványabbak, mint Alonsóé. A Scuderia a Nemzetközi Automobil-szövetséget hibáztatja, hogy Räikkönennek és Massának esélye sem volt a győzelemre. A verseny előtt ugyanis az FIA mindenkinek elküldte e-mailben, hogy kötelező az extrém vizes gumikat használni, de a Ferrarinak ez elkerülte a figyelmét, és a normál vizes abroncsokat tették fel a két vörös gépre. A körözgetés elkezdése után a versenyigazgató a boxba parancsolta a két Ferrarit a kötelező gumikért, így a mezőny végére kerülő párosnak ezután a felzárkózás lehetett csak a célja. Räikkönen harmadik helye csekély elégtétel a dühöngő Ferrari-vezérkarnak, amely annyit ért el panaszkodásával, hogy legközelebb ilyen esetben az e-mail mellett nyomtatott formában is megkapják a csapatok a tájékoztatókat.
A Ferrarinál is rosszabbul járt a másik olasz gárda, a Toro Rosso, amely Sebastian Vettel révén első dobogós helyének megünneplésére készült, de kettős büntetéssel és pont nélkül zárta a napot. Előbb a korábban Alonsóval is koccanó Vettel ment neki hátulról a biztonsági időszak alatt Mark Webbernek, s mindkét dobogós helyen álló versenyző kiesett, majd Vitantonio Liuzzi előzte meg sárga zászlónál Adrian Sutilt. Vettelt 10 rajthelyes büntetéssel sújtják a Kínai Nagydíjon, míg a nyolcadik helyen célba érő Liuzzi összidejéhez hozzáadtak 25 másodpercet, így Sutil mögé, a kilencedik helyre került, és nem a Toro Rosso, hanem a Spyker szerezte meg idei első pontját.
Webberéket mindez nem vigasztalta, az ausztrál úgy érezte, a győzelemre is volt esélye Hamiltonnal szemben. Kiesésükből Heikki Kovalainen húzott hasznot, a Renault újonc pilótája, akit a csapat Alonso távozása után nevezett ki versenyzővé, a vb-címvédő istálló idei első dobogós helyét szerezte meg. A finn felzárkózott Kubicára a pontversenyben, és a Renault idei legjobb szereplését az az apróság sem tudta beárnyékolni, hogy a pódiumról a szerelőinek ledobott pezsgőt elejtették, így elmaradt a megérdemelt italozás.